Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Bipolaire speakers

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 26 aug 2014 11:33

Bipolaire speakers

Er worden in onze Hauptwerk systemen grofweg 2 soorten speakers gebruikt namelijk de direct afstralende en de omnidirectionele speakers (oa. Backustic) elk systeem heeft zijn voor en nadelen. De omni speakers klinken heel ruimtelijk en zijn eenvoudig te plaatsen hebben minder last van staande golven maar hebben als nadeel dat de plaatsing in het stereo beeld niet zo nauwkeurig is je wordt als het ware omringd met geluid.
De direct afstralende boxen hebben een veel beter stereo image maar kunnen door hun opstelling op de console vlak voor je neus wel eens te scherp, cq direct klinken.
Definitiv technologie maakt speakers die een beetje ertussen in zitten. Zij hebben naar voren en naar achteren afstralende speakers. De speakers die naar achteren afstralen zijn 6db zachter in gesteld als de naar voren stralende speakers.
Volgens de ontwerpers van deftech krijg je op deze manier de plaatsing van directe afstralers gecombineerd met de ruimtelijkheid van omni spaekers.
een voorbeeld is de Deftech BP-8040ST.
http://www.definitivetech.com/products/bp-8040st
Als kers op de taart hebben deze speakers ook nog eens een geïntegreerde subwoofers in beide boxen.
Op zich als je naar de specs. kijkt dan zouden dit voor Hauptwerk systemen geschikte speakers kunnen zijn, zeker als je bedenkt dat je er geen subwoofer meer los erbij hoeft te kopen.
Ik heb ze zelf nooit gehoord maar het leek me leuk om zo'n speaker systeem met "the best of both worlds"eens onder de aandacht te brengen. Heeft iemand ze wel eens gehoord?
Er is nog een systeem dat niet volledig omni. is maar wel erg ruimtelijk klinkt namelijk Mirage spaekers.
Deze hebben ook kleinere speakers die je wel op de console kan zetten. Hier heb je wel een sub bij nodig.
http://www.miragespeakers.com/bookshelf ... ?sku=OMD-5
Ook erg leuke speakers denk ik als je liever wat ruimtelijker klinkende speakers op je console wilt plaatsen.
Er zijn ook grotere vloerstaanders!
http://www.miragespeakers.com/floorstan ... sku=OMD-15


Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 27 aug 2014 01:09

Re: Bipolaire speakers

Hi, Jan! Leuk om weer eens zo,n bijdrage van jou te lezen!

Als audiofiel weet jij altijd weer de nieuwste snufjes onder onze aandacht te brengen.

helaas hangt er meestal ook een fors prijskaartje aan....

Wat ik nog even onder de aandacht wilde brengen: als je luisterruimte te klein of akoestisch ongunstig is, dan heeft dit vaak ee nveel grotere impact op je geluidsbeleving, die je ook niet veel kunt verbeteren door duurdere speakers.

Dus, mensen, zorg toch voor een goede omgeving, dat is winstpunt nr 1! En vervolgens kun je dan de adviezen van Jan en Jan-Wim opvolgen, mits je beurs dit toelaat natuurlijk! Maar dus niet omgekeerd, dat je in een verkeerde ruimte gaat investeren in dure speakers.

Over speakers gesproken: zelf ben ik op dit moment helemaal aan de Physical Modeling piano,s verslingerd; moet je toch eens kijken wat er nu al mogelijk is, uit die twee studio monitoren...!!

https://www.youtube.com/watch?v=k7izCMqIIPc

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 aug 2014 09:27

Re: Bipolaire speakers

Hoi Geert

Altijd weer leuk om je relativerende commentaar te lezen. Radio correct heeft de Deftech boxen staan (nog 1 set)als B-artikel dit betekent dat de doos weg is of een kleine beschadiging aanwezig is voor 495€ per stuk. Dus dit is incl. 2 ingebouwde subwoofers, dus dat lijkt mij niet duur voor zo'n mooie boxenset.
En ook als je luisterruimte ongunstig is dan heb je toch boxen nodig om alles weer te geven.
Trouwens een hobby mag ook wel wat kosten en dan heb ik het dus niet over exotische boxen van 40000€ per paar.
Niet iedereen op dit forum gaat voor low/no budget ;) ;) .Trouwens dat Physical modeling past Domus ook toe in de Unico orgels.Er is ook een piano VST met dit principe te koop! dat zal jou als Reaper gebruiker wel aanspreken.
https://www.pianoteq.com/

Groeten Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 27 aug 2014 11:31

Re: Bipolaire speakers

Resize of Clip_4.jpg
Hadie Jan, tsjaa, de Pianoteq wordt alom geprezen, en daar speel ik dus ook op; is ook nog eens zeer betaalbaar en een interessant forum. Zie screenshot. Nooit gedacht dat ik nog eens met Bill Evans kon meespelen.... :P

Helemaal gelijk hoor, dat je ook in een kleinere ruimte goede speakers moet hebben. Maar in mijn kommentaar klinkt ook door, mijn eigen frustratie dat speakers aan mij niet meer besteed zijn ivm mijn gehoorprobleem.

Trouwens nog een leuke tip voor mensen die ook een wat slechter gehoor hebben, en toch van ( orgel)-concertbezoek willen genieten: ik gebruik nu een Roland R 05 handheld recorder die ik in de opnamestand op pauze heb staan, met een paar onopvallende oordopjes. Klasse! Tot voor kort kon ik de contrabassen alleen maar ZIEN spelen, nu hoor ik ze ook! Zelfs heel dure gehoortoestellen doen gewoon of er alleen maar spraak bestaat.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 aug 2014 11:42

Re: Bipolaire speakers

Geert

Speel je op je orgel keyboard of heb je ook een piano keyboard met 88 toetsen?

gr Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 27 aug 2014 12:00

Re: Bipolaire speakers

DSC_5309.JPG
Ik heb hier een zeer oude Clavinova staan, waar ik alleen het toetsgedeelte uit heb gesloopt en op een primitief houten onderstel heb gezet. Maar ik ga nu ik Pianoteq heb ontdekt, een Kawai VPC-1 aanschaffen, dat is bijna het summum....zitten dus alleen maar toetsen en hamers in.
Die staat ook op dat YT filmpje dat ik hiervoor bijsloot.
Mijn 3 orgelkeyboards worden weliswaar met aanslaggevoeligheid gescand ( Midiboutique), maar ivm het bekende drukpunt, is het ERG lastig om daar dan mooie nuances op te doen. Ik speel dan met de paramount 320, en stuur het Midisignaal van man 3 dan naar de Pianoteq. Ik gebruik een UM880 Midiscanner en darmee kan je van alles patchen.

maar zoals je ziet, is het gevolg van eea wel, dat het een echt rommelig zootje geworden is, dat velen hier op dit forum wel erg tegen de borst moet stuiten....( zie je ook nog FS-attributen???)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 aug 2014 12:23

Re: Bipolaire speakers

Hoi Geert

Zo die Kawai kost wel een paar centen maar dan heb je ook wat :)
Ik vroeg mij af of jou audicien jou geen kopie van je gehoor curve kan geven. Die curve kan je dan gebruiken om met reaq. specifiek per oor voor jou zwakke punten tegengas te geven. Soort Arc correctie maar dan voor je oor.
Je zou natuurlijk ook zelf met een toongenerator gecombineerd met reaq kunnen gaan experimenteren om te proberen om een zo recht mogelijke freq. Curve te realiseren. Of heb je dat al eens geprobeerd?

Gr. Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 27 aug 2014 12:34

Re: Bipolaire speakers

Ja, natuurlijk, Jan, als audio-techneut heb ik mijn oren professioneel laten opmeten in een audio-lab, en de printouts heb ik hier ook liggen.
Het klopt, dat je gewoon een tegengestelde curve kunt maken, MAARRR: in mijn geval, en dat geldt denk ik voor bijna al dit soort probleempjes, is het zeer sterk loudness-afhankelijk. Zodra ik wat meer signaal binnen krijg, wordt de situatie meteen een stuk meer lineair. Heeft te maken met de bekende Fletcher-Munson-krommes.

Hier nog even een voorbeeld van wat er met Pianoteq mogelijk is. En dan kan je ook nog eens alle toetsinstrumenten vanaf de clavichords, en de Pleyels, Erards, Bechsteins, etc bespelen, zodat je als je dat wilt, Brahms kunt spelen op een instrument uit zijn tijd.
Dit kan zeker voor onze virtuele orgelspelers van interesse zijn! ( of is het nu teveel off-topic geworden voor de heren??)

https://www.youtube.com/watch?v=-o5H-P9cDog
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 aug 2014 13:23

Re: Bipolaire speakers

Geert

Kan je op het kleiner orgelkeyboard de meeste pianostukken spelen of kom je meestal te kort?
Ik ga in ieder geval de demoversie van Pianoteq downloaden en eens lekker uit proberen, mijn Johannus heeft aanslag gevoelige toetsen! dus dat moet wel lukken.
Andre Bovenschen heeft een pianorgan in ontwikkeling waarbij dus denk ik het onder klavier pianoafmetingen heeft.
Ik denk dat het nog wel lastig is om zoiets te combineren i.v.m. de verschillende aanslag van piano t.o.v. orgel toetsen.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 27 aug 2014 13:41

Re: Bipolaire speakers

Ja, Jan, dat moet toch wel mogelijk zijn hoor! Heel veel kan je op 5 oktaven kwijt vind ik. Sowieso als je spinet-stukjes opzoekt uit de Barok bv. Ben benieuwd....weet je wel zeker, dat er velocity uit je Johannus komt?? Anders even een stukje van je HW-VST track in Reaper opnemen (Midi) en dan op die track even dubbelklikken om eeaa te bekijken. Je kan dan in View/mode: event list je nootjes bekijken.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 aug 2014 13:50

Re: Bipolaire speakers

Hoi Geert

Ik weet zeker dat er velocity op mijn Johannus zit omdat ik weleens een piano VST uitgeprobeerd heb en het staat ook in de documentatie. Kan je met Chopin op een orgelklavier uit de voeten want dat vind ik prachtig.
Trouwens snelle reacties :!: het lijkt wel een online chat programma :lol: :lol:

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 27 aug 2014 14:49

Re: Bipolaire speakers

Jij,met je zeer bovengemiddelde weergaveketen, moet er gewoon een VPC-1 bijzetten. Want veel organisten zijn natuurlijk ook uitstekende pianisten, en dan kan je die eens uitnodigen om ook eens Chopin te doen.
En wie weet, een stukje orgel met piano......

En het BLIJFT een stuk goedkoper ( en minder volumineus) dan een echte D4......

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 27 aug 2014 22:28

Re: Bipolaire speakers

Hallo Jan en Geert,

Leuk hoe zo'n discussie in een hele andere hoek komt. Ik denk dat het geen probleem is dat het over piano gaat, want er zijn veel pianospelers onder ons.
Misschien handig om te weten.
Viscount heeft ook een Physical modeling piano!
Alleen is hij niet in Nederland te koop zover ik weet.

En mijn Pianorgan ik zit op 2 onderdelen te wachten!!!

mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 27 aug 2014 22:50

Re: Bipolaire speakers

Het wordt toch eens tijd dat ik eens bij je kom neuzen, Andre!

HG

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 28 aug 2014 09:50

Re: Bipolaire speakers

Je bent welkom Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 08 okt 2014 15:10

Re: Bipolaire speakers

Op het Engels talige forum staat een setup met 30 bipolaire speakers!!
Ik ben benieuwd hoe dat bevalt?
http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=1&t=13492

Groeten Jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 okt 2014 15:48

Re: Bipolaire speakers

Total RMS watts output: 2,120 watts and a 1200 watt sub-woofer

Als je het orgel aanzet gaat het licht uit. En als je speelt gaat het dak op en neer :lol: :lol: :lol:
Hier staan summier enkele details: http://doyonvirtualorgans.com/category/audio/
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 08 okt 2014 23:51

Re: Bipolaire speakers

Resize of KRK_RP5_Right.JPG


Nouja, Leo Christopherson kan er natuurlijk ook wat van...ik ben de tel inmiddels kwijtgeraakt hoeveel speakers hij nu heeft staan. Maar dichter bij de 100 dan de 50!

Ik denk dat hij beheerder van een elektriciteitscentrale is. Als hij gaat spelen, dirigeert hij gewoon al het vermogen naar zijn installatie.

Bijgaand plaatje is maar van een heel klein hoekje in zijn monstreuze setup.

zo bereiken we natuurlijk nooit onze milieudoelen.....nietwaar, meneer Rutte?

Wist je, dat het rendement van een speaker slechts plm 5% bedraagt?? In dezelfde grootte-orde als de gloeilamp.
Dus binnenkort komt er een regeling!!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com