Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Midi van twee klavieren werkt niet goed

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 13

Geregistreerd: 07 feb 2014 11:53

Bericht 01 apr 2024 14:36

Midi van twee klavieren werkt niet goed

Goedemiddag,

Ik heb de volgende vraag.
Mijn zelfbouworgel met Hauptwerk 4, werkt al enkele jaren naar tevredenheid. Nu heb ik vorige week Sweelinq erbij geïnstalleerd en ook dat werkte prima. Alleen heb ik nu -voor mij onverwachts- een storing in mijn rugwerk en hoofdwerk. Beide klavieren worden door Hauptwerk wel herkent, maar worden anders geïnterpreteerd door het systeem. Ik druk bijvoorveeld een C in en het wordt in Hauptwerk gezien als een hoge D.
Het bovenwerk en het pedaal doen het wel goed en ik heb dit probleem zowel in Hauptwerk als in Sweelinq. Ik heb me natuurlijk af zitten vragen of ik wat gewijzigde hebt waardoor dit zou kunnen zijn ontstaan, maar ik kom er niet uit. Eerste dacht ik dat het kwam door een stekkertje wat misschien los zat, maar dat lijkt het toch niet te zijn ook gezien het feit dat het klavier wel 'gezien' wordt.

Weet iemand waar ik de oplossing van dit probleem zou kunnen zoeken?

Alvast vriendelijk dank voor de antwoorden.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 apr 2024 19:56

Re: Midi van twee klavieren werkt niet goed

Als je in HW een orgel laadt en op het scherm kijkt: druk op je orgel de lage C in; gaat dan de hogere d dan omlaag?
SQ heeft geen klavieren op het scherm; een gemis om dit soort fouten te kunnen analyseren.

Als dit bij al je orgels voor komt, dan zit het probleem in de MIDI scanner in je eigen orgel. Dat de klavieren 'gezien' worden betekent dat alleen het kanaalnummer goed staat. Maar het MIDI nummer van de ingedrukte toets is onjuist.
Ik denk dat een MIDI scannerprint in je orgel zijn instellingen kwijt is geraakt.
Je moet de toetsen chromatisch indrukken en dan luisteren of dat ook klopt. Of misschien hoor je ze in een andere volgorde.
Als je een DMS-2K (MIDI-Hardware) hebt, moet je die opnieuw instellen. Van andere hardware weet ik het niet.
Het zou ook een slecht kontakt kunnen zijn. Alle stekkers even losmaken en dan opnieuw bevestigen.

Berichten: 13

Geregistreerd: 07 feb 2014 11:53

Bericht 02 apr 2024 20:08

Re: Midi van twee klavieren werkt niet goed

Dag Evert-Jan,

Dank voor je reactie en ik denk dat ik inmiddels de fout ontdekt heb.
Het is inderdaad de DMS-2K die een fout geeft. Ik heb twee van deze scanners in het orgel zitten.
De ene waar ik nu het hoofdwerk en het bovenwerk op aangesloten heb, werken nu naar behoren. Mijn rugwerk kan ik nu niet gebruiken tenzij het mij dus lukt om deze scanner opnieuw in te stellen.

Heb je daar toevallig ook verstand van?

Anders koop ik een andere, maar mogelijk is dat helemaal niet de echte oplossing van mijn probleem.
Avatar gebruiker

Berichten: 361

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 03 apr 2024 09:16

Re: Midi van twee klavieren werkt niet goed

Goede morgen,

Voor mijn speeltafel gebruik ik dezelfde Midisoftware en ook hier was er een onverklaarbare storing.
Dat heb ik op deze wijze opgelost de software resetten naar de basisinstelling en daarna deze instelling toepassen in Hauptwerk.
Dus alle midikanalen instellen op de standaardwaarden van de HardwareMidi mocht er dan nog een keer iets mis gaan dan alleen even resetten en alles werkt weer!
Bij mij heeft dit al twee keer prima gewerkt. Succes!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 13

Geregistreerd: 07 feb 2014 11:53

Bericht 03 apr 2024 14:34

Re: Midi van twee klavieren werkt niet goed

Dag,

Bedankt voor de reacties. Toentertijd heb ik de MIDI niet zelf ingesteld. Dus is voor mij nu even wat zoeken. Maar welk programma moet ik hiervoor gebruiken dan?
Ik herinner me nu namelijk dat ik wat bestanden van mijn bureaublad weggedaan hebt omdat ik dacht dat die niet meer nodig waren. Mogelijk (maar ik wil niet te snel conclusies trekken) dat ik dus zelf de veroorzaker ben van deze storing. en dat programma weggegooid heb. Zal in ieder geval eerst even de prullenbak nakijken.

Groet,
Jan-Dirk
Avatar gebruiker

Berichten: 361

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 03 apr 2024 16:49

Re: Midi van twee klavieren werkt niet goed

Dag Dirk Jan,

Met behulp van de handleiding van Midi-hardware kom je er achter de standaard instelling van de midikanalen.
Elke scanneruitgang heeft een kanaalnummer en dit nummer gebruik je bij het opnieuw instellen van de Midi in Hauptwerk.
Als er geen handleiding van Midi-hardware beschikbaar is, stuur dan even een PB dan stuur ik je een kopie!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com