Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Advies koptelefoon gevraagd.

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 03 mei 2015 19:01

Advies koptelefoon gevraagd.

Wij overwegen ons huis te verkopen en naar een appartement te gaan.
Dat is een ingrijpende verandering.
Daarbij speelt het orgel een belangrijke rol.
Voor mij is het handig te weten wat een echte goede koptelefoon "kan".
Het laag moet ook goed uit de verf komen.
Wie kan een advies geven met een kostprijs indicatie?
En is, als het niet ver uit de buurt van Putten (veluwe) is, er één dag één te leen om uit te proberen?

Bij voorbaat dank.
Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 03 mei 2015 22:38

Re: Advies koptelefoon gevraagd.

Dag Tammo,

Er zijn naar mijn mening meerdere goede koptelefonen voor gebruik met hauptwerk die toch weer verschillende dragen (comfort) en klinken. Zelf testen en ervaren is belangrijk. En niet onbelangrijk je budget.
Als Zwolle voor jou haalbaar ben je welkom.
Ik gebruik al vele jaren naar tevredenheid een Sennheiser HD650 in combinatie met voorsterker Musical Fidelity x-scan v3.
Een nadeel vind ik dat omgevingsgeluiden makkelijk binnenkomen omdat het een open koptelefoon betreft.

Groet,

Fokko

Berichten: 35

Geregistreerd: 13 dec 2011 15:02

Bericht 04 mei 2015 17:30

Re: Advies koptelefoon gevraagd.

Tammo,

ik gebruik ook een Sennheiser, type HD 558.
Bevalt met goed. Goed geluid, ook de bassen. Prettig over de oren (je verneemt niet dat je hem op hebt.)
Omgevingsgeluid heb ik geen last van omdat ik vaak afgezonderd zit.

Groeten, Anne

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 04 mei 2015 21:18

Re: Advies koptelefoon gevraagd.

Fokko schreef:Dag Tammo,

Er zijn naar mijn mening meerdere goede koptelefonen voor gebruik met hauptwerk die toch weer verschillende dragen (comfort) en klinken. Zelf testen en ervaren is belangrijk. En niet onbelangrijk je budget.
Als Zwolle voor jou haalbaar ben je welkom.
Ik gebruik al vele jaren naar tevredenheid een Sennheiser HD650 in combinatie met voorsterker Musical Fidelity x-scan v3.
Een nadeel vind ik dat omgevingsgeluiden makkelijk binnenkomen omdat het een open koptelefoon betreft.

Groet,

Fokko



Dag Fokko,

Bedankt voor het aanbod. Ik denk er over na. Een open koptelefoon heeft niet mijn voorkeur. Maar misschien toch goed om die ook te proberen. Ik kom er nog op terug.
Vr.gr. Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 04 mei 2015 21:28

Re: Advies koptelefoon gevraagd.

Anne, ook bedankt voor de reactie. Hij staat genoteerd.

Heeft iemand ervaring met de JBL Synchros S700?
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 05 mei 2015 06:34

Re: Advies koptelefoon gevraagd.

Ik heb geen ervaring met de JBL; wel met de Sony MDR-SA3000, die (naast dat hij een goed geluid heeft) erg comfortabel zit.
het is een wat ouder model dus nog maar erg moeilijk te krijgen.

Een goeie tip die ik ergens op de hauptwerkfora heb opgedaan is de Superlux HD-330. Deze koptelefoon is voor nog geen 30 euro te kopen, maar geeft ondanks die lage prijs orgelmuziek erg goed weer. Hij zit helaas niet zo lekker als de Sony, maar je kunt niet alles hebben voor dat geld...

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 05 mei 2015 08:45

Re: Advies koptelefoon gevraagd.

Hallo Tammo,

Mijn advies: ga niet af wat anderen mooi vinden. Mijn ervaring is dat dit zeer persoonlijk is. Ga in een winkel luisteren en neem je eigen muziek mee (is vast orgel). Zo heb ik ook mijn koptelefoon uitgekozen en ik kwam terug met een andere dan 'iedereen' zou adviseren. Ik heb nog nooit spijt gehad van mijn keuze.

Mvg,
Paul.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 05 mei 2015 11:51

Re: Advies koptelefoon gevraagd.

pahasoft schreef:Hallo Tammo,

Mijn advies: ga niet af wat anderen mooi vinden. Mijn ervaring is dat dit zeer persoonlijk is. Ga in een winkel luisteren en neem je eigen muziek mee (is vast orgel). Zo heb ik ook mijn koptelefoon uitgekozen en ik kwam terug met een andere dan 'iedereen' zou adviseren. Ik heb nog nooit spijt gehad van mijn keuze.

Mvg,
Paul.


Helemaal mee eens!

Fokko
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 07 mei 2015 08:27

Re: Advies koptelefoon gevraagd.

pahasoft schreef:Hallo Tammo,

Mijn advies: ga niet af wat anderen mooi vinden. Mijn ervaring is dat dit zeer persoonlijk is. Ga in een winkel luisteren en neem je eigen muziek mee (is vast orgel). Zo heb ik ook mijn koptelefoon uitgekozen en ik kwam terug met een andere dan 'iedereen' zou adviseren. Ik heb nog nooit spijt gehad van mijn keuze.

Mvg,
Paul.


Zo heb ik dat ook gedaan, en ook ik kwam met een andere thuis dan iedereen mij adviseerde via het forum.
Ben in een audio speciaalzaak geweest waar ze heel veel verschillende modellen hadden, varierend in prijs van 25 tot 1500 euro. Heb zonder aanzien van de prijs geluisterd, kwam er weg met 1 van rond de 200 euro.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 08 mei 2015 16:30

Re: Advies koptelefoon gevraagd.

Hoi Tammo,

Als de reis naar Almere niet te lang is; ik heb een AKG 701 (open systeem) en een AKG 550 (gesloten).

Dus als je wilt luisteren.... Dan ben je welkom.

(Organart media beveelt tegenwoordig een AKG k712 (open) aan. Hier heb ik geen ervaring mee)

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 09 mei 2015 19:19

Re: Advies koptelefoon gevraagd.

Allemaal hartelijk dank voor de tips en aanbiedingen langs te komen. Ik hou het zeker in gedachten.Voorlopig is er nog geen appartement beschikbaar, dus ik heb de tijd om te brainstormen.
Ik vroeg me ook het volgende af;
Stel dat je een extra ruime (slaap) kamer krijgt. Kun je dan om je orgel een geluiddichte cabine bouwen met in de wanden speakers verwerkt? Zeg maar een soort grote koptelefoon in de wanden verwerkt. Nu ben ik voor geen meter technisch aangelegd en deze gedachte is misschien volstrekt onhaalbaar, maar ik leg hem toch maar voor.
Misschien ontstaan er daardoor andere ideeën.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 mei 2015 19:45

Re: Advies koptelefoon gevraagd.

Tammoschut schreef:Allemaal hartelijk dank voor de tips en aanbiedingen langs te komen. Ik hou het zeker in gedachten.Voorlopig is er nog geen appartement beschikbaar, dus ik heb de tijd om te brainstormen.
Ik vroeg me ook het volgende af;
Stel dat je een extra ruime (slaap) kamer krijgt. Kun je dan om je orgel een geluiddichte cabine bouwen met in de wanden speakers verwerkt? Zeg maar een soort grote koptelefoon in de wanden verwerkt. Nu ben ik voor geen meter technisch aangelegd en deze gedachte is misschien volstrekt onhaalbaar, maar ik leg hem toch maar voor.
Misschien ontstaan er daardoor andere ideeën.

Tammo



Hoi Tammo,

Een geluids dichte ruimte bouwen is op zich niet moeilijk.
Het grootste probleem krijg je met de aan/afvoer van de lucht,

Een geluids dichte ruimte is hermetisch dicht ook voor ventilatie.

Je kan wel een geluidsarm ventilatie rooster bouwen. Deze laat wel lucht, maar nagenoeg geen geluid door

Als je ooit plannen hebt , wil ik je wel op weg helpen met info waar deze ruimte aan moet voldoen, materiaal enz..
Je hebt dan ook gelijk een akoestisch perfect klimaat,
Gr

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 09 mei 2015 20:04

Re: Advies koptelefoon gevraagd.

Jan Wim schreef:
Tammoschut schreef:Allemaal hartelijk dank voor de tips en aanbiedingen langs te komen. Ik hou het zeker in gedachten.Voorlopig is er nog geen appartement beschikbaar, dus ik heb de tijd om te brainstormen.
Ik vroeg me ook het volgende af;
Stel dat je een extra ruime (slaap) kamer krijgt. Kun je dan om je orgel een geluiddichte cabine bouwen met in de wanden speakers verwerkt? Zeg maar een soort grote koptelefoon in de wanden verwerkt. Nu ben ik voor geen meter technisch aangelegd en deze gedachte is misschien volstrekt onhaalbaar, maar ik leg hem toch maar voor.
Misschien ontstaan er daardoor andere ideeën.

Tammo



Hoi Tammo,

Een geluids dichte ruimte bouwen is op zich niet moeilijk.
Het grootste probleem krijg je met de aan/afvoer van de lucht,

Een geluids dichte ruimte is hermetisch dicht ook voor ventilatie.

Je kan wel een geluidsarm ventilatie rooster bouwen. Deze laat wel lucht, maar nagenoeg geen geluid door

Als je ooit plannen hebt , wil ik je wel op weg helpen met info waar deze ruimte aan moet voldoen, materiaal enz..
Je hebt dan ook gelijk een akoestisch perfect klimaat,
Gr

Jw



Alvast bedankt voor het aanbod Jan Wim. Is in grote lijnen aan te geven aan welk kostenplaatje ik moet denken.
Heel globaal genomen?

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 mei 2015 20:34

Re: Advies koptelefoon gevraagd.

Tammo,

Een richtprijs is op voorhand moeilijk te benoemen,

Dan zou ik minimaal de afmetingen moeten weten.

Om in te berekenen wat er aan materiaal in gaat zitten


Gr

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 11 mei 2015 14:34

Re: Advies koptelefoon gevraagd.

J-W schreef:
Het grootste probleem krijg je met de aan/afvoer van de lucht,

Met een kleine ventilator en goede geluiddempers op de toevoer en afvoer moet je genoeg verse lucht kunnen krijgen.
Als het zover komt, roep je maar.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 mei 2015 16:07

Re: Advies koptelefoon gevraagd.

GerrGouw schreef:
J-W schreef:
Het grootste probleem krijg je met de aan/afvoer van de lucht,

Met een kleine ventilator en goede geluiddempers op de toevoer en afvoer moet je genoeg verse lucht kunnen krijgen.
Als het zover komt, roep je maar.



Hoi Gerrit,

inderdaad kan dat, alleen ik heb wel geluidsdichte cabines gebouwd(niet voor HW) maar dan kreeg je al snel last van onder/overdruk.

met demping erin trok dit erg veel stof aan, omdat het een geforceerde afzuiging werd.
dit gaf al vrij snel vuil strepen in , en rondom de ruimte waar de cabine gebouwd was.

vandaar dat er op een gegeven moment geen geforceerde afzuiging meer gebruikt werd, maar een natuurlijke aan/af zuiging
die middels kamers met ongelijke labyrint verliep.


maar het blijft een uitdaging


gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 12 mei 2015 16:03

Re: Advies koptelefoon gevraagd.

Als de luchtsnelheden te hoog worden, gaat dat zeker gebeuren zoals je omschrijft Jan-Wim.

Als het alleen om het beetje frisse lucht zou gaan voor voldoende zuurstof, dan valt het wel mee, maar ook de warmte moet afgevoerd worden en dan heb je het algauw over flinke hoeveelheden luchtverplaatsing.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 64 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com