zomaar wat leesvoer zoals ik tegen bepaalde zaken aankijk
reactie's zijn welkom, en kunnen me wellicht overtuigen
wanneer ik een akoestische blunder bega
in feite is het zo dat een speaker alle regie verliest grofweg onder de 300Hz daaronder is je akoestische omgeving de baas over de luidspeaker. waarom ik met name deze lage regionen benoem zal t.z.t duidelijk worden,de hogere frequenties lijden minder onder de invloed van een ruimte, die worden meestal wat meer gedempt
zelfstandig kan een speaker deze "aanval" niet oplossen, dus moet er een hulpmiddel worden ingezet
n.l corrigeren of intoneren.
waarom dan niet direct intoneren?? wel dan besef je niet wat audio in een ruimte doet!!!!!!
intoneren in HW is niets meer /minder dan voicen.
en welke tools heb je daarbij nodig? grofweg 3 Amplitude-Brightness- High Freq. boost
als je die 3 tools inzet en je gehoor dan ben je er???????
volgens de intoneer site wel, maar dan begrijp je m.i niet wat audio in een ruimte doet.
software correctie: als je corrigeert hou je een mooie curve over na een meting
elk wave bestandje wordt dan (zoals deze ooit opgenomen/bewerkt was) weergegeven/ beluisterd in je "gecorrigeerde ruimte" , doordat je curve er nu zonder berg en dal uitziet zal elk wave bestandje ook
" nagenoeg " klinken zoals het opgenomen en bewerkt is door de maker.
Intoneren / voicing:als je een handmatige intonatie zou kunnen vertalen in een meting, dan kom je op de zelfde curve uit.
waarom? omdat iedere ( "pijp" ) wave bestand dat niet netjes
lineair je gehoor bereikt, je moet gaan corrigeren(intoneren), dus feitelijk ga je handmatig, en op het gehoor de akoestische "fouten" repareren.
A: iedereen die dit ontkent, en verteld dat intoneren iets heel anders doet dan corrigeren, zegt in feite dat hij/zij het bronmateriaal kan veranderen??? door de eerder genoemde tools te gebruiken?
B: iedereen die het oneens is met punt A maar
wel gaat intoneren, zal niet tevreden
zijn met het bronmateriaal, maarja dat ligt nu eenmaal vast in de opname, dus buiten een beetje voicen kan je er
niets aan veranderen.
is een pijp dof klinkend dan kan je voicen wat je wilt, maar je verziekt het bronmateriaal, dit kan je
nooit beter maken dan dat de microfoon dit opgenomen heeft.
je moet jezelf eerlijk een spiegel voorhouden en afvragen klopt alles wat op de site staat??
ik zeg van niet, waarom ?
er wordt een stelling op de site ingenomen dat ARC e.a. niet voldoen, maar dat intoneren/voicen de oplossing is.
dus denk met me mee, de werkwijze is in vogelvlucht;
1.orgel stemmen worden 1 voor 1 digitaal opgeslagen, en bewerkt
2.de uitkomst daarvan ligt rotsvast verankerd in een bestand, zo koop je ook de set.
3.het heeft totaal geen zin meer om nu nog een orgel cd te gaan kopen, of het originele instrument te leren qua klank kleur
want wat kan je in dit stadium nu nog veranderen??? buiten hooguit wat boost werk om???
ik zeg niets.................................. nu is het alleen nog maar de kunst om het gefixeerde wave bestandje zo vriendelijk mogelijk te onthalen in je akoestische omgeving, en laten ze daar nu net een stukje software voor ontwikkeld hebben die dit vele male exacter kan doen dan mensen dit kunnen
plus het feit met intoneren kan je
geen Fase / impulse / tijd aanpassen als je dit belang onderschat , dan moet je zorgen dat je weergever geen
speaker is, maar weer een
orgelpijp wordt
MAAR.... nogmaals we werken niet met orgelpijpen, maar met audio (speakers)[/u][/i][/b]
ik zelf zal wel onderbouwen waarom ik iets denk, of het klopt geef ik ter beoordeling, dat is nu juist het leuke van een forum
even een klein uitstapje iets wat je met Intoneren absoluut niet inzichtelijk kan krijgen, wel met meten.............iedereen die het ooit gehoord heeft, moet beamen een curve die zo strak als een liniaal is, klinkt klinisch, zonder enige emotie.
nu moet je dat dus ook nooit nastreven, want dat geeft teleurstelling, gelukkig houd de al eerder genoemde room correctie software hier rekening mee, en zal uit eindelijk bij aanvang het karakter van een speaker respecteren.
ik zelf streef wel een curve na waar ik zonder bergschoenen overheen kan lopen, en op een berg landschap kan een organist ook niet met orgelschoenen uit de voeten
ik heb een meting gemaakt van mijn zuilen ,onderstaande curve is in mijn ogen perfect lineair, en toch zeker niet ontdaan van emotie, dit klinkt zeker niet klinisch, maar verder moet je eigenlijk niet willen gaan.....
zelfs het laag heeft een mooie roll in
voor de duidelijkheid in dit stadium is intoneren al niet meer nodig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
nu je zou haast zeggen gefeliciteerd..................toch????
NEE ...................................
waarom niet?
kijk eens naar de curve in het laag van 20Hz tot 40Hz buiten de natuurlijke roll-in is er toch niets geks te zien?
nee niet op een
lineaire curve ..................................
p.s daarom staat er ook in de tekst rood gekleurd
nagenoeg
toch zit er nog een heel smerig addertje onder deze vrij strakke curve
wie ontdekt of weet wat het addertje is?
met intoneren of voicing vind je dit addertje nooit, concentreer je op 20-40Hz
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.