Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

audio output geluidskaart te laag?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 18 nov 2013 20:21

audio output geluidskaart te laag?

Een kennis heb ik geholpen met het opzetten van een hauptwerk setup.

Nu gebruikt hij een Denon versterker (type weet ik even niet) icm met zuil speakers voor de weergave.
Dit wordt aangestuurd vanuit een Focusrite saffire pro 24 geluidskaart.
Wat vervelend is, is dat bij maximale output op de geluidskaart (dat deze met vol werk net niet gaat clippen) de versterker behoorlijk ver (meer dan de helft) opengedraaid moet worden om voldoende volume te krijgen.

Op zich niet echt een probleem,alleen wordt de versterker ook gebruik voor het afspelen van CD's, en dan is een instelling van minder dan een kwart nodig. Dus je moet na het hauptwerken niet vergeten de volume knop terug te zetten, anders kun je wel eens heel erg gaan schrikken de eerstvolgende keer dat je een cd'tje wil afdraaien.

Zelf gebruik ik alleen actieve speakers, dus heb deze ervaring niet.
Enig idee hoe hier mee om te gaan?
Zou een voorversterker iets oplossen?

Groet, Edwin

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 18 nov 2013 21:14

Re: audio output geluidskaart te laag?

Edwin schreef:Wat vervelend is, is dat bij maximale output op de geluidskaart (dat deze met vol werk net niet gaat clippen) de versterker behoorlijk ver (meer dan de helft) opengedraaid moet worden om voldoende volume te krijgen. Edwin


Ik denk dat je de volgorde anders moet doen: De output van de geluidskaart op maximaal zetten en vervolgens in Hauptwerk het "uitgangssignaal" regelen, dus met de "dB schuif" zodanig dat je bij vol werk tot maximaal het gele gebied bereikt. Ik denk namelijk dat de Focusrite helemaal niet clipt, volgens mij staat dat zelfs in de manual.

Edwin schreef:Zou een voorversterker iets oplossen?Edwin


Om eerdergenoemde reden is een voorversterker volgens mij niet nodig. De audio-output moet ruim voldoende signaal kunnen leveren.
NB: De CD's worden toch via dezelfde speakers weergegeven? Anders kan dat nog een reden zijn, dus de gevoeligheid van de speakers. 3 dB verschil lijkt erg weinig, maar vanwege de logaritmische schaal is het een enorm verschil.

Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 nov 2013 21:48

Re: audio output geluidskaart te laag?

Edwin schreef:Een kennis heb ik geholpen met het opzetten van een hauptwerk setup.

Nu gebruikt hij een Denon versterker (type weet ik even niet) icm met zuil speakers voor de weergave.
Dit wordt aangestuurd vanuit een Focusrite saffire pro 24 geluidskaart.
Wat vervelend is, is dat bij maximale output op de geluidskaart (dat deze met vol werk net niet gaat clippen) de versterker behoorlijk ver (meer dan de helft) opengedraaid moet worden om voldoende volume te krijgen.

Op zich niet echt een probleem,alleen wordt de versterker ook gebruik voor het afspelen van CD's, en dan is een instelling van minder dan een kwart nodig. Dus je moet na het hauptwerken niet vergeten de volume knop terug te zetten, anders kun je wel eens heel erg gaan schrikken de eerstvolgende keer dat je een cd'tje wil afdraaien.

Zelf gebruik ik alleen actieve speakers, dus heb deze ervaring niet.
Enig idee hoe hier mee om te gaan?
Zou een voorversterker iets oplossen?

Groet, Edwin


een voorversterker lost hier niets op,
kijk eerst eens wat voor Ohm de versterker aan kan, en wat voor Ohm de speakers zijn?

Dan vervolgens de volume pot meter nakijken, want een Denon blaast normaal gesproken het stof uit de speakers :o

de Meeste type's Denon hebben een speaker schakelaar A-B , een enkel A uitgang levert bv(afhankelijk van het type Denon)
4-8 ohm, en in de B stand kunnen er moeilijkere speakers worden aangestuurd.

dit even checken in de handleiding, omdat de volgorde niet bij alle type's het zelfde is.


maar of dit het euvel is betwijfel ik, want als je al zegt dat als er een cd word weergegeven je het volume moet terug draaien.

Dan ligt het volgens mij niet aan de cd speler/ versterker.

Maar moet je mijn inziens de fout toch meer in de HW kant zoeken

staat alles in je geluidskaart wel goed??

als je een cd via de pc afspeelt?? kom je dan ook volume tekort???

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 19 nov 2013 20:22

Re: audio output geluidskaart te laag?

Jan en JW,

Bedankt voor de uitgebreide reacties.

CD's worden op dezelfde speakers afgespeeld.
Output geluidskaart staat op max.
In hauptwerk staat de audio output op -6DB. Bij hogere waardes gaat de meter (bij vol werk utrecht) in de focusrite software in het rood en hoor je audio glitches.

audio bestand afspelen vanuit widnows ga ik proberen.
Zal ook Ohm van versterkers en speakers opzoeken.


Nu heb ik zelf thuis e.e.a ook geprobeerd. En wat blijkt, ik heb exact hetzelfde probleem.
Heb toevallig ook een Denon versterker (DRA-625) staan die ik niet voor hauptwerk gebruik. Verder een EMU 1820 geluidskaart. De versterker met 2x tulp - 2x jack kabel aangesloten op m'n geluidskaart. En een testje gedaan. Bij vergelijkbaar output level op de geluidskaart als naar m'n active speakers moet ik de denon volume knop op 70% openzetten om voldoende volume te krijgen.
Wanneer ik vervolgens geluidskaart op max zet kan de volumeknop terug naar 40%.
Bij het afspelen van CD's op deze versterker moet volume op zo'n 25% staan.
Dus lijken geluidskaarten (in ieder geval focusrite en emu) een lager uitgangssignaal af te geven dan cd spelers?!
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 19 nov 2013 21:14

Re: audio output geluidskaart te laag?

Je gebruikt zeker Utrecht als sampleset. Daar is het uitgangssignaal erg zwak. Andere orgels van Jiri zijn harder, geen idee hoe dit komt.
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 19 nov 2013 21:16

Re: audio output geluidskaart te laag?

Je kunt natuurlijk je CD's afspelen vanaf je PC, via iTunes. De output daarvan laat je lopen over kanaal 1+2 (dat is default). In de mixer zet je kanaal 1+2 een stuk lager. Voor hauptwerk gebruik je de kanalen 3 - 6 (of wat je ook gebruikt) en hier zet je het volume op maximaal. Lijkt me de handigste oplossing want dan hoef je ook geen CD's mer in je PC te stoppen.

groet,
GJ

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 nov 2013 21:49

Re: audio output geluidskaart te laag?

Hoi Edwin,

de Denon versterker (DRA-625) is een vrij eenvoudige versterker
die bij 4ohm 2x 90w
bij 8ohm 2x 65w

weggeeft, dit is zeker voor een vloerstaander aan de magere kant, maar des ondanks, kan dit niet het echte probleem zijn, de output van de cd speler gaat ook net als je geluidskaart de versterker in.

ik weet niet of je een andere geluidskaart heb om het geheel nog eens te testen?

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 19 nov 2013 22:49

Re: audio output geluidskaart te laag?

de Denon versterker (DRA-625) is een vrij eenvoudige versterker


Klopt, is al een oud beestje die ik jaren geleden van m'n opa gekregen heb. Maar dat is de versterker die ik zelf thuis heb staan en waar ik dus een test mee gedaan heb.

Die kennis heeft een andere Denon versterker, iig een veel nieuwere, waar hij de vloerstaanders mee aan stuurt. Type weet ik nog niet maar ga ik even checken.
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 19 nov 2013 22:53

Re: audio output geluidskaart te laag?

Je kunt natuurlijk je CD's afspelen vanaf je PC, via iTunes.


Ja zou kunnen, maar die kennis wil geen computer in het zicht. Het een orgel met 60 trekregisters waarbij alles ingebouwd is. (zou ook wel weer bediend kunnen worden via een ipad, maar goed, is allemaal nog al een omslachtige oplossing voor het probleem). De volume knop terug zetten na hauptwerk gebruik is dan makkelijker.

Overigens speel ik zelf al wel jarenlang op die manier CD's af. Een nieuwe CD rip ik altijd meteen naar de media library (op hoge kwaliteit).
Eerst gebruikte ik windows media center, tegenwoording XMBC. Geweldige gratis app met hele mooie remote app voor iphone/ipad.
Heb ook Itunes geprobeerd, maar werd ik niet echt happy van. Drama om albums te creëren als je al een bestaande media library hebt.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com