Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Asus Essence STX II

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 06 nov 2014 13:13

Asus Essence STX II

Ik heb mijn geluidskaart Asus Essence STX omgewisseld voor een Asus Essence STX II gezien de verbeteringen die men in het ontwerp heeft aangebracht.(minder jitter, beter geluid bij HD800) Bij de audio-instellingen van Hauptwerk wordt dan echter geen ASIO-apparaat zichtbaar. Dit kon ik oplossen met de installatie van ASIO4ALL v2. Op mijn computer (i7 4770K@4,6 GHz) is de sounddelay zoals in Hauptwerk aangegeven verbeterd van 10,3 naar 5,3s.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 nov 2014 16:30

Re: Asus Essence STX II

Hans

als ik hier kijk (http://www.asus.com/nl/Essence_HiFi_Audio/Essence_STX_II/specifications/) heeft deze kaart een eigen ASIO driver; driver Support : 44.1K/48K/88.2K/96K/176.4K/192KHz @ 16bit/24bit
Waarschijnlijk heb je deze nog niet of niet goed geïnstalleerd.

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 06 nov 2014 17:33

Re: Asus Essence STX II

Evert-Jan,

Op de website is één driver beschikbaar waar ASIO in zou moeten zitten. Deze leidt echter niet tot een vermelding onder de audio-instellingen van Hauptwerk

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 nov 2014 19:36

Re: Asus Essence STX II

Hans

je hebt de oudere audio kaart vervangen door deze. Heb je alle drivers toen ook verwijderd? Dan kun je dan al nog doen en ik zou ook de nieuwe installatie even deinstalleren. En ook even de ASIO4ALL driver.
Dan een reset PC en dan de nieuwe ASUS drivers installeren.

Teven kun je in apparatenbeheer kijken bij audio of daar de kaart staat en of daar ook de driver staat. Misschien is het een afzonderlijke entry in apparatenbeheer.
In Hauptwerk zie je alleen de audiodrivers, die door Hauptwerk vanuit Windows herkend worden. Probleem moet dus in Windows worden opgelost; pas dan kun je in Hauptwerk verder.

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 06 nov 2014 20:14

Re: Asus Essence STX II

Hallo Evert-Jan,

Bedankt voor je tip. Het is mij echter niet gelukt na het verwijderen van de drie aanwezige drivers en na installatie driver stx ii de asio zichtbaar te maken in hauptwerk. Voorlopig ga ik even spelen met de asio4all. Het is overigens de eerste driver-release voor de stx ii. Wie weet wat een volgende driverversie doet.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 nov 2014 00:20

Re: Asus Essence STX II

Hans

Ik heb even in de driver van ASUS gekeken, De ASIO driver wordt wel zeker geleverd.

In het manual staat niets hoe deze te bedienen.
Even gegoogled. Op http://yabb.jriver.com/interact/index.php?topic=68703.0. In het eerste bericht: "If you right click the Asus Audio driver in the Task bar and choose ASIO you get the option to change the bitdepth., 24, and 32. "
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 07 nov 2014 00:34

Re: Asus Essence STX II

Evert-Jan,

Ik heb de ASIO4All verwijderd. En inderdaad kun je nu net zoals bij de Essence STX met de rechtermuistoets de driver instellen op 16 of 24 bits en de latency kiezen. Maar helaas nog niet zichtbaar in Hauptwerk.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 nov 2014 00:38

Re: Asus Essence STX II

Wat zie je dan in HW? Misschien gedraagt de ASUS driver richting HW gewoon als ASUS driver (dus zonder een ASIO kenmerk), terwijl hij intern ASIO is.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 nov 2014 00:45

Re: Asus Essence STX II

Wat ik begrijp uit dat forum topic is dat in de ASIO driver het bitformat ingesteld wordt. Dit moet dan in overeenstemming zijn met de bitrate van de sampleset. In alle andere gevallen/afwijkingen gaat hij re-sampelen.

Bij deze Asus audiokaart is het net anders om als bij bijna alle andere (prof.) audiokaarten: die volgen de bitrate van het programma, dat audio stuurt (de sampleset dus) en daar hoef je in de driver nooit iets in te stellen qua bitrate.

Hier http://www.computeraudiophile.com/f11-software/asus-asio-control-panel-10027/ staat ook nog info over het ASIO Control Panel. Wel een andere Asus geluidskaart, maar hetzelfde principe.

Het zal een beetje trial en error worden om de juiste werking te begrijpen en de waarden in te stellen.

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 07 nov 2014 15:54

Re: Asus Essence STX II

Evert-Jan,

Ik ben tevreden met de ASIO4ALL-driver. Hierbij is ook van alles in te stellen.

Ik ben ook tevreden met de verbetering in geluidskwaliteit door de geluidskaartwisseling:
Bij het luisteren naar 192kHz/24bits geluidsmateriaal (Linn) via de Sennheiser HD800: schoner geluid, diepte, aangenaam om naar te luisteren.
Evenzo verbetering van het Hauptwerkgeluid zowel via de speakers in het Ahlbornorgel als ook via de HD800. Uiteraard is de detaillering via de HD800 vele malen beter. De scherpe randjes rond het windgeluid van een pijp van de prestant 8 zijn nu niet storend meer.

Voor wat betreft de ASIO driver van Asus: Overal staat DirectSound voor. Overigens verkeerd benoemd want Direct betekent hier veel te laat.

Wat ik me ook afvraag is in hoeverre de geluidskwaliteit van een kaart in de loop der jaren afneemt. Bijvoorbeeld door veroudering van condensatoren. Ik denk echter dat de voornaamste verbeteringen liggen in het verzorgen van een zeer stabiele klok en van de extra aandacht om de voedingslijn schoon te krijgen.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 nov 2014 22:48

Re: Asus Essence STX II

Hans

De bediening van de Asus ASIO driver is in het geheel niet in het manual beschreven, terwijl Asus vol trots meldt dat een ASIO driver aanwezig is. Wel raar.
In dat geval is ASIO4ALL een goede vervanger; je kunt ook niet anders .....

condensatoren zoals elco's verouderen; zij gaan in de jaren meer lekstromen doorlaten. Maar dat kan soms wel heel lang duren voordat dat gaat gebeuren.
Gewone condensatoren verouderen niet als je in een omgeving/omstandigheden gebruikt die gespecificeerd zijn.
De elco's die op dit soort (prof.) geluidskaarten zitten zullen van dusdanig kwaliteit zijn dat dat het in kwaliteit achteruit gaan minimaal is. Over de andere condensatoren hoef je je geen zorgen te maken.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 08 nov 2014 18:27

Re: Asus Essence STX II

Output/Input Full-Scale Voltage :
Line output (RCA, 3.5) : 2 Vrms (5.65 Vp-p)
Headphone output : 7 Vrms ( Vp-p)

Heb ook even gekeken; nieuwsgierig nietwaar, waarom iemand met een HD800 besluit om niet voor een externe Audio Device van een gerenommeeerd merk te gaan, maar voor een kaartje van een mb-fabrikant, ook nog eens ingebouwd - en dus afhankelijk van - in een pc.

In elk geval worden er wel top-componenten toegepast. Maar een slordigheidje vind ik toch, dat in bovenstaand stukje uit de specs bij Headphone output iets zeer onduidelijks staat. Het lijkt erop, dat met die 7 Volt de Vp-p is bedoeld. Immers staat er geen waarde bij, zoals WEL bij de Line output het geval is.
De toegepaste OPAMPS ( bv de Texas Instruments LME49720) kunen tot 1,4 volt beneden de supply-line uitgestuurd worden, dus dat is dik voor elkaar, met een minimale uitgangsbelasting van 600 Ohm. Maar, je weet helemaal niet of die ASUS kaart dus zelf 2 x 17 volt ( zijnde de max supply voltage) on board opwekt, of het gewoon bij 2 x 12 volt houdt.
Ik denk het laatste. Dat begrnst dus het dynamische uitstuurbereik.

Maar ja, NU KOMT DE KLAPPER: de HD800 is 300 Ohm!! Dus dat is wel wat te laag voor ons ASUS kaartje. Daar gaat dus nog meer dynamiek verloren, en die mooie vervormingscijfers van 0,00003 % worden dan ook ineens slechter.

Mijn mening is, dat een dergelijke kwaliteitskoptelefoon ( kwou dat ik er het geld voor had...) toch beter met een extern doosje uitgestuurd kan worden. En dan ook maar de D/A-conversie extern houden.
Je kunt dan kiezen voor aparte D/A conversie en een aparte koptel -amp, dat is het meest flexibel.
Dus RME voor de conversie, en, om nog wat geld over te houden, Fiio voor de amp ??

Dan ben je veel vrijer in je keuze, en kan je een goed merk kiezen, en je ben totaal niet meer afhaneklijk van je PC. Kan je het spul ook eens achter je laptop hangen. En je hebt dan altijd de beschikking over een hardwarematige volumeknop. En dan dat gedoe met die ASIO driver.......kan je die kaart niet terugzenden??

Kortom, ik snap de keuze niet. Of zie ik iets over het hoofd??

Succes gewenst,

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 08 nov 2014 18:56

Re: Asus Essence STX II

Hans, wellicht trap ik een open deur in, maar graag wilde ik je, als bezitter van die RR onder de koptelefoons, nog even wijzen op de vele artikelen op headwize.com

Daar staat bv ook veel over het verschil tussen stereo op de lsp en op de koptel, alwaar je dus een veel grotere scheiingtussen L en R signalen ervaart. En hoe dit aan te passen evt.

En dan wil ik graag mijn ervaring van de laatste weken toevoegen, nu ik veel piano speel met Pianoteq.
Zij hebben een aanpassing voor koptelefoon gewoon ingebouwd in de software, en je kunt dus kiezen voor Stereo of Binaural.

Dit is een openbaring...!!! Eerst moeten je oren afkicken van het veel teveel geluisterd hebben naar luidspreker-stereo.
Maar dan ontvouwt zich een veel genuanceerder en vooral realistischer klankbeeld.
Triest, dat HW, wat dus 5 x duurder is, dit niet in zn laatste release heeft meegenomen!!!

Zoals ik al eerder aangaf, en ook hier op het forum door anderen is geroepen, lijkt het dat met name de samplesets van OAM op koptel ( wat hij ook aanbeveelt) al veel beter klinken.

Maar als je de HD800 hebt, is het nmm een must, om eens naar geluidsveld-aanpassingen te kijken.

Veel plezier ermee!!

Geert

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 10 nov 2014 10:55

Re: Asus Essence STX II

Geert,

Bedankt voor je aanbevelingen. Ik zal ze er bij betrekken als ik audio-experimenten ga doen, maar op dit moment was het een bijverschijnsel van het fijntunen van mijn computer wat ik sinds de bouw nog niet had gedaan.
Ik wilde eens horen in hoeverre jitter-optimalisatie hoorbaar zou zijn. En dat is het.

Over de maximale audio-uitvoer-amplitude van de STX II ben ik tevreden. Die is zo hoog dat een 600 Ohm koptelefoon aangestuurd kan worden. Dus bij 300 Ohm lukt het dan zeker.

Uit je reactie meen ik te bespeuren dat je 600 Ohm beter bij het kaartje vind passen dan 300 Ohm. Volgens mij is dit juist andersom. Volgens P = UxU/R heb je bij 300 Ohm twee keer zoveel vermogen als bij 600 Ohm, gesteld dat de te leveren stroom geen beperking is. Bij een koptelefoon met erg lage impedantie gaat de uitgangsweerstand van 10 Ohm een rol spelen in de vorm van een lagere dempingsfactor. Ik kan niet inschatten in hoeverre het terugbrengen van de uitgangsimpedantie tot 0 een hoorbare verbetering geeft. In ieder geval is de uitgang nu kortsluitvast. En dat is niet overbodig.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 10 nov 2014 15:48

Re: Asus Essence STX II

Hoho Hans, hier gaat ff iets niet goed.......

Het is iets complexer dan de wet van Ohm.......

http://www.ti.com.cn/cn/lit/ds/symlink/lme49720.pdf

OPAMPS zijn dus geen vermogensversterkers. Ondanks dat ze net als poweramps een zeer lage uitgangsimpedantie hebben, kun je er dus GEEN laagohmige belasting zonder meer op aansluiten. Hetgeen ook logisch is; de kleine afmetingen van de device beperken sowieso al de totale thermische belasting van de interne eindtrappen.

Het is al zeer byzonder, als een opamp zelfs bij 600 Ohm belasting nog zijn fraaie specs kwa vervorming weet te handhaven.

Meestal staat er zelfs in de high-end koptel amps nog een power-mosfet source-follower achtergeschakeld.

Helaas beschik ik niet over het interne schema van deze audiokaart, dus ik houd wel een slag om de arm, dat zij ook zoiets toepassen evt. Dat zou je dan kunnen afleiden uit hun gegevens tot hoe laag je mag gaan met de belasting.
Tenslotte zijn tegenwoordig erg veel high-end koptelefoons ook laagohmig geworden....

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 10 nov 2014 16:00

Re: Asus Essence STX II

http://www.guru3d.com/articles_pages/as ... ew,12.html

Hans, ik heb ff verder gekeken dan mijn neus lang was; zie bovbenstaande zeer uitgebreide inside view.

Het blijkt dus, dat ze voor de headphone output een aparte amp gebruiken van TI, de TPA6210A2.

Deze kan dus ALLE belastingen aan!! Ik was ten onrechte uitgegaan van de in de officiele specs genoemde opamp, maar die blijkt dus te worden gevolgd door bovengenoemd exemplaar.

Je schijnt dus softwarematig de versterking te kunnen instellen afhankelijk van de impedantie van je koptel.

Ook het voedingsgedeelte is dik in orde.

Hij mag dus weer blijven!! Sorry dat ik in eerste instantie wat te weinig tijd in onderzoek had gestoken.

HG

Geert

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 93 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com