Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

koptel op audioversterker

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 27 dec 2014 15:24

Re: koptel op audioversterker

Beste mensen,

Wat wil je nou liever dan lekker spelen deze dagen ;) , maar nu heeft blijkbaar mijn hoofdtelefoon het na 7/8(?) jaren het begeven want ik krijg geen signaal meer door in mijn linker oorschelp. De kabel ziet er op het oog onbeschadigd uit en ik ben er altijd heel zuinig op geweest. Ik ben buitengewoon tevreden met de klankbeleving en draagcomfort. Het betreft een Sennheiser HD 650.

Vraag aan der tipgevers: is hier nog iets aan te doen of beter kwestie van vervangen?

Groet,

Fokko

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 dec 2014 15:54

Re: koptel op audioversterker

Fokko

draadbreuk bij de connector of bij betreffende oorschelp?
Even wat bewegen met betreffende draad om te kijken of je gekraak oid hoort.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 27 dec 2014 18:14

Re: koptel op audioversterker

Evert-Jan schreef:Fokko

draadbreuk bij de connector of bij betreffende oorschelp?
Even wat bewegen met betreffende draad om te kijken of je gekraak oid hoort.


Dat heb ik idd ook getest maar lijkt niet het geval. Ik hoor helemaal niets, geen ruis, geen gekraak, op links ook niet met wat bewegen.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 27 dec 2014 20:36

Re: koptel op audioversterker

Fokko schreef:Vraag aan der tipgevers: is hier nog iets aan te doen of beter kwestie van vervangen?

Groet,

Fokko


Meten is weten. Ik zou beginnen met het meten van de impedantie van beide zijden. Indien één van beide rond de 0 Ohm is of oneindig dan zit het probleem in de koptelefoon. Indien beide weergevers wel een identieke meetwaarde geven, ligt het aan je versterker/voorliggende apparaat.

Volgens Google beschikt je hoofdtelefoon over afneembare kabel. Indien dat werkelijk zo is, is ook de kabel door te meten. Misschien is de hoofdtelefoon uit elkaar te halen en kun je rechtstreeks op de weergevers meten.
Succes er mee, en weggooien zeker niet doen, dan heb ik wel belangstelling.

Jan

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 27 dec 2014 21:17

Re: koptel op audioversterker

Dank je, Jan. Het probleem zit in de hoofdtelefoon/draad, proefondervindelijk vastgesteld door gebruik te maken van een andere audiobron; ook dan ontbreekt het signaal op L. Een andere hoofdtelefoon geeft geen probleem, dus dan lijkt het me duidelijk dat het in de hoofdtelefoon zit. Een draadbreuk kan ik niet vaststellen (zie tip Evert Jan).

Ik heb Sennheiser NL inmiddels benaderd, het probleem voorgelegd en om advies gevraagd. Wellicht zijn de kosten voor diagnose stellen en reparatie dusdanig hoog dat verstandiger is om te zien naar vervanging. Over het algemeen doe ik heel lang met mijn spullen maar als ik pech heb en deze hoofdtelefoon het na 7/8 jaar intensief gebruik begeeft dan is dat jammer maar niet onoverkomelijk.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 dec 2014 21:22

Re: koptel op audioversterker

N.a.v. het bericht van Jan even gekeken op http://nl-nl.sennheiser.com/high-quality-headphones-around-ear-audio-surround-hd-650
Daar blijkt dat je de kabel aan de kant van de oorschelp een connector heeft. Je kunt dus beide connectors onderling verwisselen omdat te kijken of de fout mee gaat of blijft. Of misschien is het wel slecht contact in die connector naar de linker oorschelp.
Op die website staat ook een kabel als accessoire genoemd voor € 10,21

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 27 dec 2014 21:34

Re: koptel op audioversterker

Dat is het Evert-Jan!
De stekkers zaten weliswaar behoorlijk vast wat mij er eerder van weerhield om er al te hard aan te trekken. Maar goed, dus nu toch gedaan en verwisseld. Omdat het signaal nu rechts ontbreekt is het probleem de kabel.
A technisch als ik ben, ik kreeg eerst de stekkertjes er niet in. Het bleek dat een van de twee pinnen net wat dikker is dan dan de ander :?
Goed, ik bestel een nieuwe kabel. Blij toe! Dank u wel heren!!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 28 dec 2014 00:49

Re: koptel op audioversterker

Geweldig, Fokko, ik wilde al in de auto springen...... :roll:

Idd altijd even oppassen met die Sennheiser snoeren, omdat ze zo vast zitten, dat je dus nooit aan het snoer zelf gaat trekken. Das het mooie van Sennheiser, goede service en losse onderdelen verkrijgbaar.

Heb jij je koptel op je Aduio Device of gewoon op een audio versterker aangesloten??

HG

Geert

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 28 dec 2014 14:43

Re: koptel op audioversterker

Idd, niet aan het snoer trekken maar de stekker :)

Nu eerst het nieuwe kabeltje maar afwachten. De prijs van een 10 euro is wel laag, dacht ik. Zou het oude kabeltje met gold plated stekkers nog wat waard zijn?

De audio voor front loopt via RME device naar de hoofdtelefoon versterker, Musical Fidelity, x-can v3. Deze gebruik ik dus voor de Sennheiser. Deze versterker heeft op de achterkant behalve input ook directe output uitgang; deze gebruik ik voor doorlussen naar de sub en front monitoren (sub met crossover).
Oh ja, tussendoor heb ik nog een passive volume control NHT PRO.
Rear verloopt dan van RME via een 2e PVC naar de monitoren.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 28 dec 2014 21:40

Re: koptel op audioversterker

Nou, kmoet zeggen, Fokko, je hebt hier wel kwaliteitsspullen in de keten staan. Die Sennheisers met hun 300 Ohm moeten idd wel graag een stevige amp ervoor hebben.

Ik wist niet, dat jij ook zo,n koptel adept bent. Heb je deze zelfde kwaliteit ook in je speakersetup?? Of doe je daar niet aan.

Hoe doe jij je koptelefoon-mixdown?? En doe je daar bij sommige samplesets nog convolution bij, of ben jij meer van de surround mixes??

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 28 dec 2014 22:10

Re: koptel op audioversterker

Fokko schreef:Idd, niet aan het snoer trekken maar de stekker :)

Nu eerst het nieuwe kabeltje maar afwachten. De prijs van een 10 euro is wel laag, dacht ik. Zou het oude kabeltje met gold plated stekkers nog wat waard zijn?

De audio voor front loopt via RME device naar de hoofdtelefoon versterker, Musical Fidelity, x-can v3. Deze gebruik ik dus voor de Sennheiser. Deze versterker heeft op de achterkant behalve input ook directe output uitgang; deze gebruik ik voor doorlussen naar de sub en front monitoren (sub met crossover).
Oh ja, tussendoor heb ik nog een passive volume control NHT PRO.
Rear verloopt dan van RME via een 2e PVC naar de monitoren.


Hoi Fokko

Heb je wel eens aan deze gedacht
http://www.bax-shop.nl/audio-interface- ... tails.html je kan hiermee het totaal volume van al je kanalen van je Ucx in een keer regelen.
Je hebt dan geen Pvc meer nodig en je regelt alles in het digitale domein.

Groet Jan

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 29 dec 2014 11:10

Re: koptel op audioversterker

Geert schreef:Nou, kmoet zeggen, Fokko, je hebt hier wel kwaliteitsspullen in de keten staan. Die Sennheisers met hun 300 Ohm moeten idd wel graag een stevige amp ervoor hebben.

Ik wist niet, dat jij ook zo,n koptel adept bent. Heb je deze zelfde kwaliteit ook in je speakersetup?? Of doe je daar niet aan.

Hoe doe jij je koptelefoon-mixdown?? En doe je daar bij sommige samplesets nog convolution bij, of ben jij meer van de surround mixes??

HG

Geert


Toen ik ergens in 2006 Hauptwerk op het spoor kwam raakte ik hier als orgelliefhebber direct aan verslingerd. Begonnen met een hybride opstelling van Eminent DCS370 en Hauptwerk op een Dell desktop klonk de 8 -4 -2 van het Ott orgeltje al zo mooi. Toch veel technische problemen met de Dell gehad en meerdere keren een zero format moeten uitvoeren.
Dat was voor mij het startpunt om voor kwaliteit te gaan bij iedere nieuwe investering. Voor de starters onder de meelezers: ook mijn budget was en is beperkt maar af en toe ook een meevaller gehad. Je kan daar vooraf niet mee rekenen maar blij toe dat ik vanaf het eerste begin zoveel mogelijk voor kwaliteit ben gegaan!

In 2006/2007 was Hauptwerk in Nederland echt onbekend. Martin Dyde heeft mij toen op het spoor van MAC gezet en Helmut Maier op het spoor van Genelec (8030) en AKG (701).
Eerst kwam de hooftelefoon. De AKG 701 vond ik persoonlijk te mager. Wat de AKG mist hoor je wel bij de Sennheiser HD 650, ook zonder pre amp. Laatst nog eens vergeleken bij Mixtuur, ter bevestiging van mijn eigen opinie. Ik gebruikte toen een device van M-Audio (audiophile) later vervangen door RME Fireface.

Hoewel kwalitatief de 8030 prima is vind ik deze te mager voor het " dynamisch geweld" van Hauptwerk, ik ben uiteindelijk voor de 8040 + sub 7060 gezwicht (eind 2007) en voor rear 6040 (2011?). Machtig strak geluid van hoog tot laag, van zacht tot knetterhard. Plaatsing van de sub is niet optimaal (rechts naast het orgel), maar daar valt niet zoveel aan te doen, want zo ruim ben ik niet behuist.

Ik gebruik hoofdtelefoon en monitoren naar believen. In de praktijk toch vaak hoofdtelefoon omdat het (te) druk is in huis en orgelmuziek niet altijd even hoog wordt gewaardeerd. Op een rustiger moment gaan de monitoren aan natuurlijk. Elders al eens beschreven, niet alle samplesets klinken - naar mijn mening - goed over monitoren. Kampen waardeer ik alleen met hoofdtelefoon. De sets van SP klinken altijd goed, ik ben weg van surround. Als ik front en rear mix dan doe ik dat via reaper. Toch, mixen is wel eens leuk maar het overtuigt mij niet. Dat geldt ook voor de mixfeatures van SP en Voxus (Tholen): leuk dat het zo makkelijk gemaakt wordt om in een set de kanalen te mixen maar het blijft iets kunstmatigs proeven dat mijn aandacht niet vasthoudt.

Met toevoegen van convolution heb ik nog (steeds) geen ervaring. Te weinig tijd en kennis en zin, als ik wat vrije tijd heb, ga ik spelen. Het zelfde geldt voor ARC.

Ik kon indertijd geen beroep doen op experts zoals jij, Jan en anderen die hier schrijven. Dat maakte het investeren best wel eens spannend. Top dat jullie je kennis zo vrij delen!

Groet
Fokko

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 29 dec 2014 11:19

Re: koptel op audioversterker

Loosman schreef:
Fokko schreef:Idd, niet aan het snoer trekken maar de stekker :)

Nu eerst het nieuwe kabeltje maar afwachten. De prijs van een 10 euro is wel laag, dacht ik. Zou het oude kabeltje met gold plated stekkers nog wat waard zijn?

De audio voor front loopt via RME device naar de hoofdtelefoon versterker, Musical Fidelity, x-can v3. Deze gebruik ik dus voor de Sennheiser. Deze versterker heeft op de achterkant behalve input ook directe output uitgang; deze gebruik ik voor doorlussen naar de sub en front monitoren (sub met crossover).
Oh ja, tussendoor heb ik nog een passive volume control NHT PRO.
Rear verloopt dan van RME via een 2e PVC naar de monitoren.


Hoi Fokko

Heb je wel eens aan deze gedacht
http://www.bax-shop.nl/audio-interface- ... tails.html je kan hiermee het totaal volume van al je kanalen van je Ucx in een keer regelen.
Je hebt dan geen Pvc meer nodig en je regelt alles in het digitale domein.

Groet Jan


Ha Jan,

Er komen steeds nieuwe producten op de markt, zoals deze. De computer staat weliswaar naast mijn console maar ik gebruik deze onder het spelen zo min mogelijk. Het volume zou ik anders ook via Reaper kunnen regelen.
De 2 PVC's zijn voor mij een uitkomst, te bedienen vanaf de orgelbank. En omdat het perfect functioneert vind ik het prima zo. Overigens, het totaal volume bepaal ik ook wel eens met een van de zwelpedalen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 29 dec 2014 16:57

Re: koptel op audioversterker

Het kan dus NOG beter.........

https://www.youtube.com/watch?v=hNVyrciE5no

Vraag mij alleen af, of dit toch niet voorbehouden is aan het echte studiowerk, met live opnames etc, ipv gebuiken om wat bewerkte samples af te spelen...

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 29 dec 2014 17:57

Re: koptel op audioversterker

Deze hd 800 heb ik nog niet gehoord, maar daar hangt ook weer een heel ander prijskaartje aan…

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 29 dec 2014 20:28

Re: koptel op audioversterker

Geert schreef:Het kan dus NOG beter.........

https://www.youtube.com/watch?v=hNVyrciE5no

Vraag mij alleen af, of dit toch niet voorbehouden is aan het echte studiowerk, met live opnames etc, ipv gebuiken om wat bewerkte samples af te spelen...


Hmmmm, en dat verhaal van die extra "smooth sounding cable" ?? van "i believe $700,- / $800,-". Zodra audiofielen beginnen over de vermeende (audiofiele) eigenschappen van een kabel, neem ik de rest van hun verhaal met een kruiwagen vol strooizout.......

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 29 dec 2014 20:45

Re: koptel op audioversterker

Ik wou, dat ik je gelijk kon geven, Jan, omdat ik zelf ook altijd wat sceptisch ben over kabels.

Maar, helaas....deze meneer is een autoriteit op geluidstechnisch gebied.

Zijn metingen zijn uitvoerig gedocumenteerd, en worden alleen AANGEVULD met wat hij persoonlijk al of niet hoort.

Gelukkig heeft hij mijn koptel uitvoerig geprezen....ik had hem gekocht voordat ik dit had bestudeerd.

Hij heeft bv ook de veelgeprezen AKG K 701 nu eens beschreven zoals het is. Nl, dat dit TOENDERTIJD weliswaar een mooi product was, maar dat er NU toch zo langzamerhand voor orgelgebruik wel wat beters is. Enz....

http://www.innerfidelity.com/headphone- ... -downloads
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 dec 2014 22:51

Re: koptel op audioversterker

Fokko schreef:Als ik front en rear mix dan doe ik dat via reaper. Toch, mixen is wel eens leuk maar het overtuigt mij niet. Dat geldt ook voor de mixfeatures van SP en Voxus (Tholen): leuk dat het zo makkelijk gemaakt wordt om in een set de kanalen te mixen maar het blijft iets kunstmatigs proeven dat mijn aandacht niet vasthoudt.

Groet
Fokko


Hoi Fokko

Dus jij ervaart dat ook zo, dat het mixen een leuke feature is maar niet echt bijdraagt aan de authenciteit van het instrument.
Ik had dat met Brasov heel sterk. Met de mix in het midden, klinkt alles mat en niet echt uitnodigend om te spelen.
Het Transept orgel heeft het ook, echter de mixer gebruik ik niet omdat hij in de diffuse stand gelukkig heel mooi is. Ik heb niet de behoefte om de directe set te mixen met de diffuse set. Mooi orgel dat Transept orgel.
Ik hoop niet dat Jiri dit met alle sets gaat doen, ik vind het geen goede ontwikkeling.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 30 dec 2014 23:00

Re: koptel op audioversterker

In DRY istie echt heel mooi......ik heb hem laatst nog even o.a. aan Evert-Jan laten horen. Wel met wat convolution erbij natuurlijk, voor het ruimtelijke gevoel.

En nu ik het toch daarover heb: het verbaast mij, dat ik nog nergens van 1 van de toch best vele koptelefoongebruikers signalen heb opgevangen omtrent het verschil tussen brutaalweg een voor speakers bedoeld stereo-signaal op die dure koptel plus amp zetten, ofwel, het toepassen van een natural crossfeed filtering, die bedoeld is, om naar een echt binaural signaal te gaan.

Enkele interessante linkjes:

http://headwize.com/?page_id=654

en hier zijn website ( ook met luistervoorbeelden en tips):

http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/

prettige en knalvrije jaarwisseling gewenst; anders gewoon de koptel wat harder zetten.... :oops:
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 31 dec 2014 00:24

Re: koptel op audioversterker

Nog eentje speciaal voor Fokko, dit gaat over de x-can v3.

Kan dus nog beter...!!

http://www.rock-grotto.co.uk/x-can-v3-tweaks.htm

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 06 jan 2015 17:54

Re: koptel op audioversterker

Fokko schreef:Nu eerst het nieuwe kabeltje maar afwachten. De prijs van een 10 euro is wel laag, dacht ik. Zou het oude kabeltje met gold plated stekkers nog wat waard zijn?


Het nieuwe kabeltje is eindelijk binnen en de hoofdtelefoon werkt weer naar behoren! Ben er blij mee :D

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 06 jan 2015 18:00

Re: koptel op audioversterker

Loosman schreef:
Fokko schreef:Als ik front en rear mix dan doe ik dat via reaper. Toch, mixen is wel eens leuk maar het overtuigt mij niet. Dat geldt ook voor de mixfeatures van SP en Voxus (Tholen): leuk dat het zo makkelijk gemaakt wordt om in een set de kanalen te mixen maar het blijft iets kunstmatigs proeven dat mijn aandacht niet vasthoudt.

Groet
Fokko


Hoi Fokko

Dus jij ervaart dat ook zo, dat het mixen een leuke feature is maar niet echt bijdraagt aan de authenciteit van het instrument.
Ik had dat met Brasov heel sterk. Met de mix in het midden, klinkt alles mat en niet echt uitnodigend om te spelen.
Het Transept orgel heeft het ook, echter de mixer gebruik ik niet omdat hij in de diffuse stand gelukkig heel mooi is. Ik heb niet de behoefte om de directe set te mixen met de diffuse set. Mooi orgel dat Transept orgel.
Ik hoop niet dat Jiri dit met alle sets gaat doen, ik vind het geen goede ontwikkeling.

Groet Jan


Ha Jan,

Inderdaad. Toch is er kennelijk ook een doelgroep die graag onder het spelen door de kerk wandelt. Hoe dat gaat weet ik niet. Jiri en voxus - straks ook in de bavo sample - maken het mogelijk om deze groep te bereiken en het is niet verplicht te gebruiken, toch?
Vorige

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com