Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Gebruik hoofdtelefoon

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 31 jul 2013 23:23

Gebruik hoofdtelefoon

Ik heb een vraagje over het gebruik van een hoofdtelefoon bij mijn Focusrite Saffire 6 USB geluidkaart. Graag zou ik willen dat op het moment dat ik mijn hoofdtelefoon aansluit er geen geluid meer komt uit mijn speakers. (Zoals bij een regulier elektronisch orgel) Is dit mogelijk? Nu moet ik bij gebruik van een hoofdtelefoon altijd mijn speakers en sub uitzetten.

Alvast bedankt.

Gertjan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 01 aug 2013 10:18

Re: Gebruik hoofdtelefoon

Ik denk niet dat dit hardwarematig kan, zoals bij versterkers en orgels wel eens het geval wil zijn.
Je kunt behalve de speakers uitzetten toch ook in de software de schuifjes terugzetten?

Ik heb zelf een Focusrite Saffire, dus via Firewire. Omdat ik zelf meestal via de koptelefoon speel staat mijn versterker uit, deze kan ik met een schakelaartje op het orgel eenvoudig inschakelen.
Misschien is dat ook een optie? Dus niet op de speakers zelf schakelen, maar de netspanning schakelen die de speakers en versterkers voedt?

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 01 aug 2013 11:34

Re: Gebruik hoofdtelefoon

KAn je wellicht je koptelefoon-uitgangskanalen ( bij mij 7/8) los koppelen van de algemene volumeregelaar??

Dan kan je met die regelaar je overige kanalen tergudraaien. maar ik vind dit geen elegante oplossingen; je vergeet zomaar ergens ietss te regelen, zet de koptelefoon op je hoofd, en hoort niet meer, dat je speakers vol mee staan te blazen, snachts om 01.00 uur.......

De aangegeven oplossing, om apart en duidelijk zichtbaar een netschakelaar te hebben voor je speakergebeuren, is het meest zinvol, vooral ook, omdat dan niet nodeloos die versterkers aan staan!

HG

Geert

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 01 aug 2013 11:57

Re: Gebruik hoofdtelefoon

Ik heb mijn speakers geschakeld over een trekregister en kan deze dus makkelijk bedienen. Vroeg me alleen af of dit op een of andere manier te regelen is middels het inpluggen van een hooftelefoon.

Bedankt!
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 01 aug 2013 12:15

Re: Gebruik hoofdtelefoon

Hoi Gertjan,

Ook ik schakel mijn speakers aan en uit middels een trekschakelaar/register. De hoofdtelefoon zit standaard in mijn geluidskaart. De mixdown wordt naar de hoofdtelefoon gestuurt. Als je de speakers middels je trekschakelaar uitschakeld kun je toch gewoon je hoofdtelefoon pakken? Zo doe ik het althans.

vr.groet,
Gert Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 01 aug 2013 13:35

Re: Gebruik hoofdtelefoon

Technisch wel oplosbaar, en als je niet in je bestaadne apparatuur ( geluidskaart) wilt sleutelen gaat het als volgt:

Je maakt een verlengsnoertje van je koptel uitgang naar een koptel plug die is voorzien van een extra ( geisoleerd) schakelkontakt dat dus wordt gemaakt zodra er een steker in wordt gestoken.

Met dat kontakt kan je dan iets schakelen. En dan zou je deze connector dus in je console kunnen aanbrengen, bv vlak onder de klavieren ofzo.

Die oplossing met een trekregister, daar zit dan toch wel een relais tussen ofzo?? Je kan toch onmogelijk met ene reedcontact 230V gaan schakelen. Beniewd hoe dit technisch is opgelost.

HG

Geert

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 01 aug 2013 17:51

Re: Gebruik hoofdtelefoon

Met het Mute knopje van de Focus Safire zet ik het uitgangssignaal uit, naar de ingang van de 2 actieve boxen.
Boxen blijven gewoon aan en is niet hinderlijk voor de omgeving.
In dat nadelig voor de boxen dat ze aanblijven ?

De luidsprekers van het orgel zelf worden uitgezet met een loze koptelefoonplug.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 01 aug 2013 17:59

Re: Gebruik hoofdtelefoon

Geert,

Mijn schakeling gaat via een trekregister en een "kastdeurschakelaar" die gebruikt worden om te zorgen dat het licht aangaat als de deur open gaat. Op deze manier schakel ik de spanning in voor mijn speakers.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 01 aug 2013 19:47

Re: Gebruik hoofdtelefoon

Leuke oplossing, Gert-Jan! Ik zie het al voor me.

Het moet wel een degelijk type kastdeurschakelaar zijn hoor, want die zijn normaliter niet echt gemaakt voor het schakelen van induktieve belastingen. Het belangrijkst is, dat er absoluut ge nkontaktdender op kan treden, omdatje dan vervelende knaks uit je speakers kunt krijgen.

Is uiteraard niets op tegen om je aktieve monitoren aan te laten staan, omdat ze als het goed spul is, toch een goede ruststroomstabilisatie hebben, en dus weinig stroom verbruiken.

Ik moet eens zien, bij mij werkt geloof ik het mute knopje op alle uitgangen, dus dan schiet ik daar nix mee op ( Focusrite Saffire). Nouja, sowiso staan de versterkers hier bijna nooit aan om te voorkomen, dat men hier net als in Dordrecht enige tijd geleden, een foto van een totaal eruit geblazen muur kan maken. ( met dank aan Jan Wim).

HG

Geert

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 69 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com