Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

latency

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 7

Geregistreerd: 22 jun 2013 20:31

Bericht 16 jan 2014 00:55

latency

Ik wilde even een onderwerp aansnijden mbt latency. Ik had vanaf het begin erg hinder van vertraging, aanslag toets en vervolgens geluid van mijn Hauptwerk orgel.
Ik dacht eerst dat dit te maken had met mijn pc configuratie. Met dank aan Jan Wim, die vanavond zelfs in de gelegenheid was om langs te komen, bleek dit allemaal niet het geval.

Het probleem bleek te maken te hebben met mijn stereo set. Betrof een Harman Kardon 2.1 set. Kennelijk zit er een minimale bufferopbouw in dit systeem waardoor dus een vertraging ontstaat. Getest door middel van geluidsboxen koppelen op de externe geluidskaart van het Hauptwerk orgel. Ben in ieder geval dik tevreden omdat de oplossing nu heel eenvoudig is.
Dit kan dus ook een oorzaak zijn, waarvan ik eerlijk gezegd nog niet gehoord had.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 16 jan 2014 11:23

Re: latency

Wel bijzonder, een systeem met interne buffer. Zou je die niet uit kunnen schakelen?
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 16 jan 2014 12:18

Re: latency

gebruikte je dus de DA converter van de Harman Kardon begrijp ik met de latency van deze DA converter ? en nu staat Hauptwerk dus gewoon op de cinch aangesloten. Zo begrijp ik je verhaal?

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 16 jan 2014 17:00

Re: latency

Ik ben benieuwd naar wat precies de oplossing is, ik heb namelijk in de woonkamer een Harman Kardon installatie staan waar ik uitermate tevreden over ben.
Echter als ik het geluid van de televisie over deze set laat lopen, dan loopt dit een fractie achter.
Dat is storend. Ben benieuwd of dat in te stellen is.

m.vr.gr.

André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 jan 2014 17:22

Re: latency

ik vertrouwde de HK al niet direct, toen ik de eerste orgeltonen hoorde

heb de hw configuratie doorlopen incl. geluidskaart, en alles stond goed

mijn vermoeden werd al bevestigd doordat ik een sampleset hoorde die zonder surround geladen was, en dit klonk al te galmerig, incl een toch vervelende latency.

geprobeerd de HK op een normaal stereo aux kanaal te krijgen wat maar deels gaat, omdat ook bij het recht toe recht aan stereo signaal er weer een effect optreed.

Vreemd van HK, maar aan de andere kant begrijpelijk HK richt zich meer op het Dolby surround kamp,

omdat er geen handleiding van de HK binnen handbereik was maar afgezien van een harde reset.

om 100% zeker te zijn van de veronderstelling, hebben we een paar gewone pc speakertjes direct op de geluidskaart aangesloten, en de latency was opgelost.

zo zie je maar weer.

@ Andre, de vertraging/omschrijving die jij merkt met het TV signaal, klopt wel met het gister eveneens geconstateerde

als je een cd afspeelt merk je geen latency, maar als je zelf fysiek een toets indrukt dan is vertraging vervelend, en dus kan ik me voorstellen dat beeld en geluid dan ook niet helemaal kloppen.

misschien heb je wel een handleiding, en kan je e,e,a uitwisselen met Benjamin.


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 16 jan 2014 18:08

Re: latency

Ja, dat mis ik nog in het verhaal, kennelijk wordt de audio dus via SPDIF uit de PC gehaald??

Maar het zou ook zomaar kunnen natuurlijk, dat deze HK set ook als hij gewoon analoog audio binnenkrijgt, via die interne audioprocessing altijd deze vertraging heeft. En dan wellicht nog meer omdat er dan zowel AD als DA conversie plaatsvindt.

Hoe zit dat dan met jouw surround vs, Jan?? Of doe jij je orgelgeluid niet doorheen?? Jij hebt in elk geval een RME, en ik neem aan dat je die voor de DA conversie gebruikt??

HG

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 16 jan 2014 18:32

Re: latency

Andre_Kaptein schreef:Ik ben benieuwd naar wat precies de oplossing is, ik heb namelijk in de woonkamer een Harman Kardon installatie staan waar ik uitermate tevreden over ben.
Echter als ik het geluid van de televisie over deze set laat lopen, dan loopt dit een fractie achter.
Dat is storend. Ben benieuwd of dat in te stellen is.

m.vr.gr.

André


Bij mijn overgang van de analoge glazen beeldbuis naar digitale platte had ik hetzelfde verschijnselen. Mijn glazen beeldbuis was via een scartplug (alleen audio) aangesloten op de aux ingang van mijn versterker. Dit ging prima. De scart op de digitale platte leverde een onaanvaadbare vertraging op, zodanig dat is vervolgens maar een surroundset heb gekocht (van zelfde merk) en via HDMI gekoppeld. Probleem opgelost, misschien is onderdrukt of omzeild een betere uitdrukking. Heb nu de surroundspeakers bovenop de stereospeakers staan :roll:

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 jan 2014 20:07

Re: latency

Jan schreef:
Andre_Kaptein schreef:Ik ben benieuwd naar wat precies de oplossing is, ik heb namelijk in de woonkamer een Harman Kardon installatie staan waar ik uitermate tevreden over ben.
Echter als ik het geluid van de televisie over deze set laat lopen, dan loopt dit een fractie achter.
Dat is storend. Ben benieuwd of dat in te stellen is.

m.vr.gr.

André


Bij mijn overgang van de analoge glazen beeldbuis naar digitale platte had ik hetzelfde verschijnselen. Mijn glazen beeldbuis was via een scartplug (alleen audio) aangesloten op de aux ingang van mijn versterker. Dit ging prima. De scart op de digitale platte leverde een onaanvaadbare vertraging op, zodanig dat is vervolgens maar een surroundset heb gekocht (van zelfde merk) en via HDMI gekoppeld. Probleem opgelost, misschien is onderdrukt of omzeild een betere uitdrukking. Heb nu de surroundspeakers bovenop de stereospeakers staan :roll:


Hoi Jan,

en dit was ook een HK set?


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 16 jan 2014 20:51

Re: latency

Geert schreef:Ja, dat mis ik nog in het verhaal, kennelijk wordt de audio dus via SPDIF uit de PC gehaald??

Maar het zou ook zomaar kunnen natuurlijk, dat deze HK set ook als hij gewoon analoog audio binnenkrijgt, via die interne audioprocessing altijd deze vertraging heeft. En dan wellicht nog meer omdat er dan zowel AD als DA conversie plaatsvindt.

Hoe zit dat dan met jouw surround vs, Jan?? Of doe jij je orgelgeluid niet doorheen?? Jij hebt in elk geval een RME, en ik neem aan dat je die voor de DA conversie gebruikt??

HG


Hoi Geert.

Ik probeer de signaal weg zo zuiver mogelijk te houden , de DA conversie is in de RME kaart en de uitgangen gaan naar 7.1 analoge ingangen van de Yamaha. In de Yamaha zet ik pure direct aan waardoor alles zo zuiver mogelijk wordt doorgegeven zonder digitale manipulaties, dus puur analoog.

Groet Jan

Berichten: 7

Geregistreerd: 22 jun 2013 20:31

Bericht 16 jan 2014 21:10

Re: latency

Ik weet nog niet direct of het eea te veranderen is aan het systeem.
Anders ben ik genoodzaakt een ''klassieke'' versterker aan te schaffen waardoor ik dit probleem niet heb.

Overigens is het de 210.
De handleiding:

http://www.harmankardon.nl/harman-kardo ... s-210.html
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 16 jan 2014 21:33

Re: latency

Ok. Interessant apparaat, dat vooral gericht is op veel integratie, alles in 1 zeg maar.

Het volgende valt mij op:

1. Delay staat standaard op 90 millisec ingesteld. Zou dat maar eens op nul zetten!
2. Versterker valt al 3 dB af op 120Hz, daar komt dan nog bij dat de speaker al 6 dB af is bij 45 Hz.
Dit resulteert in een vrij hoge crossover frekw voor de sub ( getal ben ik niet tegengekomen).
3. De volumeregelaar is er 1 van het continue type; daaruit valt op te maken, dat de audio-processing altijd via digitaal gaat!
4. Specificaties over de toegepaste AD-DA omzetting worden niet gegeven.
5. De cijfers voor THD ( 0,3%) en TIM ( 0,2%) zijn te hoog voor echt perfecte weergave.
6. De koptel aansluiting is van het mini-type. Dit zegt vaak wel iets.

Ik ga hier deze set absoluut niet afkraken, maar louter op grond van een aantal parameters is het gewoon niet DE weergave-installatie voor HW-orgel.

En oude Yamaha stereo bak heeft al betere cijfers voor vervorming, en geen last van AD-omzetters.
En is al voor heel weinig op te scharrelen nu iedereen op van die gelikte setjes overstapt.

HG

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 jan 2014 21:36

Re: latency

Kijk daar hebben we iets aan

Op bladzijde 19 staat het volgende

Delay (vertraging): deze instelling geeft de vertraging aan van de audio-uitgang ten opzichte van de video-uitgang waardoor uit de synchronisatie bij films wat soms optreedt wanneer een videosignaal is bewerkt . De standaard instelling is 90 ms (90 milliseconden) en dat is juist voor de meeste programma’s . Wanneer u de synchronisatie wilt aanpassen voor een bepaald programma kunt u de instelling wijzigen tussen 0 ms (geen vertraging) en 150 ms in stappen van 10 ms .

Omdat ook bij music stereo de HK steeds blijft terug springen naar de combi stereo video

Kan je proberen bovenstaande vertraging op 0 te zetten, maar misschien moet je tijdelijk een scherm aansluiten om in dat menu te komen.
Ik weet niet of je via de afstands bediening hier ook naar toe kan gaan

Het is het proberen waard

Succes

Gr.

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 jan 2014 21:37

Re: latency

Sorry Geert ik zag dat je ook al de standaard 90 sec vertraging had gezien
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 16 jan 2014 22:02

Re: latency

Jan Wim schreef:
Jan schreef:
Andre_Kaptein schreef:Ik ben benieuwd naar wat precies de oplossing is, ik heb namelijk in de woonkamer een Harman Kardon installatie staan waar ik uitermate tevreden over ben.
Echter als ik het geluid van de televisie over deze set laat lopen, dan loopt dit een fractie achter.
Dat is storend. Ben benieuwd of dat in te stellen is.

m.vr.gr.

André


Bij mijn overgang van de analoge glazen beeldbuis naar digitale platte had ik hetzelfde verschijnselen. Mijn glazen beeldbuis was via een scartplug (alleen audio) aangesloten op de aux ingang van mijn versterker. Dit ging prima. De scart op de digitale platte leverde een onaanvaadbare vertraging op, zodanig dat is vervolgens maar een surroundset heb gekocht (van zelfde merk) en via HDMI gekoppeld. Probleem opgelost, misschien is onderdrukt of omzeild een betere uitdrukking. Heb nu de surroundspeakers bovenop de stereospeakers staan :roll:


Hoi Jan,

en dit was ook een HK set?


gr

JW


Nee, gewoon een stereoversterker van Denon. De nieuwe TV is een Sony Bravia, de surroundset ook van Sony.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 16 jan 2014 22:06

Re: latency

Als je vanuit de geluidskaart al een DA conversie hebt en in de versterker een AD en daarna weer een DA conversie dan zou ik proberen om, als je met deze versterker verder wilt spelen voor je Hauptwerk setup deze via de digitale uitgang van de geluids kaart aan te sturen direct naar de digitale ingang van de HK versterker. Dat scheelt weer wat omzettingen en dus kwaliteits verlies.

Groet Jan

Berichten: 7

Geregistreerd: 22 jun 2013 20:31

Bericht 17 jan 2014 00:47

Re: latency

Wow, wat een kennis..
Ik ga er morgen mee aan de slag, ben benieuwd of het lukt.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 17 jan 2014 01:22

Re: latency

Ik ga eens spitten in de handleiding, kijken of ik daar ook nog iets aan kan instellen, ik weet dat er veel mogelijkheden zijn met dit apparaat, dit wist ik niet. Wellicht dat het met een simpele handeling is aan te passen/op te lossen. Thnx in ieder geval! Weer wat geleerd :)
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 7

Geregistreerd: 22 jun 2013 20:31

Bericht 17 jan 2014 12:36

Re: latency

Jan Wim schreef:Kijk daar hebben we iets aan

Op bladzijde 19 staat het volgende

Delay (vertraging): deze instelling geeft de vertraging aan van de audio-uitgang ten opzichte van de video-uitgang waardoor uit de synchronisatie bij films wat soms optreedt wanneer een videosignaal is bewerkt . De standaard instelling is 90 ms (90 milliseconden) en dat is juist voor de meeste programma’s . Wanneer u de synchronisatie wilt aanpassen voor een bepaald programma kunt u de instelling wijzigen tussen 0 ms (geen vertraging) en 150 ms in stappen van 10 ms .

Omdat ook bij music stereo de HK steeds blijft terug springen naar de combi stereo video

Kan je proberen bovenstaande vertraging op 0 te zetten, maar misschien moet je tijdelijk een scherm aansluiten om in dat menu te komen.
Ik weet niet of je via de afstands bediening hier ook naar toe kan gaan

Het is het proberen waard

Succes

Gr.

Jw



Ik heb dit dus zojuist uitgevoerd.. De HK gekoppeld via hdmi met het tv scherm en via instellingen Delay op 0 gezet.

En warempel, de vertraging is weg!!!!! Ik kan dus de HK nog steeds gebruiken icm Hauptwerk.

Heel erg bedankt!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 jan 2014 16:59

Re: latency

benji1985 schreef:
Jan Wim schreef:Kijk daar hebben we iets aan

Op bladzijde 19 staat het volgende

Delay (vertraging): deze instelling geeft de vertraging aan van de audio-uitgang ten opzichte van de video-uitgang waardoor uit de synchronisatie bij films wat soms optreedt wanneer een videosignaal is bewerkt . De standaard instelling is 90 ms (90 milliseconden) en dat is juist voor de meeste programma’s . Wanneer u de synchronisatie wilt aanpassen voor een bepaald programma kunt u de instelling wijzigen tussen 0 ms (geen vertraging) en 150 ms in stappen van 10 ms .

Omdat ook bij music stereo de HK steeds blijft terug springen naar de combi stereo video

Kan je proberen bovenstaande vertraging op 0 te zetten, maar misschien moet je tijdelijk een scherm aansluiten om in dat menu te komen.
Ik weet niet of je via de afstands bediening hier ook naar toe kan gaan

Het is het proberen waard

Succes

Gr.

Jw



Ik heb dit dus zojuist uitgevoerd.. De HK gekoppeld via hdmi met het tv scherm en via instellingen Delay op 0 gezet.

En warempel, de vertraging is weg!!!!! Ik kan dus de HK nog steeds gebruiken icm Hauptwerk.

Heel erg bedankt!



Gelukkig Benjamin,
scheelt weer een hoop ergernis en bespaar je kosten doordat je geen andere versterker moet kopen.

veel plezier

gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com