Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

"Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 11 jul 2017 10:51

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Dag Jan-Wim,

Een adviseur heeft invloed op een intonatie, maar hun keuze om een bepaalde orgelbouwer het werk te laten uitvoeren wordt ook mede bepaald door de visie van de intonateur die daar werkzaam is.
Wanneer deze overeenkomt met de visie van de adviseur heb je een klik.

Het klopt dat naar mate het orgel ouder wordt deze "milder" gaat klinken, logisch omdat de spanningen uit het metaal verdwijnen en door vervuiling van stof, aanslag en dergelijke op kritieke plaatsen.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jul 2017 13:54

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

opnieuw hartelijk dank voor de toelichting Jaap
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jul 2017 14:07

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

maar dan komt het onvermijdelijke moment

in de kerkzaal komt mijnheer Microfoon binnen gewandeld, met zijn compagnon Mr. digitaal



alle charme van de orgelpijp incl. de intonatie van dat moment, worden opgenomen, en digitaal opgeslagen.

nu kunnen we niet meer spreken over een pijp, maar over een digitaal bestand dat de klank bevat van de analoge pijp.


m.i. kan dit digitale bestand nooit meer op dezelfde wijze worden geïntoneerd als zijn analoge broeder
de term Voicing lijkt mij hier meer voor geschikt, zoals het ook in HW wordt benoemd.



zoals Jan Loosman al eerder het rijtje liet zien n.l

1. Overall: amplitude (dB).
2. Overall: tuning (cents).
3. Overall: brightness (dB).
4. Overall: stereo balance (percent).
5. Tremulant sensitivity: amplitude (dB).
6. Tremulant sensitivity: pitch (percent, absolute).
7. Tremulant sensitivity: brightness (dB).
8. Wind supply sensitivity: amplitude (dB).
9. Wind supply sensitivity: pitch (percent).
10. Wind supply sensitivity: brightness (dB).
11. Swell boxes: amplitude (dB).
12. Swell boxes: harmonic content (dB).
13. Lo/Hi EQ: transition frequency (kHz).
14. Lo/Hi EQ: transition width (pct of trans freq).
15. Lo/Hi EQ: high frequency boost (dB).


als we bovenstaand lijstje doornemen, welke punten kan een echte intonateur gebruiken/toepassen, en welke absoluut niet op een pijp?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 jul 2017 14:30

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

(ik heb het lijstje even genummerd, dat schrijft wat makkelijker)

Parameter 2 (de betreffende pijp stemmen/op de juiste toon zetten) en 3 (de boventonen extra versterken t.o.v. de grondtonen. Dit gaat over het hele frequentiespectrum, dus lage en de hoge toon; dit in tegenstelling tot parameter 13-15.

Parameters 13 - 15 (Lo/Hi EQ) zijn equalizer parameters. In een equalizer wordt het signaal opgesplitst in een aantal frequentiebanden. In het voicingtool zijn dat 2 banden: laag en hoog. Met parameter 13 kan de overgangsfrequentie tussen laag en hoog worden ingesteld en met parameter 14 de steilheid van het bandfilter op dit punt. Met parameter 15 kunnen de hoge tonen geregeld worden.
Hiermede zijn de boventonen nauwkeuriger in te stellen.

Parameter 1 wordt bepaald door mensuur van de pijp en de winddruk. De intoneur kan iets aanpassen maar heel beperkt.

De rest wordt is door de bouw van het orgel vastgelegd. Door verbouw kun je die eigenschappen wel aanpassen.


Aanvullende vraag: en wat mist de intoneur in bovenstaand lijstje?

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 11 jul 2017 14:43

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

(Ik ben tegelijk met Evert-Jan)

Ik laat me graag corrigeren, maar hier is wat ik er als leek van weet:

amplitude (geluidssterkte):
* winddruk - een hogere winddruk heeft als nadeel meer risico op turbulenties die de pijpklank niet ten goede komen
* plaatsing in de orgelkas - bovenwerk klinkt verder weg dan rugwerk; een cornet wordt bijvoorbeeld op een bank geplaatst voorin de orgelkast om deze luider te doen klinken,
* Vorm van de klankbeker (bij tongwerken)
* Wijdte van de pijp: pijpwerk met een nauwe mensuur klinkt in principe zachter
* Toepassing van een zwelwerk

brightness (helderheid)
* plaatsing in de orgelkas: rugwerk klinkt helderder dan bovenwerk
* Wijdte van de pijp: een nauwe mensuur geeft een boventoonrijkere klank
* Materiaalgebruik: hout klinkt grondtoniger dan metaal
* Toepassing van een zwelwerk

tuning (verstemming):
* lengte van de pijp bij labialen
* gebruik van stemkruk bij tongwerken

stereo balance (volumebalans tussen linker en rechter speaker)
* orgelpijpen kunnen links en rechts over het orgel verdeeld worden (C/Cis-lade)

Tremulant:
* aanpassen van de veer en het gewicht van het klepje van de tremulant

Wind supply (windvoorziening):
* Aanpassen winddruk
* Hoeveelheid pijpen op één windlade

Swell boxes (zwelkast):
*Mate waarin de lamellen van de zwelkast deze hermetisch afsluiten
*Dikte en materiaal van de lamellen

Voor de EQ parameters geldt ongeveer hetzelfde als voor amplitude/brightness.

Als ik het goed zie, dan moet de conclusie zijn: als je in een pijporgel het ene aanpast, verandert vaak het andere mee. Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar het volume van een pijp verhogen zonder dat dit invloed heeft op de helderheid, of andersom.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 jul 2017 15:08

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Jos

zoals ik jouw verhaal lees, heb jij het HW lijstje afgezet tegen de eigenschappen van het pijporgel.

M.i. heb je dit lijstje nodig om van de opname van een pijporgel een zo goed mogelijk klinkende audio weergave uit je speakers te krijgen. Dus net andersom.

Een intoneur kan niets met zwelboxfilters. Omdat het audio voor een sample set op 1 sterkte in de kerk wordt opgenomen, moet je de eigenschappen van een zwelkast in HW toevoegen. O.a. met parameter 11 en 12 (en natuurlijk in de ODF). En dat geldt dan voor alles wat in de zwelkast staat. Het kan wel per pijp worden afgeregeld.
Datzelfde geldt voor de tremulant (HW tremulant model en niet het opgenomen tremulantregister). In een pijporgel kun je de tremulanteigenschappen niet per pijp instellen. Hetzelfde geldt voor windtoevoer/winddruk.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jul 2017 22:33

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

de digitale bestanden moeten bewerkt worden, ruis, bijgeluiden, windmotor

dit zal volgens een bepaald algoritme gaan denk ik.

de relatief lage windmotor frequentie zal makkelijker uit het hoog te filteren zijn, dan vanuit de wat lagere tonen.
maar hoeveel brightness/detail zal hier bij verloren gaan, dat is moeilijk te voorspellen als het originele opname bestand niet kan worden vergeleken.

maar tast dit de grondtoon aan ?
het filteren op zich is al een soort voicing waarbij er toch wat "beschadigingen" aan de originele sample worden aangebracht.
Dus als ik deze actie voor het gemak mag aanduiden als "negatieve" voicing, dan heeft in dit stadium de 1e voicing al plaats gehad
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 jul 2017 10:15

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Ik denk dat dat je niet zozeer de rumble van de windmotor zult horen, maar eerder het windgeruis. Vooral bij een aantal Cavaillé-Coll orgels is dit duidelijk te horen. In een stille Notre Dame van Metz hoor je dit zelfs vooraan in de kerk.
Dit is veel hinderlijker en moeilijker om dit achteraf in een opgenomen sample te verwijderen.

Misschien kan dit tijdens de opname al gedaan worden door de default ruisdrempel eerst te bepalen en die "van het opgenomen signaal af te trekken". Een soort Noise cancelling wat je ook in koptelefoons tegen komt: storende omgevingsgeluiden worden gedempt door dit in "tegenfase" aan te bieden waardoor dit storende geluid opgeheven wordt.
Scheelt een hoop werk achteraf en geeft een schonere, onbeschadigde sample.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 jul 2017 11:13

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Klopt Evert- Jan. Ik zelf denk dat het ook die wijze aangeboden wordt, maar ja ik kan niet meekijken in de keuken
Het zal een vorm van tegenkoppel zijn

Ik weet wel dat er restanten van tractuur geluiden Enz. ook gefilterd worden.

Dus blijft onder aan de streep de vraag in hoevere heeft deze vorm van "voicing" voor invloed op het bron materiaal.
Zonder het origineel ernaast te horen zal het gissen blijven
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 jul 2017 18:37

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Ik denk dat deze vorm van "voicing" geen invloed heeft op de opgenomen samples.

Immers, een sample set leverancier zal zijn microfoonkeuze icm een DSP processor, die als filter dient, als één geheel maken. Het eindresultaat is een lineaire karakteristiek waaraan niets wordt toegevoegd (ruis) of afgehaald (hoge tonen door het wegfilteren van ruis) en dus zo zuiver en eerlijk mogelijk opneemt.

Het bronmateriaal bevat dus ook die lineaire karakteristiek waaraan dus niets is toegevoegd.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 jul 2017 19:08

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

ik weet van Jiri dat hij bv wel nog wat "cleanert" na opname
met beta is dit soms te horen, tussen de verschillende versies voordat de release verschijnt.

ook filtert hij soms wat restanten traktuur geluiden weg als dit storend is.

maar deze vorm kan nooit echt veel invloed hebben op het totaal
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 jul 2017 19:45

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

maar goed wat er ook met eventuele bewerking gedaan is, een feit is dat het digitale bestand lineair is
alles wat vanuit de pijp/kerkruimte door het microfoonkapsel gegaan is, is een lineair karakteristiek terecht zoals Evert-Jan schrijft.

alles wat er nu niet klopt aan het digitale bestand is 1op1 te verhalen op de analoge intonatie van de echte pijp.
(ik heb het dus nog niet over eventuele weergave in onze huiskamers)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 jul 2017 19:54

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Jan Wim schreef:ook filtert hij soms wat restanten traktuur geluiden weg als dit storend is.

Inderdaad moet dat soms. Dat komt omdat de ene toets meer bijgeluid veroorzaakt dan de andere.
En dat bijgeluid zit in alle opnames van die registers, die op dat manuaal zitten waar deze "rammelende" toets zit. Dat bij elkaar opgeteld als alle registers van dat manuaal openstaan kan een "bak herrie" geven, ook al heb je tractuurgeluiden in HW niet aanstaan.
En ook die tractuurgeluiden (van elke toets) worden opgenomen en kunnen dus in tegenfase aan het opgenomen signaal worden toegevoerd.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 jul 2017 20:02

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Evert-Jan schreef:
Jan Wim schreef:ook filtert hij soms wat restanten traktuur geluiden weg als dit storend is.

Inderdaad moet dat soms. Dat komt omdat de ene toets meer bijgeluid veroorzaakt dan de andere.
En dat bijgeluid zit in alle opnames van die registers, die op dat manuaal zitten waard deze rammelende toets zit. Dat bij elkaar opgeteld als alle registers van dat manuaal openstaan kan een "bak herrie" geven, ook al heb je tractuurgeluiden niet aanstaan.
En ook die tractuurgeluiden (van elke toets) worden opgenomen en kunnen dus in tegenfase aan het opgenomen signaal worden toegevoerd.


ja en dat werkt goed, veel beter en netter dan op het gehoor filteren
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 jul 2017 18:08

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

laten we ervan uitgaan dat de setmaker, de set zodanig "in elkaar" zet dat het weer een speelbaar geheel wordt, en dat als er nog extreme volume verschillen tussen de pijpen onderling optreden hij die ook wat aanpast indien nodig.


dus als we de na-bewerking even in vogelvlucht zien, is de set nu rijp voor de verkoop.


de sampleset wordt geïnstalleerd thuis bij de gebruiker en dan??
wat zijn de meest voorkomende teleurstellingen die dan optreden?

Wie o wie zet hier zijn bevindingen neer.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 14 jul 2017 19:35

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Mijn ervaring met een nieuwe sampleset is dat er volumeverschillen aanwezig zijn per toets/per register. Vooral in de bas is dat duidelijk hoorbaar en dat geeft een vaak hinderlijk doordringende toon. Die bewuste tonen stel ik dan bij door de amplitude en de brightness wat te wijzigen.

Bij sommige sets vind ik het nodig om het orgel in z'n geheel wat meer helderheid te geven.

Ligt dat aan de ruimte van mijn woonkamer? Ligt dat aan mijn speakers?
Dat vind ik lastig te zeggen. Bijvoorbeeld het Grote orgel in de Laurens en de Grote Kerk Tholen klonken bij mij na het inladen in één keer goed. Maar met bijvoorbeeld Zutphen ben ik al 3 weken bezig en het is nog niet naar mijn zin.

Dit is mijn ervaring. Maar ik ben met Jan Wim benieuwd naar meer ervaringen...
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 jul 2017 20:57

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Ik heb mijn ervaringen met intoneren al wel een beetje opgeschreven eerder in dit topic.
Wat valt mij op als ik een Hauptwerk orgel hoor op een redelijk gematigd huiskamer volume!!! toch wel het ontbreken van wat hoge tonen en het ontbreken van body in het laag. Zeker als je dit vergelijkt met een echt orgel met orgineel volume.
Dit heeft allemaal te maken met ons gehoor.
Op lage (huiskamer) volumes neemt de gevoeligheid voor lage tonen en hoge tonen af en blijft de gevoeligheid voor het midden gebied vrijwel intact. Zo werkt ons gehoor nou eenmaal!
Als ik een enkele fluit aanzet en er naar luister op een laag volume en daarna het volume opschroef dan hoor je gelijk meer articulatie in de pijp doordat de hoge en lage tonen hoorbaar meer invloed op het totaal geluid krijgen. Probeer dat zelf maar eens, hoe meer je bij het originele volume van een orgel speelt hoe gearticuleerder een pijp klinkt!
In de Fletcher munson curve is dat ook grafisch voorgesteld.
http://science2.fartoomuch.info/digsound.htm
In de vroegere audio versterkers werd luisteren op huiskamer niveau gecompenseerd met een loudness regeling die je inschakelde bij de lagere volumes. Niet eens zo'n slecht idee.
Ook de heer Boersma probeert dit fenomeen in zijn intonatie handleiding te compenseren door het opschroeven van o.a. brightness zodat je met lage huiskamer volumes toch de articulatie van de pijpen beter hoort. Op zijn site is ook zo'n Fletcher Munson curve te zien!
Het idee erachter is correct.
De uitvoering van zijn voorgestelde correctie klopt echter niet.
Als je goed wil compenseren voor deze Fletcher Munson curve dan moet je ook de lage tonen gaan compenseren want ook daar neemt de gevoeligheid van het gehoor bij lage volumes af en dat doet hij voorzover ik weet niet.
Als je het dan helemaal correct wil uitvoeren dan moet je met registers hoger in het frequentie spectrum meer compenseren met brightness dan registers in de lagere regionen..Zelfs de hoogste tonen in één en hetzelfde register zou je meer moeten boosten als laagste tonen in dat zelfde register. Dus correct compenseren voor de Fletcher Munson curve zou inhouden een geleidelijk toenemende boost vanaf het midden gebied (vanaf ongeveer 500hz) naar laag en de andere kant een oplopende boost ( ongeveer vanaf4000hz) naar de hogere frequenties. Dan pas je een correcte compensatie toe.
Door niet geleidelijk oplopend (ook in één register) te compenseren zal de klank van zo'n geïntoneerd orgel absoluut gaan afwijken van het origineel!
Kijk nu eens naar de Fletcher Munson curves. Als je voor zachtere volumes spelen wilt compenseren dan zijn er veel eenvoudigere methodes en gebruik je toch gewoon de equaliser in Reaper of van je geluids kaart en boost de lage (vanaf 500hz) en hoge tonen (vanaf 4000hz)met een paar db. en dan krijg je een vergelijkbaar of zelfs beter effect als bovengenoemd intoneren maar dan op een veel eenvoudigere manier.
Dan hebben we het nog niet eens over de kamer resonanties gehad!

Groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 14 jul 2017 21:27, in totaal 4 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 jul 2017 20:59

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Jan, en Jan

alvast bedankt voor jullie reactie, ik hoop dat er nog meer volgen.

als er nog meer reacties volgen zal er van zelf een patroon ontstaan

met de nadruk op Als....... of is iedere setup is direct perfect? ( gezien het aantal reacties ;) )

wellicht wat watervrees....... gemiddeld spelen er denk ik 700 leden actief met HW
hoe meer reacties des te makkelijker wordt het om problemen inzichtelijk te maken.
en als doel collectief een oplossing te verzinnen, waar iedere HW-er bij gebaat is uiteindelijk.


dus schroom niet brand maar los........




@ Jan Loosman de Fletcher Munson curve is zeer zeker een spil in het verhaal, ik zelf compenseer dit door een tweeter te selecteren die van nature vanaf de 13kHz al gaat boosten tot de 40Khz toe, al lijkt dit een sprookje want gemiddeld komt een pijporgel niet boven de 10kHz,en hoor je grofweg na de 15Hz niets meer, toch is die boost in het hoog echt van cruciaal belang.
ook in het 20Hz gebied maak ik een glijbaan door middel van de afstem freq.

tweeter boost.jpg



gr

JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 14 jul 2017 21:34, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 14 jul 2017 21:29

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Als we dan toch mogen: Het idee wat Jan voorstelt met de equalizer in Reaper bijv, dan kom je toch weer op die vermaledijde badkuipcurve uit...
En als het bronmateriaal okee is -en daar ga ik van uit, dan zijn dreunende bassen toch een gevolg van de combinatie speaker en (plaatsing in de) ruimte. Zijn de speakers ontkoppeld, zit je in de sweetspot, reflecteren de muren of zit de baspijp te dicht op de muur of heeft de speaker een betere frequentiecurve als hij losser in de ruimte staat? Dat zijn toch allemaal factoren die voor een tegenvallende weergave kunnen zorgen. Pas als dat allemaal in orde is, denk ik pas aan intoneren (hoewel ik mij voorgenomen heb om daar nooit aan te beginnen).
En ik ben een stuk wijzer geworden door een meetmicrofoon te lenen van iemand.
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 14 jul 2017 21:43, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 jul 2017 21:42

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Jaap380 schreef:Als we dan toch mogen: Het idee wat Jan voorstelt met de equalizer in Reaper bijv, dan kom je toch weer op die vermaledijde badkuipcurve uit...



ja en nee
uiteraard moet je zo'n badkuipcurve nooit simuleren met een speaker, zo sterk als de fletcher curve, want dan boost het laag nog meer, wat een Boem geluid gaat veroorzaken
want een fabrikant met badkuip curve boost het laag met een verkeerde afstem frequentie, waardoor er een vette Bas ontstaat, die je juist in HW niet wil horen.
de badkuipcurve is een geforceerde weergave die zowat elke fabrikant toelaat, om zo een breed publiek te bedienen.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 14 jul 2017 21:47, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 jul 2017 21:47

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Er zijn ook correctie plugins voor de Fletcher Munson curves.
https://www.noisebud.se/?page_id=2671
Dat is denk ik een automatische loudness plugin.
Heb ik nog nog nooit geprobeerd!
Moet ik toch maar eens uitproberen.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 14 jul 2017 21:51

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Jan Wim schreef:@ Jan Loosman de Fletcher Munson curve is zeer zeker een spil in het verhaal, ik zelf compenseer dit door een tweeter te selecteren die van nature vanaf de 13kHz al gaat boosten tot de 40Khz toe, al lijkt dit een sprookje want gemiddeld komt een pijporgel niet boven de 10kHz,en hoor je grofweg na de 15Hz niets meer, toch is die boost in het hoog echt van cruciaal belang.
ook in het 20Hz gebied maak ik een glijbaan door middel van de afstem freq.
gr

JW

Dat kan ook in REW toch?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 jul 2017 22:19

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

bedoel je Reaper i.p.v REW Jaap?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 14 jul 2017 22:25

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Jan Wim schreef:bedoel je Reaper i.p.v REW Jaap?
Ja in Reaper m.b.v. REW. Ik meen dat je daar ook de glijbanen (afval) kunt beinvloeden. Ik weet even niet meer hoe dat daar heet.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 jul 2017 22:37

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:bedoel je Reaper i.p.v REW Jaap?
Ja in Reaper m.b.v. REW. Ik meen dat je daar ook de glijbanen (afval) kunt beinvloeden. Ik weet even niet meer hoe dat daar heet.



ja oke bedoel je dat inderdaad kan je in REW het afval volgens een target laten lopen.

maar als een driver dit in kombinatie met de afstem freq. niet van zichzelf heeft , vandaar dat ik schreef "van nature"

dan kan je wel gaan boosten in laag/hoog maar dit zal pure vervorming opleveren.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com