Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Simulatie van het rugwerk.

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 41

Geregistreerd: 20 apr 2013 00:16

Bericht 10 mei 2017 23:01

Simulatie van het rugwerk.

Heren,
Tijdens lessen in de grote kerk van den haag kom ik steeds meer tot de conclusie dat je als je gebruikmaakt van hauptwerk voor een natuurgetrouw beeld het geluid van het rugwerk eigenlijk achter je rug moet klinken. Zijn er hier mensen die het geluid van het rugwerk bewust van achteren laten komen?

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 10 mei 2017 23:43

Re: Simulatie van het rugwerk.

Speel je Hauptwerk, dan moet je je in je verbeelding niet verplaatsen in de positie van de organist, maar in die van een luisteraar voorin de kerk. Stel dat een instrument een verrijdbare speeltafel heeft, dan kun je live ervaren wat je bij benadering ervaart wanneer je Hauptwerk speelt.

Als organist zit je in een positie waarin het geluid van het orgel niet goed tot zijn recht komt. Een bovenwerk kan ver weg en gedempt klinken omdat het geluid over je hoofd heen gaat en belemmert wordt door de orgelkast. Een borstwerk kan zo hard in je oren tetteren dat je het risico loopt op gehoorbeschadigingen. De frontpijpen van het rugwerk klinken van je af, etcetera. Dat is geen situatie die je bevredigend kunt (of wilt) simuleren in Hauptwerk.

Daarnaast is het zo dat de meeste sample sets een aantal meter van het orgel zijn opgenomen (droge samples daargelaten). Dus ook al stuur je de rugwerkregisters naar een set speakers achter je, dan klinkt het nog niet alsof het rugwerk binnen handbereik is.

Wil je het toch proberen, dan kan ik het sampleset van Goerlitz aanbevelen. Dit is een zeskanaals set. De "direct"-kanalen zijn zo dichtbij de pijpen opgenomen dat het bijna droog klinkt. De "diffuse-"kanalen klinken of je midden in de kerk zit. Met een slider kun je een mix kiezen van "diffuse" en "direct". En de "rear"-kanalen voegen de surroundervaring toe. Goerlitz heeft 4 klavieren: hoofdwerk, bovenwerk, zwelwerk, borstwerk (je kunt ook een mediumversie kopen waar het zwelwerk en een klein aantal pedaalregisters aan ontbreekt).

Wat je dan kunt doen is het borstwerk sturen naar speakers achter je, en dit zeer direct laat klinken, zodat je het effect krijgt van een rugwerk dat vlak achter je staat. De overige klavieren stuur je naar de speakers voor je, deze laat je ook behoorlijk direct klinken. Het hoofdwerk en het pedaal laat je iets directer klinken dan het bovenwerk en zwelwerk. Op deze manier verwacht ik dat je de speelervaring van een organist aardig kunt benaderen.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 10 mei 2017 23:55

Re: Simulatie van het rugwerk.

Goed verwoord, Josq! Helemaal mee eens ook.

Maar, zoals je op het eind ook al aangeeft, er is wel een goed bruikbare tussenoplossing te realiseren, als je bv per werk aparte kanalen gebruikt, en die ook apart laat afstralen, en, ( bij droge of afgeknipte sets), ze ook individueel in de ruimte neerzet, dus met meer of minder galm.

Dan kan je bv het Recit ook nog boven je en omhoog laten afstralen. En een positif wat meer direkt.

Idd is het minder zinvol om een rugwerk achter je te laten afstralen. Maar natuurlijk is het fysiek wel mogelijk voor mensen die dat perse willen.

Als je dan ook nog eens per werk meerdere kanalen toepast, ja, dan wordt het wel erg fraai allemaal. Maar dan heb je wel vanaf 16 geluidskanalen nodig. Is tegenwoordig met die losse digitale versterkerkomponenten overigens goed te realiseren.

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 mei 2017 00:37

Re: Simulatie van het rugwerk.

Dirkjan schreef:Heren,
Tijdens lessen in de grote kerk van den haag kom ik steeds meer tot de conclusie dat je als je gebruikmaakt van hauptwerk voor een natuurgetrouw beeld het geluid van het rugwerk eigenlijk achter je rug moet klinken. Zijn er hier mensen die het geluid van het rugwerk bewust van achteren laten komen?



sluit me geheel aan bij de antwoorden van Jos en Geert

want de microfoon tijdens de opname staat niet op de orgelbank, maar voor het orgel in de kerkzaal
dus ga je dit bewust uit elkaar trekken dan klinkt het niet "kloppend"
met een dry set kan je wel iets sneller experimenteren, omdat je daar meer pijp en minder ruimte hoort
maar zodra de ruimte in de opname zit ben je eigenlijk gebonden aan de microfoon zoals die in de kerk stond
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 11 mei 2017 19:08

Re: Simulatie van het rugwerk.

Ik ben niet zo technisch en ben al blij dat mijn Hauptwerk orgel goed klinkt. Maar wat is goed. Bij het lezen van het forum wordt daar heel divers over gedacht.

Het valt me op dat er vaak van de positie van de organist wordt uitgegaan (de orgelbank). Maar het is toch ook zeker zo belangrijk dat het orgel voor de luisteraars goed klinkt (de ruimte van de huiskamer)?
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 11 mei 2017 19:34

Re: Simulatie van het rugwerk.

Tijdens lessen in de grote kerk van den haag kom ik steeds meer tot de conclusie dat je als je gebruikmaakt van hauptwerk voor een natuurgetrouw beeld het geluid van het rugwerk eigenlijk achter je rug moet klinken. Zijn er hier mensen die het geluid van het rugwerk bewust van achteren laten komen?

Ik ben het helemaal eens met Jos, Geert en Jan Wim, maar.....theorie en praktijk liggen soms ver uit elkaar. Ik speel al geruime tijd met boxen onder de orgelbank (kanalen 3 en 4), terwijl het hoofdwerk en bovenwerk vanuit het orgelfront komt (kanalen 1 en 2).
Het verschil in looptijd is idd aanwezig maar is zo klein, dat ik het toch zo laat, omdat het zo mooi klinkt. Ook heb ik 2 klaviers orgels met een zwel- of bovenwerk, die ik - ja, geheel tegen de regels in - bewust via kanalen 3 en 4 laat klinken.

Dus ook al stuur je de rugwerkregisters naar een set speakers achter je, dan klinkt het nog niet alsof het rugwerk binnen handbereik is.

Het geluid is idd niet binnen handbereik, maar ik vind het WEL mooi klinken :D
En Jan Wim - wordt s.v.p. niet boos op me. Ik geef je wel gelijk hoor - de opname microfoons stonden op dezelfde plaats zowel voor hoofd- als rugwerk - maar toch houd ik het zo........En DirkJan, kom gerust eens spelen hier en beoordeel zelf.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 mei 2017 19:59

Re: Simulatie van het rugwerk.

hahaha Marius hoe kan ik nu boos op je worden ;)

nee ook al komt mijn mening soms anders over, wat telt is altijd de persoonlijke smaak van iedere gebruiker

ook al druist alles tegen de audio regels in, wat jij, of ik mooi vinden kan wezenlijk verschillen maar is altijd ondergeschikt.
voorop staat speelplezier, en of dat nu correct of minder correct wordt weer gegeven is minder boeiend

ik zelf probeer het wel zo correct mogelijk te doen, en zal hier op het forum wel de meest ideale manier voorstellen
maar daar mag 1 ieder gerust links of rechts van afwijken what does it matter......


het zo ook minder divers worden als iedereen exact dezelfde weergave zou kiezen, dan zijn we weer een beetje terug bij af

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 11 mei 2017 20:16

Re: Simulatie van het rugwerk.

Jan Wim,

Top, :D
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 11 mei 2017 21:10

Re: Simulatie van het rugwerk.

Jan Leendert schreef:
Het valt me op dat er vaak van de positie van de organist wordt uitgegaan (de orgelbank). Maar het is toch ook zeker zo belangrijk dat het orgel voor de luisteraars goed klinkt (de ruimte van de huiskamer)?


dat hangt er vanaf wie er meeluistert ;) Mijn vrouw vindt het aardig als ik wat speel, maar geeft er verder niet zo om, ze hoort waarschijnlijk het verschil niet. Dus ik heb alles geoptimaliseerd voor op de orgelbank. Als ik van mijn huiskamer een "concertzaal" wil maken, zal ik zeker een aantal dingen aan moeten passen, en wat dan een verbetering is in de rest van de huiskamer is waarschijnlijk een verslechtering op de orgelbank.

Zo is het met veel dingen in Hauptwerk: soms maak je radicaal een keuze voor het een of ander, soms ga je voor een compromis (en soms weet je eigenlijk niet goed waar je mee bezig bent).

Berichten: 41

Geregistreerd: 20 apr 2013 00:16

Bericht 11 mei 2017 22:28

Re: Simulatie van het rugwerk.

Interessante reacties komen er voorbij.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 12 mei 2017 00:22

Re: Simulatie van het rugwerk.

Als ik voor mijzelf op een echt pijporgel speel registreer ik ook anders dan dat ik speel voor plubliek.
In dit geval op een orgel wat boven anders klinkt dan beneden in de kerk.

Thuis heb ik een meerkanaals systeem waarbij ik de configuratie van de kanalen via hauptwerk ook verschillend heb ingesteld. Ik heb drie front kanalen. Ik kan bijvoorbeeld hoofd, rug en bovenwerk elk via een afzonderlijk kanaal weer laten geven. Of alle werken gemixt via de 3 kanalen weer laten geven. Dat geeft ook een verschil in luister ervaring.
Bij de eerste optie gaan de verschillende werken wat meer afzonderlijk klinken. Wat mooier is verschilt per sampleset en natuurlijk ook wat je zelf voor smaak hebt.

Het leuke aan hauptwerk is dat je naar hartelust kan experimenteren.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 12 mei 2017 20:08

Re: Simulatie van het rugwerk.

Ik heb weleens gelezen in een interview met Ab Wegenaar dat hij de registratie achter zijn hauptwerkorgel uitzoekt.
Dan kan hij zelf horen hoe zijn luisteraars het in de kerk horen.
Maar ja, om nu je eigen kerkorgel te laten sampelen daarvoor gaat wel heel ver, maar vergroot wel weer de keuze :lol:

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com