Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Opstelling speakers

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 07 jan 2014 14:44

Opstelling speakers

Hoi Klaas

Ik zou zeker de boxen zo dicht mogelijk tegen elkaar aan zetten. probeer wel alles zo goed mogelijk te ontkoppelen met een laagje schuimrubber. Nu is je opstelling van de boxenparen L321-123R je zou natuurlijk ook L123-123R kunnen proberen dan behoud je tussen elk stereo paar de juiste breedte.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 07 jan 2014 16:31

Helemaal met Jan L eens! Je zit gewoon te dichtbij de speakers voor een meer uit elkaar echte stereo opstelling zoals je dat doet bij een luisterruimte, dan ontstaat een gat in het midden. Vooral goede ontkoppeling onder de speakers aanbrengen!

Ook heb ik weleens iemand gezien, die zijn orgel een paar meter VOOR de muur heeft staan, en zijn speakers dus een aantal meters voor zich uit kon plaatsen. Dan kan je wel baat hebben bij een echte stereo opstelling ( gelijkzijdige driehoek).

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 07 jan 2014 17:03

Geert schreef:Ook heb ik weleens iemand gezien, die zijn orgel een paar meter VOOR de muur heeft staan, en zijn speakers dus een aantal meters voor zich uit kon plaatsen. Dan kan je wel baat hebben bij een echte stereo opstelling ( gelijkzijdige driehoek).


Dit heb ik ook gedaan, zeer naar tevredenheid. En ik ben er een tegenstander van om boxen binnenin een meubel te plaatsen, dat zorgt alleen maar voor reflecties etc. Maar dat is een afweging van visuele esthetiek versus audiotieve esthetiek (moet het vooral mooi zijn om te zien of om te horen?).

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jan 2014 18:08

ik ben zelf al jaren aan het stoeien met boxen, Multi kanaals enz

heb 3 stereoparen gehad, 2 stereo paren gestapeld, gespreid ect.

Wat je ook doet met multikanaals, het stereobeeld klopt niet meer,hoe je ook schuift of opsteld, je blijft eenvoudig weg al met Fase verschillen zitten, tijds domein wat niet klopt.
je kan je voorstellen een "solo"speakerbox heeft meestal een Mid/bas en een tweeter, deze worden zo goed als kwaad in fase gebracht met elkaar.

KEF gebruikt vaak een dubbele conus

dus je kan je voorstellen dat als je 1 paar netjes in balans heb dat het 2e paar wat je er bovenop zet, of ernaast dit altijd negatieve gevolgen voor de Buurman speaker heeft.

ik heb mede met hulp een box gemaakt/ontwikkeld die met één enkel stereopaar meer dan voldoende is
het stereobeeld klopt perfect
Dynamisch geschikt voor hauptwerk

Maar het blijft altijd een afweging, een goedkope speaker, is nu eenmaal niet in staat (omdat hier uiteraard goedkope producten in verwerkt zijn) om goede eigenschappen weer te geven
De kwaliteit van de driver en filter zijn bepalend, maar een kast ontwerp is eveneens net zo belangrijk

Dus als je aan gewezen bent op de wat goedkopere speakers dan moet je soms om een wat betere spreiding te krijgen wel overschakelen naar meer kanaals.Maar dit gaat altijd ten koste van het totaalbeeld

Bij een goed opgestelde configuratie hoort het geluidsbeeld netjes uit het midden te komen zonder naar links of rechts te trekken.

als dit beeld al klopt, dan is er eigenlijk geen meerwaarde meer voor multikanaals(Althans in een huiskamer)
een goed afgestelde sub kan nauturlijk wel wat beleving toevoegen, maar een sub moet je niet kunnen lokaliseren
je moet je altijd afragen staat mijn sub nu aan of uit?
je moet hem net missen als je de sub daadwerkelijk uitzet.

is dit niet het geval dan domineert de sub teveel

een sub moet eigenlijk zacht mee ademen met de laagste orgeltonen



gr

JW

ps
ikzelf heb ook jaren multikanaals gespeeld, omdat ik simpelweg niet het geld had, om naar een veel hoger level te gaan
maar achteraf (is makkelijk praten) kan je beter eerst zorgen dat je audio keten perfect is, dan zal je vanzelf merken dat goed kwaliteits samplesets veel meer laten horen, dan dat ze doen op gemiddelde speakers
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 07 jan 2014 18:32

Hey Jan Wim

We komen steeds meer op 1 lijn te zitten. :D :D Ik was altijd al een groot voorstander van fase correcte weergave (kef) zeker gezien mijn positieve ervaringen in mijn gewone audio set. Dus gebruik ik liever met surround gewoon een stereopaar in het front. Ook Martin Dyde heeft zich in het kader van surround weergave ook in deze richting uitgelaten :!: Dit geeft het meest rustige soundfield met surround sets.
Net als jij heb ik gekozen voor kwaliteit i.p.v. Kwantiteit. Hiermee zeg ik niet dat de door Klaas gekozen boxen slecht zijn, zeker niet, maar ja je kan je geld maar 1x uitgeven.

Groet Jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 07 jan 2014 19:07

Hier niet genoemd maar wel een waardevolle aanvulling vind ik: Verdeel niet alle frontstemmen over alle kanalen, maar gebruik een stereopaar per klavier. Ai, ik zie het al 4 klavieren met pedaal, dat wordt lastiger.

Ikzelf heb 2 klavieren en twee sets speakers (front). Omdat de locatie van de hoog en midweergevers ook qua hoogte (tov luisteraar) verschilt hoor je dus duidelijk of je of het hoofdwerk (weergevers op oorhoogte) of het nevenwerk (weergevers een meter boven oorhoogte) speelt, zoals ook het geval bij een echt orgel. (is bij een rugwerk misschien wat lastiger :D
Voor mijn gevoel is de dynamiek/draagkracht/realisme in dat geval groter. Met name merkbaar op het moment dat je het bovenwerk erbij koppelt.

Pedaal is bij mij gecombineerd met de hoofdwerkspeakers (deze hebben een groter bereik in het lagere frequentiespectrum).


Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jan 2014 19:35

Loosman schreef:Hey Jan Wim

We komen steeds meer op 1 lijn te zitten. :D :D Ik was altijd al een groot voorstander van fase correcte weergave (kef) zeker gezien mijn positieve ervaringen in mijn gewone audio set. Dus gebruik ik liever met surround gewoon een stereopaar in het front. Ook Martin Dyde heeft zich in het kader van surround weergave ook in deze richting uitgelaten :!: Dit geeft het meest rustige soundfield met surround sets.
Net als jij heb ik gekozen voor kwaliteit i.p.v. Kwantiteit. Hiermee zeg ik niet dat de door Klaas gekozen boxen slecht zijn, zeker niet, maar ja je kan je geld maar 1x uitgeven.

Groet Jan



Hoi Jan,

inderdaad Jan het geld kan je maar vaak 1x uitgeven, de verleiding is dan ook groot om het met "minder"te doen

ik zal ook de laatste zijn die gaat zeggen dat Klaas zijn boxen slecht zijn.

het is ook maar net wat je gewend bent, aan geluid ga je wennen.

Wel is mijn ervaring dat als je speakers of je configuratie niet in orde zijn icm met Hauptwerk, dat je vanzelf op zoek gaat naar iets beters
Het geluid gaat vermoeien.
je gaat een "gat" ervaren in je geluidsbeeld, dit word vaak opgevuld met nog een stereopaar.

Maar uit eindelijk dwaal je steeds verder van de stereo opname bron af, met daarbij een steeds on nauwkeuriger geluidsbeeld
gr

JW

Ps ik heb sinds kort een tweeter die ook in het supertweeter bereik komt, als Tweak heb ik tweeter in een apart gesloten behuizing gestopt volledig afgevuld met 2 kilo gedroogd zilverzand.

de precieze weergave hiervan benaderd toch al vrij snel die van een Electrostaat
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 07 jan 2014 20:11

Dag Jan Wim,

Ik lees in je laatste bijdragen niets over je correctie software. Hoe zit dat?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jan 2014 20:40

Peter schreef:Dag Jan Wim,

Ik lees in je laatste bijdragen niets over je correctie software. Hoe zit dat?



Hoi Peter,

klopt ik heb de correctie software ook (nog) niet gebruikt, deze heb ik wel toegepast bij een kennis van me.

als mijn witte Teun orgel de deur uit is, dan pas kan ik echt alles definitief opstellen, en dan ga ik zeker kijken wat de correctie software bij mij thuis doet.



Sorry Klaas we hebben je topic aardig vervuild..............


misschien moet Evert-Jan het grote Topic cleaner mes er maar inzetten.


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 07 jan 2014 21:13

Hoi Jan Wim

Wat zijn je ervaringen met die supertweeter? Geeft het verbetering in de ruimtelijkheid?

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jan 2014 21:57

Re: Opstelling speakers

Hoi Jan,


Vaak denk ik dat in de audio wereld er veel fabels en halve waarheden ronddwalen
want als ik de specificatie's bekijk van de tweeter, dan ligt het bereik ver buiten het menselijk gehoor

Maar toch voegt het iets toe, er ontstaat bij gebruik meer een 3d in de hoge regionen, weet niet precies hoe ik het moet omschrijven. schijnbaar is het menselijk gehoor tot veel in staat

zoals een 18 voets sub geen geluid meer geeft maar alleen trilling
zo werkt de tweeter in mijn beleving ook eigenlijk weinig hoorbaar, maar ten opzichte van een normale tweeter geeft de super tweet toch een meerwaarde.


discutabel blijft of de meerprijs dit waard is?

als je hem niet hebt mis je het niet, en heb je het eenmaal gehoord dan is zonder eigenlijk geen optie

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 07 jan 2014 22:24

Re: Opstelling speakers

Hoi Jan Wim

Over de supertweeter gesproken!
Ooit is Philip van Deijk van Hifi.nl bij mij geweest voor een recensie. Dit was in 2004. De installatie staat recht tegenover mijn orgel.
Er is veel veranderd in de kelder. Het oude doorgezakte Ikea meubel is vervangen. De Nad einversterker en Kef boxen en rest van de apparatuur is alweer van eigenaar veranderd en op de vloer ligt mooi laminaat en de tv is nu een mooie platte Sony geworden. Maar wat interessant is , is om het stukje over de super tweeter te lezen.
www.hifi.nl/artikel/1642/Yamaha-Jan.html

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jan 2014 23:16

Re: Opstelling speakers

Hoi Jan,

Erg boeiend verslag, je hebt zelfs de BG vloer verhoogd voor de kelder.

Heb je nu een niveau verschil, of is alles gelift?

Ergens lijkt het audio verhaal wel een beetje op mijn audio verleden, ik heb dan wel geen home cinema kelder, maar mijn audio tocht is begonnen met een vloerstaander achter op de fiets naar S en C daar aangekomen schoot de toenmalige eigenaar toch wel in de lach, met de vraag wat ik met dat goedkope speakertje wou gaan horen, vanaf dat moment ben ik een beetje verzeild geraakt in de audio world.

Ik ben met zelfbouw gestart, omdat je dan nog veel kan aanpassen naar wens.
Maar ook met vallen en opstaan.

Veel gesoldeerd, veel kasten gebouwd, even veel weer naar de vuilstort gebracht :roll:

En dan uit eindelijk bouw je een ontwerp dat na veel tegenslagen wel lukt, wel heb ik hulp gehad van de voormalige eigenaar van S en C dmv advies en ervaring.

En inderdaad de super tweeter voegt toch iets toe, het is juist omschreven in je artikel.

Maar was je vloerbedekking akoestisch gezien niet beter dan het huidige laminaat?

In iedergeval een leuk verslag

Gr.
Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 08 jan 2014 00:54

Re: Opstelling speakers

Hoi Jan Wim

Ik heb samen met mijn zwager de vloer in de kamer gedeeltelijk 20cm verhoogd. Als je vanuit de tuin naar de kamer kijkt dan lijkt de vloer te zweven. Op deze wijze krijg ik van 2kanten daglicht in de kelder. Dit hebben we bewust gedaan omdat ik eigenlijk een two level woonruimte wilde maken met boven de eettafel en zithoek en onder de orgel hoek en aan de andere kant de audio video hoek.
M.b.t. De demping, voor de tv ligt een groot hoogpolig kleed op het laminaat en achter de tv zijn witte geluidsdempingsplaten (i.p.v. Die lelijke grijze op de foto) aangebracht die ook bij het orgelgedeelte tussen de plafondbalken zijn aangebracht. Dus aardig wat demping. Het klinkt vrij droog. Toch denk ik er wel over om ook een kleed in mijn orgel gedeelte te leggen.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 08 jan 2014 12:04

Re: Opstelling speakers

Terug naar het begin....en zelfs naar het begin van het forum...toen vond er namelijk eenzelfde discussie plaats...

Ook ik heb...naast surroundspeakers..."slechts twee goede hoofdspeakers en deze voldoen prima.
Ik ben toen ook wel wezen luisteren naar mensen met 6 of acht stuks..ik vond dit toch stukken minder qua stereobeleving.

Ik zou wel 6 speakers willen hebben...maar die zou ik dan verdelen over de divere klavieren..werken.
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 08 jan 2014 13:49

Re: Opstelling speakers

Hoi Ron

De geschiedenis herhaalt zich in deze discussie. Als je meerdere boxen wil gebruiken dan is het verdelen van klavieren of registers denk ik de beste optie. Als je op het Engels talige forum kijkt dan is er een zekere Chris die wel iets van 24 paar boxen heeft. Vaak lees je dat hij aan' t experimenteren is met de routing van de registers over de vele boxen en vaak komt hij dan op een configuratie uit die helemaal geweldig is en een paar maanden later is hij weer aan' t experimenteren.
Dus ik denk dat hij nooit echt helemaal tevreden is. Als je dan de ervaringen van Jan Wim leest dan begrijp je beter waarom dat zo is. Zelf heb ik ook wel iets aan spreiding gedaan maar dan in de box zelf. Ik ben namelijk van een 2weg (inclusief sub is het eigenlijk een 3weg) naar een 3weg (4weg met sub) gegaan. Ik heb toendertijd mijn kef r100 vervangen door de kef r300. Deze Kef heeft een extra lage tonen speaker die daardoor een heel stuk belasting van de mid/hogetonen speaker wegneemt. De resulteerde in een makkelijker en gedetailleerdere weergave. Dus als je meer spreiding wilt om het de speakers makkelijker te maken dan kan je het ook in de speakers zelf zoeken. Je behoudt dan wel het stereo plaatsing voordeel van een enkel stereo paar.

Groet Jan

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com