Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Problemen Focusrite 2i4

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 29 jul 2014 12:09

Problemen Focusrite 2i4

Goedemiddag,

Na een lange tijd eindelijk besloten om een geluidskaart te kopen! Het is de focusrite 2i4 geworden. Natuurlijk snel de verpakking opengemaakt de driver geinstalleerd en de geluidskaart aangesloten. vol verwachting zette ik een cd op maar helaas deed maar een van mijn 544 het en de andere deed niks. Daarna aangesloten op Hauptwerk en de asio focusrite 2i4 geselecteerd en wilde gaan spelen toen ik merkte dat de cpu in het rood sprong. Het geluid kraakte ook erg en na 20 seconden lag het geluid plat. Als ik bij hauptwerk de kanalen opnieuw laad kan ik weer 20 seconden spelen en ligt de boel weer plat. Ook heb ik beide speakers niet aan de praat gekregen, als ik kanaal 1 en 3 laad dan speelt alleen kanaal 3 en bij kanaal 1 en 2 speelt alleen 1! De 3 kanaal is ook niet te temmen met de volume knop.

Ik heb werkelijk geen flauw idee wat ik nu nog kan doen of hoe beter uit te leggen. Kunnen jullie mij helpen?

mvg,

Robert-jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 29 jul 2014 12:27

Re: Problemen Focusrite 2i4

Hoi Robert Jan,

kijk even naar de samplerate instellingen. Staat die wel op 48 KHz? En zet je polyfonie eens op 256.
Heb je nog andere programma's die je focusrite willen aansturen? Dan moet je je interne geluidskaart even disabelen.

succes!
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 29 jul 2014 13:24

Re: Problemen Focusrite 2i4

Goedemiddag,

Waar kan ik de samplerate instellingen vinden? Heb wel bij audio de polyfonie verlaagd naar 256 maar dan geeft hij deze fout code: Could not create audio output buffers for asio driver "ASIO Focusrite USB 2.0 Audio driver" with a buffer size 256 sample frames. please try re-booting the computer (operating system message ASE_HWMalfunction, code: -999

geluidskaart moet gedisabeld worden in de BIOS toch? dan ga ik daar eerst even naar kijken

mvg,

Robert-jan

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 29 jul 2014 14:02

Re: Problemen Focusrite 2i4

even een update:

De samplerate innstelling stond al op 48 khz, en de geluidskaart kan ik niet vinden in de BIOS.
Is er ook een andere manier om hem te disablen?
In windows wordt er maar 1 speaker gebruikt en de ander niet is dit te verklaren? (zowel op mijn pc als op mijn laptop (laptop is voor Hauptwerk met free versie))

In Hauptwerk is kanaal 1 en 2 voor mijn linker speaker en 3 en 4 voor mijn rechter. Maar al zet ik links op kanaal 1 en recht op 3 dan speelt alleen rechts. Ook kan ik de rechter box niet harder of zachter zetten met de volume knop wat kan dat zijn?

De speakers lopen met een directe lijn zonder asio driver ook op Hauptwerk maar dan doen de zelfde problemen zich voor

Wie kan mij verder helpen?

mvg,

Robert-jan

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 29 jul 2014 18:03

Re: Problemen Focusrite 2i4

Nog een vraagje
Ik gebruik de stekker Din ---> tulp, de tulp heeft 2 kleuren wit en rood en in mijn geluidskaart zit die ook. Als ik de rode stekker eruit haal dan blijft de muziek gewoon doorspelen! Heb je de rode stekker dan niet nodig?

Op windows pakt hij alleen kanaal 1(wit) en 2 (rood) Kanaal 3 (wit) en 4 (rood) pakt hij niet waardoor ik maar 1 box heb. Kan ik dan de 2 witte stekkers in kanaaal 1 en 2 stoppen? of ligt het gecompliceerder?

mvg,

Robert-jan
Laatst bijgewerkt door Robert-jan O op 29 jul 2014 19:46, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 jul 2014 20:09

Re: Problemen Focusrite 2i4

Robert-Jan

De DIN plug is voor de midi zijde

Daarnaast heb je de keuze om een tulp aan te sluiten
Of de gebalanceerde aansluiting te gebruiken

Beide voor de audio zijde
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 29 jul 2014 20:36

Re: Problemen Focusrite 2i4

De Din aansluiting zit achterop de mfb 544 en is daarmee gelijk de laatste aansluiting die erop zit.
De midi voor de geluidskaart gebruik ik nog niet omdat ik een midi--> usb naar mijn laptop heb!

Een DIN-->6,3 Jack plug was helemaal onmogelijk aan te komen vandaar heb ik de tulp gekocht

mvg,

Robert-jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 jul 2014 20:39

Re: Problemen Focusrite 2i4

Robert-Jan

om je verder te helpen moeten we eerst weten welke PC /Moederbord je hebt. Dan kunnen we in het BIOS kijken om het audio uit te zetten. En welke videokaart heb je (want vaak zit daar ook audio op)?
Verder heb je het over kanaal 1 en 2 voor de linker speaker, enz..

MFB speakers, dus daar moet de DIN/RCA (tulp) kabel tussen geplaatst worden.
Je moet deze kabel aansluiten op 1 van de beide boxen (in de bovenste dinplug gat van de box). vanuit het onderst dinplug moet een DIN/DIN kabel lopen die naar de bovenste dinplug van de 2e box gaat (deze lust dus het audio van het andere kanaal door naar van de 1e naar de 2e box). Die Din/Din kabel is een onderdeel van de MFB box en zou je moeten hebben. Dus kanaal 3/4 van de Saffire NIET aansluiten op de 2e box!!

Bij HW is het normaal (het is stereo !!) dat kanaal 1 en 2 zijn voor resp. het linker kanaal/box en kanaal 2 voor het rechter kanaal/box.
Hetzelfde voor 3 en 4. Hier kun je een 2e set speakers mee aansluiten (bijv. voor surround).
In Hauptwerk moet je bij het scherm Audio outputs dus kiezen voor Asio driver Saffire L voor kanaal 1 en Asio driver Saffire R voor kanaal 2.
En eventueel kanaal 3 en 4 hetzelfde.

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 29 jul 2014 21:17

Re: Problemen Focusrite 2i4

Goedenavond,

De specificaties zoek ik zo op van mijn laptop.

In hauptwerk zie ik maar 2 drivers een is asio focusrite usb 2.0 en de andere direct focusrite usb 2.0!
en bij engine en dan audio kun je alleen de kanalen kiezen. Waar kan ik die 2 verschillende asio outputs instellen waarschijnlijk zit ik verkeerd? En al zou ik de enen speaker op kanaal 3 staan dan mag hij geen geluid weergeven omdat ik geen surround heb ingeladen! en het vreemde is dat als je 3 instelt dat kanaal 1 blijft zwijgen!

De documentatie is zo karig als wat, ik heb vandaag een dag vrij genomen om uitgebreid te testen en te kijken, maar ik ben werkelijk geen millimeter verder gekomen.
hier heb ik een foto van de situatie zonder orgel en tijdelijk aangesloten op pc voor muziek te luisteren!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 29 jul 2014 21:23

Re: Problemen Focusrite 2i4

Oh sorry ik las het verkeerd! Ik moet kanaal 1 en 2 op de box aansluiten en dan via box 1 met de aansluitingen een DIN-->DIN naar box 2!
En dan met die knopjes links en rechts regelen of gaat dat via hauptwerk software! En die andere kabeltjes zijn dus voor mijn 2de setje of surround. Oh leuk kan ik kijken of ik een demo met surround kan inladen!

Dit is mijn laptop voor hauptwerk :oops:
http://www.laptopshop.nl/product/86222/ ... g50mn.html


Bedankt voor het eerste lichtpunt tijdens mijn zwarte dag!

mvg,

Robert-jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 29 jul 2014 22:07

Re: Problemen Focusrite 2i4

Helaas erg weinig ervaring merk ik! Fijn dan Evert-Jan je verder helpt.

Woon je ver weg? Anders kan ik altijd een keertje langskomen hoor!

Succes met alles.

Geert

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 jul 2014 22:25

Re: Problemen Focusrite 2i4

Robert-jan

Zo op de foto's te zien is het (nu )goed aangesloten
Je moet op de MFB kiezen voor links of rechts; niet in Hauptwerk.

En in Hauptwerk moet je de ASIO focusrite usb 2.0 gebruiken
Ga dan naar Generaal settings --> Audio outputs. Klik links de groep MAIN aan. In rechts moet je kanaal 1 = Links en kanaal 2 is Rechts kiezen van die ASIO driver dus.

Als dit is ingesteld, moet de de sampleset even opnieuw laden via "Organ --> Load organ, adjust audio ....."
(dan weet ik zeker dat HW deze audio settings nu neemt

Als je nu met je muis op het beeldscherm op een toets klikt (met een register open natuurlijk) dan moet je geluid uit beide boxen horen.

Ik hoor wel of dit zo lukt.

Nog een opmerking: als je HW start, moet je geen andere muziek afspelen want dan kan HW geen controle krijgen over de ASIO driver.

Evert-Jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 jul 2014 22:36

Re: Problemen Focusrite 2i4

Ik heb het manual van de laptop gedownload van http://www.acer.nl/ac/nl/NL/content/drivers maar dit is een algemeen boekje voor alle laptops; niet specifiek voor die van jouw.
Met F2 kom je in het bios maar meer staat er niet in. Er moet zeker een audio setting zijn; toch even zoeken.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 30 jul 2014 11:13

Re: Problemen Focusrite 2i4

Even 1 tip; vermeldt je woonplaats in je profiel zodat misschien iemand even langs kan komen om je te helpen. ;)
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 30 jul 2014 20:44

Re: Problemen Focusrite 2i4

Goedenavond,

Ik heb zeer weinig ervaring in deze technische snufjes!
Het enige probleem is dat ik nu nog een DIN-->DIN kabel moet kopen dus het kan nog een dagje duren!

De BIOS is ingedeeld in 5 schermen
-information
-main
hierbij staat de tijd, Quiet Boot, Network Boot, f12 Boot menu, D2D Recovery en Sata mode

-security
-boot
cd/dvd matshitadvd-ram, IDEO ST9500325AS-(S1), IDE1, Network boot: MBA v11.4.1 Slot 0200, USB Hdd, USB FDD, USB KEY, USB CD/DVD ROM

-exit

meer schermen en opties kent mijn bios niet!

mvg,

Robert-jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jul 2014 20:56

Re: Problemen Focusrite 2i4

Robert-jan

dat is wel heel magertjes. het zit er dus niet in.

Je kunt proberen de Windows driver uit te schakelen in apparatenbeheer
Ga naar "Computer", rechtermuis knop, beheren
Klik op apparatenbeheer en dan in de regel(s) met audio moet de geluidskaart staan.
Alleen de ASIO/Saffire kaart niet disabelen; de rest wel.
De laptop heeft ook HDMI uitgang; dus daar zit ook audio in dat uit kan.

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 30 jul 2014 21:23

Re: Problemen Focusrite 2i4

Goedenavond,

Het uitzetten van de geluiddrivers is gelukt alleen de hdmi kon ik nergens vinden maar eerst eens kijken wat het programma nu gaat doen en wachten op mijn Din kabel

Hartelijk dank voor de eenvoudige uitleg en geduld!

mvg,

Robert-jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jul 2014 22:08

Re: Problemen Focusrite 2i4

Je zou wel alvast met 1 box (dus 1 kanaal) kunnen testen of het werkt met Hauptwerk

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 30 jul 2014 23:30

Re: Problemen Focusrite 2i4

Ik heb vanavond heerlijk gespeeld met 1 box! In het begin stond de box om de 10 seconde te pruttelen maar nadat ik de wifi uitgezet had had ik er bijna geen last meer van. Het uitschakelen van deze drivers en de wifi scheelt heel wat storing wat ik nooit verwacht had!

Nogmaals bedankt voor het helpen en als ik de DIN kabel heb zal ik laten weten of hij het ook in stereo doet!


mvg,

Robert-jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 jul 2014 00:04

Re: Problemen Focusrite 2i4

klopt, Wifi is de grootste stoorbron en veroorzaakt audio glitches.
Altijd de driver uitzetten in apparatenbeheer

En misschien heb je een koptelefoon; dan luister je wel stereo als je deze rechtstreeks aansluit op de Saffire

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 31 jul 2014 22:55

Re: Problemen Focusrite 2i4

Dat is het vervelende als de laptop ook voor te internetten wordt gebruikt! zelf pak ik m'n pc maar mijn ouders pakken liever mijn laptop! gelukkig heb ik een snelknop er op zittten zodat dat geen enkele moeite is. Is het dan ook verstandig om antivirus uit te zetten?

Had wel een probleem na ongeveer een uur gespeeld had viel in een keer het geluid weg! De geluidsmeter van windows gaf geen geluid meer aan als ik toetsen indrukte en de audio polyphony en cpu stonden niet in het rood! Het werkte weer als je de usb eruit trok en er weer in deed of de audio via hauptwerk te resetten. Ik heb er bij mijn laptop meer last van gehad dat hij met muziek afspelen ook de audio in een keer vast liep maar wat kan daar het probleem van zijn? (Hauptwerk werd niet gebruikt tijdens muziek luisteren)

ja ik heb een koptelefoon bij mijn domus gekregen maar die is niet zo goed, vooral bij wat lagere tonen gaat hij al brommen. Gelukkig hebben mijn boxen daar geen last van :mrgreen:

mvg

Robert-jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 aug 2014 19:13

Re: Problemen Focusrite 2i4

Bij multi functioneel gebruik van de laptop moet je concessies doen.
Een virusscanner is actief bij laden van het orgel. Als dat gebeurd is, lopen er nog wat achtergrondtaken. Zolang je geen audio glitches hebt, rustig door laten lopen. En anders voor een uurtje uitzetten o.i.d.

Als audio wegvalt, kan het ook zijn dat er geen midi vanaf je orgel door HW (de Saffire) ontvangen wordt.
Als het weer gebeurt, dan kijken in het HW scherm rechtsonderin, of er ledjes oplichten bij rammelen op de toetsen. Zo ja, dan is midi in orde, anders niet (want HW ontvangt dan geen midi signaal van je orgel).
Bij geen audio kun je daarna nog het menu organ settings oproepen en dan een willekeurig menu-item aanklikken en daar na op CANCEL klikken (geen ok dus). Het audio en midi wordt door HW opnieuw gestart.

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 06 aug 2014 23:08

Re: Problemen Focusrite 2i4

Goedenavond,

Het geluid valt ongeveer 1 keer per uur weg, dat is wel aardig te overleven. Soms pakt hij hem na 5 minuten al niet meer! De blauwe en de groene lampjes knipperen gewoon nog! Het is wel jammer dat het systeem niet vlekkeloos verloopt ligt dat dan aan mijn laptop?

mvg,

Robert-jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 aug 2014 00:00

Re: Problemen Focusrite 2i4

Groene ledje betekent dat de Saffire en ook HW gewoon midi signalen van je orgel ontvangt.

Vragen:
- gaat de toetsen op het beeldscherm dan ook nog mee?
- Bij geen audio kun je daarna nog het menu organ settings oproepen en dan een willekeurig menu-item aanklikken en daar na op CANCEL klikken (geen ok dus). Het audio en midi wordt door HW opnieuw gestart. Ook geprobeerd?

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 07 aug 2014 23:41

Re: Problemen Focusrite 2i4

Goedenavond,

De toetsen bewegen gewoon mee! bijaudio en cancel doet hij het weer een tijdje, maar valt dan wel weer uit na een tijd. als ik dan in windows op het geluidsicoontje drukt blijft daar het laatste volume hangen. mijn pc pakt de geluidskaart veel makkelijker terwijl daar de drivers en internet wel aanstaan! betekent het dan dat mijn laptop niet geschikt is?

mvg,

Robert-jan
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com