Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 10 nov 2011 22:39

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Hallo allemaal,

Ik kreeg vanavond wel een idee.
Op de kerktelefoonsite staat deze gemeente ook in de lijst.

http://kerkdienstgemist.nl/

Als ze de kerktelefoon aanzetten kunnen we allemaal meegenieten.
Wie weet bekeken ze deze site ook wel. :?: :?: :?: :?: ;)

Iedereen die er zaterdag wel kan zijn, veel plezier.

Jochum Oevering

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 11 nov 2011 04:09

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Verwijderd...
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 11 nov 2011 08:47

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Het is een open dag van de kerk, niet van het orgel... En bovendien: het orgel beoordelen aan de hand van opnames al dan niet van de kerktelefoon lijkt me ook behoorlijk lastig. Maar wie ben ik...?


Nee, de kwaliteit is misschien dan niet geweldig, maar ik zou het graag horen.
Ook voor de muziek zelf, hoor. ;)

Jochum
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 12 nov 2011 17:38

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Vanmiddag wezen kijken in Sliedrecht. Mooie kerk is het geworden. Ruimtelijk en licht. Maar ik kwam natuurlijk voor het orgel. Ze waren van mixtuur nog bezig met het oplossen van een bromtoon die 's morgens bij de openingsbijeenkomst in het orgel zat. Het is dus op het allerlaatste moment gereed gekomen en blijkbaar zaten er nog wat kinderziektes in. Ik ben bij het orgel wezen kijken en heb ook even met één van de twee organisten gepraat. Die was er zo te merken niet heel erg bij betrokken want over Hauptwerk wist hij niet zo veel. Hij wist wel te vertellen dat het een samengestelde sample set is. De dispositie was naar het voorbeeld van de domkerk in Utrecht samengesteld. Het orgel werd vervolgens door de twee organisten afwisselend bespeeld. Zij moesten duidelijk nog wennen en wisten naar mijn gevoel nog niet de juiste registratie combinatie te maken. Maar dat is logisch natuurlijk dus dat is geen verwijt. Het meubel is wel erg mooi afgewerkt en het past mooi in de kerk. (Zie foto)
Ik heb beneden staan luisteren toen het werd bespeeld en dat viel niet mee omdat het erg druk was met pratende bezoekers. En je weet hoe het gaat, als het orgel harder speelt gaat men harder praten. :roll:
Het geluid viel mij een beetje tegen. Het kwam niet echt goed de kerk in. Het bleef een beetje hangen voor in de kerk. Het klonk ook wat dof maar dat komt ook wel door het gebouw. Wel gestucte muren maar met stof beklede bankzittingen en een geluidsabsorberende vloer van dat soort fijne grind. Maar echt goed dragend vond ik het niet klinken. Het klonk ook best wel elektronisch. Bij mij thuis klinkt het 10 keer beter. ;) Nu is het vaak wel zo dat in veel ger- gem kerken het orgel niet echt sprankelend klinkt. Maar dat heeft ook te maken met een bepaalde kijk op gemeente zang en de rol van het orgel daarin. Maar ik vond in dit geval de lofzang niet echt naar "Sions zalen" klimmen. Dat moet beter kunnen. Misschien moeten ze het orgel nog beter intoneren dus dat zou kunnen helpen.
Ik heb met mijn telefoon een tweetal filmpjes gemaakt waarop je een beetje een indruk krijgt van de klank. Maar via youtube blijft het behelpen natuurlijk. Maar beter iets dan niets zullen we maar zeggen.

http://youtu.be/_-SRITxlKNQ

http://youtu.be/RLuZAnGHGZw

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 12 nov 2011 19:36

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Vanmiddag twee uur lang mogen luisteren in Sliedrecht.
Als het niet te hard gaat, net echt.
Draagkracht daar zal het om gaan,
dat onderwerp zal nog vaak op de agenda staan.

Ik laat me nog niet verleiden,
om gemeentezang te begeleiden,
en kies voor dat doel,
geluidswerk van Van der Poel.
Voor het levendige geluid op de lange duur ?
Prima, dat echte Hauptwerk van Mixtuur.

Het grootste deel van de stemmen kwam uit Tholen,
wel droog, maar aanbevolen !
Vele luidsprekers, zestien sterk,
doen samen met twee woofers het geluidswerk.
Jammer, maar Murphy was in de orgelkas nog aanwezig
Hij was soms met een storing bezig.

Zo maar wat gedachten, en de feiten ? voor wat het waard is . . . van míjn zegsman

Groet, Gerrit uit Gouda ;)
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 12 nov 2011 20:51

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

En ja hoor, Sint is weer in het land!!!

ps. Wij moeten elkaar gezien hebben. Maar aangezien ik jou niet in het echie ken zijn we langs elkaar heen gelopen.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 12 nov 2011 21:10

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Hoe is dat nu toch mogelijk..... :o
Als "forumvrienden" in 1 ruimte zijn....dan zie....voel....merk je dat toch aan de "hauptwerkaura" die om zo iemands hoofd hangt.....
...hij "kijkt hauptwerk" (met een heldere, ongefilterde blik...)
...hij "voelt hauptwerk aan" (als een lichtend en glad touchscreen...)
...hij "beweegt zich hauptwerk voort" (als een licht, wrijvingsloos fatarklavier...)
en dan nog elkaar niet opmerken? ;)
Ron
Laatst bijgewerkt door RonD op 13 nov 2011 12:48, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 12 nov 2011 21:27

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Ja, Martijn dat spijt me echt dat we elkaar gemist hebben !
Heb heel wat videotjes gemaakt, maar met al het achtergrond geluid is dat HW onwaardig om daar iets mee te doen.

Jaco merkte ik wel op, gezelllig praatje mee gemaakt.
Die stond de namen van de trekregisters (voor dit forum) op te schrijven, en zodoende "rook" ik het.

Een volgende keer zullen we het PCorgan & Hauptwerk logo opspelden !
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 12 nov 2011 21:58

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

GerrGouw schreef:Een volgende keer zullen we het PCorgan & Hauptwerk logo opspelden !

in Amerika laten ze gewoon t-shirts maken voor zulke meetings :lol:

Afbeelding
Avatar gebruiker

Berichten: 33

Geregistreerd: 18 feb 2011 11:50

Woonplaats: Puttershoek

Bericht 12 nov 2011 22:05

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Hallo hauptwerk vrienden,

Ik ben er vanmiddag (met mijn zoon die ook met hauptwerk besmet is) ook geweest en geprobeerd om van de gezichten wat hauptwerk af te lezen maar is me niet gelukt.
Had graag wat gedachten met elkaar gedeeld.
Was door de vele bezoekers niet het meest juiste moment om het goed te horen, maar als hauptwerker doet het toch wel wat, het te zien en te horen.
Ik vind het een hele prestatie van Mixtuur!
Voor wat verdere reacties is misschien later nog wel eens een mogelijkheid om met elkaar van gedachten te wisselen. Het mooiste is dan om het bij het orgel te doen.

Weet iemand of dat "latere moment" nog zal komen?

Groet
Hans
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 12 nov 2011 22:33

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Zozo, al met al zijn er toch heel wat mensen richting Sliedrecht getogen...
Daarvan was ook ik er één. En ik heb inderdaad met Gerrit een babbeltje gemaakt... Ik was inderdaad te herkennen aan het noteren van de dispositie... Na alle geruchten wilde ik die thuis eens in alle rust naast de sample-sets leggen.
Nu ben ik net thuis, maar ik dacht: laat ik die informatie maar eens delen met het publiek hier...
Daarna zal ik een paar opmerkingen maken over een aantal andere zaken, om wille van de lengte in een tweede bericht.

Dispositie
Hoofdwerk:
Bourdon 16, Prestant 8, Holpijp 8, Octaaf 4, Fluit 4, Quint 3, Octaaf 2, Cornet III, Mixtuur IV-VI, Trompet 8, Tremulant

Bovenwerk
Bourdon 16, Prestant 8, Holpijp 8, Fluit Dolce 8, Viola di Gamba 8, Vox Celeste 8, Octaaf 4, Fluit d'Amour 4, Viola 4, Nasard 3, Speelfluit 2, Terts 1 3/5, Sifflet 1, Carillon II, Fagot 16, Trompet 8, Dulciaan 8, Tremulant

Pedaal
Subbas 16, Prestant 8, Gedekt 8, Octaaf 4, Bazuin 16, Trompet 8.

3 koppelingen

* Er is gekozen voor een opstelling Hoofdwerk/Bovenwerk/Pedaal. De Rugwerkkas is leeg. Het is mogelijk in de toekomst een derde klavier te plaatsen voor een Rugwerk, zo vertelde één van de organisten mij

* Als ik het goed interpreteer is deze dispositie een 'tweeklaviers Tholen plus': Vox Celeste 8, Terts 1 3/5 en Fagot 16 komen in Tholen niet voor.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 12 nov 2011 22:55

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

En dan nu mijn subjectieve bijdrage aan dit forum...

Opmerkingen vooraf
1. Deze dag was (terecht al eerder opgemerkt) geen presentatie van het orgel, maar een presentatie van het kerkgebouw. Het is dus niet 'fair' het orgel volledig te beoordelen op basis van deze dag, waarin geschuifel en geroezemoes het grootste aandeel hadden. Het orgel was dus niet overal en altijd goed te horen. (ik was echter op doorreis naar Vlaardingen en kon de verleiding om te stoppen niet weerstaan...Bovendien...Het is maar de vraag of ik bij een officiële presentatie kan zijn).
2. Een tweede voorbehoud is dat ik hoorde dat het orgel pas rond half 2 vannacht klaar was. Organisten waren dus niet/nauwelijks ingespeeld en ik kan me voorstellen dat een definitieve 'fijn'afstemming van het geluid door de leverancier nog plaatsvindt.
3. Ik ben niet in de kerkdienst geweest en kan dus geen eigen oordeel geven over de begeleidingskwaliteiten. Toch maak ik daar een paar opmerkingen over, gebaseerd op mijn indrukken tijdens het bezoek.
4. Bij het bespelen van het volle werk (toen ik er was in elk geval) begon het orgel te 'kraken'; geluidskaartprobleempje? Één van de organisten zei dat dit tijdens de dienst ook was gebeurd. Een technisch probleem dat zich vast nog laat oplossen, maar wat dan ook wel opgelost dient te worden.

De opmerkingen hieronder zijn dus niet bedoeld als een volledig representatieve, objectieve waarneming. Moge dat duidelijk zijn. Enne: de beste stuurlui staan altijd aan wal... Kritische opmerkingen hieronder doen niet af aan het vakmanschap dat aan dit instrument af te zien was.

Uiterlijk
De foto's van anderen geven een goede weergave van het 'plaatje'. Bij binnenkomst van de kerk trekt het front meteen de aandacht. Ik vind het een bijzonder mooi ontwerp, prachtig passend bij het kerkinterieur. In dat opzicht echt één van de best geslaagde elektronische orgelfronten die ik ken. Complimenten.
De klaviatuur is bijzonder fraai, zag er ergonomisch goed uit. Ook afwerking van bijv. registerknoppen is van bijzonder hoog niveau.
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik van dit uiterlijk onder indruk ben.

Een paar kritische vragen die aan dit punt gerelateerd zijn (maar die eerder de opdrachtgever dan de uitvoerder raken):
De plaatsing van een Hauptwerk-orgel in plaats van een pijporgel was een financiële afweging. Echter: dit front en deze registerknoppen en klavieren, hoe fraai ook, hebben zo hun prijskaartje. In hoeverre is deze ‘niet noodzakelijke uiterlijke verfraaiing’ niet net zo hard geldverspilling?
Juist als een pijporgel het ‘uiteindelijke doel’ is, dan ga je toch niet investeren in knopjes en pijpjes die je weer moet verwijderen?
Dit orgel was stukken goedkoper geweest met een lattenfront, gewone kunststof registertabs, etc. Was dat niet veel beter ‘verdedigbaar’ geweest? En was er dan niet ook meer financiële ruimte geweest om een betere uitversterking en/of geluidsweergave te realiseren? (zie een volgend punt)

Op de galerij suggereerde een bezoeker dat het front zou kunnen worden hergebruikt bij de bouw van een pijporgel en dat dat ook het uitgangspunt was.
Daarbij plaats ik mijn vraagtekens: de kas is sowieso te ondiep en zou opnieuw moeten worden gemaakt. Daar is wel diepte voor. Maar de pijpen zijn wel erg 'eng'. Volgens mij zou een pijporgel achter dit front veel te eng gemensureerd worden voor deze kerk. Kortom: geniet maar van het Hauptwerk-geluid.

Klank en samenstelling
Een belangrijk pluspunt: men heeft niet gestreefd naar een harmonisch geluid bij de speeltafel, maar een versmelting in de kerk. De organist hoort dus (net als bij een pijporgel) niet de daadwerkelijke versmelting. In dit opzicht gedraagt het orgel zich dus 'zoals het zou moeten'. Er is hier m.i. een volkomen terechte en goede keuze gemaakt m.b.t. de versmelting.
Mijn indruk (al was het soms moeilijk te horen) is dat er wel een 'klanktechnische eenheid' staat, met een klankbeeld en dispositie die passen bij het gebruik in deze gezindte. De dispositie is veelzijdig en de toegevoegde stemmen bovenop Tholen zijn liturgisch/muzikaal een goede toevoeging.
Tholen ken ik niet live, alleen van CD, ik kan dus geen oordeel geven over hoe realistisch de weergave is. Mijn eigen visie: dit is niet Tholen, het hoeft dus niet te klinken als Tholen en mag gewoon een eigen geluid hebben. (dit is volgens mij een mooie aanvulling op mijn punt dat Hauptwerk niet in een kerk hoort, zoals ik dat eerder ventileerde).

Volume/Draagkracht
Dit is het meest heikele punt: het orgel is m.i. gewoon te zacht.
Verschillende mensen vertrouwden me toe dat het orgel niet te horen was tijdens het zingen tijdens de kerkdienst; zelfs niet bij het volle werk. Het komt blijkbaar 'power en draagkracht' tekort.
Dat was ook mijn indruk tijdens de bespeling. Ik vond het orgel niet zo 'present' als in de twee youtubefilmpjes. Eigenlijk vond ik het gewoon ronduit zacht; het volle werk vult de ruimte niet en draagt niet.
Als het volle werk 600 kelen moet dragen bij het zingen, dan moet het ook wel boven zo'n 150 pratende mensen uitkomen en dat gebeurde gewoon niet, hoe veel stemmen er ook werden opengetrokken.
Ik ben de kerk een paar keer doorgelopen, voorin is het probleem iets minder nijpend dan achterin, maar ik heb het idee dat de versterking gewoon niet genoeg is voor deze grote ruimte en dat het geluid niet verder komt dan ca. vier meter van het orgel.
In dit opzicht heb ik veel betere elektronische oplossingen gehoord (bijv. Van der Poel Enschede, Monarke Zeewolde, Monarke Zoetermeer, Monarke Bant).
Daarbij de opmerking dat ik dit probleem over de volledige klankbreedte ervoer; iets minder in de grondtonen, vooral in de boventonen. Het orgel is nog wat 'dof', in boventoonrijkheid is nog wel winst te boeken.

Kortom: esthetisch, artistiek en v.w.b. klankkwaliteit overtuigend, volume en draagkracht m.i. ontoereikend.

Grootste advies zou dus zijn: maak werk van de draagkracht. Zoals het orgel nu klinkt, is het een mooie klank, die ook echt wel een elektronisch serie-instrument overstijgt.
Maar in volume en vooral draagkracht is het (nog) onvoldoende. Daar zijn vast nog mouwen aan te passen en m.i. moet dat dus ook echt gebeuren om het instrument echt te laten overtuigen. Met andere woorden: meer en betere versterking/luidsprekers, en als het allemaal keurig op orde is een echte open dag waarin het orgel zich (veel meer dan vanmiddag) van z'n allerbeste kant laat zien!
Laatst bijgewerkt door jaco op 13 nov 2011 00:00, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 12 nov 2011 23:25

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

jdegraaf schreef:Voor wat verdere reacties is misschien later nog wel eens een mogelijkheid om met elkaar van gedachten te wisselen. Het mooiste is dan om het bij het orgel te doen.

Weet iemand of dat "latere moment" nog zal komen?


Ik ben voor! Dus als er hier iemand is met connecties....... Leuke forum meet.

Dat gebrek aan draagkracht schreef ik al eerder over maar het lijkt mij dat met een andere intonatie ook veel te bereiken is. Er zit nu een doffe klank in. De 4 en 2 voeten klinken erg omfloerst en sprankelen totaal niet. De mixtuur klinkt ook erg bescheiden. Het is een prima klank voor een rouw dienst maar het orgel laten zingen en jubelen in de lofprijzing lukt niet echt. (Sorry voor het rare voorbeeld)
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 13 nov 2011 00:04

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Er zit nu een doffe klank in.


Dat herken ik wel ja. Alsof er een gordijn voor het orgel hangt. Ik noem het ook in mijn verslagje en ben het met je eens.

Heb trouwens nog een paar kritische vragen richting de opdrachtgever (GG Hardinxveld-Giessendam/Sliedrecht) toegevoegd onder het kopje 'uiterlijk'. Bewust net een tikje te kort door de bocht, benieuwd naar de reacties...

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 13 nov 2011 00:20

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

jaco schreef:En dan nu mijn subjectieve bijdrage aan dit forum...

Opmerkingen vooraf
1. Deze dag was (terecht al eerder opgemerkt) geen presentatie van het orgel, maar een presentatie van het kerkgebouw. Het is dus niet 'fair' het orgel volledig te beoordelen op basis van deze dag, waarin geschuifel en geroezemoes het grootste aandeel hadden. Het orgel was dus niet overal en altijd goed te horen. (ik was echter op doorreis naar Vlaardingen en kon de verleiding om te stoppen niet weerstaan...Bovendien...Het is maar de vraag of ik bij een officiële presentatie kan zijn).
2. Een tweede voorbehoud is dat ik hoorde dat het orgel pas rond half 2 vannacht klaar was. Organisten waren dus niet/nauwelijks ingespeeld en ik kan me voorstellen dat een definitieve 'fijn'afstemming van het geluid door de leverancier nog plaatsvindt.
3. Ik ben niet in de kerkdienst geweest en kan dus geen eigen oordeel geven over de begeleidingskwaliteiten. Toch maak ik daar een paar opmerkingen over, gebaseerd op mijn indrukken tijdens het bezoek.
4. Bij het bespelen van het volle werk (toen ik er was in elk geval) begon het orgel te 'kraken'; geluidskaartprobleempje? Één van de organisten zei dat dit tijdens de dienst ook was gebeurd. Een technisch probleem dat zich vast nog laat oplossen, maar wat dan ook wel opgelost dient te worden.

De opmerkingen hieronder zijn dus niet bedoeld als een volledig representatieve, objectieve waarneming. Moge dat duidelijk zijn. Enne: de beste stuurlui staan altijd aan wal... Kritische opmerkingen hieronder doen niet af aan het vakmanschap dat aan dit instrument af te zien was.

Uiterlijk
De foto's van anderen geven een goede weergave van het 'plaatje'. Bij binnenkomst van de kerk trekt het front meteen de aandacht. Ik vind het een bijzonder mooi ontwerp, prachtig passend bij het kerkinterieur. In dat opzicht echt één van de best geslaagde elektronische orgelfronten die ik ken. Complimenten.
De klaviatuur is bijzonder fraai, zag er ergonomisch goed uit. Ook afwerking van bijv. registerknoppen is van bijzonder hoog niveau.
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik van dit uiterlijk onder indruk ben.

Op de galerij suggereerde een bezoeker dat het front zou kunnen worden hergebruikt bij de bouw van een pijporgel en dat dat ook het uitgangspunt was.
Daarbij plaats ik mijn vraagtekens: de kas is sowieso te ondiep en zou opnieuw moeten worden gemaakt. Daar is wel diepte voor. Maar de pijpen zijn wel erg 'eng'. Volgens mij zou een pijporgel achter dit front veel te eng gemensureerd worden voor deze kerk. Kortom: geniet maar van het Hauptwerk-geluid.

Klank en samenstelling
Een belangrijk pluspunt: men heeft niet gestreefd naar een harmonisch geluid bij de speeltafel, maar een versmelting in de kerk. De organist hoort dus (net als bij een pijporgel) niet de daadwerkelijke versmelting. In dit opzicht gedraagt het orgel zich dus 'zoals het zou moeten'. Er is hier m.i. een volkomen terechte en goede keuze gemaakt m.b.t. de versmelting.
Mijn indruk (al was het soms moeilijk te horen) is dat er wel een 'klanktechnische eenheid' staat, met een klankbeeld en dispositie die passen bij het gebruik in deze gezindte. De dispositie is veelzijdig en de toegevoegde stemmen bovenop Tholen zijn liturgisch/muzikaal een goede toevoeging.
Tholen ken ik niet live, alleen van CD, ik kan dus geen oordeel geven over hoe realistisch de weergave is. Mijn eigen visie: dit is niet Tholen, het hoeft dus niet te klinken als Tholen en mag gewoon een eigen geluid hebben. (dit is volgens mij een mooie aanvulling op mijn punt dat Hauptwerk niet in een kerk hoort, zoals ik dat eerder ventileerde).

Volume/Draagkracht
Dit is het meest heikele punt: het orgel is m.i. gewoon te zacht.
Verschillende mensen vertrouwden me toe dat het orgel niet te horen was tijdens het zingen tijdens de kerkdienst; zelfs niet bij het volle werk. Het komt blijkbaar 'power en draagkracht' tekort.
Dat was ook mijn indruk tijdens de bespeling. Ik vond het orgel niet zo 'present' als in de twee youtubefilmpjes. Eigenlijk vond ik het gewoon ronduit zacht; het volle werk vult de ruimte niet en draagt niet.
Als het volle werk 600 kelen moet dragen bij het zingen, dan moet het ook wel boven zo'n 150 pratende mensen uitkomen en dat gebeurde gewoon niet, hoe veel stemmen er ook werden opengetrokken.
Ik ben de kerk een paar keer doorgelopen, voorin is het probleem iets minder nijpend dan achterin, maar ik heb het idee dat de versterking gewoon niet genoeg is voor deze grote ruimte en dat het geluid niet verder komt dan ca. vier meter van het orgel.
In dit opzicht heb ik veel betere elektronische oplossingen gehoord (bijv. Van der Poel Enschede, Monarke Zeewolde, Monarke Zoetermeer, Monarke Bant).
Daarbij de opmerking dat ik dit probleem over de volledige klankbreedte ervoer; maar iets minder in de grondtonen, vooral in de boventonen.

Kortom: esthetisch, artistiek en v.w.b. klankkwaliteit overtuigend, volume en draagkracht m.i. ontoereikend.

Grootste advies zou dus zijn: maak werk van de draagkracht. Zoals het orgel nu klinkt, is het een mooie klank, die ook echt wel een elektronisch serie-instrument overstijgt.
Maar in volume en vooral draagkracht is het (nog) onvoldoende. Daar zijn vast nog mouwen aan te passen en m.i. moet dat dus ook echt gebeuren om het instrument echt te laten overtuigen. Met andere woorden: meer en betere versterking/luidsprekers, en als het allemaal keurig op orde is een echte open dag waarin het orgel zich (veel meer dan vanmiddag) van z'n allerbeste kant laat zien!


Het HW instrument te Sliedrecht is geintoneerd in een lege, stille ruimte. De klank zal zeker nog aangepast worden op bepaalde punten maar sommige van die punten zijn ook werkelijk pas aan te passen na dat het echt gebruikt is tijdens de kerkdienst. Het feit dat het instrument aan de zachte kant was, komt ook voort uit de filosofie dat je wat volume betreft beter niet te veel risico kunt nemen, waarmee ik bedoel dat als het tijden de eerste kennismaking te hard zou zijn dit, door mensen die verder niets met orgels hebben, vaak vertaald zal worden als niet mooi, en waneer het te zacht is men het gewoon te zacht vindt.
Wat betreft de versterking en luidsprekers zit het wel goed in Sliedrecht, het instrument is inmiddels wat harder gemaakt en speelt nog steeds niet op de helft van zijn vermogen.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 14 nov 2011 14:15

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Draagkracht . . .
Hoewel met verschillende woorden gezegd, komen we hierboven tot ongeveer dezelfde conclusies.
Intoneren kan wel iets verbeteren in de onderlinge sterkten en ook nog wat meer hoog toevoegen.
Harder zetten ? Ik zie nog niet, dat dat de oplossing gaat worden. Het harde gaf ook mij, nu al een elektronische indruk.
Er is nog ruimte genoeg in de (orgel)kas, om een voorzetje te geven: het speaker aantal verdubbelen van 16+2 naar 32+4 ?

Zaterdag viel mij op, dat je beneden duidelijk een korte akoestiek hoort bij de stemgeluiden, maar dat het boven direct weg is.
Ik vraag me nu af, heeft het speciaal dempende plafond, teveel dempende invloed op het orgel ?

Groet, Gerrit uit Gouda

PS: De organist heb ik mailtje gestuurd.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 14 nov 2011 15:07

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

GerrGouw schreef:Draagkracht . . .
Hoewel met verschillende woorden gezegd, komen we hierboven tot ongeveer dezelfde conclusies.
Intoneren kan wel iets verbeteren in de onderlinge sterkten en ook nog wat meer hoog toevoegen.
Harder zetten ? Ik zie nog niet, dat dat de oplossing gaat worden. Het harde gaf ook mij, nu al een elektronische indruk.
Er is nog ruimte genoeg in de (orgel)kas, om een voorzetje te geven: het speaker aantal verdubbelen van 16+2 naar 32+4 ?

Zaterdag viel mij op, dat je beneden duidelijk een korte akoestiek hoort bij de stemgeluiden, maar dat het boven direct weg is.
Ik vraag me nu af, heeft het speciaal dempende plafond, teveel dempende invloed op het orgel ?

Groet, Gerrit uit Gouda

PS: De organist heb ik mailtje gestuurd.


Ik weet natuurlijk niet van welke positie U het gehoord heeft en of het ook daadwerkelijk stil was toen U deze conclusie trok maar vanuit de kerk klinkt het mijns inziens niet elektronisch, de klank boven is niet ideaal aangezien men erg dicht bij de geluidsbronnen zit als organist. Het naar boven verplaatsen van de speakers zou meer oplossen dan het aantal verdubbelen. Wat betreft de akoestiek, het geluid blijft voor in de kerk hangen en met een volle kerkzaal is is dat nog meer het geval, dat is een moeilijkheid waar je weinig aan kunt doen.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 14 nov 2011 21:47

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Roland, je zit er klaar voor, merk ik aan het tijdsverschil op mijn reactie.
Ik ga je bijdrage hierboven niet herhalen, het spijt me dat ik je niet blij kan maken door het met je eens te zijn.
De speakers nog hoger plaatsen ? naar dat absorberende plafond ? Eerder lager denk ik nu.

Nog ff een andere bal in de vijver rollen, als walstuurman weet je nu eenmaal niet altijd waar een balletje heen rolt als hij een zetje krijgt. Wel erg vrijpostig, maar daar gaat tie . . .
Hou me ten goede, een mooi front met pijpen is aantrekkelijk om te zien !
Het is me absoluut een raadsel, hoe er voldoende geluid uit de speakers zich langs die dicht tegen elkaar en vóór elkaar staande pijpen kan wurmen. Geluid dat vele meters ver in de kerk verwacht wordt.
In feite zijn de drie torens één dicht vlak vanuit de speakers recht naar de kerk gezien.

De tijd zal het leren, we wachten af.
Nou ja, jullie kunnen altijd nog een proefje doen door een serie losse speakers op de orgelgaanderij op te stapelen.

Groet, Gerrit uit Gouda
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 14 nov 2011 22:25

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Mijn mening is.Hoe men het ook wend of keert,het blijft een digitale hometrainer,waar Hauptwerk ook voor gemaakt is.Dus plaats het niet in een kerk,dit orgel heeft geen enkele historische waarde.Het is schrijnend als men overal leest dat mooie pijporgels uit kerken ergens op een zolder van een orgelbouwer verdwijnen,terwijl andere kiezen voor een digitale oplossing.Spaar dan liever even door om een mooi gebruikt pijporgel in je kerk te plaatsen.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 14 nov 2011 22:54

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Janv schreef:Mijn mening is.Hoe men het ook wend of keert,het blijft een digitale hometrainer,waar Hauptwerk ook voor gemaakt is.Dus plaats het niet in een kerk,dit orgel heeft geen enkele historische waarde.Het is schrijnend als men overal leest dat mooie pijporgels uit kerken ergens op een zolder van een orgelbouwer verdwijnen,terwijl andere kiezen voor een digitale oplossing.Spaar dan liever even door om een mooi gebruikt pijporgel in je kerk te plaatsen.



Waar Hauptwerk ook voor gemaakt is? Dat gaat wel wat ver, als dit werkelijk zo was had Hauptwerk Advanced toch zeker niet de mogelijkheid om 512 audiokanalen aan te sturen, ik weet niet hoeveel ruimte U in Uw huiskamer heeft, maar bij mij gaat dat dus niet passen. :?

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 14 nov 2011 22:58

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

GerrGouw schreef:Nog ff een andere bal in de vijver rollen, als walstuurman weet je nu eenmaal niet altijd waar een balletje heen rolt als hij een zetje krijgt. Wel erg vrijpostig, maar daar gaat tie . . .
Hou me ten goede, een mooi front met pijpen is aantrekkelijk om te zien !
Het is me absoluut een raadsel, hoe er voldoende geluid uit de speakers zich langs die dicht tegen elkaar en vóór elkaar staande pijpen kan wurmen.


Tja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit zullen we maar zeggen..
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 14 nov 2011 23:08

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Er is voor alle meningen wel iets te zeggen, maar laten we een digitaal orgel (ook Hauptwerk) nu niet teveel gaan vergelijken met een pijporgel.
En ook hiervan heb ik meerdere malen voorbeelden gehoord, waarbij de klank ook "bij de middelste banken bleef hangen".

En dat een HauptwerkSYSTEEM niet in een kerk thuis zou horen vind ik onzin. Ook elektronische orgels zijn "uitgevonden" om onze huizen te "bevolken".
Het is wat anders als men bijv. een "Kamper Hinzs" in een kerk geplaatst wil hebben. Dat is volgens mij niet de bedoeling (en verboden, dus de makers hebben deze keuze zelf al ondervangen/onderkend).

En wat betreft de financiele kant, een ieder maakt keuzes met inachtneming van zijn huishoudboekje en is daar ook vrij in.
Een pijporgel van dergelijke groote loopt denk ik toch richting 6 nullen.
En ook al heeft dat mijn voorkeur....kan je in deze mindere tijd dit de kerkleden wel aandoen?

En de klank...er is maar 1 manier om hierachter te komen....luisteren....wie gaat er wat organiseren?

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 14 nov 2011 23:15

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Roland schreef:
Janv schreef:Mijn mening is.Hoe men het ook wend of keert,het blijft een digitale hometrainer,waar Hauptwerk ook voor gemaakt is.Dus plaats het niet in een kerk,dit orgel heeft geen enkele historische waarde.Het is schrijnend als men overal leest dat mooie pijporgels uit kerken ergens op een zolder van een orgelbouwer verdwijnen,terwijl andere kiezen voor een digitale oplossing.Spaar dan liever even door om een mooi gebruikt pijporgel in je kerk te plaatsen.



Waar Hauptwerk ook voor gemaakt is? Dat gaat wel wat ver, als dit werkelijk zo was had Hauptwerk Advanced toch zeker niet de mogelijkheid om 512 audiokanalen aan te sturen, ik weet niet hoeveel ruimte U in Uw huiskamer heeft, maar bij mij gaat dat dus niet passen. :?


ze kunnen wel 1000 audio kanalen realiseren,maar Hauptwerk wil zelf niet en vele samplsetmakers dat het in een kerk gebruikt wordt.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 14 nov 2011 23:17

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

@ Roland,
Wil je mensen niet bespottelijk maken? Hauptwerk is echt niet bedoelt voor plaatsing in de kerk. Natuurlijk kan dat wel, waarom niet...... Nou dat is heel makkelijk daar zijn pijporgels voor bedoelt. Eeuwenlang vakmanschap kan en zou de gemeentezang gaande moeten houden, maar dat kost geld. En dat hebben we er niet voor over. :oops:

Persoonlijk twijfel ik nog steeds of een huidige HW-sampleset de gemeentezang kan begeleiden. Los van het feit dat er een goede organist speelt natuurlijk. Dat heeft er echt niets mee te maken dat er 512 speakers opgesteld kunnen worden. Ik ben er vanovertuigd dat er in Sliedrecht ook geen 512 staan ofwel soms? Er is echt meer nodig dan goed gesampelde wave-bestandjes via een speeltafel tot klinken te brengen om daarop te kunnen zingen.

Je kunt een heel mooie orgelmeubel maken en het geluid langs strak naast elkaar geplaatste pijpen laten 'blazen' zichzelf ruimte zoekend naar buiten. Maar dat doet HW echt geen recht. Ik ben er persoonslijk wel van overtuigd dat er ooit een deugdelijk alternatief zal komen voor een pijporgel, maar niet op deze manier. Natuurlijk is er wel markt voor zulke oplossingen..... En zoals we inmiddels wel weten als er een schaap over de dam is volgen er meer. Maar persoonlijk juich ik dit echt niet toe.

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 14 nov 2011 23:49

Re: Nieuw 'Mixtuur' orgel Ger. gem. Sliedrecht

Lubbert schreef:@ Roland,
Wil je mensen niet bespottelijk maken? Hauptwerk is echt niet bedoelt voor plaatsing in de kerk. Natuurlijk kan dat wel, waarom niet...... Nou dat is heel makkelijk daar zijn pijporgels voor bedoelt. Eeuwenlang vakmanschap kan en zou de gemeentezang gaande moeten houden, maar dat kost geld. En dat hebben we er niet voor over. :oops:

Persoonlijk twijfel ik nog steeds of een huidige HW-sampleset de gemeentezang kan begeleiden. Los van het feit dat er een goede organist speelt natuurlijk. Dat heeft er echt niets mee te maken dat er 512 speakers opgesteld kunnen worden. Ik ben er vanovertuigd dat er in Sliedrecht ook geen 512 staan ofwel soms? Er is echt meer nodig dan goed gesampelde wave-bestandjes via een speeltafel tot klinken te brengen om daarop te kunnen zingen.

Je kunt een heel mooie orgelmeubel maken en het geluid langs strak naast elkaar geplaatste pijpen laten 'blazen' zichzelf ruimte zoekend naar buiten. Maar dat doet HW echt geen recht. Ik ben er persoonslijk wel van overtuigd dat er ooit een deugdelijk alternatief zal komen voor een pijporgel, maar niet op deze manier. Natuurlijk is er wel markt voor zulke oplossingen..... En zoals we inmiddels wel weten als er een schaap over de dam is volgen er meer. Maar persoonlijk juich ik dit echt niet toe.



Beste Lubbert,
Wat is in jou gedachten een deugdelijk alternatief voor een goed pijporgel?Een echt pijporgel is toch het beste wat je voor een kerk kan wensen?Ik ben op dit gebied mischien onmondig omdat ik niet meer naar een kerk gaat,maar toch....ik vind dat er in een kerk een echt pijporgel moet staan/hangen of op wat voor manier dan ook.
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com