Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Kwaliteit/sterkte geluidsweergave

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 22

Geregistreerd: 08 jan 2013 14:49

Bericht 08 mei 2013 22:37

Kwaliteit/sterkte geluidsweergave

Beste mensen,

Gisteren en vandaag heb ik uitbreidde tests gedaan met de M-Audio Profire 610. Deze tests heb ik uitgevoerd door opnames in HW te maken en deze vervolgens in de winkel via de Profire 610 af te spelen. Daarbij stuitte ik op een opmerkelijk probleem. Het blijkt dat de geluidsweergave vanuit HW niet voorbij de -15db komt. Gevolg: de weergave via een hoofdtelefoon is goed terwijl het via speakers (verschillende merken geprobeerd) hol en ver weg klinkt... Na wat gespeur op dit forum kwam ik bij de optie 'Trim' in het Audio panel. Maar ook als ik deze opschroef naar 0 is het effect minimaal.

Zijn er mensen die tegen dit zelfde probleem aangelopen zijn? Er is een oplossing voor? Ik ben benieuwd of iemand mij hier verder mee kan helpen.

Groet,

Matthijs
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 08 mei 2013 23:08

Re: Kwaliteit/sterkte geluidsweergave

Heb je beide knoppen vol open staan, voorkant geluidskaart. En heb je de sliders van de desbetreffende kanalen helemaal omhoog staan, en ook de slider van de master control? Zoja, dan wordt je echt weggeblazen.
Avatar gebruiker

Berichten: 73

Geregistreerd: 27 nov 2012 10:46

Woonplaats: Ternaard

Bericht 08 mei 2013 23:19

Re: Kwaliteit/sterkte geluidsweergave

Heb de Profire 610 ook, en nergens last van.
Zoals hierboven al wordt genoemd zou ik eerst eens alle/de volume sliders controleren.
Hoe staan je volume sliders in Hauptwerk ? want deze bepalen namenlijk ook het volume van opname.

Berichten: 22

Geregistreerd: 08 jan 2013 14:49

Bericht 13 mei 2013 10:09

Re: Kwaliteit/sterkte geluidsweergave

Inmiddels heb ik de Profire 610 zelf in huis. Afgelopen weekend heb ik deze met een set M-Audio CX5 speakers getest en inderdaad, met de juiste volumes en een goede plaatsing van speakers (hoogte en hoek) was het resultaat beduidend beter. Dus wat geluidskaart betreft ben ik overtuigd, maar qua speakers nog niet. Ik realiseer mij dat dit mogelijk ook met de gebruikte sampleset te maken kan hebben (Utrecht, Domkerk), deze is van zichzelf al wat minder direct. Hier heb ik dus nog een uitdaging te gaan. Adviezen m.b.t. speakers zijn zeer welkom.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 13 mei 2013 15:59

Re: Kwaliteit/sterkte geluidsweergave

Probeer eens een set Tannoys!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 13 mei 2013 16:23

Re: Kwaliteit/sterkte geluidsweergave

En huur een leeggekomen kerkzaaltje af; de duurste speakers kunnen in een te kleine akoestische ruimte nooit de opgewekte reflekties en staande golven kompenseren.
Al te snel wordt naar dure luidsprekers gegrepen, zonder dat men beseft, of de te gebruiken ruimte die investeringen wel rechtvaardigt.
Over kompenseren gesproken: dan moet je bij Jan Loosman zijn, met zijn ervaring en gebruik van speciale software.

OVerigens word ik regelmatig door een Profire 610 de ruimte uitgeblazen; bovendien zijn de audio devices in die prijsklasse wel allemaal gelijk wat betreft de specs van hun nominale uitgangsniveau; hetzelfde geldt voor de aktieve monitoren.
Dus daar kom je kwa volume altijd goed mee weg, vooral ook al door de ruime instellingsmogelijkheid in HW.
Wel natuurlijk de interne mixer goed instellen, zoals hier al eerder vermeld.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 13 mei 2013 20:01

Re: Kwaliteit/sterkte geluidsweergave

Hoi Geert

Leuk dat je mijn naam noemt. Met jouw technische achtergrond en ervaring weet je als geen ander tegen welke problemen je aan kan lopen met geluid reproductie. Het probleem waar veel hauptwerk gebruikers steeds weer tegen aan lopen is de akoestiek van de ruimte. Veel mensen wijten dit aan de boxen(bijv. wollig geluid) of aan de versterking, terwijl in 9 van de 10 gevallen de akoestiek de problemen veroorzaakt. Als je een instrument met een freq. omvang van 16-20000HZ ontworpen voor grote ruimtes probeert na te bootsen in een huiskamer dan kan je op je klompen natellen dat je tegen akoestische problemen aan gaat lopen. Voor de nieuwe Hauptwerk gebruikers onder ons is het leuk om nog even het forum stukje akoestiek en resonantie na te lezen. viewtopic.php?f=4&t=415&hilit=resonanties
In dit forum kan je o.a. lezen over mijn ervaringen met ARC2 een programma dat in staat is je ruimte te anlyseren en met behulp van tegen correcties de negatieve gevolgen te neutraliseren. De invloed op de geluids kwaliteit is behoorlijk. de wolligheid verdwijnt en de transparantie en ruimtelijkheid nemen toe. Omdat mijn ruimte op deze manier gecompenseerd is kan ik al mijn sample sets zonder voicing spelen omdat ze gelijk na installatie goed klinken.
de reden dat ik ARC2 weer pobeer te promoten is omdat op het Engelstalige forum er ineens een enorm toegenomen belangstelling is voor dit prachtige stukje software. Ik heb via de forum mail al een aantal mensen met Arc op weg geholpen en het leuke is dat er nu een erg positieve recensie van Patrick (Pat17) uit Dubai op het forum staat.
http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... C&start=15
Ik hoop dat ARC2 nu een beetje uit het "leuke gadget" hoekje :!: komt want het is een serieus stukje software waarmee m.b.t. de geluids reproductie veel winst is te behalen. Als iemand het zelf wil horen of er wat meer over wil weten dan kan je me benaderen via de forum mail.
Het is momenteel leverbaar door Andre Bovenschen.

Groet Jan

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 14 mei 2013 10:12

Re: Kwaliteit/sterkte geluidsweergave

Dag Jan,

Heel interessant allemaal.
Toch komt er een vraag in me op, die misschien al eens gesteld is.

Ik krijg de indruk dat dit in het bijzonder bedoeld is voor Hauptwerk met samplesets.
Hoe zit als je muziek luistert vanaf een cd?

En begrijp ik het goed dat je dan altijd reaper actief moet hebben? Da's wel belangrijk ivm het geheugengebruik. Bij Utrecht heb ik nauwelijks nog iets over, en ik vraag me af of reaper er dan nog bij past...

Groeten, hans
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 mei 2013 12:38

Re: Kwaliteit/sterkte geluidsweergave

Hoi Hans

Reaper moet inderdaad altijd actief zijn tijdens het spelen. Je moet je Hauptwerk kanalen via de Asio rearoute drivers in Reaper plaatsen.

Reaper gebruikt bij mij slechts 0,08 gb dus niet echt veel. Cd's kan je normaal afspelen maar als je een nummer in de Reaper track plaatst met Arc correctie dan kan je het ook op deze manier afspelen. Handig als je Arc wil testen zonder zelf te hoeven spelen..

Groet Jan

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 15 mei 2013 00:19

Re: Kwaliteit/sterkte geluidsweergave

Dag Jan,

Hoe zit het dan met cd's die je via een audio installatie afspeelt?
Betekent het dat elke audio weergave gecorrigeerd zou moeten worden voor de ruimte waarin het klinkt?

Het is een stevige investering. Ik zou de pecunia ook kunnen bewaren voor als Doesburg eind dit jaar uit komt.

Ik heb nu twee oude gereviseerde philips mfb 587 luidsprekers. Daar ben ik heel gelukkig mee.
Hoeveel zal het geluid beter worden, vraag ik me af. En dat is ook afhankelijk van mijn oren. Hoe bepaal je dat objectief?

Ik denk er nog eens over na.

Groeten, hans

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 15 mei 2013 09:49

Re: Kwaliteit/sterkte geluidsweergave

Loosman schreef:In dit forum kan je o.a. lezen over mijn ervaringen met ARC2 een programma dat in staat is je ruimte te anlyseren en met behulp van tegen correcties de negatieve gevolgen te neutraliseren. De invloed op de geluids kwaliteit is behoorlijk. de wolligheid verdwijnt en de transparantie en ruimtelijkheid nemen toe. Omdat mijn ruimte op deze manier gecompenseerd is kan ik al mijn sample sets zonder voicing spelen omdat ze gelijk na installatie goed klinken.
de reden dat ik ARC2 weer pobeer te promoten is omdat op het Engelstalige forum er ineens een enorm toegenomen belangstelling is voor dit prachtige stukje software. Ik heb via de forum mail al een aantal mensen met Arc op weg geholpen en het leuke is dat er nu een erg positieve recensie van Patrick (Pat17) uit Dubai op het forum staat.
http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... C&start=15
Ik hoop dat ARC2 nu een beetje uit het "leuke gadget" hoekje :!: komt want het is een serieus stukje software waarmee m.b.t. de geluids reproductie veel winst is te behalen. Als iemand het zelf wil horen of er wat meer over wil weten dan kan je me benaderen via de forum mail.
Het is momenteel leverbaar door Andre Bovenschen.

Groet Jan


Jan,
Bedankt voor je enthousiaste postings over dit onderwerp! Ik wil me er in gaan verdiepen want ik herken me in de geluidservaringen die je beschrijft. Ik heb een mooie setup staan met Genelec en Hauptwerk draait op Mac Pro. Uit een vluchtige scan van je teksten begrijp ik dat jij met Windows werkt. Ik heb nog geen ervaringen met Reaper en ARC.
De kwaliteit van de geluidsbeleving in mijn woonkamer verschilt overigens per sampleset ! Daarnaast is de opstelling ook niet echt ideaal, maar dat is niet anders. Uit je enthousiasme krijg ik de hoop dat de geluidskwaliteit toch belangrijk kan verbeteren met deze apps. Heb je misschien een stappenplan voor mij?
Groet,
Fokko
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 15 mei 2013 12:27

Re: Kwaliteit/sterkte geluidsweergave

Hoi Hans
Uit je antwoord begrijp ik dat je ook cd's draait via dezelfde installatie als waarop je orgel staat :?: . In principe kan je dat blijven doen want je hoeft Reaper en arc niet te gebruiken. In hoeverre jouw Hauptwerk geluid erop vooruit zal gaan is moeilijk te voorspellen omdat er zoveel factoren zijn die voor ieder ruimte verschillen. Bijv zware gordijnen en dikke vloerbedekking kunnen al behoorlijk wat demping geven. Dus ik kan je daar helaas geen goed antwoord op geven.
Ik kan alleen vanuit mijn eigen situatie spreken en daar geeft het een behoorlijke verbetering.

Groete Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 15 mei 2013 12:44

Re: Kwaliteit/sterkte geluidsweergave

Hoi Fokko
Patrick Pat17 op het Engelstalige forum heeft Arc2 op een Mac geinstalleerd dus je zou hem evt. om details kunnen vragen want ik begrijp dat asiorearoute niet werkt bij Mac computers. Je moet dan Hauptwerk als VST draaien, maar dat weet ik dus niet zeker.
Voor de PC werkt het als volgt.
1. Installeer Reaper 64 bit met asiorearoute optie
2. installeer Arc2 met de 64bit plugin.
3. maak een track aan in Reaper met als bron rearoute 1/2 en bij surround een 2e track met rearoute 3/4
Ik heb zelf nog een track aangemaakt voor opnames waarin Arc niet actief is! Selecteer in Hauptwerk de rearoute drivers als audio drivers
4. Scan eenmalig naar de Arc (en hauptwerk VST MAC gebruikers?) plugins. Let op waar de 64 bit plugin staat!!
5. doe de metingen met het Arc measurment programma met de bijgeleverde. mic. Dit is een standalone programma.
6. geef de metingen een naam en sla op.
7. Plaats de Arc plugin in de track en selecteer de filter setting die je hebt uitgemeten en voila je kamerakoestiek is gecorrigeerd.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 mei 2013 13:47

Re: Kwaliteit/sterkte geluidsweergave

Ik laat overigens Reaper er gewoon altijd tussen zitten, kan je ook nog wat extra fijn-afstellingen doen op andere gebieden, en bv heel gemakkelijk een koptel mixdown maken, Midi zowel als multich opnames maken, even een toongenerator inschakelen voor wat tests, evt ergens nog wat nagalm aan toevoegen, en het neemt bijna geen geheugen.
Je kunt dan die instellingen ook gemakkelijk per sampleset wegschrijven en weer oproepen.

Bv, als je bij een bepaalde sampleset toch denkt iets laag of hoog te moeten korrigeren.Hoef je niet steeds aan de knoppen te draaien.

Nouja, is allemaal al eens geroepen natuurlijk, btje overbodig van mij ( enthousiasme).

HG

Geert

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 15 mei 2013 17:24

Re: Kwaliteit/sterkte geluidsweergave

Jan,

Dank voor je reactie. Ik ben me aan het inlezen. Ik vind het pittig om eea goed te begrijpen, zowel op audiotechnisch gebied als softwarematig. Twee leken-vragen:
- Zijn de instelling van Arc gelijk voor iedere sampleset of per set verschillend?
- Doet het volume (dB) ertoe? Met andere woorden, is het noodzakelijk om voortaan op een vastgesteld volume te spelen?

Alvast dank voor je reactie.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 15 mei 2013 17:51

Re: Kwaliteit/sterkte geluidsweergave

Hoi Fokko

De instellingen zijn voor ieder sampleset gelijk want je compenseert alleen de ruimte.
Je kan spelen op elk volume zonder probleem.
Je moet alles dus eenmalige installeren en saven in reaper. Als je dan gaat spelen dan start je reaper op en daarna Hauptwerk en dan kan je gaan spelen.
Je moet wel alle voicings voor je samplsets deleten omdat je voiced o.a. om akoestische problemen tegen te gaan maar die worden nu buiten hauptwerk om opgelost. Je hoeft dus alleen nog te intoneren naar smaak.
Zoals Geert in een ander topic eens opmerkte is dat je met teveel intoneren het karakter van je sampleset veranderd.
Als je bijv. een pijp met 6db afzwakt dan zwak je ook de boventonen van die pijp af met 6 db. Als je dus veel moet voicen dan verander je het karakter van het orgel. Ook als je opnames maakt dan neem je deze ook met de voicing op. Als je daarna de opnames in een andere ruimte met een andere akoestiek afspeelt dan klopt het dus niet met elkaar.
Dus ruimte correctie is altijd beter om dit buiten de voicing van hauptwerk om te doen..

groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 15 mei 2013 18:49

Re: Kwaliteit/sterkte geluidsweergave

hoi Jan ,

* werkt dit ook goed met consoles met een ingebouwde subwoofer ( en boxen ) ?

groet

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 15 mei 2013 19:36

Re: Kwaliteit/sterkte geluidsweergave

Dag Jan

Wij zijn in de kamer waar ook het orgel staat van tapijt overgegaan op plavuizen.
Het valt mij op dat sommige tonen te hard klinken.
Het geluid is ook wat anders geworden.
In iedergeval niet beter.
Zou ARC hier verbetering in kunnen brengen.

Groet,
Dirk
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 15 mei 2013 20:01

Re: Kwaliteit/sterkte geluidsweergave

Hoi Hans

Ik neem aan dat je de speakers van een console aanstuurt met Hauptwerk. in dat geval kan je ARC gebruiken, maar bij consoles met eigen toonopwekking dan kan je dat niet inlussen,, maar ik denk dat je het eerste bedoelt.
Ik ben trouwens zo begonnen met Arc versie 1 en speakers op de console gecombineerd met de speakers in mijn johannus console. Ik heb zelfs een tijdje gespeeld met speakers op de console en de console alleen als subwoofer gebruikt via een laagdoorlaat filter in reaper. Kan allemaal dus. je krijgt zelfs met Arc een perfecte aansluiting van de subwoofer op de rest omdat bij het uitmeten van de kamer elke evt. frequentie verdubbeling van de sub wordt gemeten en gecorrigeerd.

roet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 15 mei 2013 20:11

Re: Kwaliteit/sterkte geluidsweergave

Hoi Dirk

Je neemt met Arc niet een toegenomen galm weg door plavuizen, maar je corrigeert wel de resonantie frequenties van je ruimte en de frequentie karakteristiek dus het kan zeker verbetering geven.
Op het engels talige forum gaf Patrick aan dat hij niet meer op Kampen speelde omdat het niet goed klonk in zijn nieuwe appartement. Na Arc correctie klonk Kampen weer goed en nu behoort het weer bij zijn favoriete samplesets.
Ik denk dat vooral sets met veel galm profiteren van Arc omdat erg natte sets door de galm al inleveren op detaillering en als je dan nog meer details verliest in het midden laag door een wollige weergave dan gaat het al snel irriteren. Dus daar valt veel te winnen met ARC.

Groet Jan

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 81 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com