Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

HauptwerkForum dag

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 22 maart 2013 10:01

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

Ik wil wel een workshop geven, omgaan met plankenkoorts!

:mrgreen:
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 22 maart 2013 10:49

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

Kees Hoekman schreef:Ik wil wel een workshop geven, omgaan met plankenkoorts!


Ja Kees, goed idee ,

Het kan toch niet erger zijn dat het spelen van een net iets te moeilijk stuk in de kerkdienst en dat het opeens zo stil wordt... :lol: :roll: :geek:
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 22 maart 2013 10:53

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

Je moest es weten hoe ik het zelf heb! Eigenlijk grotendeels had, sinds paar jaar niet meer, maar er is dus wat aan te doen :o
Beginnen met niet meer JEZELF met anderen te vergelijken, maar te accepteren dat jouw niveau is wat het is. Anderen accepteren jou namelijk wel gewoon zoals je bent, maar wij zijn geneigd te denken dat anderen naar ons kijken, zoals wij onszelf zien. Mis dus...
Tot de 27e! En nee, ik gaf me niet op, maar je weet nooit hoe het loopt met spelen.

Ik heb es gehad dat de gemeentestop eruit vloog, de meute zong gewoon door en ik kon in mijn stomme kop wel onder de bank kruipen... Maar ja, wat kon ik daar nu aan doen... :roll:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 22 maart 2013 14:58

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

Als ik wat ideen zou kunnen zeggen:

Presentatie over (dingen kunnen gecombineerd worden):
Registreren op verschillende soorten orgels.
Muziek door de jaren heen (hoe zie je stijlelementen van oude muziek, hoe bouwt dat op tot huidige "modernere" muziek.)
Articulatie van verschillende soorten orgelmuziek.
Orgelbouw door de eeuwen heen.
Een intro/voorspel spelen. (wat wil je bereiken met je voorspel: Sfeerweergave, tempo, etc...)
Opnametechnieken voor hauptwerk. (Wat komt er bij kijken, zowel bij het opnemen als bij de bewerking van de samples)
Wat voor soort speakers zijn er op de markt en wat is hiervoor de beste kamer-opstelling.

Verder:
Iemand die een stuk speelt en een "masterclass" krijgt.


Ik weet alleen niet of er voor bovengenoemde onderwerpen echt sprekers uitgenodigd moeten worden met bijbehorend prijskaartje... :roll:

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 23 maart 2013 09:25

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

Hallo,

Met veel belangstelling volg ik de discussie over een orgelwedstrijd.
Van de ca. 20 aanmeldingen zijn er maar een paar die willen/durven spelen op het Wolfferts orgel.
Als je dan ook nog eens beoordeeld word op je speelkwaliteiten en kritiek kan verwachten is er voor die groep de lol er gauw af denk ik zo. Er is een flinke groep (mij incluis ) die maar matig speelt, maar wel met volle teugen geniet van orgel, muziek en hauptwerk. Ik heb zelf niet echt last van plankenkoorts, maar ken er genoeg die dat wel hebben.

Ik vind het idee wel leuk, maar past niet bij de middag zoals Reinier en ik die in gedachten hebben.
Basis is elkaar eens live ontmoeten en leren kennen, de laatste ontwikkelingen gedemonstreerd door CMO (neemt als sponsor ook de kerkhuur voor zijn rekening) en als extraatje de mogelijkheid om op het bijzondere Wolffertsorgel te spelen. Verder dan dat gaat onze ambitie voor Dordrecht niet.

André
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 23 maart 2013 09:32

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

mbouwheer schreef:Andre,

Komt er ook nog een officiële uitnodiging? Dan kan ik misschien wat publiciteit regelen in het RD. (Ik ken daar de journalist die meestal de muziek bijdrage verzorgd) Een aankondiging vooraf bijvoorbeeld. Alleen weet je niet hoeveel bezoekers je dan krijgt. Of een verslag achteraf? Wat wel leuk is voor het in het nieuws brengen van HW.


Ik laat die kant van publiciteit over aan CMO. Uiteraard is het voor hem goed als er oprecht belangstellenden komen, maar ik zit niet te wachten op 500 man die van heinde en verre komen en niets met het forum hebben.
Een verslag achteraf is misschien niet zo gek en is voor het forum , HW en CMO prima reclame.
Uiteraard is het prima als je belangstellenden mee neemt, collegaorganisten b.v.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 23 maart 2013 09:48

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

Ik zou zeker willen spelen op het Wolfferts-orgel, doch gezien mijn handicap, word ik daarbij liever niet op de vingers gekeken... Dan het gaat nietzo goed met me, daarom heb ik nog niet durven vragen, maar bij dezen trek ik dan toch de stoute schoenen mar aan. Een ander is zo geregeld, mocht ik toch verstek laten gaan.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 26 maart 2013 01:31

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

Kees Hoekman schreef:Ik zou zeker willen spelen op het Wolfferts-orgel, doch gezien mijn handicap, word ik daarbij liever niet op de vingers gekeken... Dan het gaat nietzo goed met me, daarom heb ik nog niet durven vragen, maar bij dezen trek ik dan toch de stoute schoenen mar aan. Een ander is zo geregeld, mocht ik toch verstek laten gaan.


Kees, van harte welkom hoor! enne... er is boven maar weinig ruimte dus er zijn maar weinig mensen die op je vingers kunnen komen kijken.
Ik vind het zelf ook redelijk storend als ik aan het spelen ben en er allerlei mensen om mij heen staan die dan ook gaan kletsen e.d.
Afgelopen zondag nog zo'n geval, speel ik na de dienst een stukje Bach, is hard werken voor mij, en dan komen er een aantal mensen langs die je dan uitgebreid gaan bedanken voor je spel tijdens de dienst. is wel leuk hoor, maar ik kan niet en die mensen een fatsoenlijk antwoord geven en foutloos doorpelen.

Denk gewoon dat we voor die dag moeten afspreken dat als iemand niet op z'n vingers gekeken wil worden, hij/zij dat aangeeft en dan ook alleen naar boven gaat, al dan niet met registrant.
Ik zal je toevoegen op de lijst. Heb nl. nog geen officieele aanmelding binnen op het mailadres ;-)
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 26 maart 2013 18:42

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

Beste Andre, ik ben het helemaal eens met je zienswijze.
Een tip is wel probeer tijd in te lassen voor die mensen die willen spelen, en vraag de aanwezigen ook daar naar te luisteren. Niet dat het dan beneden rumoerig is. Ook die mensen die gekomen zijn om iets te demonstreren moeten wel in alle rust hun verhaal kunnen doen. Dus toch een klein programma voor die middag ?.

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 26 maart 2013 19:02

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

Beste Kees ik vind het erg moedig dat je gaat spelen ! Gewoon doen , dit is immers een mooie kans om dit prachtige orgel eens zelf te kunnen beleven.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 26 maart 2013 19:23

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

Ik was even vergeten dat ik moest mailen André, excuses! Ik zal het alsnog doen.

Frans, dank je. Moedig, ach wat heet... Anders komt het er nooit van ;-)
Zal wel overwinning zijn ja, temeer daar ik op dit moment niet veel niveau meer heb, maar daarom wil ik dat mooie orgel natuurlijk nog wel es bespelen en kijken/horen, wat de overeenkomsten en verschillen met het Wolffertsorgel in Zaltbommel zijn. Dat laatste is echt een grote favoriet van me, een juichorgel noem ik dat... 8-) ;)

Verder vind ik het vooral erg leuk om eens de gezichten bij de namen te krijgen. Derhalve hoop ik ook zeker op meer dan de genoemde twintig mensen!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 27 maart 2013 23:46

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

Haha, ik ben dus niet de enige die tijdens het spelen een gesprek kan voeren...Ze komen wel eens vlak voor de dienst naar boven om een wijziging door te geven. Luisteren en ja of nee knikken gaat meestal nog wel. Maar iets terug zeggen is dus niet mogelijk. Op een of andere manier is praten en spelen tegelijk een lastige opgave. De mensen denken waarschijnlijk dat die vingertjes en voeten vanzelf doorbewegen... :lol:
Groet, Dries
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 28 maart 2013 08:39

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

Tja, ik kan het wel. Of spelen en ondertussen voorlezen... :o
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 28 maart 2013 23:22

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

Haha, daar mag je 27 april dan een demonstratie van geven... :lol:
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 29 maart 2013 12:32

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

Kees, ik vond die woordkeuze zo gaaf van jou, over de gemeentestop en de meute........

Die meute wordt toch ook vaak de gemeente genoemd?? Dus ik snapte het eerst niet. Van die hoofdzekering dus.

Helaas is 27 april ook onderdeel van een evt lang weekend. ( koninginnedag enzo). Dus hadden wij een weekendje weg gepland. Maar ik houd toch nog alle opties open.

Wie weet, dat dit voor "CMO" nog eens de doorbraak wordt zodattie Content en Johannus op de knieen krijgt......

Of ging het daar niet om, op 27 april?? grapje hoor.....niet te serieus nemen. Maar ik hoor toch wel steeds meer mensen over HW praten!!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 29 maart 2013 14:47

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

Ha ha, ja Geert, de hoofdzekering, ook wel gemeentestop genoemd, i.i.g. hier, vloog eruit en dan doe je dus echt gek hè. Maar, ze zongen zelfs zonder te zakken het nummertje uit! En dát vond ik toch zo gaaf, verder vond ik er natuurlijk niets aan...
Ja, meute, groep, gemeente, net hoe't uitkomt ;-)

CMO en Johannus/Content, ik zie het nog niet gebeuren, maar ja, dat dachten we van André/Henk/Kees/Jan ook niet.
Fusie met Mixtuur lijkt mij dan logischer. Maar daar is deze dag zeker niet voor bedoeld.
Gewoon een leuke meeting, met HW etc. erbij.

Wel, we zien wel of je er bent, feitelijk vind ik gewoon dat iedereen van het forum hier dient te komen... :mrgreen:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 29 maart 2013 18:52

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

Ja Kees en Geert ook ik heb dat meegemaakt met die hoofdzekering dan wel niet tijdens het spelen maar voor de mis.
Niets aan te doen dus koor zonder begeleiding. Mijn vader had het nog gekker vroeger. Hij zette de orgelmotor aan maar de blaasbalg kwam amper omhoog. Na enig speurwerk bleken duiven volop nesten het hebben aangebracht voor het lucht aanvoerrooster. Toen wij de nesten weghaalde schoot de balg met kracht omhoog. Gelukkig geen schade maar het complete orgel moet direct een complete stembeurt ondergaan. Zo zie je maar ! Wel heb ik ook meegemaakt dat tijdens mijn orgelspel de complete bladmuziek in eenkeer tussen de pedalen lag, ik kan niet improviseren dus einde orgelklanken en ik was zo goed bezig !
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 29 maart 2013 19:11

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

Ha ha, ja joh, dan staat het zweet zo snel op je rug, dat je haast niet beseft wat je overkomt.
Ik heb toen het gordijn dicht getrokken, nadat ik de ds. toezwaaide en ben pas bij lege kerk de trap afgezakt.
Ja, er zijn soms leuke anekdotes te horen.
Het ging dus mis voor de mis Frans ;-)
Ja, ellendige dingen soms, maar ook gelukkig, je heb achteraf weer wat om te lachen.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 29 maart 2013 19:27

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

Ja ja Kees het zou zo weer een leuk onderwerp kunnen worden voor op dit forum. Als je ergens lang organist bent maak je heus wel eens wat mee. Op dat moment inderdaad zweten, maar later soms ook wel eens lachen .
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 29 maart 2013 22:05

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

Daar breng je me op een idee! Ik heb het ooit es in verhaalvorm gegoten, voor wedstrijd op orgelnieuws.nl, maar dat is toen vanwege een serverprobleem nooit meer doorgegaan.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 apr 2013 14:46

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

aanmeldingen HW dag 2013 tm 01042013.JPG
Hallo allemaal,

Bijgaande een overzicht van de aanmeldingen voor de HW-dag 2013 bijgewerkt t/m 1 april (das geen grap ;) )
Ik zal samen met Reinier de komende week een programma maken en de namen van degene die willen spelen doorgeven aan de organist ter plaatse.

Met vriendelijke groeten,

André & Reinier
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 apr 2013 14:58

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

Ik vergeet er nog 1, Hans de Graaf, had zich via een PB aangemeld, excuus!
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 33

Geregistreerd: 18 feb 2011 11:50

Woonplaats: Puttershoek

Bericht 03 apr 2013 12:33

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

Geen probleem André,

Ik dacht; dat komt wel goed.

Hans de Graaf

Berichten: 5

Geregistreerd: 10 maart 2013 23:10

Bericht 03 apr 2013 14:32

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

Beste Andre,
Sinds enige maanden ben ik ook een Hauptwerker en zag onlangs de uitnodiging voor Dordrecht.
Je mag mij noteren als bezoeker en als er nog ruimte is, ook als speler.
Succes met de verdere organisatie.
Met vrgr


Harry Vink
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 06 apr 2013 12:01

Re: 27 april 2013 HW ontmoetingsdag

Knipsel.JPG
Hallo allen,

Gisteravond samen met Reinier een speel programma gemaakt voor de HWdag. Het is proppen maar we hebben alle forumleden die zich hebben opgegeven om te spelen ingedeeld.
We hebben een strak tijdsschema gemaakt, mocht het niet lukken op de tijd dat je staat ingedeeld er te zijn, laat dat dan even weten. Kunnen we nog wat ruilen. We beginnen om 12.30 uur, anders komen we echt tijd te kort.
Om iedereen een speelbeurt te kunnen geven is er maximaal 10 minuten per persoon beschikbaar, is kort dat realiseren wij ons, maar er is niets aan te doen. Per slot van rekening komen we bij elkaar voor Hauptwerk en is het Wolffertsorgel een kersje op de taart.
Peter krijgt het kistorgel helaas niet op tijd klaar, maar zal zijn gemidificeerde Hofberg harmonium meenemen (2mp).
Op deze opstelling kan doorlopend gespeeld worden door forumleden en belangstellenden.
Voor de speelblokken op de HW-opstelling in de kerk zal een lijst worden opgehangen waar je je kan inschrijven.
Ik heb van Peter begrepen dat hij voor 99% zeker Tholen bij zich zal hebben.

Karel van Ingen zal samen met zijn zoon Joel 2 delen spelen uit de 1e viool-klavecimbel sonate van Bach. Dit hebben we ongeveer halverwege geplaatst in het programma. Er is geen officieel begin met welkomstwoord o.i.d. gewoon huize "zoete inval".
Aan het einde zal Wolfram Syré een slotbespeling geven op de HW-opstelling in de kerk met werken van Guilmant (Marche Funèbre et Chant Séraphique oder Lamentation) en iets van Bach en Buxtehude (Te dEum laudamus ?) oder Lübeck.
De dag word afgesloten door Bart van Buitenen de vaste organist van de Trinitatiskapel met een bespeling van het Wolffertsorgel.

We hebben vele positieve reacties ontvangen, en ik kan zeggen dat Reinier, Peter en ik er net zo veel zin in hebben als jullie, dus tot 27 april!!

André & Reinier
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com