Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 15 nov 2011 00:12

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Zou het dan zo moeilijk zijn om het geluid zo te versterken dat het geschikt is om 600 of meer mensen te begeleiden in de samenzang? Als je kijkt wat er bij pop concerten in een stadion of concerthal wordt geproduceerd dan moet het qua volume toch wel lukken in een kerkgebouw. Waarbij het natuurlijk zo is dat het geluidsspectrum van orgelklanken moeilijker weer te geven is dan een gitaar of drum. Maar toch.

Als ik dan lees dat het orgel in Sliedrecht op halve kracht werkt dan ben ik benieuwd naar de prestatie op volle kracht. Ik vindt het ook van Mixtuur een slechte commerciële zet om een orgel vrij te geven voor presentatie terwijl het nog niet voor 100% functioneert. Zeker omdat het een nieuw concept is wat vanuit de bestaande markt kritisch wordt bekeken. (zie hier) Zo is het ook geen visite kaartje.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 15 nov 2011 00:27

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Christian schreef:
Ik besloot toen om even de afslag te nemen en te kijken of ik ergens naar binnen kon kijken.

Nou Christan Peter R. de Vries, had je gedacht met je vakkundig speurderswerk deze discussie op gang te brengen? ;)
ron

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 15 nov 2011 00:45

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

mbouwheer schreef:Zou het dan zo moeilijk zijn om het geluid zo te versterken dat het geschikt is om 600 of meer mensen te begeleiden in de samenzang? Als je kijkt wat er bij pop concerten in een stadion of concerthal wordt geproduceerd dan moet het qua volume toch wel lukken in een kerkgebouw. Waarbij het natuurlijk zo is dat het geluidsspectrum van orgelklanken moeilijker weer te geven is dan een gitaar of drum. Maar toch.

Als ik dan lees dat het orgel in Sliedrecht op halve kracht werkt dan ben ik benieuwd naar de prestatie op volle kracht. Ik vindt het ook van Mixtuur een slechte commerciële zet om een orgel vrij te geven voor presentatie terwijl het nog niet voor 100% functioneert. Zeker omdat het een nieuw concept is wat vanuit de bestaande markt kritisch wordt bekeken. (zie hier) Zo is het ook geen visite kaartje.


Ik kan u uit ervaring vertellen dat de bands die een concert geven in stadions en concertzalen met iets andere versterkers en boxen op de proppen komen dan Mixtuur in zijn orgels bouwd.Dan praten we al minstens over tonnen in euro,s aan apperatuur,dus niet te vergelijken.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 15 nov 2011 00:50

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Als je voor 2 of 3 ton een pijporgel van 1 miljoen qua draagkracht kunt evenaren ben je nog steeds een stuk goedkoper klaar.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 15 nov 2011 00:56

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

mbouwheer schreef:Als je voor 2 of 3 ton een pijporgel van 1 miljoen qua draagkracht kunt evenaren ben je nog steeds een stuk goedkoper klaar.


Dat bedoel ik dus,gewoon een pijporgel plaatsen.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 15 nov 2011 01:21

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Verwijderd...

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 15 nov 2011 01:42

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Verwijderd...
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 15 nov 2011 01:47

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Gewoon een "goeie leer voor de volgende keer" dus, namelijk het orgel laten ZWIJGEN totdat het geheel af is en opgeleverd wordt. Dan ZWIJGEN ook de forumleden! ;)
Want wij forumleden zijn nu eenmaal verschrikkelijk nieuwschierig! :D

Ik hoop en vertrouw erop, dat het ondanks alle beperkingen goed komt, maar laten we dit orgel alsjeblieft niet vergelijken met een echt pijporgel, want dan schiet elk digitaal orgel altijd tekort.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 15 nov 2011 01:59

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Verwijderd...

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 15 nov 2011 02:03

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Janv schreef:ze kunnen wel 1000 audio kanalen realiseren,maar Hauptwerk wil zelf niet en vele samplsetmakers dat het in een kerk gebruikt wordt.


Sorry maar dat klopt niet. In Amerika zijn meer Hauptwerk kerk installaties dan waar dan ook ter wereld, en dat zijn ze zich bewust ook. Support geven op dit soort projecten en de kopers van Hauptwerk die mogelijkheid bieden doe je niet als je daar tegenstander van bent. Bovendien bestaat er zoiets als een "public installation licence" die er zelfs voor bedoeld is er meer geld aan te verdienen..

Er zijn sample-set makers die er tegenstander van zijn, OrganArt Media is daar één van, ze maken dan ook geen droge sample-sets die dit mogelijk maakt. De Skinner Dry versie van Milan Audio is er helemaal op gericht deze in een akoestische ruimte te gebruiken, evenals de dry en vaak mono opgenomen sample-sets van Jiri Zureck

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook een pijporgel liefhebber, er gaat niets boven een pijporgel. Het zou vreselijk zijn als Hauptwerk ervoor zou zorgen dat pijporgels zouden verdwijnen, maar daar ben ik helemaal niet bang voor. In dit geval, en in vele andere gevallen was de aanschaf van een echt pijporgel uitgesloten om Financiële redenen. Als het geen Hauptwerk was zou er nu een Johannus met een pijpenfront gestaan hebben, die er naar alle waarschijnlijkheid minder goed zou hebben uitgezien, zeker minder goed zou hebben geklonken en waarschijnlijk duurder zou zijn geweest dat deze oplossing.
Laatst bijgewerkt door Roland op 15 nov 2011 02:57, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 15 nov 2011 02:33

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Lubbert schreef:
1,

@ Roland,
Wil je mensen niet bespottelijk maken? Hauptwerk is echt niet bedoelt voor plaatsing in de kerk. Natuurlijk kan dat wel, waarom niet...... Nou dat is heel makkelijk daar zijn pijporgels voor bedoelt. Eeuwenlang vakmanschap kan en zou de gemeentezang gaande moeten houden, maar dat kost geld. En dat hebben we er niet voor over. :oops:

2,

Persoonlijk twijfel ik nog steeds of een huidige HW-sampleset de gemeentezang kan begeleiden. Los van het feit dat er een goede organist speelt natuurlijk. Dat heeft er echt niets mee te maken dat er 512 speakers opgesteld kunnen worden. Ik ben er vanovertuigd dat er in Sliedrecht ook geen 512 staan ofwel soms? Er is echt meer nodig dan goed gesampelde wave-bestandjes via een speeltafel tot klinken te brengen om daarop te kunnen zingen.

3,

Je kunt een heel mooie orgelmeubel maken en het geluid langs strak naast elkaar geplaatste pijpen laten 'blazen' zichzelf ruimte zoekend naar buiten. Maar dat doet HW echt geen recht. Ik ben er persoonslijk wel van overtuigd dat er ooit een deugdelijk alternatief zal komen voor een pijporgel, maar niet op deze manier. Natuurlijk is er wel markt voor zulke oplossingen..... En zoals we inmiddels wel weten als er een schaap over de dam is volgen er meer. Maar persoonlijk juich ik dit echt niet toe.


Beste Lubbert,

1,

Bespottelijk maken? dat wil ik inderdaad niet! daar ben ik me dan ook echt niet van bewust, maar het spijt me als je dat zo voelt.
Drie woorden: "Public Installation Licence" waarvoor zou die dienen?

2,

Als een Johannus het kan, waarom zou Hauptwerk het dan niet kunnen?

3,

Wat betreft het meubel, bedankt voor het compliment! Ik ben benieuwd wat voor deugdelijk alternatief je in gedachte hebt, voor mij komt Hauptwerk op dit moment al een behoorlijk eind in die richting. Al zou Hauptwerk het pijporgel natuurlijk nooit kunnen overtreffen.
Laatst bijgewerkt door Roland op 15 nov 2011 02:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 15 nov 2011 02:46

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Janv schreef:
Ik kan u uit ervaring vertellen dat de bands die een concert geven in stadions en concertzalen met iets andere versterkers en boxen op de proppen komen dan Mixtuur in zijn orgels bouwd.Dan praten we al minstens over tonnen in euro,s aan apperatuur,dus niet te vergelijken.


Dat is absoluut een feit (wat betreft de stadions dan), en ook ik spreek hier uit ervaring. U zult dus ook wel weten dat dergelijke installaties in een relatief kleine akoestische ruimte niets toevoegen.

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 15 nov 2011 09:56

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Roland schreef:
Janv schreef:
Ik kan u uit ervaring vertellen dat de bands die een concert geven in stadions en concertzalen met iets andere versterkers en boxen op de proppen komen dan Mixtuur in zijn orgels bouwd.Dan praten we al minstens over tonnen in euro,s aan apperatuur,dus niet te vergelijken.


Dat is absoluut een feit (wat betreft de stadions dan), en ook ik spreek hier uit ervaring. U zult dus ook wel weten dat dergelijke installaties in een relatief kleine akoestische ruimte niets toevoegen.


Daar heeft u volkomen gelijk in,maar mijnheer Bouwheer maakte de vergelijking met de apperatuur van bands in stadions e.d,dat is ook niet te vergelijken met de speakers en versterkers in een Mixtuur orgel.Heeft ook inderdaad geen enkele zin om zoveel geweld in een digitaal kerk orgel te bouwen.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 15 nov 2011 10:52

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

....
Laatst bijgewerkt door Lubbert op 15 nov 2011 10:55, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 15 nov 2011 10:53

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Roland, hierbij een reactie.

1. Sinds kort heb ik een meetrapfiets, deze kan gemakkelijk als ik een beetje doortrap tussen de 30 en 40 kilometer halen en dat houd ik dan ook nog wel zo'n 10 minuten vol. De fiets kan het aan totdat je dan iets/iemand op je weg vind..... Maar omdat het kan, hoeft ik nog niet zo hard te rijden. Dit geld naar mijn mening ook voor HW in een kerk, persoonlijk vind ik dit ongewenst. In een nieuw kerkgebouw hoort een oud dan wel nieuw pijporgel. Ik ben echt nog steeds voorstander van HW, maar dan als hometrainer. Als tijdelijke oplossing heb ik er ook geen probleem mee. (2 tot 3 jaar max.!)

2. Vergeleken met Johannus is HW beter, maar daarom is het nog geen goed alternatief voor in de kerk.

3. Het meubel op zichzelf gaf ik geen compliment ik zie namelijk 2 tot 3 stijlen van bestaande 'pijp'orgelbouwers terug. Het beter knip- en plakwerk zal ik maar zeggen dan.

Ik gaf eerder aan dat er een beter alternatief komt op termijn, dit is er dus nog niet. (@JanV dit is ook een antwoord aan jouw.)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 nov 2011 13:12

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Marien schreef:men wilde helemaal geen vulstemmen, die gebruiken ze toch niet was de reactie. In Sliedrecht is er een orgel ontstaan waar de plaatselijke organisten op hun manier en passend bij de gemeente het orgel in de eredienst kunnen bespelen. Dat betekent:
-Zwelwerk met celeste voor de 'gevoelige warme sound' voor de dienst
-Verschillende uitkomende stemmen al dan niet met tremulant
-Een basis op een groot aantal 8-voets labialen
-Een Mixtuur met een erg lage samenstelling die niet overheerst
-Een Cornet op 16-voets basis (zoals in Bolsward en Hasselt)
-Een Carillon als klankkroon in plaats van een 2e mixtuur of scherp
Marien, het is jammer dat jij deze en andere info die nu boven water gekomen is, niet direct in het begin van deze forumdraad gegeven hebt ipv toen alleen maar zaken te ontkennen. Dan waren mensen naar Sliedrecht gegaan met een totaal andere insteek.
Dit soort bedrijfsinformatie is dus toch niet zo geheim als jij in eerste instantie deed voorkomen.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 15 nov 2011 14:19

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Lubbert schreef:Roland, hierbij een reactie.

1. Sinds kort heb ik een meetrapfiets, deze kan gemakkelijk als ik een beetje doortrap tussen de 30 en 40 kilometer halen en dat houd ik dan ook nog wel zo'n 10 minuten vol. De fiets kan het aan totdat je dan iets/iemand op je weg vind..... Maar omdat het kan, hoeft ik nog niet zo hard te rijden. Dit geld naar mijn mening ook voor HW in een kerk, persoonlijk vind ik dit ongewenst. In een nieuw kerkgebouw hoort een oud dan wel nieuw pijporgel. Ik ben echt nog steeds voorstander van HW, maar dan als hometrainer. Als tijdelijke oplossing heb ik er ook geen probleem mee. (2 tot 3 jaar max.!)

2. Vergeleken met Johannus is HW beter, maar daarom is het nog geen goed alternatief voor in de kerk.

3. Het meubel op zichzelf gaf ik geen compliment ik zie namelijk 2 tot 3 stijlen van bestaande 'pijp'orgelbouwers terug. Het beter knip- en plakwerk zal ik maar zeggen dan.

Ik gaf eerder aan dat er een beter alternatief komt op termijn, dit is er dus nog niet. (@JanV dit is ook een antwoord aan jouw.)


Ik snap de vergelijking met een fiets niet helemaal of eigelijk helemaal niet. Ik begrijp niet wat je daarmee probeert duidelijk te maken. Zie je een historisch orgel als een gewone fiets en Hauptwerk als een elektrische fiets?
Kun je die elektrische fiets wel gebruiken om privé ritjes mee te maken, maar zodra je als postbode de post rond brengt moet je dat wel op een gewone fiets doen want zo hoort het nu eenmaal? Ik snap er geen snars van.

Wat me wel duidelijk is, is dat je Hauptwerk in een kerk ongewenst vindt en met Jou vele meer, maar dat is een persoonlijke mening en heeft niets te maken met hoe het hoort of moet.

Het lijkt ook wel of je maar niet wilt begrijpen dat het altijd financiële redenen heeft om te kiezen voor Hauptwerk als kerkorgel.

Nog maar even voor de duidelijkheid, Ik ben GEEN voorstander voor het plaatsen van Hauptwerk installaties als een echt pijporgel een goede optie zou zijn, evenmin ben ik een voorstander van het uitbreiden van een bestaand pijporgel met Hauptwerk registers. En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik ben ook geen tegenstander voor het plaatsen van een Hauptwerk instalatie als duidelijk aangegeven wordt dat er de middelen niet voor zijn een pijporgel aan te schaffen.

Oh, en sorry dat ik iets positiever opvatte dan je bedoeld had! Ja daar moet ik echt iets aan doen, slechte gewoonte..
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 15 nov 2011 14:33

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Nou jongens, nu ophouden met dat gebakelei. Ik vind het niet leuk meer. Mijn mening...
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 15 nov 2011 14:34

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Verwijderd...
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 15 nov 2011 14:41

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Wat kost dat orgel nou eigenlijk?

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 15 nov 2011 14:44

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

gjschipper schreef:Wat kost dat orgel nou eigenlijk?



Aha! de hamvraag! Ik ben de slager niet en ga er dus niet op antwoorden :D sorry..

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 15 nov 2011 14:47

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Kees Hoekman schreef:Nou jongens, nu ophouden met dat gebakelei. Ik vind het niet leuk meer. Mijn mening...


Dat zijn wijze woorden, die ik vanaf nu in acht zal nemen ;)

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 15 nov 2011 14:48

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Hauptwerk vrienden,
Er lopen hier twee discussies:
1) Een elektronicum (bijv. Hauptwerk) in een kerk?

2) Het Hauptwerk orgel in Sliedrecht.

Beide zijn legale onderwerpen, ook voor dit forum.
Het is echter niet handig als beide discussies door elkaar heen lopen.
Daarom stel ik voor om de eerste discussie (Elektronicum in een kerk) te voeren in een andere Onderwerp.

Wat mij betreft is het prima om het over het orgel in Sliedrecht te hebben.
Het kan heel nuttig zijn als mensen suggesties hebben over hoe het beter kan.

vrgrt,
Beheerder Gert

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 15 nov 2011 15:50

Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Het had misschien ook zo kunnen worden:

http://www.refdag.nl/muziek/muzieknieuw ... l_1_603032


Willem.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 15 nov 2011 16:37

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Lubbert schreef:Sinds kort heb ik een meetrapfiets, deze kan gemakkelijk als ik een beetje doortrap tussen de 30 en 40 kilometer halen en dat houd ik dan ook nog wel zo'n 10 minuten vol.


Dan ben je sportiever dan jezelf denkt! :D Elektrische fietsen geven boven de 25 km per uur geen ondersteuning meer, dit is wettelijk zo geregeld in verband met de veiligheid.
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com