Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

koptel op audioversterker

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 16 dec 2013 18:35

koptel op audioversterker

Even een tip, voor mensen met een laagohmige koptelefoon, die deze willen aansluiten op een standaard losse audioversterker.

Zoals bv de AKG K701 ( 62 ohm) of de K 550 (32 ohm).

Door de opkomst van draagbare audio-apparaten is er een trend de laatste jaren geweest, om de koptelefoons dus laagohmiger te maken, zodat ze het ook goed doen op een mp3-spelertje.

In het verleden was de impedantie 300 tot 600 ohm.

In de meeste Hfi-versterkers is in serie met de koptelefoon-uitgang een weerstand opgenomen van meestal ergens rond de 350 a 400 ohm. Bij de hoogohmige koptel heefty dit een verwaarloosbaar effect.
Bij de laagohmige types zal het de techneuten nu al duidelijk worden, dat hierdoor een verzwakking van het signaal optreedt, van tussen de 10 en ruim 20 dB. In mijn geval zat er bv 360 ohm voor; dit wordt dan 20 log R1 + R2 gedeeld door R2, w2aarbij R1 de serieweerstand is, en R2 de impedantie van de koptel.

Bij mij dus 20 log 392 / 32 = 20 log 12,25 = 21,76 dB !!!! Die versterker staat daardoor konstant op zn tenen te draaien.

waarsch is het sommigen al opgevallen, als je de koptel dan op goede sterkte hebt staan, en je schakelt bv de luidsprekers even in, dat het dan ontzettend hard uit de speakers komt knallen. Als je VU-meters op je verst hebt, zie je ook, dat je veel verder moet uitsturen voor een goed signaal.

3 nadelen:

1. De versterker loopt al gauw tegen zn max uitsturing aan.
2. De vervorming is daardoor ook toegenomen.
3. Door de complexe impedantie van de koptelefoon ( het is tenslotte een spoel, dus zelfinduktie) ontstaat een afwijking in de frekwentie-lineariteit ( het laag wordt verzwakt).

De remedie is simpel: verlaag deze weerstand tot plm 68 ohm of daaromtrent. Geheel verwijderen is niet aan te bevelen, omdat er dan een potentieel gevaar voor kortsluiting van de eindtrappen ontstaat bij onzorgvuldig in- en uitpluggen ( moetje het wel heel bont maken ...)

Ik heb dit nu in 2 versterkers ( Sony en Teac) met veel succes gedaan.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 16 dec 2013 22:25

Re: koptel op audioversterker

Je schrijft enkelvoud, maar ik ga er vanuit dat je weerstanden (2 dus) per uitgang bedoeld? L en R.

Moeten dat dan wel high end :lol: linksomgedraaide draadgewonden :lol: gouden weerstanden :oops: zijn met metalen behuizing voor de koeling. Wel geribbeld metaal gebruiken vanwege het grotere koelende oppervlak? :mrgreen:

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 16 dec 2013 22:38

Re: koptel op audioversterker

Nee joh, minstens watergekoeld hoor! En NIET draadgewonden, want dat heeft weer zelfinduktie he?? ( nanoHenry).

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 16 dec 2013 23:56

Re: koptel op audioversterker

Geert schreef:Nee joh, minstens watergekoeld hoor! En NIET draadgewonden, want dat heeft weer zelfinduktie he?? ( nanoHenry).


Kan die zelfinductie dan niet opgeven worden door twistedpair :P toe te passen en de lagen afwisselend linkom en rechtsom te wikkelen :D

Maar alle gekheid op een stokje:

De feitelijke vraag - of je meervoud bedoelt- werd helaas niet beantwoord...

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 dec 2013 10:42

Re: koptel op audioversterker

Nou, Jan, dat vond ik nogal voor de hand liggend; in elk kanaal zit zo,n weerstand. Meestal zit ie op een klein subprintje direkt achter de koptel plug. Elektrisch gezien zit hij in serie geschakeld tussen de "hete" uitgang van de versterker en de ingang van de koptel. De koptelefoons zitten altijd 3-polig aangesloten, met een centrale "nul"geleider.

Van heel veel versterkers kan je tegenwoordig op internet het schema vinden.

In bijgaand schema zie je de twee gearceerde weerstanden van zelfs 470 ohm in een Sony TA-AX44B. Dit geeft dus bijna 24 dB demping.......!!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 17 dec 2013 18:26

Re: koptel op audioversterker

Dat is ook wel voordehandliggend. Maar je noemde het al, een koptelefoon heeft 3 draden aangesloten. Een signaal van links, een signaal van rechts en een 'min / nul' .Laatstgenoemde is een gezamenlijke voor zowel links als rechts. Theoretisch zou je een weerstand in deze gezamenlijke ader kunnen opnemen. Dit resulteert ook in lagere demping (mits de impedantie lager wordt dan dat ie als was natuurlijk).

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 18 dec 2013 01:03

Re: koptel op audioversterker

Dat gaat om diverse redenen helemaal fout!

1. De beide eindversterkers gaan vermogen in elkaar,s zeer laagohmige uitgangen pompen via de koptelefoon.
2. Er vinden allerlei vereveningsstromen plaats; er ontstaat een vermenging van beide signalen via de gemeenschappeijke weerstand.

Dit is een van de meest voorkomende storingsbronnen in analoge audio apparatuur; dat er weerstand is in de nulgeleiders. Over deze weerstand kunnen allerlei stoorspanningen ontstaan. Daarom moeten nulgeleiders in audio-apparatuur zo kort mogelijk en van voldoende dikte zijn.

Zo,n weerstandje kost toch maar 10 eurocent ofzo. kleine besparing, grote gevolgen.

Berichten: 15

Geregistreerd: 07 apr 2012 20:57

Bericht 23 feb 2014 09:41

Re: koptel op audioversterker

Op mijn zoektocht naar de ideale hoofdtelefoon kwam ik dit "hogere wiskunde artikel" tegen.

Ik beheers helaas niet de technische kennis om dit te kunnen ontleden, vandaar dat ik graag de hulp van de kenners in wil roepen:

Ik gebruik nu een AKG-K701 hoofdtelefoon (icm een musical fidality hoofdtelefoonversterker): een meer dan uitstekende hoofdtelefoon maar ik blijf het diepe laag missen..
Ik heb deze week bij een ander forumlid een Beyerdynamic 770 gehoord en deze klonk veel dieper.

Op mijn zoektoch naar een goed alternatief las ik uitstekende recenties over de Beyerdynamic dt-880. Ik weet dat je niet blind af kan gaan op recencies maar ik heb al enige houvast in de diverse vergelijkingen.
Nu komt het punt:
Deze hoofdtelefoon is is 32, 250 en 600 ohm uitgebracht: Nu is juist de de 600 ohm versie als allerbeste beschreven.
Ik gebruik een 10 kanaals presonus firestudio project geluidskaart.

Kan iemand mij aangeven of een 250 of 600 ohm versie de beste combinatie met deze setup is?

Vast bedankt voor het meedenken

groeten,

Dennis
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 23 feb 2014 19:55

Re: koptel op audioversterker

Hadie Dennis.

http://www.headfonia.com/old-school-tri ... r-hd650/6/

Moetje lezen.......staat veel waars in, en ook waarom luidsprekers en koptelefoons vaak verschillend klinken.

Ik ben wat huiverig voor adviezen, omdat in deze prijsklasse het toch vooral een persoonlijke beleving is.

Het klopt wel, dat reeds vanouds de Beyerdybanics bekend zijn om hun basweergave. En dat de K701 wat weinig basbeleving geeft. MAAR: bovenstaande review geeft juist aan, dat de DT880 de MINSTE bas heeft........haha.

Als je dus van Musical Fidelity de M1-HPAP hebt, dan hebben we het hier over een heel goede klasse A versterker, en daar hoort gezien de prijsklasse ook een goede koptel bij.
Bij deze amp maakt het kwa samenwerking heel weinig uit, wat de impedantie van de aangesloten koptel is.
Je zou ook nog de Beyerdynamic T70 in je beoordeling kunnen betrekken.

Over het algemeen kun je wel stellen, dat de meeste open systemen wat minder laag geven, maar dat weer kompenseren met een iets transparanter geluidsbeeld.

Zelf heb ik zowel Sennheiser ( open ) als de AKG550, wat een gesloten systeem is. Voor MIJN oren is de laatste meer geschikt, maar dat kan bij ene ander weer precies andersom zijn.

Ik zou met zo,n goede hoofdtel versterker, toch vooral eerst eens gaan luisteren!

Berichten: 15

Geregistreerd: 07 apr 2012 20:57

Bericht 26 feb 2014 22:57

Re: koptel op audioversterker

Hallo Geert,

Hartelijk bedankt voor je info en voor de link : ik heb het artikel met veel plezier gelezen:

Ik hoop dat er nog mede Hauptwerkers zijn die, net als ik, de AKG K-701iets te mager in de laag vinden klinken en, wellicht een alternatief gevonden hebben die wel voldoet aan die wens.
Mocht iemand hier nog iets over kwijt willen: Ik sta open voor iedere aanbeveling.

Groeten,

Dennis
Avatar gebruiker

Berichten: 96

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 20 jun 2014 13:27

Re: koptel op audioversterker

Door de opkomst van draagbare audio-apparaten is er een trend de laatste jaren geweest, om de koptelefoons dus laagohmiger te maken, zodat ze het ook goed doen op een mp3-spelertje.

In het verleden was de impedantie 300 tot 600 ohm.

In de meeste Hfi-versterkers is in serie met de koptelefoon-uitgang een weerstand opgenomen van meestal ergens rond de 350 a 400 ohm. Bij de hoogohmige koptel heefty dit een verwaarloosbaar effect.
Bij de laagohmige types zal het de techneuten nu al duidelijk worden, dat hierdoor een verzwakking van het signaal optreedt, van tussen de 10 en ruim 20 dB. In mijn geval zat er bv 360 ohm voor; dit wordt dan 20 log R1 + R2 gedeeld door R2, w2aarbij R1 de serieweerstand is, en R2 de impedantie van de koptel.

Bij mij dus 20 log 392 / 32 = 20 log 12,25 = 21,76 dB !!!! Die versterker staat daardoor konstant op zn tenen te draaien.


Dag Geert,

Dus als ik het goed begrijp dan zou een koptelefoon met een interne weerstand van zeg 200 ohm in dit voorbeeld minder verzwakking van het signaal geven: 20 log (360+200)/200 = 8.9 dB! Dat zou je toch niet verwachten als de totale weerstand toeneemt? Of komt dat doordat de spanning toeneemt bij een gelijke stroomsterkte en dus de power (P=V*I)?

groeten,
Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 26 jun 2014 21:57

Re: koptel op audioversterker

Hallo p de Jong, het gaat alleen maar om de wet van Ohm...!! Een spanningsdeler dus. De uitgangsspanning van een versterker is konstant, onafhankelijk van de aangesloten belasting; dit komt o.a. door de toegepaste tegenkoppeling.

bij een hogere impedantie van de koptelefoon, is bij gelijkblijvende serieweerstand de zodoende de overgebleven restspanning over de koptelefoon gewoon hoger omdat de deelfactor kleiner is geworden.

HG

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 13 dec 2014 22:57

Re: koptel op audioversterker

Goedenavond,

Misschien niet helemaal juist onder dit topic. Maar ik heb vandaag een Musical Fidelity V-Can 2 hoofdtelefoonversterker op MP gekocht.
Ik had deze aangesloten op de SPDIF uitgang van m'n Focusrite Saffire Pro 24 via een omvormer van digitaal naar analoog en dan met 2 RCA kabels naar de ingang v/d hoofdtelefoonversterker.
Helaas geen geluid uit de koptelefoon....

Wat doe ik fout? De Focusrite heeft vlgns mij geen RCA uitgangen, dus dacht ik het via SPDIF te doen.

Om uit te sluiten dat de gekochte hoofdtelefoon versterker kapot is, deze aangesloten op m'n Sony versterker en met een cd uitgeprobeerd. Dan komt er dus wel geluid uit de hoofdtelefoon.

Groet,

Albert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 dec 2014 23:35

Re: koptel op audioversterker

Albert schreef:Goedenavond,

Misschien niet helemaal juist onder dit topic. Maar ik heb vandaag een Musical Fidelity V-Can 2 hoofdtelefoonversterker op MP gekocht.
Ik had deze aangesloten op de SPDIF uitgang van m'n Focusrite Saffire Pro 24 via een omvormer van digitaal naar analoog en dan met 2 RCA kabels naar de ingang v/d hoofdtelefoonversterker.
Helaas geen geluid uit de koptelefoon....

Wat doe ik fout? De Focusrite heeft vlgns mij geen RCA uitgangen, dus dacht ik het via SPDIF te doen.

Om uit te sluiten dat de gekochte hoofdtelefoon versterker kapot is, deze aangesloten op m'n Sony versterker en met een cd uitgeprobeerd. Dan komt er dus wel geluid uit de hoofdtelefoon.

Groet,

Albert



Hoi Albert,

Misschien begrijp ik je vraag niet goed, of bedoel jij iets anders??

Maar de focusrite 24 heeft aan de voorzijde een hoofdtelefoon aansluiting!!!!!
Dus wat is het probleem?

Gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 14 dec 2014 00:26

Re: koptel op audioversterker

Jan Wim

Dat klopt, ik heb er al jaren mee gespeeld. Maar ik was niet tevreden over de basweergave via de HT. Met een hoofdtelefoonversterker zou dit beter moeten zijn....

Groet,
Albert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 14 dec 2014 13:50

Re: koptel op audioversterker

Moet ik TOCH mijn radiostilte even verbreken......

Omdat het bij SPDIF om een digitale bitstroom gaat, met een bepaalde klokfrekwentie, moet he tontvangende apparaat, in dit geval de SPDIF naar analoog omvormer, dus op dezelfde bitrate staan ingesteld, anders kannie niet synchroniseren.

Geef svp even nerk/type van deze omvormer aan. Zit er geen ledje op, dat staat te knipperen????

Dat komt allemaal best goed.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 14 dec 2014 13:52

Re: koptel op audioversterker

Ha, ik lees er even overheen, maar, terecht, roept Jan-Wim hier, waarom gebruik je niet de D/A omzetter van de Focusrite????

Dus ben nu NOG meer nieuwsgierig, naar het type externe omzetter dat je gebruikt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 14 dec 2014 14:15

Re: koptel op audioversterker

http://www.fiio.net/en/products/15 Deze heb ik zelf. Ongeveer gelijke specs.

Ik heb hem gewoon op een line out van mijn MOTU Microbook II aangesloten.

Bij mij is het bittere noodzaak; ik ben plm 20 dB gehoor kwijt, dus krijg ik op de normale koptel uitgangen van apparaten gewoon te weinig uitsturing.

Maar nu moet ik toch NOG even een fabel ondergraven:De koptelefoon-uitgangen van de huidige Audio Devices zijn gewoon lineair...!!

Wel is het psycho-akoestisch zo, dat als het geluid zwakker is, het laag eerder verdwijnt dan het midden ( Fletcher-Munson kromme). Maar dat zal hier niet de orozaak zijn, tenzij jij ook een gehoorverlies hebt.

Wat je natuurlijk moet doen, is, een beetje basslift geven in de equaliser van je geluidskaart ( als je tenminste nog niet de verstandige stap hebt gezet om ale je audio via Reaper te laten lopen, waar je zeer fraaie gedetailleeerde tooncorrekties kunt doen).

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 14 dec 2014 14:54

Re: koptel op audioversterker

Ik BLIJF weer reageren...sory, maar ik heb weer iets over het hoofd geslagen.
Je zegt nl, dat jouw Focusrite geen RCA uitgangen heeft. Dat klopt.

Het zou zo moeten zijn, dat een ieder, die dit soort hoogwaardige apparatuur gaat gebruiken, eerst eens even een cursusje krijgt. Dit is NIET cynisch bedoeld hoor.... Maar je hebt dus op je Focusrite SYMMETRISCHE audio uitgangen, die zijn afgewerkt op 1/4 inch jackpluggen.

Daar stop je dan even van die verlopen in van 1/4 inch naar tulp ( RCA) en volia, nu heb je ASYMMETRISCHE RCS audio uitgangen.....Deze verlooppluggen zijn namelijk 2-polig, waardoor zij slechts 1 van beide aanwezige audiosignalen aftakken en converteren naar RCA.

Je hebt wellicht al gezien, dat bijvoorbeeld aktieve monitoren, op de FOcusrite aangesloten worden met op het oog DEZELFDE 1/4 inch jackplug, maar die heeft DRIE aansluitingen, waardoor die dus WEL het symmetrische aduio signaal kunnen aftappen.

Hop[elijk komt dit over, en weet je nu wat meer ove audio anasluitingen.

Succes ermee, en die koptel vs is best een goed dingetje hoor, waarmee je net wat meer uitsturing op je koptelefoon kan krijgen. Maar kan dus OOK gewoon op je koptelefoon-uitgang worden aangesloten.

Daarvoor heb je wel weer en speciaal snoertje nodig natuurlijk!

HG

Gert

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 15 dec 2014 18:09

Re: koptel op audioversterker

Hallo Geert,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Een cursus zou voor mij zo gek nog niet zijn....
De omvormer is een KEM digitaal naar analoog omvormer, type weet ik even niet.
Ik heb geen reaper.
Als ik het goed begrijp kan ik een verloop kabel Jack naar 2 x RCA in de hoofdtelefoon aansluiting v/d Focusrite doen en hierop de HT versterker aansluiten en dan zou het moeten werken ?
Bedoel je zoiets ? Procab CAB719 jack male stereo - 2x RCA male 1.50 meter (bij Bax 5,20 euro)

Groet,

Albert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 dec 2014 19:55

Re: koptel op audioversterker

Ja dat klopt, en gaat prima. Maar theoretishcis er nog een kleine winst te behalen als je gebruik maakt van de audio uitgangen achterop. Dan moet je even twee stuksvan die verloopplugen van 1/4 inch jack naar rca kopen die kosten nog geen 2 euro denk ik en dan kan je gewoon met een stereo snoertje met aan allebei de kanten RCA naar je koptel versterker.

Succes ermee!

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 15 dec 2014 22:31

Re: koptel op audioversterker

Geert,

Ik heb alle 6 audio uitgangen achterop al in gebruik; 4 voor m'n frontspeakers en 2 voor de 2 subwoofers in m'n Content orgel. Ook de SPDIF uitgang is in gebruik trouwens (via het eerder genoemde omvormertje naar de rearspeakers).
Ik ben nu van plan om morgen even bij Bax zo'n verloopkabeltje te gaan halen en op de HT uitgang v/d Focusrite aan te sluiten. Ben benieuwd naar het resultaat !
Ik laat even weten of het gelukt is.

Groet,

Albert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 dec 2014 23:17

Re: koptel op audioversterker

De HT-uitgang?? Wat is dat nou weer??

Helaas is bij een aantal audio devices de koptel GEEN apart audio kanaal. Dit staat dus gewoon parallel aan 1 van je reeds in gebruik zijnde aansluitinge op de achterzijde.

Wat je nu kunt doen, is in bv Reaper een aparte mix maken voor koptelefoongebruik, waarbij dan alle kanalen in een mixdown naar stereo gaan. En dan kan je daarin ook aangeven, dat de output naar DIE audio uitgang moet gaan, waar ook je koptelefoon op is aangesloten.

Helaas kan je dus meestal NIET de eveneens daarop aangesloten luidsprekers stil laten, dus dan moet je die handmatig uitschakelen als je op de koptel gaat. Minder elegant.

Als jij en betere oplossing hebt gevonden, roep het hier dan even. Kan ik ook weer wat leren.

Anders is het zaak, een device met meer uitgangen aan te schaffen.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 16 dec 2014 00:15

Re: koptel op audioversterker

Albert,

Ik gebruik ook een hoofdtel versterker, de X-can v3, en ben daar zeer mee in mijn nopjes.
Het signaal van mijn audiodevice gaat eerst naar de X-can en hierop kan je deze direct weer doorlussen naar de (front)monitoren. Kan dit bij jouw v2 ook?
Wanneer ik de behoefte heb om over dit kanaal een mix te sturen dan doe ik dat via reaper.

Fokko


Edit: vanuit line out van de x-can gaat ie niet direct naar de monitoren, maar eerst naar/via de PVC (passive volume control). Voor zowel front als rear gebruik ik een PVC om volume makkelijk te kunnen wijzigen vanaf mijn orgelbank. Handig hoor.

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 16 dec 2014 22:59

Re: koptel op audioversterker

Geert,

Ik heb het verloop kabeltje via de hoofdtelefoonuitgang v/d Focusrite aangesloten op de hoofdtelefoon versterker en het werkt! Hartelijk dank voor de goede tip.
Zoals ik al eerder zei, heb ik geen reaper, maar ik mix met de S-mix v/d Focusrite de front en rear kanalen (in mijn geval DAW 1+2 voor front en DAW 7+8 voor rear en stuur die naar line output 3+4 (= voor de hoofdtelefoon)
Ik ben hier verder wel tevreden over. Vooral mijn meest bespeelde set Tholen klinkt op deze manier beter als dat ik met de ingebouwde slider van dat set werk.

Fokko,
Ik weet niet of dat doorlussen bij mijn v-can ook kan. Voorlopig wil ik hem alleen voor de hoofdtelefoon gebruiken

Groet,

Albert
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com