het intoneren wordt geheel geschreven in de stijl van orgelpijpen, en ik als nuchtere Hollander vraag me werkelijk af waar die orgelpijpen dan in de software zitten
dus nogmaals ik haal een HW-set door de wringer, en wat hou ik over?
een paar duizend Wave bestandjes, als dit bij iemand thuis anders is, dan verneem ik dit graag
dus die wave bestandjes hebben alle informatie in zich, en zijn ook
niet meer aanpasbaar
het enige wat je nog nu kan doen is wat brightness/amplitude aanpassing maken van een wave bestand
waarom zou je intoneren?
ik kan maar 1 reden bedenken en dat is, er zit te weinig articulatie in een wave bestand? of de amplitude klinkt niet lekker.
andere mogelijkheden zijn er niet, en als ze er wel zijn, zijn ze niet aanpasbaar in het wave bestand
dus omdat het wave bestandje net niet lekker klinkt ga je intoneren? maar waarom klinkt dit wave bestandje dan niet lekker?
is de setmaker nu echt zo'n sukkel??
1. JA
2. NEE
optie 1. dan heb je een miskoop begaan
optie 2. dan erken je dat de setmaker goed werk geleverd heeft, maar nog niet tevreden bent met het resultaat
maar dat had de setmaker toch ook kunnen horen? want die heeft het bron materiaal gehoord en tot zijn beschikking, Letop ... even de microfoon in de gaten houden, alles wat de microfoon hoort is een keiharde 0-lijn om het zomaar eens aan te duiden.
alles komt netjes in verhouding binnen bij de microfoon, zoniet dan klopt het pijporgel niet, maar ik ken maar weinig HW sets waarbij het origineel zo slecht geintoneerd is dat dit ook hoorbaar is in de opname.
dus hou dit beeld even vast, een microfoon ziet geen orgel, geen pijp, maar verwerkt het geluid van een analoge pijp tot een statisch digitaal wave bestand.
alles wat door het microfoon kapsel wordt verwerkt komt op 1 lijn binnen, dus diepte, afstand bestaat niet meer dat wordt vertaald in alleen amplitude verschil.
als nu al de articulatie/brightness niet klopt dan is de opname mislukt, en als die wel klopt waarom moet je dan nog gaan intoneren?
dit kan zijn:
1.omdat je een gehoor afwijking hebt.
2.omdat je altijd off-axis naar een speaker luistert wat automatisch afval in het hoog (brightness) betekent
3.omdat je eigen akoestiek het geluid beinvloed.
4. omdat je speakerfilter niet akoestisch ontworpen is
alle 4 de opties hebben niets, maar dan ook niets met een set te maken , maar bevinden zich in de omliggende sfeer
dus laat ik optie 1 even rusten want dat vraagt om een andere aanpak, en in de regel is tot 10khz nog goed een set te beluisteren, als je wat gehoor achter uitgang hebt.
optie 2, kan je inderdaad gaan intoneren, maar software kan feilloos dit on-axis gedrag aanpassen
optie 3, ook hier kan je eindeloos elk wave bestandje een plaats geven in je eigen akoestische curve, maar software kan dit beter
optie 4. fase gedrag, impulse response, groep delay, timing, enz kan je niet oplossen met intonatie, software kan dit wel
dus al zou je intonatie voor elkaar krijgen, hoe dan optie 4 corrigeren???? via intonatie???
als dat lukt dan hebben we een nieuw sprookje, en ze speelden nog lang en gelukkig
ik blijf erbij dat je eerst je ruimte "geschikt" maakt
als dat klopt kan je nog intoneren , maar dat is dan puur een kwestie van persoonlijke smaak/voorkeur