Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Geluidsproblemen Focusrite Saffire 6 USB

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 02 jul 2013 12:51

Geluidsproblemen Focusrite Saffire 6 USB

Goedemiddag allen,

Afgelopen week ben ik druk geweest mijn nieuwe hauptwerk PC in elkaar te zetten (met hulp van mijn broertje) en deze werkt super. I7 3820 met 32Gb intern. Gisteren Tholen geinstalleerd en het klinkt geweldig, alleen heb ik het probleem dat mijn CPU zo nu en dan in het rood springt en er vervolgens tikken te horen zijn. Als geluidskaart gebruik ik een focusrite saffire 6 USB. Ik heb al even op het forum zitten rondneuzen, maar kom er niet uit.

Ik heb de meest recente ASIO driver geinstalleerd en heb geen idee waardoor de CPU in het rood springt. Het gebeurd na een tijdje spelen en ook met maar weinig registers open. Kan iemand mij helpen met mijn ASIO instellingen, zoals Sound delay, Buffer lenght, Size in samples, sample rate etc. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat dit allemaal inhoudt en hoe ik het moet instellen. Ook weet ik niet hoe hoog ik mijn polyphonie moet instellen.

Mocht iemand kunnen helpen erg graag.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 jul 2013 14:18

Re: Geluidsproblemen Focusrite Saffire 6 USB

Gert Jan

ik geef maar een aantal hints/stel een aantal vragen. Misschien even nakijken.

1. Audio output (in het general settings menu): 1 of 2 groepen gedefineerd?
In ieder geval moet, als je links een groep aanklikt, rechts de ASIO driver van Focusrite geselecteerd zijn
Sounddelay kun je even op 1024 (23msec .....) zetten. Als straks alles goed werkt, kun je die verkleinen naar 512 of 256. (bij ene hoge waarde reageert het orgel traag; als een pneumatisch orgel)

2. Tholen kun je in 24 bits laden, compressed, alle loops, multi release. Dit neemt ca. 25 Gb RAM in beslag

3. Polyfonie. Standaard neemt HW na installatie ca 1900. Dit kan in jouw geval in iedergeval denk ik op 4000 (en misschien nog wel hoger). Even niet te hoog zetten, want dan heb je meer kans dat je CPU in het rood gaat en krakend audio krijgt.

4. Het is een USB soundkaart. Dan geen andere USB apparaten op dezelfde hub in de PC aansluiten (bijv. touch deel van een touchscreen, USB muis en keyboard). Alleen zo heb je de max. USB bandbreedte voor die soundkaart.


Polyfonie stel je in door alle registers/koppels van Tholen open te zetten en dan goed losgaan op je orgel (10 vingers en 2 voeten). Kijk op het large performance paneel (in het view menu bijna onderaan). Als de CPU in het rood gaat en polyfonie heeft nog ruimte, dan kun je de polyfonie hoger zetten. Gaat de polyfonie in het rood en de CPU nog niet, dan moet polyfonie naar beneden bijgesteld worden. Zo moet je een balans zoeken tussen beiden dat beiden net niet in het rood gaan. Deze polyfonie-waarde kun je vervolgens bij elk orgel zo instellen

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 02 jul 2013 15:31

Re: Geluidsproblemen Focusrite Saffire 6 USB

Evert Jan,

Bedankt voor je antwoord ik ga ermee aan de slag. Trouwens nog bedankt voor al je hulp bij het samenstellen van een PC, het is een mooie snelle combi geworden!

Nu heb ik ook nog een vraagje over het aansluiten van mijn speakers en Sub etc. Zoals gezegd gebruik ik de focusrite Saffire 6 USB. Deze heeft 4 uitgangen, 2 middels een tulp stekker en 2 middels een jack plug.
55132_6.jpg
1485121pop.jpg


Op het moment heb ik beide Tannoy (actieve) studiomonitoren aangesloten middels een van de jack uitgangen naar de XLR ingangen op de Tanoys. Vervolgens heb ik de Magnat 301 actieve sub aangesloten aan een van de tulp uitgangen van de focusrite naar de line in (tulp) op de Magnat sub. Aangezien de Tannoys volgens de specs tot ongeveer 40 HZ gaan heb ik de crossover op de sub op 40 Hz gezet.

Vervolgens heb ik in Hauptwerk gewoon een stereo setup aangemaakt met een output 1 en 2.

Is dit correct gedaan? ik lees op het forum veel over mixdowns etc, maar ik ga ervan uit dat dit allemaal uitgaat van surround opstellingen.

Mocht iemand adviezen hebben ten aanzien van de aansturing van mijn Tannoys en Magnat sub dan hoor ik het graag.

gr

Gertjan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 jul 2013 16:01

Re: Geluidsproblemen Focusrite Saffire 6 USB

Gertjan schreef:Evert Jan,

Bedankt voor je antwoord ik ga ermee aan de slag. Trouwens nog bedankt voor al je hulp bij het samenstellen van een PC, het is een mooie snelle combi geworden!

Nu heb ik ook nog een vraagje over het aansluiten van mijn speakers en Sub etc. Zoals gezegd gebruik ik de focusrite Saffire 6 USB. Deze heeft 4 uitgangen, 2 middels een tulp stekker en 2 middels een jack plug.
55132_6.jpg
1485121pop.jpg


Op het moment heb ik beide Tannoy (actieve) studiomonitoren aangesloten middels een van de jack uitgangen naar de XLR ingangen op de Tanoys. Vervolgens heb ik de Magnat 301 actieve sub aangesloten aan een van de tulp uitgangen van de focusrite naar de line in (tulp) op de Magnat sub. Aangezien de Tannoys volgens de specs tot ongeveer 40 HZ gaan heb ik de crossover op de sub op 40 Hz gezet.

Vervolgens heb ik in Hauptwerk gewoon een stereo setup aangemaakt met een output 1 en 2.

Is dit correct gedaan? ik lees op het forum veel over mixdowns etc, maar ik ga ervan uit dat dit allemaal uitgaat van surround opstellingen.

Mocht iemand adviezen hebben ten aanzien van de aansturing van mijn Tannoys en Magnat sub dan hoor ik het graag.

gr

Gertjan



Hoi Gert Jan,

spec zien er geweldig goed uit proficiat.

wel zou ik de overlap van de sub wat hoger zetten, je hebt nu 40/40 ik zou persoonlijk je sub iets boven de onderwaarde van je monitors zetten, dus bv sub 50

maar het gehoor is belangrijker, als je op 50 geen bult hebt dan zo laten staan, anders op het gehoor afstellen

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 02 jul 2013 20:45

Re: Geluidsproblemen Focusrite Saffire 6 USB

Jan Wim,

Klopt mijn verhaal wel dat als je zowel actie monitoren hebt en een actieve sub, je deze allemaal rechtstreeks op je geluidskaart aansluit? Als ik dan de crossover instel achter op mijn sub, dan regelt zich dat via de geluidskaart? Je hoort ook wel eens dat mensen hun speakers laten lopen via de sub.

Verder hoef ik dus ook geen moeilijke instellingen te doen in hauptwerk, gewoon channel 1 (L) en channel 2 (R)??

gr

Gertjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 jul 2013 21:46

Re: Geluidsproblemen Focusrite Saffire 6 USB

Gertjan schreef:Jan Wim,

Klopt mijn verhaal wel dat als je zowel actie monitoren hebt en een actieve sub, je deze allemaal rechtstreeks op je geluidskaart aansluit? Als ik dan de crossover instel achter op mijn sub, dan regelt zich dat via de geluidskaart? Je hoort ook wel eens dat mensen hun speakers laten lopen via de sub.

Verder hoef ik dus ook geen moeilijke instellingen te doen in hauptwerk, gewoon channel 1 (L) en channel 2 (R)??

gr

Gertjan



Hoi Gert Jan,

je kan uiteraard alles aan elkaar doorlussen om het zo maar uit te drukken.
ik zie op je sub geen schakeling zitten voor fase of out fase, dus zal je uit eindelijk je sub een beetje op het gehoor moeten toevoegen qua volume.

eigenlijk staat een sub pas goed afgesteld, als hij zachtjes mee ademt met de muziek, dus een sub mag niet dominant aanwezig zijn, als hij aanstaat moet hij zachtjes ondersteunen, als er echter een te groot gat komt tussen je sub en je monitor dan zal je het volume van je sub moeten verhogen, nadeel is dat je dan een bult in het laag krijgt

succses

gr

JW
maar ik zelf ben meer een voorstander om alles apart aan te sturen alles op zijn eigen kanaal.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 jul 2013 21:54

Re: Geluidsproblemen Focusrite Saffire 6 USB

eventueel kan je een mixdown maken dit heeft niks met surround te maken

maar dit is een mixdown van je kanaal 1+2 waar je monitors op draaien, en deze mixdown stuur je in het geheel naar de sub, dan krijg je sub meer informatie, ook van de hogere harmonische tonen, wat het klankbeeld ten goede komt.

deze mixdown kost je wel een extra kanaal

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 02 jul 2013 22:28

Re: Geluidsproblemen Focusrite Saffire 6 USB

Dag Jan Wim,

Bedankt voor je antwoorden. Hoe kan ik eventueel zo'n mixdown maken? Is dit iets wat ik gewoon selecteer in Hauptwerk?
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 jul 2013 23:42

Re: Geluidsproblemen Focusrite Saffire 6 USB

Gert-Jan, met jan-Wim heb je natuurlijk al een hele goeie raadgever op audio gebied.

Toch wil ik nog even op iets wijzen ( als ik het goed heb....) Waarom gebruik je een aparte uitgang van je Focusrite, die toch al niet zoveel kanalen heeft, alleen voor het aansturen van de Sub??

tenzij je een apart kanaal voor dat sub-laag al in HW wilt definieren, is het nmm toch gewoon de bedoeling dat je de beide Tannoy,s in het sub-laag wat wilt aanvullen; dan kan je toch gebruik maken van de high-level in- en outputs op je sub??

daardoor hoef je geen moeilijke mixen te maken, en houd je ook een extra paar uitgangen vrij voor nog wat spielerei...

Benieuwd of ik het juist zie!

HG

Geert

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 03 jul 2013 15:16

Re: Geluidsproblemen Focusrite Saffire 6 USB

Hallo Geert,

Zoals blijkt ben ik zowel op computer als op audio gebied een echte leek (maar wel gek op orgels!)

Zowel mijn Tannoy monitoren als mijn Magnat sub zijn actief, daarom dacht ik dat ik ze niet aan elkaar kon aansluiten. Hoe zou jou idee moeten werken? mijn Tannoys hebben een XLR input en een (unbalanced) jack aansluiting. Zou je deze dan moeten verbinden met de sub en hoe selecteer je dit dan vervolgens in Hauptwerk?

Alle adviezen omtrent de beste aansturing van mijn monitoren en sub zijn van harte welkom!!

gr

Gertjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 jul 2013 15:49

Re: Geluidsproblemen Focusrite Saffire 6 USB

Als je genoeg kanalen hebt dan gewoon alles apart aansturen

kom je niet uit met het aantal kanalen dan kan je zoals Geert schrijft je monitors op je sub doorlussen,

gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 03 jul 2013 17:24

Re: Geluidsproblemen Focusrite Saffire 6 USB

Jan Wim,

Hoe kan ik zo'n mixdown realiseren in Hauptwerk? Of is het gewoon een kwestie van alles op de geluidskaart aansluiten en in hauptwerk een output 1/2 definiëren. Of moet ik hier dan nog iets anders selecteren.

Gr,

Gertjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 jul 2013 18:30

Re: Geluidsproblemen Focusrite Saffire 6 USB

je moet een extra kanaal aanmaken en deze noem je mixdown

vervolgens moet je via het tabblad routing alle overige kanalen via de mixdown laten lopen

heb nu even niet de pc met voorbeelden voorhanden, zal morgen kijken of ik aan de hand van een voorbeeld je op weg kan helpen.

maar misschien lukt het je wel, je kan ook de post van Pleun Dolaard terug proberen te vinden, die heeft volgens mij ook een uitgebreide uit een zetting gemaakt van een mixdown

gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 03 jul 2013 18:41

Re: Geluidsproblemen Focusrite Saffire 6 USB

Jan Wim,

Bedankt ik ga ermee aan de slag, mocht het niet lukken dan hoor je het wel ;-)

Gr Gertjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 jul 2013 18:50

Re: Geluidsproblemen Focusrite Saffire 6 USB

viewtopic.php?f=4&t=289

hierboven de link.

als je dan naar mijn draadje scrolt, dan vind je daar plaatjes van voorbeelden, het eerste gedeelte is dan niet bij jouw van toepassing, alleen als je al meer kanaals front gaat gebruiken.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 03 jul 2013 19:32

Re: Geluidsproblemen Focusrite Saffire 6 USB

Jan Wim,

Bedankt!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 03 jul 2013 23:01

Re: Geluidsproblemen Focusrite Saffire 6 USB

Je schrijft dat je de meest recente asio-driver installeerde.
Maar, dat is toch niet Asio for all? Want dat zou ik dan meteen maar verwijderen, de driver van je geluidskaart moet genoeg zijn.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 04 jul 2013 12:35

Re: Geluidsproblemen Focusrite Saffire 6 USB

Hoi Kees,

Ik had al elders op het forum jou opmerkingen gelezen over asio for all. Dus die fout heb ik niet gemaakt en gewoon de driver van de focusrite site gehaald. Het probleem lijkt redelijk opgelost maar ineens kan de CPU toch weer even rood worden.

Nu eerst 2 weekjes op vakantie en helaas geen hauptwerk en daarna weer verder. Hoop dan ook even wat foto's te posten van mijn nieuwe console.

Groeten, Gertjan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 04 jul 2013 15:02

Re: Geluidsproblemen Focusrite Saffire 6 USB

Ah, heel goed :)

Wellicht dat de indexering- en searchserviceses nog aanstaan? Die gaan op de meest ongelukkige momenten draaien en snoepen veel af. Ook de update services zou ik uitzetten en voortaan zelf met de hand doen. Dus die service uitschakelen, niet op handmatig zetten.

Fijne vakantie!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 jul 2013 16:00

Re: Geluidsproblemen Focusrite Saffire 6 USB

Nou Gert Jan alvast een fijne vakantie,

rust goed uit want hauptwerk vergt veel energie ;)


gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 76 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com