Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Omnidirectionele speakers

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 feb 2017 22:37

Re: Omnidirectionele speakers

Jaap
de 633 heeft niet zoveel rendement
als de tannoy nu gesloten is, kunnen ze in een BR wel mee, dan boeten ze niet erg veel in qua rendement, maar je moet de afstem frequentie wel berekenen

dus simpel gezegd waar de driver gaat afvallen moet de BR het nog wat opkrikken

heb je van de Tannoy wel parameters?

een TL is moeilijker te maken, ik zelf zorg er altijd voor dat de Mond van de TL volledig in fase met de driver is



gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 feb 2017 00:21

Re: Omnidirectionele speakers

Helaas geen parameters beschikbaar. Tannoy (g)heeft ze zelf ook niet :?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 23 feb 2017 14:36

Re: Omnidirectionele speakers

Nog een leuk adresje voor hele goeie Tl speakers. En goeie tips voor plaatsing.

http://www.iplacoustics.co.uk/ipl_acous ... sion_l.htm

HG

Geert

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 23 feb 2017 15:14

Re: Omnidirectionele speakers

Beste geluidskenners,

In de uitgebreide topic over speakersystemen zijn de Fontana's van Visaton ook langsgekomen, zij het met een beperkte beoordeling.

Mijn orgel is gekoppeld aan de sateliet speakers van Visaton, waarbij ik de subwoofer heb vervangen door een lagetoon speaker onderin het orgel.
Het zijn geen fabrieksspeakers van Visaton, wel zijn de originele speakers in een kast geplaatst die door de orgelbouwer ( Noorlander) is gemaakt op basis van de specificatie van Visaton.
Hoewel ik denk vrij kritisch te zijn v.w.b. de geluidsweergave, heb ik geen weet van alle aspecten die in deze topic zijn genoemd.

Het vervangen van de subwoofer is gedaan omdat de sterkte van het laag te dominant was bij het gebruik van wat meer registers.
Bovendien bieden de grote speakers uit de Fontana's zoveel laag dat ik in ieder geval geen laag mis.
Voor mij zijn 32" tonen eigenlijk niet meer door speakers weer te geven als je nog wilt spreken van enig natuurlijk geluid.

De 3e - ingebouwde - speaker is er om het "buikgevoel" tijdens het spelen ook te beleven.

Door de satelieten enigszins achter me te plaatsen en voldoende vrij van wanden en reflecterende delen is een geluidsbeeld ontstaan dat zeer breed is en dat ik als zeer natuurlijk en ruimtelijk beleef, alsof ik in de ruimte van de opgenomen sample zit.

Ik ben benieuwd of er nog meer Hauptwerkers met de Fontana's bekend zijn.

vr. groet,
JanZ
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 feb 2017 21:00

Re: Omnidirectionele speakers

Het gaat erom dat jij tevreden bent met het geluid Jan!
Ik merk wel dat rondstralers (zoals de Visatons) goed werken voor de rearkanalen (zolang ze niet bij een muur geplaatst zijn). Ik ga ook een poging wagen maar dan met gebruikmaking van mijn oude speakers.
Ik snap uit je verhaal niet of je nu de Fontana of de Fontanella hebt, en of je bedoelt dat de basweergave van de Fontanella (zonder woofer) voldoende is?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 23 feb 2017 22:23

Re: Omnidirectionele speakers

Dag Jaap,

Leuk om je reactie te lezen.

Ik heb de Fontana speakers, bestaande uit een bas/middentoon speaker en daarboven een tweeter.
De behuizing is een vierkante koker i.p.v. de 6-kantige.
Dit omdat ik die vorm niet rank genoeg vond om tegenaan te kijken.
Op advies van een techneut van Visaton is de specificatie qua inhoud en materiaaldikte gekozen.
De kegels zijn niet van beuken maar van esdoornhout gemaakt omdat die houtsoort ons mooier leek.
Het resultaat is voor mij in ieder geval zeer naar tevredenheid.

Als je frontspeakers horizontaal gaat plaatsen mis je natuurlijk wel de essentie van de kegel, die het geluid verplicht verdeelt.
Wat dat bij jouw test gaat opleveren ga je natuurlijk ontdekken en kan wellicht je toch een goed resultaat geven.
daarbij zou ik ze niet te laag plaatsen om de herkenning van richting minder mogelijk te maken.
Mijn zuilen zijn ca.120cm hoog en daardoor niet zo goed te herkennen vanuit een richting.

De subwoofer was onderin mijn orgel gebouwd, maar die heb ik vanwege de dominantie vervangen door een eigen speaker die ik nog had.
Dus helemaal niet specifiek afgestemd.
Mijn orgel is 6 jaar geleden gebouwd door Kees Noorlander, die mijn specifieke wensen - 60 registerwippers i.p.v. trekregisters en touchscreens, een speeltafel meubel zonder opbouw dat niet te nadrukkelijk in de ruimte is.
Het is één van de 1e orgels die hij gemaakt.

Ik ervaar rondstralers als veel natuurlijker dan frontspeakers die te sterk vanuit één richting klinken en daardoor het ruimtelijk gevoel niet realiseren.
Door ze niet te dichtbij te hebben is de klank ook niet gemakkelijk te herleiden vanuit links of rechts.
Desondanks zijn frontklanken ook heel goed te onderscheiden.
Ik heb R'dam b.v. vanwege het werkgeheugen voorlopig alleen als frontstemmen geladen, maar ervaar het borst- en bovenwerk toch heel anders dan het rug- en hoofdwerk.

Ik lees wel je bevindingen.

groet,
Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 feb 2017 22:44

Re: Omnidirectionele speakers

ook een front speaker kan heel ruimtelijk werken zonder die direct te lokaliseren
het geluid komt immers uit de sweetspot en die is voldoende breed op de orgelbank

alleen een rondstraler heeft het on axis wat makkelijker, maar of dit nu beter is?

ik worstel zo wie zo met het grote fase verschil bij een rondstraler tussen de tweeter en de woofer
hoe ga je dit gat ooit dichten?? hooguit met een DSP wat corrigeren

de ideale rondstraler zou niet meer moeten bezitten dan een extreem goede breedbander
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 feb 2017 23:04

Re: Omnidirectionele speakers

Jan Wim schreef:de ideale rondstraler zou niet meer moeten bezitten dan een extreem goede breedbander


Daar zeg je wat.... Ik heb nog 1 Philips AD12100 M8. Maar om daar nu een rondstraler van de maken valt niet mee. 12 inch op z'n kant. Dat wordt minstens een rioolpijp :lol:
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 28 feb 2017 21:24, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 feb 2017 23:27

Re: Omnidirectionele speakers

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:de ideale rondstraler zou niet meer moeten bezitten dan een extreem goede breedbander


Daar zeg je wat.... Ik heb nog 1 Philips AS12100 M8. Maar om daar nu een rondstraler van de maken valt niet mee. 12 inch op z'n kant. Dat wordt minstens een rioolpijp :lol:


heb je tenminste wel de kast resonantie goed aangepakt :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 maart 2017 23:58

Re: Omnidirectionele speakers

Ik heb inmiddels een proefbuis gemaakt met de zaagtafel op 22,5 graden. Het sluit mooi aan -had ik niet verwacht. Nu goed hout kopen en zuilen bouwen van 1 meter hoog en dan de Tannoy's slopen en de drivers en crossover overzetten...en dan hopen dat het goed klinkt.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 24 maart 2017 00:12

Re: Omnidirectionele speakers

Henri schreef:
Jaap380 schreef:De kegel heb ik op de cirkelzaag gemaakt (met een 45 graden-hulpstuk) :D

Kijk dat maakt mij nu nieuwsgierig! kun je een plaatje posten waarop te zien is hoe dit werkt?
Ik heb nl pas een tafelzaag gekocht en ben de (on)mogelijkheden aan het ontdekken. ;)

Sorry Henri, ik was je vraag vergeten. Hierbij alsnog de fotoś die voor zich spreken. Ik heb het blokje hout op het hulpstuk vastgezet met een draadeind m4.
Daarna de bandschuurmachine met lijmklemmen horizontaal vastgezet op de werkbank en de kegels gladgeschuurd.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 maart 2017 00:24

Re: Omnidirectionele speakers

goed bezig Jaap, maar toch nog een kant tekening als dat mag

in deze vorm zuil kan een staande golf zich makkelijk vormen, je kan indien de binnen diameter dit toelaat eenvoudig een update uitvoeren
door inwendig een pvc-buis te laten zakken, en de ontstane ruimte tussen de buitenmantel en de pvc buis opvullen met droog zilverzand,
resultaat is vrijwel geen staande golf, en resonantie arm
maar goed dat moet nog wel passen in je bestaand ontwerp qua binnen diameter

success met je project


gr

JW

buis.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 24 maart 2017 23:04

Re: Omnidirectionele speakers

Jan Wim schreef:...in deze vorm zuil kan een staande golf zich makkelijk vormen...

3 vragen n.a.v. jouw opmerking:
Dat is dus ook het geval bij de Visaton Fontana?
Is het ook te voorkomen door de basdriver haaks op de pijp te plaatsen in plaats van loodrecht boven of onderin de pijp?
En zijn staande golven binnen in de pijp (bewegende lucht) of planten die zich voort door de behuizing (het hout)?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 maart 2017 23:30

Re: Omnidirectionele speakers

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:...in deze vorm zuil kan een staande golf zich makkelijk vormen...

3 vragen n.a.v. jouw opmerking:
Dat is dus ook het geval bij de Visaton Fontana?
Is het ook te voorkomen door de basdriver haaks op de pijp te plaatsen in plaats van loodrecht boven of onderin de pijp?
En zijn staande golven binnen in de pijp (bewegende lucht) of planten die zich voort door de behuizing (het hout)?


Vraag 1: ja
2: nee
3: staande golven onstaan als er wanden evenwijdig lopen wat bij een 8 hoek onvermijdelijk is
De frequentie bepaalt welk staande golf in de kast past in kombinatie met de afmetingen
Als je geen BR kast maakt moet je de pvc buis vullen met wol, de staande golf plant zich niet voort door de behuizing, dit doet wel de resonantie, vandaar afvullen met zilverzand
Wol en zilverzand kosten beide niet veel, en helpen je behuizing beter te maken
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 24 maart 2017 23:39

Re: Omnidirectionele speakers

Bedankt voor de tip JW!
Kan ik het probleem ook voorkomen door de buis conisch te maken?
Wordt iets lastiger zagen, maar ziet er wel gaaf uit :D
Hoe zaag ik dat eigenlijk? :roll:
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 maart 2017 00:43

Re: Omnidirectionele speakers

Conisch zagen helpt ook , je kan de segmenten taps zagen en direct onder een hoek van 22,5 graden
Dan krijg je een conisch model, maar de inhoud qua volume verander je daardoor wel.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 25 maart 2017 10:05

Re: Omnidirectionele speakers

Jan Wim schreef: je kan de segmenten taps zagen en direct onder een hoek van 22,5 graden

Hoe doe ik dat handig op de cirkelzaag? Met een mal/hulpstuk? Een soort lange zaagslede, -maar die wordt te lang met planken van 1 meter... :roll:
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 maart 2017 13:22

Re: Omnidirectionele speakers

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef: je kan de segmenten taps zagen en direct onder een hoek van 22,5 graden

Hoe doe ik dat handig op de cirkelzaag? Met een mal/hulpstuk? Een soort lange zaagslede, -maar die wordt te lang met planken van 1 meter... :roll:



het veiligst is dit met een handcirkelzaag

als je een lineaal-zaag hebt is het appeltje eitje

anders teken je per plank de uitslag erop en zet je een geleider(lat) erop vast, minus breedte van de zool tot aan het zaagblad
even kijken of je met of zonder dikte zaagblad moet rekening houden, dit is afhankelijk waar je de geleidingslat plaatst.

de cirkelzaag stel je in op 22,5 graden en zo kan je alle delen zagen

je kan zelfs de bovenzijde onder 45 graden zagen incl, het deksel, dan zie je helemaal nergens meer kopshout

als je vervolgens het hele zaakje goed verlijmd, en schuurt dan krijg je de uitstraling alsof de kast uit 1 blok massief hout gemaakt is
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 29 maart 2017 14:22

Re: Omnidirectionele speakers

Jan Wim schreef:...als je vervolgens het hele zaakje goed verlijmd, en schuurt dan krijg je de uitstraling alsof de kast uit 1 blok massief hout gemaakt is

Ja dat lijkt mij wel wat.
Hoe bereken ik trouwens de inhoud van een conische octagon? :roll: De Tannoy's hebben een inhoud van 20,2 liter....

Ah, ik zie het al:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 29 maart 2017 15:27, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 maart 2017 15:18

Re: Omnidirectionele speakers

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:...als je vervolgens het hele zaakje goed verlijmd, en schuurt dan krijg je de uitstraling alsof de kast uit 1 blok massief hout gemaakt is

Ja dat lijkt mij wel wat.
Hoe bereken ik trouwens de inhoud van een conische octagon? :roll: De Tannoy's hebben een inhoud van 20,2 liter....




π * r2 * h.

Bij conisch meet je de helft van het verloop
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 29 maart 2017 21:55

Re: Omnidirectionele speakers

Jan Wim schreef:
Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:...als je vervolgens het hele zaakje goed verlijmd, en schuurt dan krijg je de uitstraling alsof de kast uit 1 blok massief hout gemaakt is

Ja dat lijkt mij wel wat.
Hoe bereken ik trouwens de inhoud van een conische octagon? :roll: De Tannoy's hebben een inhoud van 20,2 liter....




π * r2 * h.

Bij conisch meet je de helft van het verloop

Ik kom er nog niet helemaal uit.... hoe ziet de formule er dan uit bij conisch?
Op de webpagina met het voorbeeld hebben ze het over de ⅓ π h ( R2 + Rr + r2), Wat is dan de Grote R?
Ze schrijven daarover: R = de straal van de cirkelsector van de uitslag van de mantel. Daar snap ik niets van.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 29 maart 2017 22:13

Re: Omnidirectionele speakers

Het schijnt dat r de inderste straal is en R de bovenste straal.
Dan wordt het bij een conische octagon van 84 cm hoog (binnenkant gemeten) en bovenste doorsnede 24 cm en onderste doorsnede 19 cm dus:
1/3 Pi h (R2+Rr+r2)
1/3 x 3,14 x 84 (144+114+90,25)
87,92 x (348,25) = 30618,14
V= 30,6 Liter

Klopt dit een beetje?
Niet helemaal natuurlijk, want een octagon is niet rond, maar het gaat om een indicatie.
(dit is voor mij de eerste keer wiskunde sinds de middelbare school :lol: )
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 maart 2017 23:28

Re: Omnidirectionele speakers

Jaap380 schreef:Het schijnt dat r de inderste straal is en R de bovenste straal.
Dan wordt het bij een conische octagon van 84 cm hoog (binnenkant gemeten) en bovenste doorsnede 24 cm en onderste doorsnede 19 cm dus:
1/3 Pi h (R2+Rr+r2)
1/3 x 3,14 x 84 (144+114+90,25)
87,92 x (348,25) = 30618,14
V= 30,6 Liter

Klopt dit een beetje?
Niet helemaal natuurlijk, want een octagon is niet rond, maar het gaat om een indicatie.
(dit is voor mij de eerste keer wiskunde sinds de middelbare school :lol: )


Jaap

intern moet je nog meenemen de demping ,evt Filter, en wat lood bitumen om de kast 100% resonantie vrij te maken
van een oorspronkelijke strakke inhouds berekening , wordt er nog wel e.e.a veranderd in het volume.


28.4 ltr netto inhoud als je je huidige maatvoering zaagt
dus om aan de oorspronkelijke 20,5 ltr te komen mag de octagon iets kleiner worden
maar als je de maatvoering mooi vind dan kan je het volume intern wat verminderen door er bv een extra bodem in te zagen

gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 30 maart 2017 08:25

Re: Omnidirectionele speakers

Jaap380 schreef:Het schijnt dat r de inderste straal is en R de bovenste straal.
Dan wordt het bij een conische octagon van 84 cm hoog (binnenkant gemeten) en bovenste doorsnede 24 cm en onderste doorsnede 19 cm dus:
1/3 Pi h (R2+Rr+r2)
1/3 x 3,14 x 84 (144+114+90,25)
87,92 x (348,25) = 30618,14
V= 30,6 Liter

Klopt dit een beetje?
Niet helemaal natuurlijk, want een octagon is niet rond, maar het gaat om een indicatie.
(dit is voor mij de eerste keer wiskunde sinds de middelbare school :lol: )


Jaap, dit klopt wel. Deze formule staat ook in Poltechnisch zakboek.
Ik heb het teruggerekend:
h=84cm
R=12cm
r=9.5cm
Volume wordt dan 30.6 Liter
Vr. groet,
Henri
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 30 maart 2017 10:02

Re: Omnidirectionele speakers

Henri en Jan Wim,

Bedankt voor het meedenken en narekenen. Ik voel mij helemaal trots. (Ik had voor wiskunde altijd onvoldoendes).
Kan ik aan de hand van de maatvoering ook de verticale hoek berekenen van de tapsheid van de conusvorm?

h=84cm
R=12cm
r=9.5cm
Volume wordt dan 30.6 Liter

@ Jan Wim:
Het volume wordt wel kleiner als ik de midwoofer bovenin een aprt compartiment geef. De woofer komt onderin. Zal ik die gescheiden compartimenten moeten geven of kunnen die (zoals nu) beter in 1 compartiment?
Het mooiste orgel maak je zelf.
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com