Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

2 keer eindtrap Denon opgeblazen: instellingen EMU 1212

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 33

Geregistreerd: 26 maart 2011 23:20

Bericht 15 nov 2013 16:48

2 keer eindtrap Denon opgeblazen: instellingen EMU 1212

Dag mede forumgangers,

Vandaag mijn derde Denon versterker binnen een jaar tijd via Marktplaats gescoord. Ditmaal een PMA -680R.

De vorige twee zijn allebei opgeblazen, vermoedelijk heeft de eindtrap het begeven.

Weet iemand waar ik de uitgangsvoltage van de EMU kan vaststellen en hoe ik die kan wijzigen? Ik heb namelijk het idee dat de uitsturing van de EMU 1212 bij mij te hoog staat.

Het opblazen gebeurde via de twee analoge aansluitingen, mijn andere versterker wordt via glas aangestuurd, daarmee tot nu toe geen centje pijn.

Hoor graag jullie ideeen en tips. Komt dit probleem iemand bekend voor?

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 15 nov 2013 17:06

Re: 2 keer eindtrap Denon opgeblazen: instellingen EMU 1212

Een eindtrap gaat niet kapot van het uitgangssignaal van een geluidskaart, althans niet van een te groot/hoog signaal.
Een ingangscircuit van de versterker zou theoretisch wel defect kunnen raken, maar is niet erg waarschijnlijk.

Zelf heb ik mijn versterkers op maximaal volume staan, ook de uitgangen van mijn geluidskaart staan op bijna maximaal, de rear op maximaal en de 4 frontkanalen staan iets lager voor een mooier surroundeffect.
Het volume regel ik in Hauptwerk, met een (midi)draaiknop/potmeter.

Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 nov 2013 17:53

Re: 2 keer eindtrap Denon opgeblazen: instellingen EMU 1212

is haast niet mogelijk, om de eindtrap om zeep te helpen.

maar pas op met het volledig opengooien van je volume knop, dit is niet goed voor je versterker, stel dat je software audio mixer een keer niet moet doen wat hij moet doen, dan is het A einde versterker, en B einde speakers.

dus nooit het geluid op max zetten en in de software terug draaien.

Je volume knop max half open zetten, en het volume verhogen in je software audiokaart en hauptwerk

als je het andersom doet is het als"" een auto vol gas laten draaien en om voorruit te rijden haal je rem eraf""


maar nu je probleem, wat voor type Denon is het??? dus de vorige 2 die je hebt op geblazen???
vaak loont het de moeite om ze te laten maken.

De PMA 860 vind ik persoonlijk wel "wat" licht voor hauptwerk, maar ik weet niet wat voor speakers je er aan hebt hangen.
de Deno Pma 1500/1520/1560, zijn uitermate geschikt inc met gebruik van het dynamische volume van hauptwerk
deze wegen ook wel 2 tot 2,5 keer zoveel
maar omdat ze uitgerust zijn , en aangestuurd worden door optical class A, en Cmoss, valt het stroom verbruik heel erg mee,



gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 73

Geregistreerd: 27 nov 2012 10:46

Woonplaats: Ternaard

Bericht 15 nov 2013 18:14

Re: 2 keer eindtrap Denon opgeblazen: instellingen EMU 1212

Helemaal met Jan Wim eens, een eindtrap opblazen gaat je met een Denon niet zomaar lukken.
Vroeger kon dat nog weleens als je sluiting had in de speakerdraden, maar dat is al jaren niet meer zo omdat de versterker dan de eindtrappen uitschakelt.
En inderdaad nooit helemaal open zetten.
Zijn je eindtrappen wel echt kapot, is er geen zekering uit ?.
Het kan namelijk ook je voorversterkings trap zijn.

Gr Folkert

Berichten: 33

Geregistreerd: 26 maart 2011 23:20

Bericht 15 nov 2013 20:52

Re: 2 keer eindtrap Denon opgeblazen: instellingen EMU 1212

Heren,

Bedankt voor de inhoudelijke reacties. Kan ik wat mee.

Voor de beeldvorming: Denon nr 1 is een AVR 2802, nummer 2 een PMA-520. En nu deze de PMA 680 R. Moet overigens zeggen dat ik het geluid wat de PMA 520 voortbrengt echt heel mooi vind: strak, diep en zelfs bij plena geen vervorming! HOe verhoudt de geluidskwaliteit van de 520 en 680 zich met de 1500 series van Denon?

Wat er de laatste keer gebeurde: heftige tikken uit de speakers, eerst bij een gemiddeld aantal registers open, vlak voor ze de geest geven ook bij 1 register open en zelfs bij geen registers over. Even later geheel dood.

Mijn volume instellingen:
- Versterker zeker minder dan de helft open.
- in Hauptwerk dB varierend tussen -6 en 0
- volume van de kaart tussen de 78 en 95.


Als iemand met deze informatie nog preciezer kan duiden wat er loos is met de defecte Denons hoor ik dat graag. En een schatting van de kosten en een adresje in de buurt van Hilversum waar ik eea goedkoop kan later fixen.

Alvast bedankt weer voor de reacties

Berichten: 33

Geregistreerd: 26 maart 2011 23:20

Bericht 15 nov 2013 20:53

Re: 2 keer eindtrap Denon opgeblazen: instellingen EMU 1212

Oh ja, mijn speakers zijn Driades series 80 en 90
Avatar gebruiker

Berichten: 73

Geregistreerd: 27 nov 2012 10:46

Woonplaats: Ternaard

Bericht 15 nov 2013 21:24

Re: 2 keer eindtrap Denon opgeblazen: instellingen EMU 1212

Een aantal vragen :

1 is alles (deugdelijk) geaard ?
2 is je speakerdraad goed en zonder sluiting ? (doormeten)
3 staat er geen spanning op je aarde ?
4 zijn je interlinks goed en zonder sluiting (doormeten)
5 geeft je emu geen spanning door aan je versterker ? (kan ook aardlus of spanning naar je versterker gaan)
6 verder alle bekabeling controleren, ook in je pc.
7 zit er ook een hoorbare brom op je geluid ?

Gr Folkert

Berichten: 33

Geregistreerd: 26 maart 2011 23:20

Bericht 15 nov 2013 21:29

Re: 2 keer eindtrap Denon opgeblazen: instellingen EMU 1212

foto 2.JPG
foto 1.JPG
Allen,

Ik heb nog even naar de setup van de geluidskaart EMU 1212 gekeken:

Zie bijgaande fotos van de stereo config van de kaart en de surround setup.

Voordat ik de PMA 860 aansluit wil ik natuurlijk voorkomen dat ik weer met een niet werkende versterker zit.

Tips, anyone?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 33

Geregistreerd: 26 maart 2011 23:20

Bericht 15 nov 2013 21:32

Re: 2 keer eindtrap Denon opgeblazen: instellingen EMU 1212

Folker en anderen,

Alle elektrische onderdelen van mijn orgel worden via een masterswitch aan en uitgezet, de versterker is ook aangesloten op deze stekkerdoos. Voor zover ik kan nagaan ook geen brom oid in de speakers.

Wellicht valt er nog iets aan te passen aan de setup van de EMU kaart. Ben daar zelf helaas niet goed genoeg in thuis :?
Avatar gebruiker

Berichten: 73

Geregistreerd: 27 nov 2012 10:46

Woonplaats: Ternaard

Bericht 15 nov 2013 21:38

Re: 2 keer eindtrap Denon opgeblazen: instellingen EMU 1212

Nogmaals eerst alles controleren, door een verkeerde software setup blaas je niet zomaar je eindtrap eruit.
Bovendien is dit je derde versterker, dus zal er toch iets moeten gebeuren, anders kun je straks nummer vier kopen.

Meten is weten ;)

Ps, je plaatjes zijn niet te lezen helaas.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 nov 2013 21:47

Re: 2 keer eindtrap Denon opgeblazen: instellingen EMU 1212

leeuw333 schreef:Heren,

Bedankt voor de inhoudelijke reacties. Kan ik wat mee.

Voor de beeldvorming: Denon nr 1 is een AVR 2802, nummer 2 een PMA-520. En nu deze de PMA 680 R. Moet overigens zeggen dat ik het geluid wat de PMA 520 voortbrengt echt heel mooi vind: strak, diep en zelfs bij plena geen vervorming! HOe verhoudt de geluidskwaliteit van de 520 en 680 zich met de 1500 series van Denon?

Wat er de laatste keer gebeurde: heftige tikken uit de speakers, eerst bij een gemiddeld aantal registers open, vlak voor ze de geest geven ook bij 1 register open en zelfs bij geen registers over. Even later geheel dood.

Mijn volume instellingen:
- Versterker zeker minder dan de helft open.
- in Hauptwerk dB varierend tussen -6 en 0
- volume van de kaart tussen de 78 en 95.


Als iemand met deze informatie nog preciezer kan duiden wat er loos is met de defecte Denons hoor ik dat graag. En een schatting van de kosten en een adresje in de buurt van Hilversum waar ik eea goedkoop kan later fixen.

Alvast bedankt weer voor de reacties


Als ik je omschrijving lees, en zie dat je over het tikken hebt, dan denk ik dat je speaker relais kapot is.

ik weet niet of je een A-B stand op je versterker kan kiezen.
soms schakelt ee defecte relais nog wel eens 1 zijde uit terwijl de B zijde nog intact is.

in Hilversum weet ik niet zo snel een adres, wel in Rozenburg ZH

de meeste type nr onder de 1000, (met uitzondering van sommige 900 modellen) zijn veel minder dan de 1500 serie's

als audiofiel (dus puur voor het draaien van een cd, dynamisch geweld van hauptwerk is heel wat anders) zijn de pma 1060,1080 goede high end modellen.
voor hauptwerk zijn ze minder geschikt, dan moet je de 1500R of de 1560 hebben, dat zijn de tanks onder de versterkers, kunnen de meest moeilijke speakers aansturen, zonder vervorming

de 1500 heeft 2 gescheiden voedingen wat een zuiver signaal geeft, (kan je een beetje vergelijken met Bi-ampen) dus niet verwarren met Bi-wiring

de 1560 is door ontwikkeld uit de 1080 lijn.


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 33

Geregistreerd: 26 maart 2011 23:20

Bericht 15 nov 2013 22:07

Re: 2 keer eindtrap Denon opgeblazen: instellingen EMU 1212

Beste JW,

Bedankt voor je reactie. Zit het speakerrelais in de Speakers of in de versterker? Mijn speakers deden het nl. de vorige gewoon toen ik de tweede versterker aansloot. Wil idd voorkomen dat ik er weer eentje vernaggel.

Dat adresje in ZH, kun je dat even mailen via een PB?

Ga iig sparen voor een Denon 1500 of 1560.

Dank weer!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 nov 2013 22:21

Re: 2 keer eindtrap Denon opgeblazen: instellingen EMU 1212

leeuw333 schreef:Beste JW,

Bedankt voor je reactie. Zit het speakerrelais in de Speakers of in de versterker? Mijn speakers deden het nl. de vorige gewoon toen ik de tweede versterker aansloot. Wil idd voorkomen dat ik er weer eentje vernaggel.

Dat adresje in ZH, kun je dat even mailen via een PB?

Ga iig sparen voor een Denon 1500 of 1560.

Dank weer!



Leeuw,

de Speaker relais zit in je versterker, net achter je speaker uitgangen,

als je erg voorzichtig bent kan je (nadat je hem doorgemeten heb) het kapje van de relais verwijderen , en vervolgens proberen met wat alcohol, gedrenkt in een vloetje, voorzichtig tussen de relais banen schoon te maken.

maar als je dit nog niet eerder gedaan hebt dan kan je het beter niet zelf doen.

ik zal het adres voor je opzoeken en door mailen.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 nov 2013 22:39

Re: 2 keer eindtrap Denon opgeblazen: instellingen EMU 1212

En als je dan toch de versterker open maakt, kijk dan of er (vnl) grote elko's met een bolle bovenkant aanwezig zijn? Die dient vlak te zijn (vergelijk het met andere soortgenoten in de versterker).
't Zijn oudere versterkers en dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 nov 2013 23:39

Re: 2 keer eindtrap Denon opgeblazen: instellingen EMU 1212

Evert-Jan schreef:En als je dan toch de versterker open maakt, kijk dan of er (vnl) grote elko's met een bolle bovenkant aanwezig zijn? Die dient vlak te zijn (vergelijk het met andere soortgenoten in de versterker).
't Zijn oudere versterkers en dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.



Pas wel op.

Die grote elco' s zijn voedings elco' s

Deze moeten ontladen worden, omdat ze nog steeds spanning bevatten, ook al is de stekker er al geruime tijd uit.

Als je hier kortsluiting mee maakt kan je zelf een gevoelige tik krijgen, en de versterker kan direct naar de schroot

Gr.

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 33

Geregistreerd: 26 maart 2011 23:20

Bericht 16 nov 2013 12:25

Re: 2 keer eindtrap Denon opgeblazen: instellingen EMU 1212

Allen,

Het probleem is helder: speaker relais van de A-uitgang is defect (op B doet 'tie het gewoon).

Ga het laten repareren, heb ik iig nog een spare liggen!

680 klinkt trouwens ook erg fijn.

BEdankt voor het meedenken.

HG Lieuwe

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com