Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Distortion van een versterker (THD)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 25 apr 2013 21:36

Distortion van een versterker (THD)

Ik heb een vraag over de THD, de Totale Harmonische Vervorming van een versterker.

Elders op het forum was een levendige discussie over de keuze van actieve of passieve speakers. Mijn keuze was voor passief, simpel vanwege het feit dat ik 6 stuks uitstekende BNS luidsprekers op voorraad had. Mijn huidige setup bestaat nu uit twee normale 42 cm hifi versterkers, een o.a. een Pioneer A-447, gekoppeld aan een M-Audio Delta 66 geluidskaart.
Het resultaat is naar mijn beleving uitstekend, mede door de aanvulling een Magnat A-201 subwoofer.

Vanwege de ruimte die 2 of later mogelijk 3 of 4 audioversterkers innemen, zoek ik wat compacters, en denk aan de aanschaf van 4-channel een Behringer EPQ304. Deze zijn nieuwe al onder de 200,- te koop. Zie
http://www.behringer.com/assets/EPQ2000 ... ochure.pdf

Wat me opvalt van de eenvoudigere modellen van Behringer de waarde van THD vrij hoog is, <0.3%
De Pioneer die ik nu gebruik heeft een specificatie van 0,009% bij 8 Ohm (wel 0,02% bij 4 ohm/ 80watt)

De vraag is nu, hoe belangrijk is deze waarde voor Hauptwerk, en is deze EPQ304 een geschikte versterker ?



Ter vergelijk, een Behringer A500 studio Amplifier heeft een vervorming van <0,01 maar ben bang dat ik mijn luidsprekers van 80 watt beschadig.

Brochure EPQ304: http://www.behringer.com/assets/EPQ2000 ... ochure.pdf
Brochure A500: http://www.behringer.com/assets/A500_P0217_M_EN.pdf
Pioneer A-447: http://elektrotanya.com/pioneer_a-447.pdf/download.html
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 25 apr 2013 23:11

Re: Distortion van een versterker (THD)

Mijn langjarige ervaringen met versterkers voor orgelweergave hebben mij geleerd daar zeer kritisch mee te zijn, meer dan het al of niet toepassen van speciale luidsprekerkabels bv.

Anders dan bij de good old buizenversterkers, is het TYPE vervorming bij solid state versterkers zeer verschillend, en verschilt het concept ook enorm, tussen puur klasse A en versterkers met een ( veel te) hoge terugkoppelingsfaktor die alleen bedoeld is om bij statische metingen een mooi getal te krijgen.

Ik druk mij hier noodgedwongen enigszins globaal uit.

Omdat je bij een orgel nogal eens bijvoorbeeld 2 noten speelt met bv en fluit-achtig karakter ( weinig harmonischen), en het ook nog eens zo is, dat de toon konstant is zolang de toets is ingedrukt, hebben je oren vaak alle tijd om de door niet lineaire processen veroorzaakte som- en verschilfrekwenties in alle rust mee te horen. En das niet fijn.......

Bij bv een piano-akkord valt dit veel minder op, omdat er sowieso al meer boventonen zijn, en de opgewekte klank ook nog eens minder konstant in amplitude is.

De genoemde waardes geven al snel een amplitude van de vervormingsprodukten in de orde tussen - 45 en - 50 dB, zeer goed waarneembaar dus.
Beter is, als de vervormingsprodukten -80 tot - 90 dB laagzijn; we praten dan over veel kleinere percentages.

Maar een heel ander detail is natuurlijk de AARD van de vervorming; een THD zegt daarover NIETS.....
Veel interessanter is bv de waarde van de TIM, ofwel Transient InterModulatie vervorming, die optreedt als er een kombinatie van een zacht geluid en een heel sterk ander geluid wordt weergegeven......
Iss voor d etechneuten allemaal interessante materie, en ere zijn ook mooie meetopstellingen voor, maar de meeste orgelspelers beschikken thuis alleen over ene paar goede oren ( heel belangrijk) en niet over spectrum analysers etc etc.

Het is echt geen opgeblazen gedoe, dat een gerenommeerd merk versterker ook een slordige duit kost, maar 2ehands zijn die natuurlijk goed te verkrijgen. Als je de schema's zou kunnen "lezen", begrijp je snel waarom die duurder zijn.

Of je gaat overstag, en doet je passieve speakers weg en gaat meteen voor goede aktieve monitoren, daar loop je aanzienlijk minder risico mee.....

Is natuurlijk mijn heel persoonlijke stellingname.

HG

Geert

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 69 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com