Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

geen midi signaal

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 05 jul 2013 10:55

Re: geen midi signaal

Door al die info die op contentsonnette wordt afgevuurd, over midi-ox, etc etc, wordt het voor hem steeds onduidelijker. Want nu heeft hij het ineens weer over HW-VST. Wij moeten er niet teveel dingen bij gaan halen......

Dat het draaien van een software Midi monitor zoals Midi-Ox het probleem zou verhelpen, is natuurlijk onwaar, maar je kunt het WEL gebruiken om - geheel los van je orgelconsole en HW - je midi-interface te testen.

Het is ook compatible met Vista. Dus wellicht moet je dat programmaatje nog maar eens goed bestuderen.

En altijd maar weer goed blijven nadenken over welke transmissie-richting van de Midi-signalen nu bedoeld wordt bij Midi-in resp Midi-out.

Kan je niet een Midi-interface van iemand lenen??

Succes verder,

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 05 jul 2013 14:45

Re: geen midi signaal

Op plaatje 2 van die website, staat een foto van de versie met doorzichtige USB snoer.

DAAROP is te zien, dat er ZOWEL op de Mini IN als op de Midi OUT connector een pijl is getekend die allebei in de richting van ht metalen uiteinde vana de connectors wijzen, de pennetjes dus.

Hieruit valt voorzichtig op te maken, dat het de bedoeling is, dat de connector waar Midi OUT op staat, ook gestoken wordt in de contra genaamd MIDI OUT.

ZOmaar een ideetje........Even doen zo, en dan op je orgel wat toetsen indrukken en kijken of het ledje van Midi IN ( jaja, nu is het weer MIDI IN) oplicht.......

HG

Geert

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 05 jul 2013 18:47

Re: geen midi signaal

Nee, Geert, dat gaat niet op. Ik heb deze zelfde interface ook. IN moet echt op OUT en andersom. Anders zou er immers ook geen lampje branden als je een toets op het beeldscherm aanklikt. Dat gebeurd wel, dus HW zendt gewoon MIDI uit via deze interface. Maar andersom werkt het blijkbaar niet.

Als ik dit topic zo doorlees, heb ik het idee dat alles al geprobeerd is en dat het inmiddels zou moeten werken. Mijn indruk is dat het orgel gewoon geen MIDI uitzendt. Kapot? Niet goed ingesteld? Dat weet ik niet. Maar ik ben er vrij zeker van dat daar het probleem zit.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 05 jul 2013 19:57

Re: geen midi signaal

Ok Gerrit, bedankt voor de korrektie. Wel fijn dat jij dezelfde hebt, dan is dat verder duidelijk.

maar ik denk dat het Midi UIT ledje ook gewoon brandt als je de daarbij behorende connector niet hebt aangesloten. Klopt dat?? het zou wel erg sophisticated zijn, als genoemd ledje pas oplicht, als er zowel een midi-signaal vanuit de PC als een gedetecteerde stroomlus richting console aanwezig is.


HG

Geert

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 jul 2013 19:58

Re: geen midi signaal

Ik heb even de "gebruiksaanwijzing" opgezocht van zo'n kabel
Gerrit heeft gelijk: zie punt 1 en 2

Maar ik denk dat Vilmar ook die gebruiksaanwijzing gelezen heeft ;)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 50

Geregistreerd: 28 jun 2013 21:48

Bericht 05 jul 2013 20:50

Re: geen midi signaal

Allemaal hartsikke bedankt.
Ik weet zeker dat alles goed is aangesloten. Ik weet niet meer wat ik nog kan checken.

Berichten: 50

Geregistreerd: 28 jun 2013 21:48

Bericht 05 jul 2013 21:15

Re: geen midi signaal

Zo maar weer even een brainwave. De USB midi interface staat geinstalleerd in apparaatbeheer onder "besturing voor geluid, video en spelletjes"

Kan het zijn dat er in Windows zelf iets moeten worden veranderd of ingesteld?

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 jul 2013 21:25

Re: geen midi signaal

Als je in HW in general settings --> MIDI settings de USB/Midi interface ziet, is dat in orde en hoef je verder niets te doen dan alleen op het tabblad Midi in het kruisje in het juiste vakje te zetten (zie plaatjes in de HW handleiding blz 35-37)

Zolang het midi ledje in de kabel niet knippert als je op toetsen van je orgel rammelt, geeft het orgel geen midi signalen af (er van uitgaande dat je de DIN connector van kabel dus goed hebt aangesloten en de USB zijde in de PC zit - anders heeft de kabel geen voeding). Dus even terug naar de leverancier met de vraag of het orgel uberhaupt wel midi kan leveren of dat je eerst soms "iets'" moet doen op je orgel om Midi aan te zetten.

Pas als het ledje in de kabel knippert bij rammelen op de toetsen heeft het zin om in HW te kijken.

Vraag is dus: knippert het ledje in de kabel als je op je orgeltoetsen rammelt (beide klavieren en pedaal graag proberen)?

Berichten: 50

Geregistreerd: 28 jun 2013 21:48

Bericht 05 jul 2013 21:38

Re: geen midi signaal

Hallo Evert-Jan,

Nee geeft geen signaal af als je op de toetsen rammelt.

Maar stomme vraag van mij dan. Als het orgel geen Midi zou kunnen leveren, waarom zitten er dan midi aansluitingen?

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 jul 2013 22:03

Re: geen midi signaal

Het lampje knippert dus niet. er komt geen midi uit je orgel of het is defect.

Stomme vragen bestaan niet !! Antwoord op je vraag:
Orgels bestaan vnl uit standaard onderdelen; de functionaliteiten van het orgel worden bepaald door de software in je orgel. De print heeft die DIN connectors in jouw orgel meegekregen (andere orgelbouwers laten ze er af maar moet dan 2 soorten printplaten maken en op voorraad houden wat wel eens duurder kan zijn).

De software bepaald dus de functionaliteit. Het is dus van belang om te weten of jouw orgel wel een Midi mogelijkheid heeft. Bel de fabrikant of je leverancier/winkel

Als het antwoord ja is, dan zijn er 2 mogelijkheden:
1) hoe zet je het dan aan? Standaard staat het niet aan, dat blijkt uit jouw bevindingen. Ook direct dan vragen aan fabrikant of je leverancier/winkel
2) de Midi functionaliteit is defect. Reparatie van die midi of een 2e hands digitaal orgel met midi aanschaffen; het is een prijs/prestatie afweging. Zelf even de plussen en minnen noteren en afwegen wat het beste is

Berichten: 50

Geregistreerd: 28 jun 2013 21:48

Bericht 05 jul 2013 22:31

Re: geen midi signaal

De handleiding die bij het orgel zit, geeft duidelijk aan dat het mogelijk zou moeten zijn.

https://docs.google.com/file/d/0BytQC20 ... sp=sharing

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 jul 2013 22:57

Re: geen midi signaal

Inderdaad, Midi wordt genoemd en uitgelegd en hoe je de kabel aansluit.
Maar deze zin op blz 2 snap ik niet:
Toelichting op bepaalde onderdelen in deze handleiding, die geen betrekking hebben op het model dat in Uw bezit is, kunnen derhalve buiten beschouwing gelaten worden
Nergens worden expliciet die uitzonderingen genoemd; alleen de verschillende maten van de Sonnette 13 en 27 wordt genoemd

Er staat ook niet in de handleiding hoe je Midi (eventueel) aanzet, dus het zou altijd aan staan.

Mijn conclusie is dan ook dat Midi out van je orgel geen signaal levert en dus defect is.

Berichten: 50

Geregistreerd: 28 jun 2013 21:48

Bericht 05 jul 2013 23:17

Re: geen midi signaal

Ja dat laatste is heel goed mogelijk.

Erg jammer, maar ja, wat doe je eraan, een monteur bellen kost wel wat.

Evert-Jan, hartstikke bedankt.

Trouwens allemaal enorm bedankt voor het meedenken!

GR Vilmar

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 jul 2013 23:42

Re: geen midi signaal

Heb je het orgel pas (2e hands) gekocht? Dan heb je misschien nog garantie.
Anders is het een afweging: reparatie of een ander orgel kopen.
Even zoeken naar een monteur en dan een globale prijs opvragen
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 06 jul 2013 00:09

Re: geen midi signaal

Heb ik het goed begrepen, dat de Midi IN wel werkt?/ Ik las ergens dat je wel files naar je orgel toe kon afspelen.....

Datzou in elk geval betekenen dat de Midi wel geimplementeerd is in dit console.

Wel balen zeg, een digitaal orgel, en geen Midi......

Je zou nog kunnen overwegen, er een aparte Midi scanner in te bouwen. Kosten ergens rond de E 150,-
Maar dan ben je wel je ingebouwde stemmen kwijt. Das natuurlijk niet het grootste probleem.

Toch nog maar even met een andere interface checken of het dd de Content is.....

Sterkte met de overwegingen...

Ik ben er even een tijdje niet.

HG

Geert

Berichten: 50

Geregistreerd: 28 jun 2013 21:48

Bericht 06 jul 2013 09:21

Re: geen midi signaal

Hallo Evert-Jan,

Het orgel staat hier nu een maand, tweedehands, was garantie tot aan de voordeur :D
Ja ik moet even kijken hoe of wat. Wat Geert noemt zou ook nog kunnen.

Hallo Geert, je zal misschien met vakantie zijn, maar als je dit nog leest heb je hier wat meer info over?

BEdankt.

Gr Vilmar
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 06 jul 2013 18:52

Re: geen midi signaal

Ja ik lees het nog net.......

De navolgende overweging:

1. Zijn de klavieren, pedaal en overige zaken voor jou een goed uitgangspunt voor een HW console.
2. Kan je het ding wellicht weer verkopen, dan zou ik dat doen.....

3. Bezien zou moeten worden, hoe in dit instrument de diodematrix met name onder de manuaalcontacten, is uitgevoerd, schakeltechnisch wel te verstaan. Er zijn nl verschillen in demarkt betreffende de scanlijnen en polariteit diodes.

Als dit dus meevalt, ja, dan kan je bv de Midiboutique hwce2 aanschaffen. Ik zie dattie E 140 is maarer komt nog tax en verz kosten bij. Toch een kleine E200,-

http://www.midiboutique.com/products/pr ... d_id=10310

Hiermee kan je dan wel hel veel scannen, ook je stops, en er ook zwelpedalen op aansluiten.

Maar de eerlijkheid gebiedt, te zeggen, dat dit dus is geschreven vanuit ervaring met dit soort zaken...

Vandaar dat mijn punt 2 wellicht verstandiger is. Aan de andere kant, er zijn hier op dit forum TIG lieden, die zonder veel kennis van electronica toch een oud console gemidificeerd hebben.

Last but not Least: kijk toch vooral eers mbv een Midi keyboard, en/of andere interface, OF het wel aan de Content ligt.... Asl hij WEL goed speelt, hetgeen toch al met de goede werking van de electronica te maken heeft, dan is de kans op een opgeblazen Midi toch vrij klein; eventueel is het de Midi output trap die kan zijn opgeblazen, en dat is een ICtje van E 1,50..........

Jammer dat het niet in de buurt is, anders zou ik dat even komen bekijken.

Succes maar weer,

hg

Geert

Berichten: 50

Geregistreerd: 28 jun 2013 21:48

Bericht 08 jul 2013 13:37

Re: geen midi signaal

Hallo Geert,

Met midi interface bedoel je de uSB midi kabel toch? Daar heb ik er nu 2 van en geen resultaat. Ik zal het inderdaad eens met een midi console zoals een keyboard kunnen proberen

Bedankt voor alle info. Ik ben alleen niet zo technisch aangelegd. Dat wordt dus geen succes.

gr Vilmar
Avatar gebruiker

Berichten: 67

Geregistreerd: 16 feb 2011 14:10

Woonplaats: Rijssen

Bericht 08 jul 2013 14:53

Re: geen midi signaal

Even mijn ervaring (MIsschien heb je er wat aan) met MIDI over USB.

Ik gebruik MidiMate-II als midi naar USB converter.
Die had ik op een medion wireless USB hub aangesloten.

Nadelen: Soms viel de midi connectie uit. En ik had een lichte brom in de speakers.

Nu probeer ik het dmv een lange USB kabel. 2x 5Meter. En dan komt er net als bij jou geen midi signaal aan bij mijn computer.
Dat komt heb ik gelezen om dat USB 2.0 een max latency van het signaal van 15 micro sec toestaat. Daardoor is de kabel lengte max 5 meter.
Als ik 1 kabel er tussen heb (= 5meter + een stukje van de midi interface) dan blijven er regelmatig toetsen hangen.

Ik overweeg nu om een lange midi kabel aan te schaffen. Maar ook daar zijn beperkingen.
Ik zie op websites dat 50 Feet max lengte is. (Met hogo kwaliteit kabel)

Berichten: 50

Geregistreerd: 28 jun 2013 21:48

Bericht 08 jul 2013 21:52

Re: geen midi signaal

Hallo iedereen,

Ik heb contact gezocht met Loosman en we wonen praktisch in dezelfde straat. Hoe gek kan het zijn. Morgen hebben we een afspraak. The story continues...... :D

Gr Vilmar

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 jul 2013 22:05

Re: geen midi signaal

contentsonnette schreef:Hallo iedereen,

Ik heb contact gezocht met Loosman en we wonen praktisch in dezelfde straat. Hoe gek kan het zijn. Morgen hebben we een afspraak. The story continues...... :D

Gr Vilmar



als je beide in de Laan van Meerdervoort woont dan kan je toch nog aardig ver uit elkaar wonen :)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 08 jul 2013 22:13

Re: geen midi signaal

Ik denk dat Vilmar mij kan horen spelen als ik het volume open zet :lol: :lol: . We wonen in ieder geval nog geen minuut lopen bij elkaar vandaan.
Nog even en zijn er meer Hauptwerkers in de Hofstad dan in de Drechtsteden ;) ;) of op Urk :roll: :roll:

Groet Jan

Berichten: 50

Geregistreerd: 28 jun 2013 21:48

Bericht 08 jul 2013 22:19

Re: geen midi signaal

Mocht het toch niet lukken met Hauptwerk dan moet ik maar genoegen nemen met het orgel van de Bethlehemkerk..... :D
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 08 jul 2013 22:36

Re: geen midi signaal

Daar speelt Aarnoud de Groen. Beslist niet de minste om naar te luisteren. :!:

Groet Jan

Berichten: 50

Geregistreerd: 28 jun 2013 21:48

Bericht 08 jul 2013 22:45

Re: geen midi signaal

Klopt, heb sinds een paar weken les bij hem, heb een hele tijd niks met orgelspelen gedaan en nu weer opgepakt, maar ook een pracht van een orgel. Zouden ze ook een sampleset van kunnen maken :D
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 61 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com