impressies an een orgelliefhebbeer:
Het Paradijsorgel staat al op de meest optimale plek hoog tegen de westwand van het schip.
De HW-setup was op de resterende meest optimale plek neergezet, nl op de kruising. De speakeers stonden wel iets verhoogd.
De beste vergelijking kon worden gemaakt met een stukje Handel orgelconcert, waarbij de twee afwisselend in ongeveer gelijke registratie te horen waren. Daarbij deed HW met Zwolle nmm niet veel onder voor het echte orgel wat ik een knappe prestatie vind.....
Sowieso overtuigde Zwolle -waar ik alleen de demo van heb - mij ten zeerste; op dat instrument kan je nog een heel eind komen richting romantiek, met de bekende hollandse tremulanten er ook nog bij, terwijl de basis natuurlijk helder blijft.
Caen, die ik zelf ook heb en waar ik ook een binding mee heb, kon mij daarentegen totaal niet bekoren.
Om daar dan ook nog WIdor symf op te gaan spelen, dat was - NMM! - vragen om problemen. Dat vraagt om een kathedraal-opstelling, waarbij het volle werk hoog het sschip in wordt geprojekteerd, en kan onmogelijk door vier op zich prima speakers even vanaf 1 m boven de vloer worden neergezet.
Ik had Caen dus liever met een rustig stukje Cesar Franck gehoord.
Eindkonklusie: Het simuleren van een orgel dat niet is gebouwd voor een ruimte en ook niet op de meest gunstige plek zijn geluid afstraalt, lijkt minder geslaagd; merkwaardig dat Zwolle dat toch ook voor een grote ruimte is gebouwd, daar minder laat van heeft. Het zal wellicht in de heel verschillende klank-opbouw van de tutti zitten???
Of kan een Fr orgel niet in Barneveld, waar ze nog hele noten zingen??
Al met al, bedankt hr Noorlander voor deze imponerende gebeurtenis!!
HG
Geert