Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Omnidirectionele speakers

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 30 maart 2017 10:22

Re: Omnidirectionele speakers

Jaap, de hoek met de vertikaal bereken je als volgt:
Alpha = arctan(h/(R-r))
Alpha = arctan(84/2.5)
Alpha = 88.295 graden
Vr. groet,
Henri

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 maart 2017 11:34

Re: Omnidirectionele speakers

Jaap380 schreef:Henri en Jan Wim,

Bedankt voor het meedenken en narekenen. Ik voel mij helemaal trots. (Ik had voor wiskunde altijd onvoldoendes).
Kan ik aan de hand van de maatvoering ook de verticale hoek berekenen van de tapsheid van de conusvorm?

h=84cm
R=12cm
r=9.5cm
Volume wordt dan 30.6 Liter

@ Jan Wim:
Het volume wordt wel kleiner als ik de midwoofer bovenin een aprt compartiment geef. De woofer komt onderin. Zal ik die gescheiden compartimenten moeten geven of kunnen die (zoals nu) beter in 1 compartiment?



Het mid gescheiden houden van de woofer is zeker een must, daar had ik met mijn vorige berekening van 28,4ltr al mee gerekend.

Jouw berekening en die van Henri zijn juist, alleen nadat alle toeters en bellen zijn geinstaleerd kom je op de 28,4 ltr uit
Demping,bracing,magneet van de driver enz.
Je zou dan buitenhuis eventueel een proef meting kunnen doen, om te kijken of het volume verder verkleinen naar de 20,5ltr nog nodig is, ik verwacht niet veel problemen.
Maar daarvoor gaf ik je als optie om eventueel indien nodig een dubbel bodempje erin te lijmen, dan kan je zo exact doseren naar gelang de woofer dit nodig heeft.

Succses ermee

Gr
Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 30 maart 2017 13:36

Re: Omnidirectionele speakers

Henri schreef:Jaap, de hoek met de vertikaal bereken je als volgt:
Alpha = arctan(h/(R-r))
Alpha = arctan(84/2.5)
Alpha = 88.295 graden

Ah, knap! bedankt!
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 30 maart 2017 13:38

Re: Omnidirectionele speakers

Jan Wim schreef:Het mid gescheiden houden van de woofer is zeker een must, daar had ik met mijn vorige berekening van 28,4ltr al mee gerekend.

Toch gek dat Tannoy dat standaard niet deed. Momenteel beweegt de midwoofer als ik de conus van de woofert indruk. Wellicht klinkt daarom het midden wat "wollig"?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 maart 2017 14:46

Re: Omnidirectionele speakers

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:Het mid gescheiden houden van de woofer is zeker een must, daar had ik met mijn vorige berekening van 28,4ltr al mee gerekend.

Toch gek dat Tannoy dat standaard niet deed. Momenteel beweegt de midwoofer als ik de conus van de woofert indruk. Wellicht klinkt daarom het midden wat "wollig"?



Zeker weten Jaap als ze niet gescheiden zijn dan is dat een enorm geluidslek, als je het mid apart behuist krijg je veel meer detail en pinpoint
In de oude situatie resoneert het mid lustig mee met het laag.

Fabrikanten doen wel meer eens wat :lol: waar wij het niet mee eens hoeven te zijn toch
Wellicht staat de mid nu hard paralel geschakeld met de woofer, met als enige toevoeging een condensator ben ik bang voor
Of heeft het laag en het mid een eigen spoel?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 30 maart 2017 15:31

Re: Omnidirectionele speakers

Jan Wim schreef:...Wellicht staat de mid nu hard paralel geschakeld met de woofer, met als enige toevoeging een condensator ben ik bang voor
Of heeft het laag en het mid een eigen spoel?

Oei, dat zou ook nog wel eens kunnen... Zover heb ik hem nog niet opengeschroefd.
Straks reken ik mij nog rijk met een mooi crossoverfilter, terwijl er alleen een condensator aan hangt.... :(
Ik ga vanavond meteen kijken. Nouja, zaterdag dan. ;)
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 apr 2017 13:42

Re: Omnidirectionele speakers

Even een update: de Tannoy's zijn de deur uit. Ik heb daarvoor twee sets BNS Speakers kunnen kopen en hou nog geld over ook. Eerst maar eens de BNS stevig aan de tand voelen voordat ik een set ga slopen.
Ik zag bij Cameron Carpenter dat hij een heel flexibele oplossing heeft voor zijn concerten:

http://www.cameroncarpenter.com/wp-content/uploads/2014/03/March-9-ZG.jpeg
Het mooiste orgel maak je zelf.
Vorige

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com