Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

groot gloria

Toon actieve onderwerpen


Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 21 feb 2013 21:54

groot gloria

Ik ben er sinds deze week achter dat er naast het klein gloria ook een groot gloria bestaat. Dit is opgenomen in de liturgie voor 1e paasdag (sta ik voor ingeroosterd). Kan iemand mij helpen aan bladmuziek hiervan?

jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 25 feb 2013 00:39

Re: groot gloria

Jan schreef:Ik ben er sinds deze week achter dat er naast het klein gloria ook een groot gloria bestaat. Dit is opgenomen in de liturgie voor 1e paasdag (sta ik voor ingeroosterd). Kan iemand mij helpen aan bladmuziek hiervan?

jan


Niemand?
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 25 feb 2013 09:28

Re: groot gloria

Hallo Jan,

Met Klein Gloria bedoel je toch gewoon "Ere zij de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, als in den beginnen nu en immer, en van eeuwigheid tot eeuwigheid, amen." (zoals ik veel pkn-kerken gezongen)?

Het 'Groot Gloria' (of gewoon Gloria) is niet zo eenduidig.
Het gaat om de tekst (of een variant erop) die ik onder dit bericht inplak; een bewerking van Lukas 2,14.
Bijna elke ordinariumliturgie heeft een eigen melodie (en tekstvariant) op dit Gloria.
Even nakijken welke liturgie wordt gebruikt.
Overigens kan ik je niet helpen met bladmuziek, de kerkelijke gemeenten waar ik speel gebruiken geen ordinariumliturgie.

Ere zij God in de hoge en vrede op aarde voor mensen van goede wil. Wij loven U, wij prijzen en aanbidden U, wij verheerlijken U en zeggen U dank voor uw grote heerlijkheid. Heer, God, hemelse Koning, God almachtige Vader,
Heer, eniggeboren Zoon, Jezus Christus. Heer God, Lam Gods, Zoon van de Vader. Gij die wegneemt de zonden der wereld, ontferm U over ons. Gij die wegneemt de zonden der wereld, aanvaard ons gebed. Gij die zit aan de rechterhand van de Vader, ontferm U over ons.
Want Gij alleen zijt de Heilige, Gij alleen de Heer, Gij alleen de Allerhoogste: Jezus Christus. Met de Heilige Geest in de heerlijkheid van God de Vader, Amen.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 25 feb 2013 15:53

Re: groot gloria

Beste Jan,

Mijn stelling is altijd dat als iemand een lied/gloria/.... in de dienst wil hebben die niet in mijn "standaardbundels" zitten, degene ook zelf de bladmuziek aan mij moet aanleveren.

In het verleden heb ik ook vaak naar van alles en nogwat gezocht; het kost heel veel tijd, en soms heb je ook nog eens een verkeerde melodie te pakken of zelfs een compleet ander lied met dezelfde titel. (En dan is het natuurlijk opeens de schuld van ....).
Als degene zelf de muziek aan mij aanlevert, is er ook geen onduidelijkheid meer over.

(even off topic)
Zelfde heb ik met piano. Als men wil dat een lied op de piano begeleid wordt, vind ik dat prima. Dan regelen ze maar een pianist. Als ze dat dan niet doen, laat ik gewoon horen dat dat lied veel mooier op orgel klinkt dan op de piano. ;)
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 25 feb 2013 17:37

Re: groot gloria

Zou het ook niet zo kunnen oplepelen, het kleine wel.
Inderdaad het beste even na te vragen bij de predikant, ik krijg ook wel eens de pmerking dat de muziek in een bundel zit die bij het orgel ligt, maar ik wil daar dan wel even een kopie van hebben, hou niet zo van verrassingen.
Geen dag zonder Bach!

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 25 feb 2013 18:36

Re: groot gloria

jaco schreef:Hallo Jan,

Met Klein Gloria bedoel je toch gewoon "Ere zij de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, als in den beginnen nu en immer, en van eeuwigheid tot eeuwigheid, amen." (zoals ik veel pkn-kerken gezongen)?

Het 'Groot Gloria' (of gewoon Gloria) is niet zo eenduidig.
Het gaat om de tekst (of een variant erop) die ik onder dit bericht inplak; een bewerking van Lukas 2,14.
Bijna elke ordinariumliturgie heeft een eigen melodie (en tekstvariant) op dit Gloria.
Even nakijken welke liturgie wordt gebruikt.
Overigens kan ik je niet helpen met bladmuziek, de kerkelijke gemeenten waar ik speel gebruiken geen ordinariumliturgie.

Ere zij God in de hoge en vrede op aarde voor mensen van goede wil. Wij loven U, wij prijzen en aanbidden U, wij verheerlijken U en zeggen U dank voor uw grote heerlijkheid. Heer, God, hemelse Koning, God almachtige Vader,
Heer, eniggeboren Zoon, Jezus Christus. Heer God, Lam Gods, Zoon van de Vader. Gij die wegneemt de zonden der wereld, ontferm U over ons. Gij die wegneemt de zonden der wereld, aanvaard ons gebed. Gij die zit aan de rechterhand van de Vader, ontferm U over ons.
Want Gij alleen zijt de Heilige, Gij alleen de Heer, Gij alleen de Allerhoogste: Jezus Christus. Met de Heilige Geest in de heerlijkheid van God de Vader, Amen.


De tekst luidt: "Glorie, Glorie aan God hoog in de hemel en op aarde vrede in mensen van zijn behagen Wij loven U, aanbidden U, vereren en zegenen U. Wij danken U om Uw glorie Hemelse koning God over allen Vader van mensen. Jezus Messias een een met de Vader Lam van God die wegdraagt de zonde van heel onze wereld geef Uw ontverming! Heilig, heilig zijt Gij alleen Heer Allerhoogste Jezus Messias, Heilige Geest, glorie van God! U alle eer, Nu en altijd Amen, amen, amen.".

Het lijkt er wel op, maar is toch net anders.
Ik heb wel een "melodielijntje" gekregen, maar ben slechts amateur en improviseren is niet mijn ding, zeker niet tijdens een dienst.

@Andre: Ik houd ook niet van verrassingen, maar soms overkomt het je. Pasgeleden kreeg ik bij de ingang van de kerk een briefje overhandigd dat de liturgie enigszins was gewijzigd. Betekende wel dat ik weer op de fiets kon stappen om nog e.e.a. van huis op te halen. Moeilijkheidsgraad viel gelukkig mee, maar voor "het lied voor de dienst" was geen tijd meer. We, kerkenraad en ondergetekende, kwamen gelijktijdig binnen....
gr Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 25 feb 2013 19:04

Re: groot gloria

De tekst luidt: "Glorie, Glorie aan God hoog in de hemel en op aarde vrede in mensen van zijn behagen Wij loven U, aanbidden U, vereren en zegenen U. Wij danken U om Uw glorie Hemelse koning God over allen Vader van mensen. Jezus Messias een een met de Vader Lam van God die wegdraagt de zonde van heel onze wereld geef Uw ontverming! Heilig, heilig zijt Gij alleen Heer Allerhoogste Jezus Messias, Heilige Geest, glorie van God! U alle eer, Nu en altijd Amen, amen, amen.".


Die tekst is het gloria van Ordinarium 4 ('U alle eer' van Sytze de Vries en Willem Vogel) uit het dienstboek van de PKN. Een pdf met de eenstemmige notatie staat op http://www.dienstboek.nl/?cId=1248
En dan onder 07B4 Ordinarium 4, blz548-551

Eerlijk gezegd zou ik niet zo goed weten waar een meerstemmige zetting te vinden is.
Mogelijk kan Musica Pro Deo, de uitgever van liturgische muziek, je verder helpen. Zie
http://www.pkn.nl/actief-in-de-kerk/wer ... o-Deo.aspx
voor info en contact.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 25 feb 2013 21:53

Re: groot gloria

Een begeleiding kun je vinden in de "Begeleidingsbundel bij het Dienstboek, een proeve", isbn 90 239 6471 3.
Ik heb hem in het verleden een paar maal begeleid, en hij speel en zingt als een tierelier.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 26 feb 2013 21:34

Re: groot gloria

Jan schreef:Ik ben er sinds deze week achter dat er naast het klein gloria ook een groot gloria bestaat. Dit is opgenomen in de liturgie voor 1e paasdag (sta ik voor ingeroosterd). Kan iemand mij helpen aan bladmuziek hiervan?

jan


Een ieder hartelijk dank voor de reacties. Ik ben geholpen aan de bladmuziek.

Jan

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com