Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 03 nov 2011 18:53

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Gerrit schreef:Ben ik helemaal met je eens. Maar dat betekent niet dat je dan geen mening mag hebben over hoe het zou moeten en daar met elkaar over in discussie kunt gaan.


Huh? dat zeg ik toch juist? ;) Bovendien doe ik (voor mijn doen) redelijk actief mee aan deze discussie.

Gerrit schreef:Bovendien: de wereld kan wel uit allerlei verschillende mensen bestaan, ik hoop toch dat in een kerkelijke gemeente de diversiteit aan opvattingen over het belang van de lofzang niet zo groot is als buiten die gemeente..


Als deze gemeente hiervoor bewust gekozen heeft, zegt dat dan niet genoeg?

Gerrit schreef:die in 'de wereld' helaas geen waarde hebben


Dat klinkt wel erg somber, vooral dat "helaas".. Er zijn meer wegen die naar eh.. nouja, die de goede richting in gaan zeg maar..

Maar inderdaad, zoals U zelf al zei dit forum is niet de aangewezen plek voor theologische discussies, bovendien begeef ik me op glad ijs aangezien ikzelf tot geen enkele kerk behoor en absoluut niet de bedoeling heb om iemand op welke manier dan ook te kwetsen met datgene wat hij of zij lief heeft. Laat dat duidelijk zijn :)
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 04 nov 2011 00:05

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Het kan zomaar zijn dat men in dit geval die 8 ton níet meer bij elkaar kon brengen


Maar een tweedehands mechanisch pijporgel lukt je ook wel voor ruim 7 ton minder dan het door jou voorgestelde bedrag....
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 04 nov 2011 00:24

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Zeker weten Jaco, maar die ene ton kan het ook net op misgaan.
Wat ook nog kan, dat de organisten simpelweg voor HW kozen, omdat men dat zo mooi vindt.
Tja, wat moet je dan...?

Maar hoe dan ook, ik zou waar dan ook, het liefst een pijporgel zien. En we weten allemaal, er zijn b.v. Engelse tweede handsjes genoeg.... En zingen kun je ermee, nou!

Laat onverlet, dat ieder z'n eigen inzichten heeft en als buitenstaander is het dan wel gemakkelijk oordelen.
Dat is een valkuil, waar we voor moeten oppassen.

Ik zei eerder wat over de recessie, dat kan toch een reden zijn! Op is op, toch?
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 04 nov 2011 08:01

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Verwijderd...
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 04 nov 2011 10:20

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Marien schreef:
Van horen zeggen liegt men het meest. En vage geruchten op het forum zetten haalt het niveau hier naar beneden. Echte detectives checken hun bronnen.


En zo is het! Punt! :!:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 nov 2011 10:41

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

nou, Marien, ontzenuw dan die geruchten door te vertellen wat er wel op komt? Een kopie van Surhuisterveen of Goes?

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 04 nov 2011 13:14

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Verwijderd...
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 04 nov 2011 14:15

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Hmm, ligt het aan mij of proef ik een enigszins geïrriteerde ondertoon in het bericht van Marien?

Ik heb nooit beweerd dat ik een detective ben, het idee :lol: en ten tweede had ik deze info van 2 kerkgangers van deze gemeente die erg 'orgelminded' zijn en op één of andere manier heb ik er moeite mee om te geloven dat deze mensen zouden liegen...
Tja, bronnen verifieren. Bij wie dan? Ik ken verder niet zoveel gemeenteleden van deze kerk en volgens mij houdt Mixtuur zelf alles geheim zover ik weet dus wat dat betreft blijft het altijd vaag.
Enne even stoken; :twisted: "Ik weet het wel maar ik zeg het lekker toch niet"; Welk niveau is dat dan?

Trouwens, mij gaat het helemaal niet om de sampleset maar veel meer over de weergave ervan. Als dit dus net zo gebeurt als destijds in Alblasserdam of nog beter, dan weet ik nu al dat het geslaagd is. Dat meen ik echt. Ik zelf zou het leuk vinden om te weten hoeveel kanalen er dan gebruikt worden maarik vrees dat we dit weer niet te weten zullen komen.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 04 nov 2011 22:22

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Cribo schreef:en ten tweede had ik deze info van 2 kerkgangers van deze gemeente die erg 'orgelminded' zijn en op één of andere manier heb ik er moeite mee om te geloven dat deze mensen zouden liegen...


Liegen is ook wel een erg groot woord, veel mensen vinden het leuk om met een nieuwtje te komen en vertellen in hun enthousiasme iets door waarvan zij eigenlijk niet 100% zeker zijn.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 04 nov 2011 22:28

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Cribo schreef: Je kunt wel truncated releases doen natuurlijk maar de samples blijven toch altijd wat indirecter dan een volledig droge uitvoering



Die mogelijkheid is helaas afgeschermd bij de sample-sets van herr-professor..

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 nov 2011 22:55

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Marien schreef:Van horen zeggen liegt men het meest. En vage geruchten op het forum zetten haalt het niveau hier naar beneden. Echte detectives checken hun bronnen.
Ik vroeg als reactie hierop gewoon welke sampleset er dan wel komt.
Marien schreef:Ik ben niet de oorzaak van die geruchten en voel er niets voor om deze te ontzenuwen.
Zie ik deze reactie, dan heb ik hetzelfde gevoel als Christian: een beetje geïrriteerde reactie van Marien. Ik zou willen vragen: reageer dan in het geheel niet als je niets wilt of mag zeggen; alleen dan blijft het forum niveau hoog.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 05 nov 2011 04:12

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Evert-Jan schreef:Ik vroeg als reactie hierop gewoon welke sampleset er dan wel komt.


Nou, zal ik het dan maar gewoon zeggen?

Een gloednieuwe sample-set van een onlangs compleet gerenoveerde analoge Johannus uit mid jaren 80 die door zijn zeer eigen karakter zeker niet verward zal worden met een pijporgel. Er is voor Hauptwerk gekozen om de volgende extra registers te kunnen toevoegen daar deze niet op de Johannus beschikbaar waren: Een panfluit van twee en half octaaf, een speciaal voor dit orgel opgenomen drukwind harmonium met 5 spel tongen (sorry Dick) en een Bakpan oftewel Karhaja (hiervoor moet nog even overleg gepleegd worden met de plaatselijke brandweer, maar ik heb begrepen dat dit register slechts in zeer uitzonderlijke gevallen gebruikt zal worden).


Evert-Jan schreef:Ik zou willen vragen: reageer dan in het geheel niet als je niets wilt of mag zeggen; alleen dan blijft het forum niveau hoog.


Oops.. :oops:
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 05 nov 2011 18:58

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Een gloednieuwe sample-set van een onlangs compleet gerenoveerde analoge Johannus uit mid jaren 80 die door zijn zeer eigen karakter zeker niet verward zal worden met een pijporgel. Er is voor Hauptwerk gekozen om de volgende extra registers te kunnen toevoegen daar deze niet op de Johannus beschikbaar waren: Een panfluit van twee en half octaaf, een speciaal voor dit orgel opgenomen drukwind harmonium met 5 spel tongen (sorry Dick) en een Bakpan oftewel Karhaja

:?: :roll: :?: :roll: :?: :roll: :?: ofwel opperste verwarring :o
Of is dit een geintje? Tientallen vragen flitsen door m'n Hauptwerk.
Een gloednieuw set van een orgel uit 1980?
Een panfluit, Harmonium en een Karhaja?
En dit allemaal achter een mooi pijpenfront?
In een Ger.Gemeentekerk? (Nou tijden veranderen!)
Ik kan me werkelijk geen voorstelling maken hoe dit moet gaan klinken :roll:

Ik blijf in opperste verbazing achter....wie neemt het van me over?
Ron ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 05 nov 2011 19:42

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Om het een beetje minder flauw te maken en om het met een grote korrel zout te nemen:

Afbeelding
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 05 nov 2011 20:44

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

mbouwheer schreef:Om het een beetje minder flauw te maken en om het met een grote korrel zout te nemen


Geweldig! :lol:


ja dat van die panfluit was inderdaad flauw.. stel je voor twee en half octaaf, dat zijn er natuurlijk gewoon 3 ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 06 nov 2011 01:31

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Roland schreef:compleet gerenoveerde analoge Johannus uit mid jaren 80


O, dat moet dan deze zijn, kan niet missen: http://www.youtube.com/watch?v=sF3y7o-Z ... re=related

Eindelijk toen eens een strak geluid in de Bovenkerk, heel jammer dat vanaf 2:40 die 'jankhinsz' de boel weer kwam verpesten :shock:
http://www.youtube.com/watch?v=YfHazcqV ... re=related

Ik hoop wel dat wij die Johannus set ook kunnen kopen, zou tenminste een hele verademing zijn naast dat 'hijgend hert van Brett' :)

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 07 nov 2011 16:42

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Het digitale orgel is gebouwd door Mixtuur Orgels uit Nieuwegein.
De dispositie met 32 sprekende stemmen is gebaseerd op de orgelbouwer `Van Dam`. De ingebruikname zal plaatsvinden op zaterdag 12 november 2011. Om 10.00 begint de openingsdienst en vanaf 14.00 tot 16.00 is het kerkgebouw te bezichtigen.
Bron: De Saambinder.
Groeten,
Dirk

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 07 nov 2011 17:32

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Dirk schreef:De dispositie met 32 sprekende stemmen is gebaseerd op de orgelbouwer `Van Dam`.

Anderhalf jaar geleden werd beweerd dat de Thoolse Van Dam gesampled zou worden (zie o.a. http://klavarorganist.nl/modules.php?na ... pic&t=1733).

:idea:

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 nov 2011 18:07

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Dat zou heel goed kunnen; dit is de dispositie van het Van Dam orgel in Tholen.

Hoofdwerk: Bourdon 16', Prestant 8', Holpijp 8', Octaaf 4', Quint 3', Octaaf 2', Mixtuur IV-V-VI sterk, Cornet III sterk (discant), Trompet 8'.
Rugwerk: Prestant 8', Holpijp 8', Octaaf 4', Fluit d'Amour 4', Nazart 3', Octaaf 2', Sifflet 1', Carillon II sterk (discant), Trompet 8', Tremulant.
Bovenwerk: Fluit Dolce 8', Viool de Gamba 8', Viola 4', Speelfluit 2', Dulciaan 8', Tremulant.
Pedaal: Subbas 16', Prestant 8', Gedekt 8', Octaaf 4', Bazuin 16', Trompet 8'.
Koppelingen: Hoofdwerk - Rugwerk, Hoofdwerk - Bovenwerk, Pedaal - Hoofdwerk.

Incl. koppels kom ik op 32 trekkers

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 09 nov 2011 03:28

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Verwijderd...
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 09 nov 2011 10:45

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Nou jongens, zullen we dan nu deze discussie maar sluiten?
Er is genoeg over gezegd en een virtuele ruzie schiet niemand wat mee op, toch? ;)

Ik ben straks veel meer benieuwd naar de ervaringen, van diegenen welke het orgel hebben gehoord en bespeeld!
Ook hoe het in de gemeentezang gaat fungeren, want het staat wel op een prominente plaats, daar mogen we wel wat van verwachten.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 09 nov 2011 18:20

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Ik hoop, dat we a.s. zaterdagmiddag wat mogen beluisteren !
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 10 nov 2011 04:50

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Verwijderd...
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 10 nov 2011 13:42

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Helaas kan ik zelf ook niet en daar baal ik wel van eigenlijk. Mijn 'partner in crime' Johan gaat 's middags wel luisteren dus van hem hoor ik zijn oordeel dan wel. Fijn te horen dat er volgend jaar nog een mogelijkheid komt. Ik heb er in ieder geval hooggespannen verwachtingen van sinds Alblasserdam. Zou erg leuk zijn als jij samen met Jan Peter weer iets zou doen ;)

Gr. Christian
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 10 nov 2011 21:03

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Ik ga kijken/luisteren. Ben wel benieuwd hoe het gaat klinken. Valt het mee of tegen. Ik zal proberen een opname te maken. Als dat een beetje lukt zal ik die hier neer zetten.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com