Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Dun geluid

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 30 jul 2013 15:48

Dun geluid

Goeiedag Allemaal
Als ik een paar uur achter mekaar op mijn orgel speel dan begint het geluid dunte worden.
Ik weet zeker dat het komt door versterkers-computer die warm worden.
Maar ik weet niet door wat het nu precies komt.
De computer of versterkers.
De versterkers worden wel erg warm vindt ik.Ik heb ze niet op mekaar staan maar naast mekaar met 10cm er tusschen.
Je zou haast denken dat je alles in een koelkast zou moeten zetten,maar dat zal wel te vochtig wezen :lol:
Pete
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 30 jul 2013 20:29

Re: Dun geluid

Pedro;

"je weet zeker dat...." en "ik weet niet zeker...."

Foutzoeken vereist nmm de instelling "twijfel is het begin van de wijsheid". Alles wat je van tevoren op louter subjectieve gronden als "zeker" aanneemt, bemoeilijkt een objektieve analyse.

1. Dat begrip 'dun geluid" hoe heb je dat objektief vastgesteld?? En wat wordt ermee bedoeld?? En bij watvoor soort orgels en registraties wordt dit door jou zo ervaren??

2. De meeste versterkers staan in een klasse A-B ingesteld, wat wil zeggen, dat de eindtrap, die het vermogen dissipeert, een glijdende instelling heeft. Dit betekent, dat bij grotere uitsturingen, het stroomverbruik toeneemt, maar bij stiltes of zacht geluid het stroomverbruik weer wordt afgeknepen.
Als je een uur lang vrijwel onafgebroken een nogal heftige uitsturing bewerkstellingt ( door "luid"spelen dus) loopt de warmte-dissipatie van een versterker behoorlijk op.
Goed, dat je ze geventileerd hebt opgesteld.
Versterkers zijn erop ingericht, om, tot ze overlijden, zo getrouw mogelijk hun uitgangssignaal overeind te houden, behoudens in een oversturingssituatie, maar die komt bij HW gebruik niet voor, omdat onze oren dat meteen als ongewenst detekteren.
Dus dat ze "dun"gaan klinken lijkt mij onwaarschijnlijk.

3. Bij PC's geldt eigenlijk hetzelfde betreffende oververhitting: ze blijven het gewoon doen tot ze stuk gaan.....
Maar mits er geen gekke overclocking plaatsvindt en het koelsysteem op zn taak is toegerust, valt hier niets te vrezen.
Voerigens, als het hier een PC in een normale ( ruime) kast betreft, vind ik jouw info dat de PC behoorlijk warm wordt, wel wat vreemd. De componenten, ja DIE wel, maar die kan jij niet aanraken, en de kast dient gewoon koel te blijven, als bewijs dat de warmte goed wordt afgevoerd.

Ben ik weer terug bij 1: probeer eerst eens die definitie van dun geluid, en bij welke omstandigheden zich dit voordoet, nader vast te stellen.

Misschien heeft 1 van de andere forumleden een idee?? ik geef het even op. :oops:

Succes,

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 jul 2013 20:41

Re: Dun geluid

Hoi Pete

Sluit eens een cd speler op je versterker aan en laat die eens een tijdje draaien op het volume van je orgel. Als het geluid dan ook dun wordt dan hebben we in ieder geval de computer en geluidskaart uitgesloten.

Groet Jan

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 30 jul 2013 21:59

Re: Dun geluid

Dag Geert,Jan
Ja,je kan het heel goed horen dat dat het geluid verandert na anderhalf intens spelen.Kan ook aan de geluidskaart liggen misschien.Die word ook vrij warm.Maar ik heb een versterker daar kan je hand haast niet op leggen,zo warm dat ie word.
Ik speel ook met nogal hoge volume dat zal ook wel schelen.De buren die kunnen me 150 meter weg horen :) .
En dan heb ik een "power bar" daar zitten 8 stekkers in en die gaan naar 1 uitlaat in de muur.
Dat is misschien ook te veel.?
Maar de zekeraar in de stroomkast slaat nooit door.Dus dan moet het toch goed wezen./
?
Ik weet niet wat ik er allemaal van moet denken :cry:
Pete
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 30 jul 2013 23:21

Re: Dun geluid

Welk type versterkeris het, en welk type boxen zijn daarop aangesloten??

Nou, voordat je 10 Amp zekering doorgaat, heb je dus al een verbruik van 2,3 kilowatt.....!!
En bij 16 A zekeringen is het plm 3,6 kilowatt.

een beetje versterker neemt toch niet meer dan plm 150 watt, en plm 25 a 30 watt in rust.

Krijg je zo de politie niet op je dak?? Ik snap nog steeds dat DUN worden niet. Of je zou evt kunnen bedoelen, dat het VOLUME sterk gedempt wordt, omdat er een of andere thermische beveiliging in werking treedt.
Kan je even zeggen watje onder DUN verstaat??

Zo heet dat je je hand er niet op kan leggen, dat gaat niet goed. Zijn die eindtrappen wellicht al uit hun goede ruststroom-instellingen verschoven, dan heb je een probleem. Evt even door en techneut die stromen laten meten, er zitten vaak meetpunten voor de afregeling op de print.

HG

Geert

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 31 jul 2013 00:04

Re: Dun geluid

Ja ,Geert
Als je het zo wil bekieken ,de volume zakt weg, geleidelijk aan ,en het geluid is niet vol meer.
Ik heb 1 versterker van 16x100 watt,2van 6x100 watt,en1van7x80watt
Misschien te veel voor 1 stop contact :o
Dan zitten op dat stopcontact ook nog 2 computers en 2 geluidskaarten :cry:
Speakers zijn niet meer dan 100 watt per stuk. :D
Pete
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 31 jul 2013 15:19

Re: Dun geluid

Pedro, wellicht een typefoutje, 16 x 100 Watt ??

Tis wel duidelijk nu, dat jij in een hutje op de hei woont, of je hebt een kerkruimte tot je beschikking......bofkont.

Kan je even aangeven, welk merk en type versterkers het hier betreft?? Het lijkt dus idd die kant van een oververhittingsbeveiliging op te gaan.

Als je zoveel versterkervermogen ter beschikking hebt, en je oren zijn nog goed, dan begrijp ik niet dat je ook nog eens pzoveel uitsturing pleegt; zijn wellicht je speakers van ee nzeer laag rendement??

geef ook nog even het merk en type speakers aan.

Je hebt toch niet per ongeluk oordopjes in??? :oops:

HG

Geert

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 31 jul 2013 19:00

Re: Dun geluid

:lol: :lol: :lol: :lol:
Dag ,Geert
Ja,ik begin te denken dat het te veel stroom vraagt.
Die grote versterker is een Speakercraft en die andere zijn een Yamaha,Maranz,Emotiva.
De speakers zijn allemaal torenspeakers van Energy,Klipsch,Soundstage en verdeelt over de muur achter me en naast mijn orgel aan allebei de kanten. :|
Mijn kamer is maar 6x6 meter maar het klinkt veel beter met al die speakers dan met maar 4 of 6 bevoorbeeld.Dat weet ik omdat ik een paar jaar met 4 begonnen ben,en elke keer een paar er bij maakten het toch weer mooier.Omdat ik dan de orgel stemmen over meer kanalen verdeelde. :?
Weet jij wat van buizen versterkers af?
Ik heb er vorige week een gehoord in een winkel en dat klonk wel mooie.
Ik weet niet of jij 20 of 80 ben maar in de jaren 70 hadden ze ook buizenorgels en die klonken ook wel aardig mooie voor een elektronisch orgel
Pete
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 31 jul 2013 19:25

Re: Dun geluid

Het is bijna onmogelijk, om de genoemde versterkers in ee nruimte van 6 x 6 te laten overbelasten zonder gehoorbeschadiging op te lopen......

Aangezien je de stops verdeelt over het grote aantal kanalen, blijft ook de belasting per versterker/speaker binenn de perken.

Blijft dus een raadsel waarom die boel daar zo heet wordt en wat er werkelijk speelt. Speakers zijn ook van onverdachte reputatie.

Woon je in de buurt?/ kzou het weleens willen zien voor een betere analyse.

Jaaa..buizen....DAN WORDT HET PAS ECHT HEET!!!!

Ik heb zelf jarenlang op een Hammond gespeeld met buizenversterker. En idd is er best wel wat voor te zeggen. Maar voor echt multichannel allemaal buizen gaan neerzetten, dan moet je er ook een Airco bij hebben, en een grotere stroom-aansluiting op je woning, omdat het rendement van een buizenbak, althans een goede, zeer laag is, dus de meeste stroom wordt omgezet in warmte.

ASl je dan ziet, wat er tegenwoordig voor geluid mogelijk is met gewoon halfgeleiders, en het ook veel parktischer en economischer is, dan zou ik persoonlijk zeggen, buizen uitsluitend voor stereo geluidsweergave met een ouderwetse platenspeler en quad electrostaten.......

Btw: als je last krijgt van die geluidsverdunning, en je zet de boel uit, hoe lang duurt het dan, voordat eea weer ok is??

HG

Geert

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 jul 2013 19:43

Re: Dun geluid

Geert schreef:Woon je in de buurt?/ kzou het weleens willen zien voor een betere analyse.
Geert, Bij Schiphol rechtdoor (maar wel eerst stijgen . :lol: :lol: :lol: ............ Canada)

Daar waar hij woont is het 110 V. Volgens mij wordt zijn electra-bedrading ook warm als hij vol vermogen speelt.
Misschien een kort (!!) verlengsnoer naar een ander stopcontact (andere kamer)? Dan is het inzakken van de netspanning uitgesloten

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 31 jul 2013 19:54

Re: Dun geluid

Hello Geert
Dat zal ik eens een keer bekijken hoelang het duurt voordat het weer goed is.Het is niet makkelijk want het is altijd laat op de avond.
Maar het maakt wel verschil hoe hard het systeem moet werken,als je rustig speelt dan duurt het langer dat je last krijgt dan dat je veel noten speeld met een vol orgel.
Je mag komen kijken maar ik woon wel helemaal in het westen van Canada. :(
Pete

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 31 jul 2013 19:59

Re: Dun geluid

Speaker draden worden wel erg warm bij de versterker.
Het plastic om de draden word een beetje zacht ervan.
Ja, Evert-Jan,wij hebben 110 v. in de huizen hier.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 31 jul 2013 21:10

Re: Dun geluid

Nou, met mijn FlightSim kom ik virtueel een heel eind hoor, Pedro!
En tenslotte is dat orgel van jou ook virtueel!

Dikkere lsp kabels nemen zou ik zo zeggen, of draden parallel schakelen. En idd uit verschillende netvoedingsgroepen voeden de boel. Maar als zelfs je lsp draden warm worden, lopen daar aardige stromen. Ben je niet toevallig wat decibellen gehoor kwijt?? Ik spreek uit ervaring, ben zelf 25 a 30 dB kwijt. Reken dan maar even uit, hoeveel meer vermogen je dan moet verstoken.

maar nu snap ik wel, in zo,n groot en dun bevolkt land, dat jij gewoon voluit kunt gaan!

Al eens een goede koptelefoon geprobeerd?? lagere energierekening.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 31 jul 2013 22:51

Re: Dun geluid

Pedro, jouw vermogensprobleem laat mij toch niet los. Kijk svp ook goed hoe het is gesteld met de brandpreventie, want ik vertouw het nix, met warm wordende lsp kabels.

Als je 10 dB gehoor kwijt bent, heb je al 10 x zoveel vermogen nodig voor dezelfde volume-ervaring.

Als je 20 dB kwijt bent, is het al opgelopen tot 100 x zoveel vermogen nodig.

De formule: 10 log P1 / P2.

Dus ik zou je dringed willen adviseren om eens je gehoor te laten testen.

Hg

Geert

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 02 aug 2013 22:48

Re: Dun geluid

Hello Geert
Ik ben het met je eens dat je voor je gehoor oppassen moet.
Ik ga het een keer laten testen.
Ik heb het gisteravond zelf uitgetest en de 1voet Siffloet van Freiberg hoor ik nog net op de hoogste F van het klavier. 8-)
Maar dat zegt natuurlijk niet veel want dat ligt er natuurlijk aan hoe hard of dat ie staat.
Het geluid door een koptelefoon is mooie maar ze zeggen dat je dan vlugger je gehoor beschadigd.
Jij antwoord wel veel berichten op het forum.Word je er voor betaald? Of zit je al in de VUT? :lol:
Ik zal ook eens een stroom meter kopen.Hoe zou je er achter moeten komen of je te kort stroom heb om alles goed te laten draaien? Als de stop in de stroom kast niet door slaat ,is het dan goed?
Pete
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 02 aug 2013 23:26

Re: Dun geluid

Hoi Pete

Het dunne geluid wil maar niet dik worden :lol: :lol:
Wat heb je tot nu toe geprobeerd om erachter te komen wat het is?
Je schrijft verder terug in het topic dat pas na 1 1/2 uur het geluid dun wordt dus ik stel voor dat je na 1 1/2 uur spelen alles uit zet om af te koelen en dan een lekker biertje pakt en dan na deze pauze kan je er weer 1 1/2uur tegen aan. :D :D ik weet niet hoe warm het bij jou is overseas maar hier in Nederland zou dit momenteel met deze hitte een welkome tip zijn ;)

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 aug 2013 23:44

Re: Dun geluid

Met al dat stroom vretende geweld, is het wellicht een optie om een windmolen in je achtertuin te plaatsen, heb je ook gelijk een goede ventilator :lol: :lol:

Sorry beetje melig door de warmte

Gr.

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 aug 2013 15:40

Re: Dun geluid

http://www.youtube.com/watch?v=ewW9tgXQMjw

HG

Geert (ook een btje melig)

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 aug 2013 17:45

Re: Dun geluid

Wel even bij het onderwerp blijven (Hauptwerk !!)

https://www.youtube.com/watch?v=gbQMBexlYzo

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 03 aug 2013 18:32

Re: Dun geluid

Dag Allemaal
Ik weet het allemaal niet :(
Maar ik ben dit aan het proberen.
De spullen meer uit mekaar zetten op een andere boekenplank.
Verdeelen over een ander stopcontact,maar dat zal wel niet veel helpen als het in dezelfde kamer is.
:cry:
Minder speakers per versterker.Maar weer een versterker er bij kopen.Met hauptwerk hou je toch geen geld meer over. :|
Zakjes met ijsblokjes naast de versterker leggen :?
Ik zou zeggen het beste allemaal.
Het is nog maar half tien in de morgen en ik heb al 8 biertjes op. 8-)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 aug 2013 19:45

Re: Dun geluid

pedro schreef:Dag Allemaal
Ik weet het allemaal niet :(
Maar ik ben dit aan het proberen.
De spullen meer uit mekaar zetten op een andere boekenplank.
Verdeelen over een ander stopcontact,maar dat zal wel niet veel helpen als het in dezelfde kamer is.
:cry:
Minder speakers per versterker.Maar weer een versterker er bij kopen.Met hauptwerk hou je toch geen geld meer over. :|
Zakjes met ijsblokjes naast de versterker leggen :?
Ik zou zeggen het beste allemaal.
Het is nog maar half tien in de morgen en ik heb al 8 biertjes op. 8-)



Het is nog maar half tien in de morgen en ik heb al 8 biertjes op.

oepssssss...... dus Hauptwerk is niet jou enige verslaving zeg maar :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 aug 2013 22:01

Re: Dun geluid

Ahaa, Pedro, wij hebben nog steeds geen volledig inzicht in jouw weergeefketen, maar je hebt het nu over MINDER speakers per versterker.

Bedoel je soms, dat jij meerdere speakers op 1 lsp uitgang hebt aangesloten??? In dat geval zou er weleens sprake kunnen zijn van en te lage gezamenlijke luidsprekerimpedantie. n dan is het zeer goed verklaarbaar, dat de versterker)s' te warm wordt, en de overbelastingsbeveiliging in werking treedt.

Dus 1: heb je 2 luidsprekers op 1 uitgang aangesloten ( heeft zowieso weinig zin), en wat is hun impedantie??
2: test nou eens, WELKE kanalen nu echt uitvallen......!!! Dan weet je waar je het moet zoeken.

STEL, dat je perse al die speakers wilt gebruiken, en er staan sommigen parallel op 1 uitgang, ja, in dat geval zou het beter zijn om die speakers op een aparte versterker te zetten, dan verdeel je de belasting beter.



Als ik het goed interpreteer, heb jij in elk geval een multichannel versterker, ( 6 x 100 watt??), en ongeeer 3 stuks losse stereo versterkers. Dat geeft toch al 12 kanalen. Lijkt me prima zo.

Nogeven een algemene opmerking bij zo,n verzameling versterkers van verschillend type: hoe staat het met deonderlinge faserelatie??

Als er een paar in tegenfase afstralen, dan moet je er ook weer veel meer power instoppen.....!!!!

je kan otch zelf even utizoeken, waarvandaan je een tweede aparte groep hebt kwa netspanning, die dus via een aparte zekering loopt.

Dan heb je in elk geval een scheiding binnenshuis waardoor de stroom verdeeld wordt.

Wordt al een aardig lange post zo.....ik neem een biertje.

HG

Geert

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 05 aug 2013 16:05

Re: Dun geluid

Goeie dag weer Allemaal
Nee,Geert ik heb geen meerdere speakers op een uitgang aangesloten,want dat weet ik ook wel dat dat niet werkt.
Maar ik dacht inplaats van 16 x100 uit de eene,dat misschien 12x100 beter voor em zou wezen.Hoeft ie niet zo hard te werken?
En dan heb ik een Yamaha en Maranz,waar je ook van de 6 speakers die je op elk aansluit, ook nog 6 uitgangen heb (Pre Outs) voor naar een andere versterker.Zo ik dacht als ik die preouts die ik nu ook gebruik ook niet gebruik ,dan hebben die versterkers het misschien ook wat makelijker?
Maar ik heb Zaterdag een hoop geleerd. 8-)
Ik heb 2 computers aan de gang gekregen dat ik ze allebij gelijk kan gebruiken,en heb dus 2 Freibergen te gelijk gespeeld,met ieder 1 set ( Stereo) gewoone samples en 1 set voor surround ,dus een totaal 8 speakers voor de 2 computers.De power die je dan onder je vingers voelt is ongeloofelijk met in vergelijking 1 computer.
Dus het zit hem niet in het aantal Watts dat je gebruikt( wat ik altijd een beetje in me hoofd had zitten) maar in de computer processor kracht, die je gebruikt :oops:
Ik heb trouwens ook een tweedehands 2 kanaals buizen versterker aangesloten maar vindt dat niks beter klinken in vergelijking met een gewone.Geeft wel veel warmte af.Kan hem van de winter als elektrische kachel gebruiken. :lol:

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 05 aug 2013 16:14

Re: Dun geluid

Hi Pedro,
En welk stuk moet je dan spelen om het 's morgens op een behaaglijke 21 graden te krijgen? :lol:
Gr, Dries

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 aug 2013 16:54

Re: Dun geluid

pedro schreef:Dus het zit hem niet in het aantal Watts dat je gebruikt( wat ik altijd een beetje in me hoofd had zitten) maar in de computer processor kracht, die je gebruikt :oops:

Hier geloof ik dus helemaaaaaaaal niets van.
Als je PC het niet kan bolwerken bij een bepaalde sampleset (dus na 3 uur spelen op vol vermogen), gaat het orgel sputteren en hoor je tikken in het geluid. De polyfonie versus PC power staat dan verkeerd of je PCvoeding laat het afweten of je PC gaat op een langzamere clockfrequentie draaien met als gevolg dat je het altijd hoort als tikken in het geluid. Het geluid wordt dus niet automatisch zachter of dunner.

Ik denk eerder dat er een soort AGC (Automatic Gain Control) in één van jouw audiocircuits zit, die het geluid terug regelt als het te hard is of door de ontstane warmte in audiocircuits, warmte die door langdurig hardspelen ontstaat.

En dit laatst valt te testen door bepaalde delen van je audio gewoon even niet te gebruiken en dan weer langdurig vol vermogen spelen. Als dat goed gaat, dan een andere deel uitzetten en deze weer aan. enz. Test zo alle voorkomende combinaties.
En noteren welke combinaties je gehad hebt en wat het resultaat was.
Ik ben benieuwd.
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 80 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com