Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 febr.)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 50

Geregistreerd: 23 aug 2012 18:56

Bericht 20 feb 2013 15:56

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Vanmiddag speelde organist Lekkerkerk op het Laurens. Het Laurens kan in het echt schreeuwerig klinken wanneer je verkeerde combinaties gebruikt van registers. Dat was wat mij betreft vanmiddag het geval waardoor het orgel en zijn prestaties niet goed tot zijn recht kwam. Uiteraard vinden er continue diskussies plaats over nat of droog spelen in een lastige enorme hal, ook dat stuk achter de gordijnen. Nat heeft als nadeel dat de kleine attacks van de pijpen komen te vervallen en dat het wat vloeiender en minder direct is. De samenzang liep fantastisch gisterenavond. Deze middag werd er bijna droog gespeeld en schreeuwerig wat mij betreft en die combinatie loopt niet echt lekker. Zo zie je maar dat de organist in kwestie de klank bepaalt en dat pakt wat mij betreft niet altijd even goed uit.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 20 feb 2013 19:20

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Begrijp ik het nu goed dat dit orgel het hoofdpodiumorgel is waarbij ook de samenzang begeleid wordt? Er staat ook een Content Cantate namelijk.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2013 19:52

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

klopt op de replica werd de samenzang begeleid

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 20 feb 2013 20:11

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Vanmiddag naar hetzelfde geluisterd, als waar Abco al commentaar op gegeven heeft.
Mogelijk te weinig tijd geweest om te oefenen?
Het was voor mij verbazend, met welk gemak het audio systeem zo’n lastige, rumoerige, grote hal in een goede verhouding vult.
Van de vele keren dat ik op de Wegwijs geluisterd heb, was dit een van de beste audio-opstellingen op het podium.
Jammer dat ik de samenzang niet gehoord heb.
Gaaf, die Laurens speeltafel !

Natuurlijk ook op de Domusstand geweest. Daar was opvallend veel belangstelling voor Hauptwerk !
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 50

Geregistreerd: 23 aug 2012 18:56

Bericht 20 feb 2013 21:05

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

GerrGouw schreef:Vanmiddag naar hetzelfde geluisterd, als waar Abco al commentaar op gegeven heeft.
Mogelijk te weinig tijd geweest om te oefenen?
Het was voor mij verbazend, met welk gemak het audio systeem zo’n lastige, rumoerige, grote hal in een goede verhouding vult.
Van de vele keren dat ik op de Wegwijs geluisterd heb, was dit een van de beste audio-opstellingen op het podium.
Jammer dat ik de samenzang niet gehoord heb.
Gaaf, die Laurens speeltafel !

Natuurlijk ook op de Domusstand geweest. Daar was opvallend veel belangstelling voor Hauptwerk !


Hoi Gerr. er stond slechts een geavanceerde Cathedral set high end stereo te spelen. ik houd mij hart vast wanneer we meer systemen multichannel inzetten. Niet nodig maar het kan als het moet nog veel veel meer. En het laurens is niet mij favoriete orgel. Ik zou dolgraag for calcier (goed gespeld?) eens laten spelen..... Die sample vind ik ernorm mooi. We versterken slechts de originele bron (streaming audio) en samples hebben enorm verschil in rate en resolutie. 24-96 klinkt al veel beter... nu is het 24 bits 48.1 kiloherz
hg abco
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 20 feb 2013 21:53

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Jammer dat het niet maximaal uit de verf komt. Zou dit weer een geval zijn van een organist die zijn repertoire, speelstijl en registratie niet binnen de kaders houd die het betreffende orgel heeft? Oftewel: is het de techniek die faalt of de organist?

Iemand een filmpje gemaakt? ben erg benieuwd hoe het er uitziet. Ik kom bijna in de verleiding om er speciaal voor dit orgel naar toe te gaan om mijn eigen oordeel te kunnen vormen. :shock:
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 feb 2013 22:10

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

mbouwheer schreef:Oftewel: is het de techniek die faalt of de organist?
Het is de persoonlijke mening van Abco:
Vayneorgan schreef:Het Laurens kan in het echt schreeuwerig klinken wanneer je verkeerde combinaties gebruikt van registers. Dat was wat mij betreft vanmiddag het geval waardoor het orgel en zijn prestaties niet goed tot zijn recht kwam.

Waarschijnlijk zijn de meerdere horizontale trompetregisters aan bod geweest vanmiddag, en overheerst dat bij solospel. Bij samenzang zal je die niet gauw gebruiken.
Aan de techniek zal het niet gelegen hebben; immers die heeft Abco zelf geleverd ;) ;) ;) Dus dan laat het zich raden dat hij op de organist doelt.

10 personen, 10 meningen, en dit is er 1.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2013 22:20

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

ik vind het een geweldig bouwwerk, niets dan lof voor de makers en ook voor de toegepaste audio.

ik zelf zou deze combinatie nog weleens ergens op een iets gunstigere locatie willen horen, er zijn nu altijd mensen die menen te moeten gaan praten, tijdens orgelspel, hoe harder het orgel des te luider de conversatie.
jammer......

maar staat nogmaals los van de zo mooi gemaakte speeltafel, en de audio weergave.

ik begrijp het standpunt van de tijdrovende klus om ook het pijpenfront naar Utrecht te verslepen, maar als dit er ook omheen had gestaan, dan was het echt geweldig, maar uit eindelijk moet je keuze's maken, plus de kans op beschadigingen zijn denk ik ook aanwezig.

hoe dan ook

niets dan lof en veel succses

gr

Jan wim

p.s een foto voor degene die niet in staat zijn om live te gaan kijken, weet niet of deze foto mag anders verwijder ik hem wel
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 20 feb 2013 22:23

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Uit de berichtgeving c.q. vooraankondiging omtrent dit orgel op de beurs kan ik nog geen chocola maken.
Wat is er nou echt te zien???? c.q. te horen

-klavieren in de vormgeving a la het echte orgel.?
-Domus gebruikmakend van het HW sample sonus paradisi of nog een andere geluidsbron/figuratie ???
-wat is er met de orgel kast nu aan de hand???

denk dat een foto o.i.d. wellicht wat helderheid kan verschaffen.
Als het niet meer is dan een speeltafel vindt ik de vooraankondiging behoorlijk misleidend.

Denk dat de geluids voorbeelden op CB meer info verschaffen omtrent de klank en kwaliteit van dit orgel dan het optreden van de gast organist als ik de summiere verslageving mag geloven.

grt ceess

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2013 22:29

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

hoi Ceess,

Ceess schreef:Wat is er nou echt te zien???? c.q. te horen

Ceess ik zou zeggen als je in de buurt bent, zou ik eens een blik werpen.

ik vind(persoonlijk) dat het een natuur getrouwe kopie is van de echte laurens speeltafel, en Andre geeft al eerder in dit topic weer, waarom bijbehorend pijpenfront er niet staat.

en natuurlijk de klank komt in zo'n grote Hal vol met geluid, van honderden mensen niet 100% uit de verf, maar dit ligt zeker niet aan de techniek,

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 20 feb 2013 22:38

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Ik ben Van morgen geweest en kon binnen 10 minuten luisteren naar het orgel.

Wat mij gelijk opviel en ook gelijk het gemis dat er geen surround opstelling was en daardoor de galm bleef bij het orgel. Ook werd ik bijna omver getrild door de 32 voet Mensen dat heb ik in de laurenskerk nog nooit meegemaakt,
veel te veel van het goede.


peter

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 20 feb 2013 23:04

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Jan Wim bedankt voor het plaatsen van een foto, zeg meer dan 1000 woorden dat blijkt wel weer.
Voor mij vomt het dus aanleiding om niet naar de beurs te gaan vanuit Fryslan.
ook als andere inbreng lees (lekker toch zo,n forum) zie ik niet een echte reden

Natuurlijk knap timmerwerk maar het geheel vindt ik persoonlijk nogal nepperig.
Zal eens kijken of er thuis nog een oud laken ligt

grt ceess.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 20 feb 2013 23:36

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Ik denk dat Lekkerkerker Sr. beter zoonlief had kunnen meenemen, die is beter in deze klankwereld thuis.
Ik lees ook div. commentaren, dat het wel goed klinkt, dus hoe dan ook, het echte orgel is niet zo gemakkelijk aan te passen, dit virtuele wel. En daar zal wel een deel liggen, van de recent genoemde zaken.
Verder zal je positie van waarneming verschillen per persoon die op dat moment aanwezig is.

Persoonlijk ben ik niet zo weg van het grote Laurensorgel, liever het kleine. Maar de demo vind ik goed klinken, tja...
Ik heb zelf echter maar twee klavieren, daardoor verdiep ik me in orgel met meer klavieren niet verder, na even wat gehoord te hebben.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 21 feb 2013 00:00

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Hoi Jan Wim,

Jammer dat je je niet even hebt voorgesteld. Dan had ik ook een gezicht bij je naam gehad.

Hoi Peter,
Bij de testen zaterdag hebben de de 32 voeten zo hard gehad dat het hele podium meetrilde.
Misschien aardig om te weten, de versterkers draaiden op ongeveer een kwart van het vermogen. Dat is wet teveel van het goede.

We hebben de dry versie gebruikt. De wet / surround geeft in de zaal erg veel galm.
Die wordt overigens morgen om 17.15 gebruikt.

mvg

André

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 feb 2013 00:19

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Andre schreef:Hoi Jan Wim,

Jammer dat je je niet even hebt voorgesteld. Dan had ik ook een gezicht bij je naam gehad.

Hoi Peter,
Bij de testen zaterdag hebben de de 32 voeten zo hard gehad dat het hele podium meetrilde.
Misschien aardig om te weten, de versterkers draaiden op ongeveer een kwart van het vermogen. Dat is wet teveel van het goede.

We hebben de dry versie gebruikt. De wet / surround geeft in de zaal erg veel galm.
Die wordt overigens morgen om 17.15 gebruikt.

mvg

André


Hoi Andre,

a.s. Zaterdag kom ik nog langs dan heb ik meer tijd, ;) de gehele dag

dan zal kom ik kennis maken kan ik ook het moois misschien wat dichterbij zien, was vandaag te druk

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 50

Geregistreerd: 23 aug 2012 18:56

Bericht 21 feb 2013 09:01

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Voor wat betreft 32 voets laag, natuurlijk zal die mogelijk harder hebben geklonken op sommige plekken. Maar ja, je probeert op een gemiddelde plaats de geluidsdruk goed te hebben, nogmaals in een onmogelijke ruimte. Daarnaast was er geen alternatief voor de opstelling gezien de schuine hoek op het podium. Ik had de audio liever op het podium gehad zodat de afstraling beter was geweest. Maar ja, dat zijn zo van die perikelen waar we mee moeten leven.

Abco

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 feb 2013 14:05

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 21 feb 2013 17:22

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Leuk om te zien, al dat werk dat is verricht voor die vuurrode kast met die zuurstokrode bankbekleding.......

Je hoeft dan niet eens zo te bewegen als die meneeer van Domus waar laatst dat topic over ging, om toch ontzettend op te vallen!!

Mooi dat je dus dat scherm daar hebt; kan je leuk de partituren op laten meelopen; allemaal in de PC, hoeft er ook geen bladmuziek meer mee.

Verder heb ik nog een vraag over de knoppen: zijn die motorisch?? Of is het gewoon net als in het echt......

O ja, Andre, een kwart van het vermogen...tis wel logaritmisch he? Het dubbele is slechts 3 dB meer.....
Hadden jullie zeker eigen stroomvoorziening??? ...... :oops:

Het steelt wel de show hoor, en gezien het aantal replies hier, timmer je er behoorlijk mee aan de weg.
Alst Caen was geweest, was ik wel gekomen.....heb je die in Hazerswoude in de kerk weleens gehoord?? Zeer fraai ingeregeld door Christiaan.....

Succes gewenst met de verdere promotie!

HG

Geert

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 21 feb 2013 18:33

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Ik zit nu naar de samenzang met Pieter Heijkoop op dit orgel te kijken (via refdag,nl), en ben diep onder de indruk van de sound!
Gaaf ook om te zien dat Pieter kennelijk de weg weet op dit orgel, de trekknoppen feilloos weet te vinden en dan ook nog klanken voortbrengt die helemaal 'Heijkoop' zijn.

Complimenten aan de geluidstechnici en de organist!!!
Waardige opstelling om bij te zingen!
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 22 feb 2013 13:50

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Geert schreef:Alst Caen was geweest, was ik wel gekomen.....heb je die in Hazerswoude in de kerk weleens gehoord?? Zeer fraai ingeregeld door Christiaan.....


Bedankt voor het compliment Geert. Ik kan er nog niet te veel over zeggen maar in het verlengde hiervan wil ik je wel alvast uitnodigen om zaterdag 27 april vrij te houden... Ik weet het, is zal niet naast de deur voor je zijn maar ik vermoed dat je het wel interessant zult vinden. Binnenkort zal ik in een apart topic meer vertellen... ;)

Groeten
Christian

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 22 feb 2013 14:53

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Leuk om te zien, al dat werk dat is verricht voor die vuurrode kast met die zuurstokrode bankbekleding.......

Je hoeft dan niet eens zo te bewegen als die meneeer van Domus waar laatst dat topic over ging, om toch ontzettend op te vallen!!

Mooi dat je dus dat scherm daar hebt; kan je leuk de partituren op laten meelopen; allemaal in de PC, hoeft er ook geen bladmuziek meer mee.

Verder heb ik nog een vraag over de knoppen: zijn die motorisch?? Of is het gewoon net als in het echt......

O ja, Andre, een kwart van het vermogen...tis wel logaritmisch he? Het dubbele is slechts 3 dB meer.....
Hadden jullie zeker eigen stroomvoorziening??? ......

Het steelt wel de show hoor, en gezien het aantal replies hier, timmer je er behoorlijk mee aan de weg.
Alst Caen was geweest, was ik wel gekomen.....heb je die in Hazerswoude in de kerk weleens gehoord?? Zeer fraai ingeregeld door Christiaan.....

Succes gewenst met de verdere promotie!

HG

Geert


Hallo Geert,

Een eenvoudige vraag voor jou: is dit bericht cynisch en sarcastisch bedoeld?
Ik ben er nog even niet zeker van namelijk; maar die ..... lijken wel in dit richting te wijzen.

Graag een toelichting!

Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 22 feb 2013 15:19

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Nounou, Anton........( is niet sarcastisch bedoeld!!)

Jij neemt nogal grote woorden in de mond!
Ik vind het nogal aanmatigend, dat je, zonder dat je de ander kent of hebt gesproken, meent te weten, wat het gebruik van bepaalde leestekens inhoudelijk precies zou moeten voorstellen!

Die puntjes zijn alleen bedoeld als aandachtspunt ( jes).

Zoals bv dat ik Andre er op wijs, dat een kwart van het vermogen, maar IETS minder luid klinkt dan het halve vermogen ( 3 db dus).

Ik zou jou, maar ook anderen op dit forum die ik nog niet persoonlijk heb ontmoet, weleens beter willen leren kennen, want de eventuele lange tenen van mensen kan je toch het beste "in the flesh" waarnemen.......( weer neit sarcastissch bedoeld!!).

Dit forum is toch voor bijdragen op het orgelgebied?? hou het daar dan ook bij, is mijn welgemeende advies......( daarzijn ze weer).
Dan hoef ik mij daar ook neit aan te bezondigen! ( hopelijk dat je nou ook weer niet struikelt over uitroeptekens).

HG, en veel succes met het uitpluizen van door jou vermeende negatieve uitingen op basis van leestekens....( serieus bedoeld)

PS: speel eens een rustgevend stukje orgel, misschien helpt dat!
Geert

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 22 feb 2013 15:26

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Hmm Geert, nu is het inderdaad moeilijk om elkaars woorden te interpreteren als je de bijbehorende intonatie en lichaamstaal mist, maar bij mij doet het ook de vraag rijzen "wat bedoel je nou?"

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 22 feb 2013 15:55

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Beste Geert,

Je bedoelt het positief? Ook in deze laatste reactie zitten weer diverse manieren van uitdrukken die toch echt niet positief overkomen: ik gaf aan hoe jouw bericht bij mij overkomt en stel daarover een vraag: wat is er dan "aanmatigend" of wat zijn dan de "grote woorden"? En ook al bedoel je het niet sarcastisch: schrijven over mijn eventuele "lange tenen" is onmogelijk positief op te vatten, net zo min als jouw slotzin: "veel succes met het uitpluizen van door jou vermeende negatieve uitingen op basis van leestekens....( serieus bedoeld)".

Zoals Josq ook aangeeft; wat je bedoelt en hoe je in je schrijven overkomt kan wel eens sterk verschillen van elkaar.

Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 22 feb 2013 16:31

Re: Laurens replica op Wegwijsbeurs zien en horen? (19-23 fe

Hoi Anton,

ik ken Geert dus wel persoonlijk en weet uit ervaring dat hij zijn post zeker niet sarcastisch heeft bedoeld, daar is het absoluut de persoon niet naar.
Negatievelingen zijn er echt wel, ook hier maar daar hoort Geert niet bij.
Ik kan me dan ook wel indenken als iemand denkt dat het wel sarcastisch bedoeld is, dit best even 'binnen komt' en je dan toch even 'stoom moet afblazen' juist omdat je zo'n reactie niet verwacht had. Dat is menselijk en je moet daar ook verder niks achter gaan zoeken.

Schriftelijke reacties zijn altijd lastig te interpreteren als je iemand niet kent maar laat ik zeggen dat ik weinig mensen ken als Geert als het gaat om hulp bieden aan anderen om niet... (zijn de puntjes weer ;) )

Gr. Christian
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com