Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 26 jul 2012 15:53

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Gister heb ik het elektronische instrument van Mixtuur gehoord tijdens een dienst. Ten opzichte van een pijporgel valt het erg tegen. Je ziet een hoofdwerk en rugwerk, maar je hoort een bovenwerk in een zwelkast. De subbas (of wat het dan ook mag zijn) was onderin af en toe behoorlijk aanwezig. Wat dat betreft draagt het wel. Ging het pedaal wat verder omhoog, dan hoorde je tijdens het zingen het orgel niet meer goed. Hoe meer je uittrekt hoe elektronischer het gaat klinken. Het viel mij voor een hauptwerk orgel toch wel tegen. Ik heb er zelf niet op gespeeld, dus het zou ook kunnen dat de organist hele vreemde combinaties trok. Ik kon bijvoorbeeld niet horen of er nou een prestant 8 open stond of dat het een gamba 8 was.

Thuis is het in elk geval vele malen mooier, waarschijnlijk omdat je de speakers zo'n beetje naast je oor hebt hangen. Hierdoor gaan er veel minder details verloren. Ik heb niet veel ervaring met elektronische orgels in kerken, maar degene die ik gehoord heb zijn niet beduidend veel slechter.

Nee, ik verwacht niet dat dit instrument ooit nog eens wordt opgenomen ... ;)

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 26 jul 2012 20:08

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

gjschipper schreef:Nee, ik verwacht niet dat dit instrument ooit nog eens wordt opgenomen ... ;)


:roll: ? ik snap het niet.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 06 okt 2012 01:21

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Heb vandaag gehoord dat er toch e.e.a. is verbouwd aan het orgel in Sliedrecht, nieuwe versterkers in ieder geval.
Mogelijk ook nieuwe speakers.
Als alles perfect zou werken, dan zou er toch niets veranderd hoeven te worden???
Ben inmiddels wel razend nieuwsgierig geworden naar dit orgel!!!!

Iemand met kennis van zaken die een update heeft rondom het mixtuurorgel in Sliedrecht?
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 06 okt 2012 12:11

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Twee weken geleden had de Ger.Gem. Sliedrecht een rommelmarkt, met een half uurtje samenzang. Een prima kans dus om het orgel eens te gaan beluisteren. Eerlijk gezegd verwachtte ik er niet veel van, en die verwachtingen zijn eigenlijk alleen maar bevestigd. Het klinkt erg elektronisch, het geluid kwam vanuit één en de zelfde richting en was een brij van stemmen, hoewel het ook zou kunnen dat Lenard Verkamman niet bepaald begiftigd is met registratiegaven. ;) Ik ben afgelopen zomer naar kerkdiensten in de HHK Rouveen geweest waar ze zover ik weet een Johannus hebben staan, en dat vond ik beter klinken dan dit orgel. Voor een elektronicum is het zeker acceptabel, maar niet voor een hauptwerkorgel.

Is het nu uiteindelijk bekend welke sampleset er op draait? Volgens mij is het hoofdwerk het hoofdwerk van Tholen met Vox Humana, maar op het rugwerk? zit een Vox Celeste die ik niet op Tholen aantref. Misschien gewoon een kopie van de Viola di Gamba die ze zwevend gestemd hebben?
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 06 okt 2012 13:17

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Volgens mij heeft 'Sliedrecht' geen Rugwerk.
Er is met droge samples een Hoofdwerk-Bovenwerk-Pedaal-opstelling gemaakt.
De rugwerkkas is (was in elk geval) leeg.

Zelf zou ik met deze kas ook erg voor een 'werkindeling' zijn waarbij het RW in gebruik zou zijn.
Dat zou het realisme denk ik ten goede komen.

We wachten de officiële berichtgeving (maar weer) af.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 06 okt 2012 14:12

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Ik kan geen vergelijk maken tussen Sliedrecht en Rouveen, doch ik heb al eens eerder aangegeven, dat in Rouveen een mooie, barok geïntoneerde Monarke staat, en ja, dat ding staat echt als een huis en mits goed geregistreerd, kan je daar gewoon van genieten. En ja, ik ben toch echt een HW-fan hoor, maar eerlijk is eerlijk.

Anderzijds, ik sprak zeer recent iemand, die m.i. redelijk inzicht heeft in wat mooi en niet mooi is, die was zeer lovend over het orgel in Sliedrecht. Het zou dus met registreren te maken kunnen hebben en wanneer er echt wat veranderd is, wel dan horen we dat vanzelf. Wat in 't vat zit verzuurd niet...
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 okt 2012 15:01

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Als je zo'n orgel vanaf zero kan opbouwen waarom is er dan niet gekozen voor een speeltafel achter in de kerk net zoals bijv. het van den Heuvel orgel van de st'Eustache. Wellicht kom je dan omdat het op een andere plaatst staat en daardoor anders klinkt tot een andere registratie keuze voor gemeente begeleiding. Een orgel klinkt nou eenmaal anders in het orgel zelf dan dat je speelt in de kerkzaal tussen de mensen in. Wellicht dat het dan beter klinkt als het zoals gedacht wellicht aan de registratie ligt. :?:

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 06 okt 2012 18:15

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Als organisten moet je gewoon op een avond of zaterdag eens een uurtje of twee in kerk rond lopen en om de beurt div. combinaties proberen. Hebben wij ook gedaan, dan krijg je een goed beeld of i.i.g. beter, van het geluid.
Afstand is vertraging, St. Eustache speelt niet zo super hoor!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 08 okt 2012 13:00

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

[quote="jaco"]Volgens mij heeft 'Sliedrecht' geen Rugwerk.
Er is met droge samples een Hoofdwerk-Bovenwerk-Pedaal-opstelling gemaakt.
De rugwerkkas is (was in elk geval) leeg.]quote]

Precies, zoals gjschipper al zei, je hoort een bovenwerk maar je ziet een rugwerk. Naar de officiele naam van dit 'werk' zullen we moeten raden vrees ik. Lenard Verkamman noemt het op zijn site een zwelwerk.

Ik heb nog even de disposities van Tholen en Sliedrecht naast elkaar gelegd

Hoofdwerk:
- Bourdon 16', Prestant 8', Holpijp 8', Octaaf 4', Fluit 4', Quint 3', Octaaf 2', Cornet 3 st., Mixtuur 4-6 st., Trompet 8'. Deze stemmen lijken allemaal rechtstreeks van Tholen te komen en vormen het hoofdwerk van tholen.
- Vox Humana 8': Niet op Tholen
Zwelwerk:
- Bourdon 16': Niet op Tholen. Misschien een kopie van de hoofdwerkstem?
- Prestant 8', Holpijp 8': Tholen rugwerk
- Fluit dolce 8', Viola di gamba 8': Tholen bovenwerk
- Vox Celeste 8': Niet op Tholen
- Octaaf 4', Fluit d`amour 4', Viola 4', Nasard 3': Tholen rugwerk
- Speelfluit 2': Tholen bovenwerk
- Terts 1 3/5': Nieuw
- Siflet 1', Carillon 2 st., Trompet 8': Tholen rugwerk
- Dulciaan 8': Tholen bovenwerk
Pedaal: Subbas 16', Prestant 8', Gedekt 8', Octaaf 4', Bazuin 16', Trompet 8': Rechtstreeks van Tholen.

Wel bijzonder hoor, zo'n orgel met 11 stemmen op het hoofdwerk en 16 op een zwelwerk.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 08 okt 2012 13:16

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Geweldig al deze speculaties... Hier hebben we een spreekwoord: Gissen doet missen ;-)

Vlgs. mij is eerde in dit(superlange) topic aangegeven dat het om een geheel andere set gaat.
Wanneer het Tholen is, waarom zou Tholen dan nog niet op de markt zijn?
Laat het lekker het geheim van de smid blijven, het gaat erom dat het voor de gemeente een goed orgel is, wat voor de organisten goed speelt en ja, smaken zullen blijven verschillen.

Ik heb het nog niet gehoord, maar bij de officiële presentatie, hoop ik erbij te kunnen zijn!
Hopelijk komt die datum ca. 2 maanden vooraf, zodat we wat kunnen regelen met rooster van mijn vrouw etc.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 08 okt 2012 13:42

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Verwijderd...

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 08 okt 2012 13:48

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Tholen heeft geen fluit 4 op het hoofdwerk.


Ah, die had ik inderdaad over 't hoofd gezien.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 08 okt 2012 13:53

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Verwijderd...

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 08 okt 2012 13:55

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Verwijderd...
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 08 okt 2012 20:17

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

De tijd zal het allemaal uitwijzen en neutrale mensen bestaan niet...! :lol:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 08 okt 2012 20:29

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Ik citeer wel degelijk van Marien, kijk maar even verder terug

Ah, inderdaad... Die reactie had ik over het hoofd gezien...
Maar, voorstanders, tegenstanders en kritici zullen zich vast kunnen vinden in hun gedeelde nieuwsgierigheid :)

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 09 okt 2012 00:16

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Verwijderd...
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 09 okt 2012 00:53

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Kijk Marien,

Dat! is nog eens een duidelijk verhaal, en zorgt er voor dat geruchten worden ontzenuwd of bevestigd.
Maakt mij alleen mog maar nieuwsgieriger naar het orgel!
Hoop dat er in de nabije toekomst eens een open dag word georganiseerd waar de hauptwerk FANS eens het
orgel kunnen beluisteren en aan de tand voelen!

groeten,

André Kaptein
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 09 okt 2012 09:58

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Ik zal mijn mening over het orgel in Sliedrecht nog wat verduidelijken:
- Ik heb het orgel alleen gehoord vanaf één positie in de kerk, da's iets wat je dus in gedachten moet houden bij mijn enigszins negatieve oordeel. Hoewel ik wel vind dat een orgel vanaf eigenlijk iedere locatie in de kerk goed zou moeten klinken.
- Mijn schoonvader is even boven bij het orgel geweest, en gaf aan dat het daar boven erg hard klinkt allemaal. De organist heeft dat wellicht minder door omdat die met koptelefoon opspeelt als ik de verhalen in dit topic goed heb gelezen.
- Tijdens de samenzang zaten er nauwelijks mensen in de kerk, wellicht dat de boel een stuk mooier is als de kerk afgeladen vol zit.

Wellicht dat ik mijn mening nog eens kan herzien, bij voorkeur op de open dag.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 okt 2012 13:37

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Marien schreef:PS voor de duidelijkheid: Als mede-eigenaar van VOXUS ben ik bij dit project betrokken. Ik ben geen aandeelhouder of medewerker van MIXTUUR.
Marien, als dit zo is, spreek je dan wel namens de Mixtuur? Want jij reageert steeds. Ik heb van Mixtuur (Roland) in het begin van dit topic een aantal reacties gelezen, naast de reacties die jij daar ook gaf. Waarom reageert Mixtuur (gisteren) niet zelf?

Verder: het organiseren van een open middag hoeft toch niet zo veel tijd te kosten? Nu schuif je het al een jaar onder de verhuizing, nieuwe ontwikkelingen, enz.. Je kunt toch wel een open dag organiseren los van die ontwikkelingen? Het orgel is opgeleverd zoals je schrijft; laat het dan ook aan het HW publiek horen zoals het is opgeleverd en niet in een release 2.0 of 3.0. Ontwikkelingen blijven doorgaan, zo kun je nooit een open dag houden.

Al vast een aanzet tot een programma voor die open dag:
- welkom en korte toelichting op orgel, achtergrond en besluitvorming. Beantwoording vragen. (0,5 uur)
- orgelbespeling door een organist, die een gevarieerd programma brengt met literatuur en koraalmuziek. En laat de aanwezigen ook eens zingen, dan weten ze hoe het hoort/voelt door een HW orgel begeleid te worden (0,75 - 1,0 uur)
- in kleine groepjes naar boven (20 min./groep) waarbij zij, die zich geroepen voelen ook de toetsen mogen beroeren; rest blijft beneden om een indruk te krijgen van de klank van het orgel (2,0 uur)
- afsluiting. beantwoording vragen.

- Datum en koffie e.d. regelen/overleggen met de kerk in Sliedrecht. Een zaterdagmiddag van 13:30 - 17 uur?
- Ruim op tijd een aankondiging doen op het forum
- Organist regelen als je zelf niet wilt/kunt spelen (want die voorbereiding kost tijd). Anders Marco den Toom, die was toch de "huisorganist" van Mixtuur?
Mocht je niet zo gauw een organist kunnen vinden, dan zijn er allicht wel een aantal midi files. ;)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 okt 2012 15:52

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

tja wat moet je uiteindelijk met zo'n discussie?......................

welke kant gaat dat op?.........

voor - tegenstanders zijn er, en blijven er, zowel in de hauptwerkorgel ,als de pijporgel wereld.............


ik vind het jammer dat er zachtjes aan een wrange toonzetting in doorklinkt, mijn inziens is dit niet de bedoeling van "ons" hauptwerk forum.

Laten we elkaar, en elkaars producten blijven respecteren, zodat daar door, Hauptwerk nog meer kan gaan groeien.

negatief ordeel is nooit goed voor geen enkel merk, en of product.

maar voor degene die interesse hebben
op 31 oktober Hervormingsdag
is er een mogelijkheid mijn inziens om het orgel al te horen
zie de site van Lenard Verkamman

Hervormingavond met samenzang
Algehele leiding: Ds. A.T. Huijser
Orgel: Wim Roukens & Lenard Verkamman
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 09 okt 2012 16:56

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Het is niet mijn gewoonte, maar ik voelde me toch geroepen om in te grijpen bij dit onderwerp.
Er zijn vervelende dingen gezegd die meer op de persoon/bedrijf gericht waren dan op het orgel betrekking hadden.
Ik heb geprobeerd deze bijdrages te verwijderen en een enkele bijdrage heb ik iets uit verwijderd.
Nogmaals, het is niet mijn gewoonte om in een anders teksten stukken te verwijderen, maar in dit geval vond ik het toch nodig. Om te vermijden dat we weer dezelfde kant opgaan zet ik nu een slot op dit onderwerp.
Als er nieuws over het orgel is moet er maar een nieuw onderwerp geopend worden.

Laten we proberen het forum opbouwend en gezellig te houden.
Volgens mij is alles wat er gezegd kan worden over dit elektronische orgel ondertussen wel gezegd.
Laten we proberen geduldig proberen te wachten op een eventuele open dag.
Degenen die haast hebben kunnen altijd een kerkdienst bezoeken.
Vorige

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FJWijma en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com