Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 febr.)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 23 feb 2013 23:14

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Vayneorgan schreef:Vanmiddag speelde organist Lekkerkerk op het Laurens. Het Laurens kan in het echt schreeuwerig klinken wanneer je verkeerde combinaties gebruikt van registers. Dat was wat mij betreft vanmiddag het geval waardoor het orgel en zijn prestaties niet goed tot zijn recht kwam. Uiteraard vinden er continue diskussies plaats over nat of droog spelen in een lastige enorme hal, ook dat stuk achter de gordijnen. Nat heeft als nadeel dat de kleine attacks van de pijpen komen te vervallen en dat het wat vloeiender en minder direct is. De samenzang liep fantastisch gisterenavond. Deze middag werd er bijna droog gespeeld en schreeuwerig wat mij betreft en die combinatie loopt niet echt lekker. Zo zie je maar dat de organist in kwestie de klank bepaalt en dat pakt wat mij betreft niet altijd even goed uit.



Even voor de duidelijkheid, de setzercombinaties voor André de Jager en Dhr. Lekkerkerker zijn beide in Veenendaal in de concertzaal van Domus voorbereid met de natte versie, dus beide hebben de registratie afgestemd op de natte versie en niet op de droge. In de jaarbeurs werd het besluit genomen om de droge versie in te zetten, waardoor de klankkleur sterk veranderde.
In deze valt dus geen enkel verwijt aan de beide organisten dat ze niet goed registreerden, het schreeuwerige heeft puur te maken dat beide organisten op de natte versie hebben voorbereid en de droge voor hun kiezen kregen.
De kwaliteit van beide organisten is gewoon erg goed. (Overigens ook van de andere) ;)

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 23 feb 2013 23:16

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Evert-Jan schreef:En mijn laatste video van Hayo Boerema: http://www.youtube.com/watch?v=KDhLYguF8a0

Sorry voor geluid in deze video, uit de hand gemaakt met mijn fototoestel. Verder lopen er ook nu weer allerlei personen door het beeld. En tenslotte zie je hoe een vleugel voor het orgel gezet wordt omdat het podium tijdens (!!) Hayo's concert zo nodig klaargemaakt moest worden voor volgende uitvoeringen, na Hayo's optreden. Opname afgebroken.


EEN ZEER SLECHTE ORGANISATIE DOOR DE WEGWIJSBEURS



Gisteren kon Minne Veldman maar een kwartier spelen omdat de piano gestemd moest worden.
Hayo moest ook eerder stoppen omdat de marinierskapel eraan kwam.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 23 feb 2013 23:19

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Misschien wel aardig om te weten, Hayo had aan Ben van Oosten gevraagd of hij dat moest doen op een replica van de speeltafel van de Laurenskerk te spelen. Ben had gevraagd of ze geen replica van Hayo konden inzetten. Hayo was wel erg benieuwd hoe die eruit zou zien.
Gelukkig hadden we de echte Hayo.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 feb 2013 23:22

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Andre schreef:Even voor de duidelijkheid, de setzercombinaties voor André de Jager en Dhr. Lekkerkerker zijn beide in Veenendaal in de concertzaal van Domus voorbereid met de natte versie, dus beide hebben de registratie afgestemd op de natte versie en niet op de droge. In de jaarbeurs werd het besluit genomen om de droge versie in te zetten, waardoor de klankkleur sterk veranderde.
In deze valt dus geen enkel verwijt aan de beide organisten dat ze niet goed registreerden, het schreeuwerige heeft puur te maken dat beide organisten op de natte versie hebben voorbereid en de droge voor hun kiezen kregen.
De kwaliteit van beide organisten is gewoon erg goed. (Overigens ook van de andere) ;)

André

bedankt voor de toelichting, vooral betreffende de beide eerste orgeluitvoering. Verhelderend.

Verder lijkt het wel dat het nog een gunst is dat het Domus/Hw orgel überhaupt mocht spelen op de Wegwijsbeurs.

Berichten: 50

Geregistreerd: 23 aug 2012 18:56

Bericht 23 feb 2013 23:56

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Andre schreef:
Vayneorgan schreef:Vanmiddag speelde organist Lekkerkerk op het Laurens. Het Laurens kan in het echt schreeuwerig klinken wanneer je verkeerde combinaties gebruikt van registers. Dat was wat mij betreft vanmiddag het geval waardoor het orgel en zijn prestaties niet goed tot zijn recht kwam. Uiteraard vinden er continue diskussies plaats over nat of droog spelen in een lastige enorme hal, ook dat stuk achter de gordijnen. Nat heeft als nadeel dat de kleine attacks van de pijpen komen te vervallen en dat het wat vloeiender en minder direct is. De samenzang liep fantastisch gisterenavond. Deze middag werd er bijna droog gespeeld en schreeuwerig wat mij betreft en die combinatie loopt niet echt lekker. Zo zie je maar dat de organist in kwestie de klank bepaalt en dat pakt wat mij betreft niet altijd even goed uit.



Even voor de duidelijkheid, de setzercombinaties voor André de Jager en Dhr. Lekkerkerker zijn beide in Veenendaal in de concertzaal van Domus voorbereid met de natte versie, dus beide hebben de registratie afgestemd op de natte versie en niet op de droge. In de jaarbeurs werd het besluit genomen om de droge versie in te zetten, waardoor de klankkleur sterk veranderde.
In deze valt dus geen enkel verwijt aan de beide organisten dat ze niet goed registreerden, het schreeuwerige heeft puur te maken dat beide organisten op de natte versie hebben voorbereid en de droge voor hun kiezen kregen.
De kwaliteit van beide organisten is gewoon erg goed. (Overigens ook van de andere) ;)



Goed dat je deze toelichting nog even geeft Andre.

mvg Abco

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 24 feb 2013 00:06

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Andre schreef:Leuk dat ik Marien even gesproken heb, heb ik daar ook een gezicht bij. Je hoefde je niet eens voor te stellen en ik wist het al.
Marien je mag er ook een beetje trots op zijn, zonder jou was er misschien geen Vayne Audio geweest en ook geen replica van de Laurenskerk, anders misschien veel later.


Dank je André. Kan me nog goed herinneren dat ik 3 jaar geleden Jan Vayne 'aan z'n haren' heb meegesleept en hem heb laten kennis maken met Hauptwerk. Afgelopen week was hij er ook op de beurs, maar hij heeft niet op het orgel gespeeld, wel op de vleugel. Hoe zit dat? Met speakers met zijn naam erop had ik minstens een bespeling van Jan verwacht....

Berichten: 50

Geregistreerd: 23 aug 2012 18:56

Bericht 24 feb 2013 01:16

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Marien schreef:
Andre schreef:Leuk dat ik Marien even gesproken heb, heb ik daar ook een gezicht bij. Je hoefde je niet eens voor te stellen en ik wist het al.
Marien je mag er ook een beetje trots op zijn, zonder jou was er misschien geen Vayne Audio geweest en ook geen replica van de Laurenskerk, anders misschien veel later.


Dank je André. Kan me nog goed herinneren dat ik 3 jaar geleden Jan Vayne 'aan z'n haren' heb meegesleept en hem heb laten kennis maken met Hauptwerk. Afgelopen week was hij er ook op de beurs, maar hij heeft niet op het orgel gespeeld, wel op de vleugel. Hoe zit dat? Met speakers met zijn naam erop had ik minstens een bespeling van Jan verwacht....


Tja wim magre stond ook op de rol op donderdag en door omstandigheden (Jan te laat gevraagd door de regie) en was er onvoldoende voorbereiding mogelijk (presets e.d.) Jan heeft Wim de gelegenheid geschonken want ze treden ook samen veel op, Jan dan weliswaar op de piano.

Abco
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 27 nov 2012 13:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 25 feb 2013 10:11

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

En dan... beste orgelvrienden.. is de Wegwijs weer (bijna?) opgeruimd en staat de Laurens-replica weer op transport naar Veenendaal.
Zullen we 'm ooit nog zien of horen? :cry:

Volgende keer misschien op de Wegwijs?

In stilte droom ik van een ontmoeting tussen Laurens SR en Laurens JR.. te Rotterdam....

Hoe dan ook.. het was een geweldig initiatief om dit orgel op een dergelijk evenement in te zetten en het heeft Hauptwerk nog duidelijker op de kaart gezet!

Emotionele groet van een dagdromende HW-er!

A

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 25 feb 2013 14:33

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Arie schreef:Hoe dan ook.. het was een geweldig initiatief om dit orgel op een dergelijk evenement in te zetten en het heeft Hauptwerk nog duidelijker op de kaart gezet!


Maar of deze actie goede reclame is geweest voor Hauptwerk vraag ik me af. Gezien de reacties van diverse mensen tijdens de beurs, krijg ik het idee dat het anti-reclame was. Wanneer ik mijn eigen bevindingen hier neer zou zetten, vrees ik dat ik enkele forumleden over mij heen zou krijgen. :cry:

Lees dit eens: http://sakralorgel.forumprofi.de/digitalorgeln-f6/domus-goes-hauptwerk-t1099.html, het is wel in het Duits, maar volgens mij zegt het genoeg...

Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 25 feb 2013 15:21

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Marien schreef:
Arie schreef:Hoe dan ook.. het was een geweldig initiatief om dit orgel op een dergelijk evenement in te zetten en het heeft Hauptwerk nog duidelijker op de kaart gezet!


Maar of deze actie goede reclame is geweest voor Hauptwerk vraag ik me af. Gezien de reacties van diverse mensen tijdens de beurs, krijg ik het idee dat het anti-reclame was. Wanneer ik mijn eigen bevindingen hier neer zou zetten, vrees ik dat ik enkele forumleden over mij heen zou krijgen. :cry:

Lees dit eens: http://sakralorgel.forumprofi.de/digitalorgeln-f6/domus-goes-hauptwerk-t1099.html, het is wel in het Duits, maar volgens mij zegt het genoeg...


Zullen vast forumleden benieuwd naar zijn. Het blijft een discussieplatform, elke kant van het verhaal mag belicht worden.

Berichten: 10

Geregistreerd: 19 aug 2011 07:45

Bericht 25 feb 2013 15:59

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Marien schreef:
Arie schreef:Hoe dan ook.. het was een geweldig initiatief om dit orgel op een dergelijk evenement in te zetten en het heeft Hauptwerk nog duidelijker op de kaart gezet!


Maar of deze actie goede reclame is geweest voor Hauptwerk vraag ik me af. Gezien de reacties van diverse mensen tijdens de beurs, krijg ik het idee dat het anti-reclame was. Wanneer ik mijn eigen bevindingen hier neer zou zetten, vrees ik dat ik enkele forumleden over mij heen zou krijgen. :cry:

Lees dit eens: http://sakralorgel.forumprofi.de/digitalorgeln-f6/domus-goes-hauptwerk-t1099.html, het is wel in het Duits, maar volgens mij zegt het genoeg...


Ik ben oorspronkelijk van Duitland. Ik vind dat de berichtjes de mening van die speciale mensen weergeven (een van die mensen is mij persoonlijk bekend ;-) ).

Oké, de vraag is, was dat Laurenssampleset dat ideale set voor de beurs? En dat met de geluid was ook zeker niet optimaal. Maar, je weet ook, dat de gewone digitale orgels op de beurzen ook niet klinken.

Mijn advies ist "afwachten"

Groetejes
Cecilia

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 25 feb 2013 16:32

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Michael schreef:
Marien schreef:
Arie schreef:Zullen vast forumleden benieuwd naar zijn. Het blijft een discussieplatform, elke kant van het verhaal mag belicht worden.


Uit eigen ervaring weet ik wat het is wanneer mensen je werk op dit forum afkraken, zelfs zonder dat ze er iets van gehoord te hebben. Hoewel ik de beursopstelling vrijwel elke dag heb beluisterd (het klonk iedere keer anders), geef ik hier niet mijn mening. Domus en haar nieuwe medewerkers hebben hun best gedaan en er veel geld tegenaan gesmeten. Maar veel geld en veel babbels is geen garantie op succes.
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 27 nov 2012 13:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 25 feb 2013 17:05

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Uit eigen ervaring weet ik wat het is wanneer mensen je werk op dit forum afkraken, zelf zonder dat ze er iets van gehoord te hebben. Hoewel ik de beursopstelling vrijwel elke dag heb beluisterd (het klonk iedere keer anders), geef ik hier niet mijn mening. Domus en haar nieuwe medewerkers hebben hun best gedaan en er veel geld tegenaan gesmeten. Maar veel geld en veel babbels is geen garantie op succes.


Bedankt voor je reacties Marien,

Ik respecteer je bovenstaande standpunt! Toch is bij mij nu de vraag gerezen of de opstelling aan de rechterkant van het podium (die ikzelf niet heb gehoord) tot betere resultaten is gekomen?

Berichten: 50

Geregistreerd: 23 aug 2012 18:56

Bericht 25 feb 2013 17:33

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Arie schreef:
Uit eigen ervaring weet ik wat het is wanneer mensen je werk op dit forum afkraken, zelf zonder dat ze er iets van gehoord te hebben. Hoewel ik de beursopstelling vrijwel elke dag heb beluisterd (het klonk iedere keer anders), geef ik hier niet mijn mening. Domus en haar nieuwe medewerkers hebben hun best gedaan en er veel geld tegenaan gesmeten. Maar veel geld en veel babbels is geen garantie op succes.


Bedankt voor je reacties Marien,

Ik respecteer je bovenstaande standpunt! Toch is bij mij nu de vraag gerezen of de opstelling aan de rechterkant van het podium (die ikzelf niet heb gehoord) tot betere resultaten is gekomen?


Een van de punten die speelden is dat ik ervan ben weerhouden het audiosysteem op het podium te plaatsen.Het liefst had de regie alles achter de gordijnen geplaatst. De regie (leiding) van Domus heeft gekeken waar de meeste aandacht bij binnenkomst hal naar toe zou gaan en dat was links. Het audiosysteem moest dus op de grond staan, het rechtergedeelte bijna achter het hoge podium. Slecht afstraalgedrag dus, maar domus is niet van mij.... het enige voordeel daarvan was dat het geluid uit het orgel leek te komen. Verder heb ik in vorige topics al aangegeven dat ik het laurensorgel qua geluid geen goede keuze vond. Maar ja, er is een speeltafel van het laurens en dan kan je moeilijk for calcier oid gaan gebruiken. Een mooie standaard speeltafel meer nadruk op hauptwerk gezet. We hadden dan een reisje kunnen maken van nederland naar italye naar frankrijk etc. Het publiek had dan meerdere orgels kunnen horen met in sommige gevallen uitstekende samplekwaliteit. En zeker orgels die beter gepresteerd hadden dan het laurens in die grote hal. Meer romantiek, meer warmte.


Abco

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 25 feb 2013 18:09

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

N.a.v. de laatste regel uit het verhaal van de Keulse heer Clemens op de Sakralorgel site
http://sakralorgel.forumprofi.de/digita ... t1099.html n.l.:
Met de cantate aan de rechterkant, het zeker zou hebben geklonken beter.

Op de samenzang wordt hier gedoeld.

Woensdag had ík “medelijden” met Minne, die z’n nieuwe “Oranje” stuk op die Cantate presenteerde. Voor mij kwam dát toen geheel niet uit de verf.
Ik bedoel hier puur luisterend naar de audio systemen, niet naar spel, set, nat of droog, registratie of wat dan ook.

De persoonlijke belevingen moeten echt niet zo zwart wit genomen worden en een eigen leven gaan leiden.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 25 feb 2013 19:22

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Het was voor ons een testcase waar we veel van geleerd hebben. De uitkomsten zullen verwerkt worden.
Qua samenzang heeft de audio installatie zich prima gedragen. De draagkracht was goed en was niet vervelend om bij te zingen.
Kritiek is van harte welkom als ze maar gefundeerd is.

Berichten: 50

Geregistreerd: 23 aug 2012 18:56

Bericht 25 feb 2013 20:22

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Andre schreef:Het was voor ons een testcase waar we veel van geleerd hebben. De uitkomsten zullen verwerkt worden.
Qua samenzang heeft de audio installatie zich prima gedragen. De draagkracht was goed en was niet vervelend om bij te zingen.
Kritiek is van harte welkom als ze maar gefundeerd is.


Zijn we met orgels bezig of audio? Ik roep al heel lang met audio. Kheb ook de idee dat steeds meer mensen dat beginnen te begrijpen. Een speeltafel heb je nu eenmaal nodig, maar het had niet anders geklonken met een speeltafel van Pims orgelbouwerij in deze omstandigheden. Na evaluatie kun je maar 1 ding concluderen. Hoe was de klank geweest wanneer we met een helicopter het echte Laurens naar binnen hadden gehesen. 1 ding weet ik zeker. Veel minder dan in Rotterdam. Waarom? Waardeloze hal acoustiek en de slechte opstelling podium in de ruimte totaal, maar ik snap dat dat op zo'n evenement even niet anders gaat. Omdat die helicopter niet gekomen is gaan we zelf de spullen naar Rotterdam brengen. Slechts daar is de optimale test naast het origineel. Verdere diskussies hierover zijn zinloos, ruimte, aantal kuubs, refecties van wanden, vorm van de ruimte.... we gaan het beleven. Bedankt voor ieders bijdrage. Alles had beter gekund, meer sets, meer kanalen, maar ja, het moet allemaal ook betaald worden toch?



abco

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 25 feb 2013 20:46

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Het gaat hier om allebei/ alle drie,
Enerzijds hoe was de kopie van de speeltafel,
Hoe was de werking van alles
EN hoe was de audio. Dit is mi een zeer belangrijk deel.
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 27 nov 2012 13:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 25 feb 2013 20:47

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Arie schreef:

In stilte droom ik van een ontmoeting tussen Laurens SR en Laurens JR.. te Rotterdam....


Vayneorgan schreef:Omdat die helicopter niet gekomen is gaan we zelf de spullen naar Rotterdam brengen. Slechts daar is de optimale test naast het origineel. Verdere diskussies hierover zijn zinloos, ruimte, aantal kuubs, refecties van wanden, vorm van de ruimte.... we gaan het beleven



abco


Het lijkt erop dat mijn 'dagdromerijtje' werkelijkheid gaat worden! Ik zit met mijn agenda in de aanslag en wacht op een datum !
Gr. Arie

Berichten: 50

Geregistreerd: 23 aug 2012 18:56

Bericht 25 feb 2013 20:55

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Andre schreef:Het gaat hier om allebei/ alle drie,
Enerzijds hoe was de kopie van de speeltafel,
Hoe was de werking van alles
EN hoe was de audio. Dit is mi een zeer belangrijk deel.


Andre, jouw analyses zijn altijd weer to the point.

Anco

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 25 feb 2013 20:59

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Hoi Anco,

Naam veranderd ;) was voor kort nog Abco.
Vorige

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com