Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Subwoofer in orgel plaatsen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 22

Geregistreerd: 08 jan 2013 14:49

Bericht 09 jun 2015 10:05

Subwoofer in orgel plaatsen

Met het plaatsen van mijn subwoofer (Genelec 7050b) loop ik tegen een dilemma aan. De subwoofer past weliswaar precies tussen voorzijde en achterwand van het orgel (de subwoofer een kwartslag draaien is, vanwege de afmetingen, helaas geen optie), maar ik vraag mij af of het wel ideaal is voor het geluid als de subwoofer zo opgesloten zit. Echter zie ik geregeld (zelfbouw) orgels op dit forum voorbij komen die eveneens een gesloten voorzijde hebben. Slaat daarmee het geluid van de subwoofer niet 'dood' tegen binnenkant van het orgel? Mijn orgel staat ong. 5 cm van de muur af, is het een optie om een opening in de achterzijde van het orgel te maken en de subwoofer zo via de muur te laten spreken?

Graag hoor ik het advies van de verschillende audiofielen op dit forum :).
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 09 jun 2015 19:01

Re: Subwoofer in orgel plaatsen

Is geen enkel probleem Matthijs. Als het geluid van de Sub maar weg kan, dan is het goed. Je moet dus wel een opening hebben. Al is het maar een gleuf van 4x60cm (zoals bij mijn orgel het geval is). Mijn Sub staat ook klem tussen de voor en achterwand van de onderkast.

Het geluid van de Sub is veelal toch niet te traceren, het maakt weinig uit waar deze staat. Er is soms wel wat meningsverschil over, maar ik heb van alles geprobeerd en hoor geen verschil. Zelfs geen verschil of de Sub in de orgelkast of er buiten staat.

In het meest gunstige geval voel je de trillingen in de orgelkast tijdens het spelen. Wat wil je nog meer... bij een echt kerkorgel resoneert de kast ook mee bij gebruik van de lage tonen van de Subbas 16 of de 16-voets tongwerken.

Berichten: 22

Geregistreerd: 08 jan 2013 14:49

Bericht 10 jun 2015 21:55

Re: Subwoofer in orgel plaatsen

Dank voor je reactie Jan Leendert! Heb jij een foto van hoe dat in jouw orgel zit met die opening? Omdat je het over een gleuf van 4x60cm ben ik wel benieuwd. Wellicht kan ik er iets mee in mijn orgel.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jun 2015 22:25

Re: Subwoofer in orgel plaatsen

Matthijs,

Het beste is om je ruimte in je orgelkast te dempen met pritex.

Vervolgens je sub zo hoog mogelijk bevestigen, zodat de woofer het liefst naar beneden straalt, en zo via de opening van je zweltredes kan verplaatsen.

Wel is nu je sub 90 graden uit fase ten opzichte van je front speakers, dit moet je dus aanpassen op je sub.

Gr

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 22

Geregistreerd: 08 jan 2013 14:49

Bericht 10 jun 2015 22:48

Re: Subwoofer in orgel plaatsen

Helaas is het 90 graden draaien van mijn sub vanwege de afmetingen niet mogelijk Jan Wim. Ik heb weliswaar 2 zwelpedalen die open zijn maar helaas pas de sub er op zijn buik niet in. Ik heb de positief kast zo efficient / compact mogelijk gehouden (40cm diep), maar nu merk ik dat ik m beter een paar cm dieper had kunnen maken :( . Mijn eerdere opmerking om een gat in de achterwand te maken een dan het geluid via de ruimte tussen achterwand en muur te laten lopen is dat een mogelijke optie?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jun 2015 23:05

Re: Subwoofer in orgel plaatsen

Matthijs schreef:Helaas is het 90 graden draaien van mijn sub vanwege de afmetingen niet mogelijk Jan Wim. Ik heb weliswaar 2 zwelpedalen die open zijn maar helaas pas de sub er op zijn buik niet in. Ik heb de positief kast zo efficient / compact mogelijk gehouden (40cm diep), maar nu merk ik dat ik m beter een paar cm dieper had kunnen maken :( . Mijn eerdere opmerking om een gat in de achterwand te maken een dan het geluid via de ruimte tussen achterwand en muur te laten lopen is dat een mogelijke optie?



Geluid tegen een muur laten bonken is dramatisch en geeft altijd een slecht resultaat.

Ik weet niet in hoeverre je gehecht bent aan je sub?
Maar je zou kunnen overwegen om voor de sub een nieuwe behuizing te bouwen, de vorm is onder geschikt, wel de netto inhoud handhaven
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 22

Geregistreerd: 08 jan 2013 14:49

Bericht 10 jun 2015 23:11

Re: Subwoofer in orgel plaatsen

Jan Wim schreef:
Matthijs schreef:Helaas is het 90 graden draaien van mijn sub vanwege de afmetingen niet mogelijk Jan Wim. Ik heb weliswaar 2 zwelpedalen die open zijn maar helaas pas de sub er op zijn buik niet in. Ik heb de positief kast zo efficient / compact mogelijk gehouden (40cm diep), maar nu merk ik dat ik m beter een paar cm dieper had kunnen maken :( . Mijn eerdere opmerking om een gat in de achterwand te maken een dan het geluid via de ruimte tussen achterwand en muur te laten lopen is dat een mogelijke optie?



Geluid tegen een muur laten bonken is dramatisch en geeft altijd een slecht resultaat.

Ik weet niet in hoeverre je gehecht bent aan je sub?
Maar je zou kunnen overwegen om voor de sub een nieuwe behuizing te bouwen, de vorm is onder geschikt, wel de netto inhoud handhaven


Ik ben niet perse gehecht aan mijn sub. De reden dat ik deze sub heb is dat hij goed aansluit bij mijn set genelec 8020 cpm. Ik stuur de kanalen direct uit naar mijn sub en middels instellingen op de sub wordt alles vanaf 85hz doorgestuurd naar de 8020's. Maar als er een sub is die dit ook netjes kan en beter in mijn kast past wil ik dat zeker overwegen.

Het zelf ombouwen van mijn sub is vanwege gebrek aan kennis (en op dit moment ook het gebrek aan tijd om de kennis te vergaren) helaas geen optie. Ik laat me graag adviseren voor een alternatief (de max uitwendige breedte mag dus slechts 31cm zijn).

Een Adam Sub7 bijv. is erg smal, maar ik heb begrepen dat deze niet kan tippen aan de Genelec 7050b. Dus dan zou ik alleen vanwege het formaat consessies doen aan de kwaliteit...

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com