Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Dubbelconcert a.s. zaterdag 25/8

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 20 aug 2012 14:57

Dubbelconcert a.s. zaterdag 25/8

Beste Hauptwerkvrienden,

Zaterdag 25 augustus organiseert Orgelmakerij Noorlander een dubbelconcert in de Oude kerk te Barneveld.
Naast het prachtige ‘Paradijsorgel’ zal er voor deze gelegenheid een ‘Hauptwerkorgel’ geplaatst worden.
Concertgevers zijn Evan Bogerd en Jos Moeke.
Het concert bevat werken van o.a. Karg-Elert, Asma, Zwart, Buxtehude en Widor.
Tevens is er ruimte voor samenzang.

Ik denk dat het dus een interessant programma wordt met voor elk wat wils.
Aanvang van het concert is 19.30 uur. Toegang voor het concert is: € 5,-, kinderen t/m 12 jr. gratis.

Ik hoop er bij te zijn dus graag tot ziens.

Groeten Christian
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 20 aug 2012 19:37

Re: Dubbelconcert a.s. zaterdag 25/8

Zaterdag hoop ik een dagje Oude Muziek te doen in Utrecht
(Scheidemann in de Nicolaikerk; Gesualdo Consort 's avonds). Misschien tussendoor nog naar Sietze de Vries in de Dom...

Helaas dus geen tijd hiervoor. Wel interessant! Wellicht dat iemand anders een verslagje kan plaatsen.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 aug 2012 21:21

Re: Dubbelconcert a.s. zaterdag 25/8

Ik probeer morgen ook tijd vrij te maken, Christian, misschien leuk om elkaar in het echt te ontmoeten.

mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 26 aug 2012 12:30

Re: Dubbelconcert a.s. zaterdag 25/8

impressies an een orgelliefhebbeer:

Het Paradijsorgel staat al op de meest optimale plek hoog tegen de westwand van het schip.
De HW-setup was op de resterende meest optimale plek neergezet, nl op de kruising. De speakeers stonden wel iets verhoogd.

De beste vergelijking kon worden gemaakt met een stukje Handel orgelconcert, waarbij de twee afwisselend in ongeveer gelijke registratie te horen waren. Daarbij deed HW met Zwolle nmm niet veel onder voor het echte orgel wat ik een knappe prestatie vind.....

Sowieso overtuigde Zwolle -waar ik alleen de demo van heb - mij ten zeerste; op dat instrument kan je nog een heel eind komen richting romantiek, met de bekende hollandse tremulanten er ook nog bij, terwijl de basis natuurlijk helder blijft.

Caen, die ik zelf ook heb en waar ik ook een binding mee heb, kon mij daarentegen totaal niet bekoren.
Om daar dan ook nog WIdor symf op te gaan spelen, dat was - NMM! - vragen om problemen. Dat vraagt om een kathedraal-opstelling, waarbij het volle werk hoog het sschip in wordt geprojekteerd, en kan onmogelijk door vier op zich prima speakers even vanaf 1 m boven de vloer worden neergezet.

Ik had Caen dus liever met een rustig stukje Cesar Franck gehoord.

Eindkonklusie: Het simuleren van een orgel dat niet is gebouwd voor een ruimte en ook niet op de meest gunstige plek zijn geluid afstraalt, lijkt minder geslaagd; merkwaardig dat Zwolle dat toch ook voor een grote ruimte is gebouwd, daar minder laat van heeft. Het zal wellicht in de heel verschillende klank-opbouw van de tutti zitten???
Of kan een Fr orgel niet in Barneveld, waar ze nog hele noten zingen?? :oops:

Al met al, bedankt hr Noorlander voor deze imponerende gebeurtenis!!

HG

Geert

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 27 aug 2012 11:29

Re: Dubbelconcert a.s. zaterdag 25/8

Hoi Geert,
Jammer dat ik niet wist dat je er ook was. Ik had je graag even in levende lijve ontmoet.

Ik ben er dus ook geweest en ik vind dat Kees Noorlander een pluim verdiend heeft.
Akoestisch een lastige kerk (ik was er nog nooit in geweest, maar van buiten had ik een hele andere inschatting gemaakt)
er zijn makkelijker kerken te bedenken voor een goede geluidsweergave.
Geert, vermoedelijk zat je iets verder naar voren.

Mijn impressie was namelijk dat het Paradijsorgel erg fors aanwezig was terwijl Fred de Jong die in een zijbeuk zat het Noorlander orgel veel meer hoorde.
Dit is met concerten in kerken altijd lastig, wat is de meest optimale positie.
Verder vond ik het een leuke en eerlijke presentatie.
Ik dacht dat dit het eerste Hauptwerk concert was, maar Mixtuur heeft ooit in de Christelijk gereformeerde Pniëlkerk te Veenendaal een concert gegeven.

Hart. groet

André

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 27 aug 2012 17:16

Re: Dubbelconcert a.s. zaterdag 25/8

Andre schreef:Ik dacht dat dit het eerste Hauptwerk concert was, maar Mixtuur heeft ooit in de Christelijk gereformeerde Pniëlkerk te Veenendaal een concert gegeven.

Hart. groet

André


Nou André, er gebeurd nog wel iets meer met Hauptwerk tijdens concerten. Soms koorconcerten (met Marco den Toom) of het Roder Jongenskoor (met Sietze de Vries). Er waren 2 orgelconcerten tijdens de orgeldag in Alblasserdam, zie: http://www.youtube.com/watch?v=KX3Zxy7BQPE en http://www.youtube.com/watch?v=7GWuZoIayvk. Of wat dacht je van deze: concertgebouw Brugge met harmonieorkest. Zie: http://www.youtube.com/watch?v=zU3YQsIwcRs en http://www.youtube.com/watch?v=_X_JOWg6 ... ure=relmfu. In deze grote zaal komt Caen pas echt tot zijn recht in tegenstelling tot kleine kerken. De Youtube filmpjes zijn gemaakt door derden die niet zijn gerelateerd aan de leverancier.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 27 aug 2012 18:37

Re: Dubbelconcert a.s. zaterdag 25/8

Hé dank je Marien, die van CJ kende ik, maar de laatste twee niet.
'k Ga ze luisteren.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 27 aug 2012 18:47

Re: Dubbelconcert a.s. zaterdag 25/8

Bedankt Marien,

Ik ga ze ook eens luisteren,
Ik denk dat gezien de kwaliteit van Hauptwerk er wel meer zullen gaan volgen.

mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 27 aug 2012 20:49

Re: Dubbelconcert a.s. zaterdag 25/8

Ja jammer, Marien, ik zat idd een stuk meer naar voren ergens op de 4e rij, naast Christiaan, die je wellicht wel kent.
Dus dat klopt wel een btje met die klankbalansverschillen; ik was naast Christiaan gaan zitten, die het ging opnemen, dus nam ik aan, dat hij als ervaringsdeskundige op de 'sweet spot 'zat......

Leuk, Marien, om te zien, vooral omdat mijn vriendin en ik allebei harmonie-orkest ervaring hebben. Zij speelt bij het OBK in Zeist en die hebben 2 jr geleden eens iets dergelijks gedaan! Het leuke is, dat hun dirigent ook orgel heeft gestudeerd en een liefhebber van het Fr Rom genre is, dus dat liep allemaal ook heel goed.

het kwam mij overigens voor, dat de organist niemand minder dan jouw leermeester in gent was, en ook zag ik nog even een glimp naast het orgel van het onmiskenbare postuur van mr. mixtuur.....haha.

Die demo op yt http://www.youtube.com/watch?v=BMp0n5zA7bo van Caen is trouwens kwa geluidskwaliteit een stuk beter, wat zeg ik, die doet Caen gewoon recht; alleen is er totaal geen bewijs dat dit de klank was zoalstie daar ook akoestisch klonk...wellicht is het gewoon direkt opgenomen...haha!


HG

Geert

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 27 aug 2012 21:38

Re: Dubbelconcert a.s. zaterdag 25/8

Hoi Geert, dan zat ik 2 banken achter je.

Kan je zien hoe snel het geluid veranderd.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 28 aug 2012 00:15

Re: Dubbelconcert a.s. zaterdag 25/8

Geert schreef:Ja jammer, Marien, ik zat idd een stuk meer naar voren ergens op de 4e rij, naast Christiaan, die je wellicht wel kent.
Dus dat klopt wel een btje met die klankbalansverschillen; ik was naast Christiaan gaan zitten, die het ging opnemen, dus nam ik aan, dat hij als ervaringsdeskundige op de 'sweet spot 'zat......

Leuk, Marien, om te zien, vooral omdat mijn vriendin en ik allebei harmonie-orkest ervaring hebben. Zij speelt bij het OBK in Zeist en die hebben 2 jr geleden eens iets dergelijks gedaan! Het leuke is, dat hun dirigent ook orgel heeft gestudeerd en een liefhebber van het Fr Rom genre is, dus dat liep allemaal ook heel goed.

het kwam mij overigens voor, dat de organist niemand minder dan jouw leermeester in gent was, en ook zag ik nog even een glimp naast het orgel van het onmiskenbare postuur van mr. mixtuur.....haha.

Die demo op yt http://www.youtube.com/watch?v=BMp0n5zA7bo van Caen is trouwens kwa geluidskwaliteit een stuk beter, wat zeg ik, die doet Caen gewoon recht; alleen is er totaal geen bewijs dat dit de klank was zoalstie daar ook akoestisch klonk...wellicht is het gewoon direkt opgenomen...haha!


HG

Geert


Voor de goede orde: ik was niet in Barneveld afgelopen zaterdag. Maar mijn opmerking dat Caen beter klinkt in echt grote ruimtes komt uit eigen ervaring. In de grote zaal van het concertgebouw van Brugge (met harmonieorkest en Ignace Michiels) klonk Caen (op Mixtuur-installatie) echt overtuigend. Prachtig in balans met het orkest en realistisch in de ruimte.

Widor 5.1 was tijdens een redelijk informele gelegenheid in Gent, in de zeer goed klinkende concertzaal van het conservatorium. Nog met Caen V1 en inderdaad rechtstreeks opgenomen. Wordt tijd dat dit filmpje wordt vervangen voor iets van de nieuwe definitieve opstelling. Maar dat is nog toekomstmuziek.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 28 aug 2012 10:28

Re: Dubbelconcert a.s. zaterdag 25/8

JA, Sorry Marien, ik had even ten onrechte ipv Andre jouw naam geschreven.......

Idd, ondanks dat het yt filmpje van Gent en zeer goede klank-impressie geeft, is het natuurlijk niet representatief voor de akoestische indruk.

HG

Geert

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com