Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Biamping-biwiring speakers

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 10 jan 2014 00:16

Biamping-biwiring speakers

Zou graag het eens over biamping van speakers hebben. Misschien willen anderen er ook wel meer van weten.
Als je speakers gaat biampen gaan er dan ook verschillende kanaalen in 1 speaker?.Dat kan toch niet anders of er zitten 4 uitgangen voor 2 kanalen aan de versterker?
Pete

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jan 2014 07:56

Re: Biamping-biwiring speakers

Hoi Pete,

Bi amping en bi wiring zijn 2 totaal verschillende dingen

Voor BW en BA moet je wel 4 aansluitpolen op je versterker en speaker terminal hebben, het eventuele verbindings bruggetje tussen die Polen moet worden verwijderd.

BW dan word de speaker gevoed door met twee draden,meestal een draad gaat dan naar het hoog, en een draad naar het laag.
De versterker moet dit ook kunnen qua aansluiting uiteraard.

BA word ook met dubbele aansluitdraden gewerkt, echter nu krijgt de hoog sectie een aparte versterker
En de laag sectie krijgt een aparte versterker.

Dit kan je schematisch horizontaal aansluiten of verticaal.


Over BW kan je hele discussies voeren of dit nut heeft of niet,bij BW heb je een dubbele draad dikte, maar in de praktijk valt er nauwelijks winst te behalen.

BA is beter,nadeel is dat het per kanaal 2 versterkers kost, maar er valt dan wel winst te behalen, je hebt meer gescheiden vermogen, in de praktijk krijg je een schoner rustiger geluidsbeeld.

Je kan met BA geen 2 kanalen aansluiten

Gr.

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 10 jan 2014 10:24

Re: Biamping-biwiring speakers

Jan Wim schreef:Hoi Pete,

Dit kan je schematisch horizontaal aansluiten of verticaal.

BA is beter,nadeel is dat het per kanaal 2 versterkers kost, maar er valt dan wel winst te behalen, je hebt meer gescheiden vermogen, in de praktijk krijg je een schoner rustiger geluidsbeeld.

JW


Hallo Jan Wim, wat bedoel je met schematisch horizontaal of verticaal aansluiten?


Het feit dat je 2 versterkers gebruikt bij BA is niet echt de reden van 'beter'. Volgens mij wordt het vooral 'beter' omdat je het signaal vanuit de bron met actieve filtering scheidt in hoog en laag en vervolgens per frequentiedeel versterkt.


Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 10 jan 2014 14:17

Re: Biamping-biwiring speakers

Idd Jan, dat is het belangrijkste voordeel, dat je dus de filters beter kunt dimensioneren, want er hoeven geen hoge lsp stromen doorheen, en de impedanties liggen gunstiger.
Verder spelen de onvermijdelijke vermogensverliezen in de filters geen rol meer; immers het vermogen wordt pas opgewekt NA het filter.

Verder is er nog een voordeel: de zeer lage uitgangsimpedantie van de versterker is nu rechtstreeks aangesloten op de luidspreker, zonder dat er een filter tussenzit, wat altijd deze impedantie verhoogt.
Door deze lage uitgangsimpeantie worden niet gewenste konusbewegingen afgeremd.

Moet je natuurlijk WEL voldoende dikke lsp-kabels gebruiken!

Voor een versterker - mits goed gedimensioneerd - maakt het niets uit, of hij nu het volledige spectrum of slechts een gedeelte moet weergeven. Als het wel zou uitmaken, bv minder Transient IntermodulatieVervorming, dan is het ontwerp gewoon niet goed.
Wel kan je natuurlijk de vermogens aanpassen; het is niet nodig om voor het hoog hetzelfde vermogen beschikbaar te stellen als voor het laag.

Kortom: Bi-amping is ok! Tri-amping ook natuurlijk.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jan 2014 15:51

Re: Biamping-biwiring speakers

Jan schreef:
Jan Wim schreef:Hoi Pete,

Dit kan je schematisch horizontaal aansluiten of verticaal.

BA is beter,nadeel is dat het per kanaal 2 versterkers kost, maar er valt dan wel winst te behalen, je hebt meer gescheiden vermogen, in de praktijk krijg je een schoner rustiger geluidsbeeld.

JW


Hallo Jan Wim, wat bedoel je met schematisch horizontaal of verticaal aansluiten?


Het feit dat je 2 versterkers gebruikt bij BA is niet echt de reden van 'beter'. Volgens mij wordt het vooral 'beter' omdat je het signaal vanuit de bron met actieve filtering scheidt in hoog en laag en vervolgens per frequentiedeel versterkt.


Jan


Klopt dan houd je toch een schoner ( rustiger) geluidsbeeld over, dat bedoel ik met een rustiger beeld, een schoner beeld omdat er gescheiden word, logisch dat dit per frequentiedeel gebeurd

Gr.

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 10 jan 2014 16:35

Re: Biamping-biwiring speakers

En wat is dan het antwoord op mijn vraag van schematisch verticaal of horizontaal aansluiten???

Jan

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 10 jan 2014 16:43

Re: Biamping-biwiring speakers

Dank je,Jan Wim.(Mijn broer heet Wim Jan) :?
Dus waar het op neer komt ,de 4 polen aan de speaker,die krijgen allen het zelfde signaal vanuit de versterker.?
Het is niet zo dat de 2 bovenste polen een verschillend signaal vanuit de versterker krijgen dan de onderste 2 polen van de speaker.
Pete

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jan 2014 17:58

Re: Biamping-biwiring speakers

Jan schreef:En wat is dan het antwoord op mijn vraag van schematisch verticaal of horizontaal aansluiten???

Jan



hoi Jan,

Ik dacht dat je ook enige audiokennis had?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jan 2014 18:04

Re: Biamping-biwiring speakers

pedro schreef:Dank je,Jan Wim.(Mijn broer heet Wim Jan) :?
Dus waar het op neer komt ,de 4 polen aan de speaker,die krijgen allen het zelfde signaal vanuit de versterker.?
Het is niet zo dat de 2 bovenste polen een verschillend signaal vanuit de versterker krijgen dan de onderste 2 polen van de speaker.
Pete




Hoi Pete,

je moet naar de aansluitterminal kijken
Dan zie je als het goed is een verbindingsstrip/draad tussen de onderste en bovenste connector lopen

Deze moet je eerst verwijderen
Als je gaat Bi-wiren dan krijgt inderdaad alle 4 de polen het zelfde signaal, wel met dubbelle draad

Als je gaat Bi-ampen, dan krijgt de onderste pool een aparte versterker, en de bovenste pool ook een aparte versterker

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 10 jan 2014 18:27

Re: Biamping-biwiring speakers

Jan Wim schreef:
Jan schreef:En wat is dan het antwoord op mijn vraag van schematisch verticaal of horizontaal aansluiten???

Jan



hoi Jan,

Ik dacht dat je ook enige audiokennis had?


Misschien valt het begrip 'schematisch verticaal of horizontaal aansluiten' buiten de definitie van 'enige audiokennis' ?
Graag het antwoord op de vraag?

groet Jan

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 10 jan 2014 18:40

Re: Biamping-biwiring speakers

Ja,Jan Wim dat begrijp ik dat de verbindingsstrip er dan uit gaat.
Verder is het nog niet helemaal helder.
Dus dan ga je vanuit de versterker met 4 draden inplaats van twee.Maar deze 4 draden die bevatten dezelfde 2 kanaalen ( 1 stereo)die uit de soundcard komen.Dus nu moet je met die 2 kanaalen 4 uitgangen vanuit je versterker maken.
Zo is het zeker?
Pete

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jan 2014 19:12

Re: Biamping-biwiring speakers

Jan schreef:
Jan Wim schreef:
Jan schreef:En wat is dan het antwoord op mijn vraag van schematisch verticaal of horizontaal aansluiten???

Jan



hoi Jan,

Ik dacht dat je ook enige audiokennis had?


Misschien valt het begrip 'schematisch verticaal of horizontaal aansluiten' buiten de definitie van 'enige audiokennis' ?
Graag het antwoord op de vraag?


Iedere Audiofiel weet dat Bi-ampen zowel horizontaal als verticaal is toe te passen
Dus word het lastig om een antwoord op je vraag te geven, ik weet niet hoe ik simpel met woorden dit kan uitleggen

Vandaar mijn aanduiding met schematisch!!!

ik zal een plaatje bijvoegen, dit verduidelijkt meer dan tekst denk ik

gr

JW

groet Jan
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 10 jan 2014 22:01

Re: Biamping-biwiring speakers

Aha,

In het ene geval gebruik per speaker een 2-kanaals versterker, 1 kanaal voor hoog en 1 kanaal voor laag en in het andere geval gebruik je een 2-kanaals versterker voor hoog links en rechts en een andere 2-kanaals versterker voor laag links en rechts.

Ik heb echter wel mijn twijfels over het onderste plaatje, dus waar 'Horizontal Bi-Amp' bij staat. Volgens mij klopt dat niet en is het gewoon stereo met de linkjes op de speakers gewoon intact. Er zijn wel twee 2-kanaals versterker getekend, misschien in bridged-mode?

Ik ken het principe wel, maar nooit geweten dat hiervoor begrippen zijn gedefinieerd.

Bedankt voor de plaatjes, groet Jan

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 10 jan 2014 22:26

Re: Biamping-biwiring speakers

Hoe kan je de HIGH-LOW apart uit de versterker halen? Dat gaat toch niet?
Zou de locatie van de poles van alle speakers hetzelfde wezen? De lagere voor de de LOWS,en het setje wat hoger zit voor de HIGHS.
Pete

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jan 2014 22:42

Re: Biamping-biwiring speakers

pedro schreef:Hoe kan je de HIGH-LOW apart uit de versterker halen? Dat gaat toch niet?
Zou de locatie van de poles van alle speakers hetzelfde wezen? De lagere voor de de LOWS,en het setje wat hoger zit voor de HIGHS.
Pete



Even proberen Pete
haal de strip er tussen uit, sluit de kabel aan op de onderste pool, dan hoor je gelijk welke volgorde er aan gehouden is, en of het filter ook geschikt is voor bi wiring-amping

Ik heb wel eens speakers een update gegeven, die netjes 4 polen hadden maar achter de terminal gingen er keurig 2 draadjes naar het filter :lol:


gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jan 2014 23:00

Re: Biamping-biwiring speakers

Hoi Jan,

Het kan inderdaad met een 2 kanaals versterker maar dit kan ook met 2 afzonderlijke versterkers

het 2e plaatje klopt wel maar is heel anders van opbouw.
Let daarbij op de hoe de OUTPUT naar de versterkers gaat
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com