Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 15 nov 2011 20:28

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Marien schreef:Uit bovenstaande reactie blijkt dat u geen idee hebt van de muzikale praktijk ter plaatse.


Ik heb al in een eerdere reactie aangegeven dat er in veel ger - gem kerken gekozen wordt voor een bepaald soort klank. Dat is dus in Sliedrecht ook het geval. Of je dat mooi vindt of niet is persoonlijk. Mijn keuze zou het niet zijn maar ik respecteer het echt wel als anderen een andere keuze maken. Het geeft echter wel een bepaalde klank die niet te ontkennen valt. Dat is dus ook door verschillende personen zo gehoord. Mijn reactie op het orgel zoals ik het afgelopen zaterdag heb gehoord is gewoon één van de vele en moet niet als negatieve kritiek worden opgevat.

Als ik had geweten dat het orgel nog niet is zoals het uiteindelijk moet gaan klinken had ik het op bepaalde punten anders beoordeeld. Dus ik ben benieuwd naar het eindresultaat. En ik probeer zeker te komen als het gepresenteerd wordt.

En om hier op het forum lekker te discussiëren over dit (en andere) orgel(s) vindt ik wel een goede zaak. Maar als het als aanval wordt ervaren op het eigen gelijk dan spijt mij dat. Mijn (prille) Hauptwerk kennis wordt er wel door vergroot dus wat mij betreft lekker door praten over dit soort zaken. Niet om gelijk te hebben of te krijgen maar ter lering ende vermaak.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 15 nov 2011 23:35

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Dick schreef:Jammer hoor, dat daar een pijpenfront wordt neergezet. Misleiding past niet in de kerk. Als het geen pijporgel is, wek dan ook niet de schijn dat er een pijporgel staat.



Even los van wat we mooi vinden. Natuurlijk zal de voorkeur naar een echt pijporgel uitgaan.
Maar een organist zal toch ook op Hauptwerk de gemeente tot lofprijzing aan God kunnen inspireren en begeleiden?
En dat is het belangrijkste!!
Trouwens komen we allemaal op zondag niet als een echt opgepoetst pijpenfront de kerk binnen terwijl er van binnen hooguit "hauptwerk "zit?
In dat opzicht misleiden we allemaal! En dit is beslist niet persoonlijk bedoeld.
Ik wou dat in onze gemeente (evangelisch) nog ruimte was voor een orgel. Desnoods een mooi front met Hauptwerk :D

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 16 nov 2011 00:06

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Tammo,

een lesje voor ons allen.

Ooit zei een oude vrouw tegen mij: op zondag is het vaak van buiten bont, van onder stront...
Vergeef me de uitdrukking, maar ik meen dat we elkaar begrijpen. Dit gaat over middelmatige zaken.
De Hoofdzaak is deze, weten we ons geborgen bij God.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 16 nov 2011 00:10

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Kees, AMEN!!

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 16 nov 2011 09:05

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Marien schreef:Uit bovenstaande reactie blijkt dat u geen idee hebt van de muzikale praktijk ter plaatse. Om een voorbeeld te geven: men wilde helemaal geen vulstemmen, die gebruiken ze toch niet was de reactie.

Ik moest wel even lachen toen ik dit las. Ze willen wel een orgel van Mixtuur, maar ze willen er geen Mixtuur op.
Rare jongens, die Romeinen, zegt Obelix dan :lol:
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 16 nov 2011 09:45

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Er was er één Dick, stond op die foto, een één sterk, maar die is er al weer af...
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 16 nov 2011 13:23

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Kees Hoekman schreef:Er was er één Dick, stond op die foto, een één sterk, maar die is er al weer af...

ik zeg maar zo, ik zeg maar niks :?
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 16 nov 2011 14:08

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Leven en laten leven, toch? ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 16 nov 2011 23:40

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Kees Hoekman schreef:Leven en laten leven, toch? ;)


Ik ben het helemaal met Kees eens,de ene kiest voor een Hauptwerkorgel in zijn/haar kerk,de ander voor een echt pijporgel,wat ik ook het liefste ziet.Maar gaat geen oorlog voeren op internet hoe een kerk zijn budget wil/kan gebruiken.Je kan je Euro,s maar 1 keer uit geven.Ik prefereer ook een pijp orgel in een kerk,maar mischien past dat ff niet in het budget.Dan is Hauptwerk de oplossing voor tijdelijk denk ik.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 17 nov 2011 09:34

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Helemaal mee eens hoor. Maar kritisch een paar vragen uiten bij genomen beslissingen, is dat oorlog voeren? Daar is een forum toch ook voor? Laten we oppassen met op de man spelen, daarin zit zeker wel een grens. Maar een stevige discussie op inhoud is m.i. niet verkeerd.

Een geld-/prijsdiscussie blijft een beetje 'droogzwemmen' aangezien nergens bekend is hoeveel dit orgel nu eigenlijk gekost heeft...
Maar ik blijf me verbazen over een zo rijk gedecoreerd front en klaviatuur voor een 'tijdelijke' oplossing. Zo'n chique en stijlvolle afwerking is wel mooi, maar vind ik niet passen bij de gedachte dat het een interiminstrument betreft.
Zo'n keuze mag natuurlijk best, maar is deze oplossing niet 'structureler' dan men eigenlijk beweert? Ook dat mag hoor, en dat mag ook gewoon worden gezegd, het is ook weer geen 'vies woord'...
Ik maakte eerder een opmerking dat 'recyclen' van dit front bij een pijporgel volgens mij niet zal werken. Hebben anderen daar een gedachte over?

Mijn inschatting blijft dat zo'n meubel toch al snel zo'n 50.000 euro moet hebben gekost en misschien wel meer. En dan kom je in de discussie dat je voor dat bedrag een passend pijporgel al wel mogelijk was. Daarmee ga ik echter off-topic zoals onze moderator al constateerde. Dus ik houd erover op.

Weer terug naar 'Sliedrecht': er is het een en ander opgemerkt over volume, intonatie, storing, etc.
Er posten hier ook betrokkenen bij dit project, daarom een paar vervolgvragen:
Zijn er intussen al aanpassingen gedaan (en welke dan)? Of staan die op de agenda (en wanneer dan)?
En zijn er al meer ervaringen uit de gemeente nu er ook op zondag twee diensten zijn geweest?
En is er inderdaad dan zicht op een open dag, eventueel i.c.m. een forumdag? Als ik zou kunnen, zou ik zeker voor zijn!

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 17 nov 2011 14:08

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

jaco schreef:Weer terug naar 'Sliedrecht': er is het een en ander opgemerkt over volume, intonatie, storing, etc.
Er posten hier ook betrokkenen bij dit project, daarom een paar vervolgvragen:
Zijn er intussen al aanpassingen gedaan (en welke dan)? Of staan die op de agenda (en wanneer dan)?
En zijn er al meer ervaringen uit de gemeente nu er ook op zondag twee diensten zijn geweest?
En is er inderdaad dan zicht op een open dag, eventueel i.c.m. een forumdag? Als ik zou kunnen, zou ik zeker voor zijn!


Na de open-kerk-middag is de storing opgelost en het volume aangepast, zoals Roland heeft gemeld. Hierdoor klinkt het nog realistischer. Over een paar weken wordt er geëvalueerd met de organisten en zo nodig nog aanpassingen gedaan. Zelf heb ik een stukje van de avonddienst via internet meegeluisterd, in verschillende registraties van mf tot ff zong de gemeente prima met het orgel mee. Verdere conclusies kun je niet trekken aan de hand van de internetopname.

Open dag voor het orgel komt, op dit moment is het niet bekend wanneer dat is en in welke vorm het wordt gegoten. Wat wel duidelijk is dat het wordt georganiseerd door Mixtuur en iedereen welkom is. De datum wordt gepubliceerd op www.mixtuur.com en ik zal het hier ook bekendmaken. Wil iemand hier een forumdag organiseren, dan denk ik dat het beter los van de open dag in Sliedrecht kan worden gehouden. In dat geval kunnen de forumleden hun eigen programma samenstellen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 17 nov 2011 14:42

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

jaco schreef: Laten we oppassen met op de man spelen, daarin zit zeker wel een grens. Maar een stevige discussie op inhoud is m.i. niet verkeerd.


Precies de spijker op z'n kop Jaco. Dát is wat ik bedoelde, verder gewoon lekker door discuseren, maar de toon werd mij(dat is persoonlijk!) soms wat te grimmig. Dát moeten we dus niet laten gebeuren. Niet op de man, maar zaakinhoudelijk.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 17 nov 2011 18:35

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

jaco schreef:Helemaal mee eens hoor. Maar kritisch een paar vragen uiten bij genomen beslissingen, is dat oorlog voeren? Daar is een forum toch ook voor? Laten we oppassen met op de man spelen, daarin zit zeker wel een grens. Maar een stevige discussie op inhoud is m.i. niet verkeerd.

Een geld-/prijsdiscussie blijft een beetje 'droogzwemmen' aangezien nergens bekend is hoeveel dit orgel nu eigenlijk gekost heeft...
Maar ik blijf me verbazen over een zo rijk gedecoreerd front en klaviatuur voor een 'tijdelijke' oplossing. Zo'n chique en stijlvolle afwerking is wel mooi, maar vind ik niet passen bij de gedachte dat het een interiminstrument betreft.
Zo'n keuze mag natuurlijk best, maar is deze oplossing niet 'structureler' dan men eigenlijk beweert? Ook dat mag hoor, en dat mag ook gewoon worden gezegd, het is ook weer geen 'vies woord'...
Ik maakte eerder een opmerking dat 'recyclen' van dit front bij een pijporgel volgens mij niet zal werken. Hebben anderen daar een gedachte over?

Mijn inschatting blijft dat zo'n meubel toch al snel zo'n 50.000 euro moet hebben gekost en misschien wel meer. En dan kom je in de discussie dat je voor dat bedrag een passend pijporgel al wel mogelijk was. Daarmee ga ik echter off-topic zoals onze moderator al constateerde. Dus ik houd erover op.

Weer terug naar 'Sliedrecht': er is het een en ander opgemerkt over volume, intonatie, storing, etc.
Er posten hier ook betrokkenen bij dit project, daarom een paar vervolgvragen:
Zijn er intussen al aanpassingen gedaan (en welke dan)? Of staan die op de agenda (en wanneer dan)?
En zijn er al meer ervaringen uit de gemeente nu er ook op zondag twee diensten zijn geweest?
En is er inderdaad dan zicht op een open dag, eventueel i.c.m. een forumdag? Als ik zou kunnen, zou ik zeker voor zijn!



Hallo Jaco,
Inderdaad is het woord oorlog wat overtrokken,maar het kan zomaar een verkeerde kant uitgaan,en dat is niet de bedoeling van ons forum denk ik,wat het ombouwen van de huidige orgelkas naar een echt pijp orgel betreft,ik denk dat de kas daar te ondiep voor is,zeker als je de zelfde dispositie in pijpwerk wil hebben als nu met Hauptwerk.Dus ik denk met jou ook dat dit orgel behoorlijk definitief is .

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 18 nov 2011 13:31

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Pijporgel kasten zijn heel anders ontworpen/gebouwd. Het instrument te Sliedrecht is ontworpen als Hauptwerk orgel. Alleen een amateur orgelbouwer van het ergste soort zou zich eraan wagen hier een pijporgel van te maken. Daar zit toch ook iemand op te wachten lijkt me. ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 18 nov 2011 19:30

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Pijporgel kasten zijn heel anders ontworpen/gebouwd. Het instrument te Sliedrecht is ontworpen als Hauptwerk orgel.

Dat maakt me op zich nieuwsgierig: heeft de kas van een Hauptwerk-orgel (behalve een optische) ook een akoestische functie?
Bij bijv. Johannus/Monarke is dat niet zo.
Van der Poel gaat juist weer wel uit van een resonerende orgelkas van een minimale diepte. Ik weet bijv. van zijn orgel in Enschede dat hij speciaal een kas achter het front van het oude pijporgel maakte (dat was tot die tijd niet zo, het pijpwerk van het oude orgel stond in open opstelling).
Heeft een kas als in Sliedrecht, maar bijv. ook Rottevalle of Goes een specifieke klanktechnische functie? En bepaalt dat ook in zekere mate het ontwerp?

Daar zit toch ook iemand op te wachten lijkt me.

Alsjeblieft niet. Ben een paar jaar organist geweest op een Koch-orgel. Dat zou dan voor professioneel moeten doorgaan, maar wat een tranendal was dat zeg. Storing op storing... En het klonk ook nog eens nergens naar.
In ken ook andere voorbeelden van doe-het-zelf-orgelbouwers: artistiek onbeduidend, verzameling van matig pijpwerk (zelfs gelezen dat in één geval pijpen binnen een jaar al door een orgelmaker behandeld moesten worden), in een ander geval deugde de constructie van geen kant (om hoofdwerk te repareren zou het hele bovenwerk eraf moeten omdat de ondersteuning op de hoofdwerklade was geschroefd; in nog een ander geval deugde de windkanalisatie niet waardoor alles 'zwabberde'...). Groot gelijk! Dan zou ik toch liever in 'Sliedrecht' zitten :)
(maar ik prijs me gelukkig dat ik nu op vier goed onderhouden, heel behoorlijke pijporgels speel :D)

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 19 nov 2011 03:30

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Als de samples die akoestische eigenschap al in zich hebben is het zaak deze zo clean mogelijk weer te geven.
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 21 nov 2011 13:46

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

RonD schreef:Nou Christan Peter R. de Vries, had je gedacht met je vakkundig speurderswerk deze discussie op gang te brengen?
ron


Nou, stiekum wel een beetje hoor. Ik weet hoe 'gevoelig' het soms ligt... :)

Maare nu het er toch over gaat; Gert, heb ik al de meest besproken topic hier? 8-)

Gr. Christian

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 21 nov 2011 14:03

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Maare nu het er toch over gaat; Gert, heb ik al de meest besproken topic hier?


Ach ja, die kijkcijfers ook....
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 30 dec 2011 17:19

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Is er inmiddels al een 'correctie' geweest aan het orgel in Sliedrecht?
Komt er nog een open dag aan vanuit bijv. Mixtuur?
Iemand die meer weet over de meest recente ervaringen?

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 01 feb 2012 12:07

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Ja ik denk dat er een foute keuze qua audio gemaakt is.
Weet je toevallig wat er voor speakers toegepast zijn? en eventueel versterkers.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 01 feb 2012 13:13

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Ik denk dat de fout zit in het speaker gedeelte bij de Kerk in Sliedrecht.
Zoals met alles is het waar naar je geld. Er is voor een redelijke prijs een redelijk resultaat te behalen. Ik ben nl zelf aan het testen in een kerk, met goede resultaten. Maar eerlijk is eerlijk het zal nooit een pijporgel worden.


Ja ik denk dat er een foute keuze qua audio gemaakt is.
Weet je toevallig wat er voor speakers toegepast zijn? en eventueel versterkers.

Andre,

Dit is niet echt een sterk verhaal:
Je denkt iets, je schrijft over ' goedkope oplossingen', en je zet daarmee een bedrijf in de hoek.
En je geeft aan dat je echt geen flauw idee hebt wat er is gebruikt.

We moeten het niveau hier wel een beetje op peil houden hoor!

Anton

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 01 feb 2012 13:50

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Maar weet je wat er is gebruikt? Dan kan er naar een oplossing gezocht worden.

Is er een probleem dan?
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 01 feb 2012 20:16

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Kijk, daar hebben we het aloude smaak/kwaliteitsbegrip....
Ik was in Overberg en nee, het spijt voor de betrokkenen, maar mening is niet van dien aard, dat ik ermee tevreden zou zijn, verre van... Ik heb mijn mening dus ZELF gevormd a.d.h.v. mijn aanwezigheid daar. Lees mijn commentaar elders op deze site.
Maar, zoveel hoofden, zoveel zinnen! Over smaak valt veel te twisten, maar het twisten zet geen zoden aan de dijk...!

Een ding wil ik zomaar even als citaat neerzetten en dan trekke een ieder de schoen maar aan (in)die(n) hem past(ik ook...!)
"... niemand lichtelijk en ongehoord oordelen of helpen veroordelen..." Lees hier i.p.v. niemand, b.v ook een HW-installatie, met alle daaraan verbonden werk.
Laten we met z'n allen ervoor waken onnodige irritatie op te wekken, we zijn tenslotte allemaal volwassen toch?!
Laatst bijgewerkt door Kees Hoekman op 01 feb 2012 20:47, in totaal 1 keer bewerkt.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 01 feb 2012 20:31

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Hallo Kees,

Die organisten in Overberg zijn tevreden en de gemeente ook Inderdaad het is een aloud smaak /kwaliteit discussie.
Verder ben ik het helemaal met je eens, zeker als ergens problemen zijn en iets goed opgelost is moet het toch ook gemeld worden. Hier schort het nogal eens aan en dan krijg je de wildste verhalen en wordt er alleen schade berokkend aan de betrokkenen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 feb 2012 20:41

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

er zijn systemen met:
• geen vervorming meer
• geen harmonischen meer
• betere geluidsspreiding
Even nog wat duidelijkheid over de gelijke geluidsoverdracht van de hoge, midden en lage tonen. Als je bijvoorbeeld in een kerk (live) zonder geluidsversterking zit, dan hoor je de hoge, midden en lage tonen gelijk zoals het gespeeld wordt, bij een hauptwerk weergave is er een ander geluid (cd/dvd Kwaliteit). Zoals bekend, een hoge toon gaat snel en een lage toon gaat trager. Bij weergave van hauptwerk hoort men eerst de hoge dan de midden en daarna de lage tonen. ( in die volgorde bereiken ze het menselijk oor) Met een aangepaste monitor worden als het ware de hoge tonen vertraagd en de lage tonen versneld zodat beleving m.b.t draagkracht niet meer waarneembaar is.
maar het weer precies op "tijd" staat

groeten

Jan Wim


p.s. ik heb eens in Alblasserdam een concert bijgewoond van Mixtuur, en daar was zeker geen gebrek aan draagkracht
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com