Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Focusrite Saffire Pro 24 & X99 chipset

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 18 jun 2015 12:47

Focusrite Saffire Pro 24 & X99 chipset

Dag mensen,

ik heb een vraag, ik probeer een focusrite saffire pro 24 aan te sluiten op Hauptwerk (Advanced). Ik heb eerst de drivers van de saffire geinstalleerd, daarna pas de saffire aangesloten, daarna Hauptwerk opgestart. Hij wordt netjes herkend in HW en ik kan dan bij audio outputs 6 line outs kiezen (die zijn er ook, dus dat klopt). Ik leid (L) naar Line out 1, en (R) naar Line out 2 (er staan wet stereo demo samples op de pc voorlopig).

In de MixControl software kies ik vervolgens bij input voor DAW 1 en 2 (dat moet volgens de handleiding van de focus). Vervolgens komt er echter geheel geen signaal binnen op de focusrite, ook via de hoofdtelefoon aansluiting hoor ik niks. Ook niet als ik het geluid via line 3 en 4 stuur (wat volgens de handleiding de outputs voor de hoofdtelefoon zijn). Ik kan binnen de MixControl software niet duidelijk kiezen voor Firewire input of iets dergelijks.

Aangezien meer mensen deze hebben hoop ik dat er hier ervaringsdeskundigen zijn. Hoe krijg ik het geluid uit Hauptwerk naar de Saffire?

Bedankt alvast voor de reacties.
Pim

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 18 jun 2015 12:53

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Ga in Hauptwerk naar General Settings -> Audio outputs en kies bij "Audio output device" voor ASIA: ASIO:Saffire. Helpt dat?

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 18 jun 2015 13:17

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Dag Jos,

ja dat scherm kreeg ik meteen, maar daarna moet je dus nog twee 'lines' kiezen om het geluid van L en R naar toe te sturen, en dan krijg ik de line outs van de Saffire. Maar die komen vervolgens niet binnen.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 18 jun 2015 15:37

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Je boxen zitten wel aangesloten op de line outputs?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 jun 2015 16:00

Re: Focusrite Saffire Pro 24

DAW Tracking aangeklikt????
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 jun 2015 16:40

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Pim

kun je ook een schermafdruk van de MixControl plaatsen?

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 18 jun 2015 20:30

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Dag,

ik heb idd DAW tracking aangeklikt, er zitten geen boxen aangesloten maar wel een hoofdtelefoon. Volgens de handleiding krijgt die hetzelfde als line 3 en 4.

Maar omdat ik niets zie binnenkomen in de Saffire denk ik dat het probleem nog in HW zit?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SGYIGB8D-D.jpg
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JBQVHL4H-D.jpg
Afbeelding

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 jun 2015 20:37

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Pim

je gebruikt in HW line 3 en 4, terwijl in de Saffier DAW1 en 2 gebruikt worden (3 en 4 zie ik ook niet in het rijtje schuiven staan).
Dit moet in HW en de Saffire overeenkomen, dus DAW3 en 4 instellen en die schuif omhoog.
En volgend kanaal krijgt in HW een ander line nr en in de saffie een overeenkomstige DAW.

in het afgebeelde HW scherm ook even in tabblad routing kijken. Deze moet staan naar primary outputs en Main output.
De rest moet op <none> staan.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 18 jun 2015 21:34

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Evert-Jan, bedankt voor je reactie. Dat was ook mijn gedachte, ik heb al diverse combinaties geprobeerd, maar geen van de combinaties werkt. Ook niet jouw voorstel.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 18 jun 2015 21:50

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Zou het kunnen zijn dat ik niet de driver heb geinstalleerd die bij de Firewire kaart kwam? De pc waar die in zit heeft geen DVD, en omdat de kaart nooit met een geel uitroepteken in apparaatbeheer heeft gestaan heb ik niet de moeite genomen de meegeleverde driver cd op een usb stick te zetten. Kan dit verschil maken? Of zouden al via internet de juiste drivers zijn gedownload?

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 jun 2015 22:01

Re: Focusrite Saffire Pro 24

De koppeling tussen Hw en de DAW's is 1 op 1. Dus line 1 (linker kanaal) in HW komt uit bij DAW1. Line 2 (rechter kanaal) komt uit op DAW2. Enz.

Ik zou de andere DAW's ook zichtbaar maken in de mixer (dus dan zie je DAW1-8 naast elkaar staan)
Wat staat er boven de output schuif ? Dat is niet te lezen. Het lijkt op iets van SEL. Zou mon.1/2 of line 3/4 moeten zijn.
De routing preset moet volgens mij op MIX1 staan (anders hebben deze mixer instelling geen invloed maar gaat het HW signaal van DAW1 en DAW2 rechtstreeks naar de output 1/2).

Als je in HW speelt, zie je dan één van de DAW input VU meters uitslaan?

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 jun 2015 22:06

Re: Focusrite Saffire Pro 24

MrNhanduc schreef:Zou het kunnen zijn dat ik niet de driver heb geinstalleerd die bij de Firewire kaart kwam? De pc waar die in zit heeft geen DVD, en omdat de kaart nooit met een geel uitroepteken in apparaatbeheer heeft gestaan heb ik niet de moeite genomen de meegeleverde driver cd op een usb stick te zetten. Kan dit verschil maken? Of zouden al via internet de juiste drivers zijn gedownload?

Ik weet niet of de FW kaart plug and play is. Als er een driver is meegeleverd zou ik die installeren. Misschien ook even op de site kijken of er een nieuwe versie van die driver is.
En de laatste Focus driver van http://us.focusrite.com/firewire-audio-interfaces/saffire-pro-24/downloads installeren. Het kastje nog niet aansluiten. Pas als de driver compleet geinstalleerd is PC uitzetten, kastje aansluiten en dan PC weer opstarten. Zo wordt ook de firmware in het kastje geupdate.
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 19 jun 2015 00:36

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Zit bij u de firewire op het moederbord, of een lossen pci kaart?
In geval van PCI, kaart er even uit halen en kijken of er een TEXAS-Instruments chip op zit
anders wil het wel eens niet werken.

Bartmans

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 19 jun 2015 07:37

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Dag,

het is een losse kaart met TI chipset, daar heb ik de kaart ook op uitgezocht (nagevraagd bij winkel). Is hetzelfde kaartje als bij HW Consult te bestellen is overigens.

De installatie van de focus heb ik uitgevoerd zoals jij hebt omschreven Evert-Jan, dus dat zou goed moeten zitten. Inderdaad bij het eerste keer aanzetten ging de driver/Mixcontrol direct de firmware van de saffire updaten.

Ik zal eens alle acht DAW weergeven idd. Tot nu heb ik alleen 1-4 geprobeerd en daarbij zie ik dus nooit een input signaal verschijnen. Bij output stond op moment screenshot idd even niets, maar normaal selecteer ik daar 3 en 4, omdat dat de outputs voor de hoofdtelefoon zijn.

Wat ik overigens nog niet snap aan de mixer is dat ik bij de output bijv. line 3 en 4 moet selecteren, maar vervolgens onder al die in en outputs nog een routing gedeelte heb waar ik weer andere dingen kan instellen.

Tot zover bedankt weer allemaal, eerst maar eens naar het werk en vanavond/weekend weer verder stoeien ermee...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 jun 2015 09:56

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Pim,


je schrijft dat je kanaal 3+4 gebruikt voor hw, en deze uit luistert via de hoofdtelefoon.

heb je wel in je software bij de Mix tabbladen onder mix3-4 de schuifjes omhoog staan???????

want in jouw screenshot zie ik alleen maar je schermafdruk met daarin het tabblad kanaal 1+2


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 19 jun 2015 10:02

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Dag Jan-Wim,

op de screenshot idd niet, maar ik heb ongeveer alle mogelijke combinaties geprobeerd. Ook met DAW 3 en 4 geselecteerd bij input is er geen enkel inkomend signaal als ik toetsen indruk.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 jun 2015 12:52

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Pim,

om e.e.a. uit te sluiten

is er onder windows wel geluid/activiteit bv met mediaplayer?
of blijft het dan ook angstig stil....?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 19 jun 2015 13:09

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Goed punt Jan Wim,

dat heb ik gisteravond nog even getest, angstig stil helaas...Als ik het luidsprekericoontje aanklik rechtsonder, zie ik netjes Saffire staan. Youtube filmpje getest, maar die blijft hangen (zelfs beeld blijft stil staan). Sluit ik mijn hoofdtelefoon op de moederbord audio aan, doet ie het wel en gaat het filmpje lopen.

Nu ik dat opschrijf sterkt dat het vermoeden dat ik eerst maar eens de meegeleverde drivers van de Firewire insteekkaart moet installeren en de door Windows geinstalleerde beter verwijder. Hoewel het opvalt dat er dus wel verbinding is met de saffire, en ook stroom (want hij gaat netjes aan zonder de losse adapter, dus krijgt stroom via de Firewire).

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 19 jun 2015 22:20

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Update: ik heb geprobeerd de meegeleverde drivers te installeren, maar dat werkt niet. Zodra ik hem deinstalleer en opnieuw opstart. gaat Windows direct weer de drivers installeren.

Volgens de handleiding van de FireWire kaart is het goed als in apparaatbeheer 'Texas Instruments OHCI-konformer IEEE-1394 Hostcontroller' staat, en dat staat er ook. Dat zou dus gewoon moeten werken.

Ik heb DAW 1-8 naast elkaar als input gezet, en bj routing preset 'DAW tracking' aangeklikt. In dat geval is er niets bij de input meters te zien als ik speel, en wordt de output rechts gedeselecteerd. Doe ik het handmatig, dan selecteer ik bij output kanaal 3 en 4 en zie ik dat Mix (L) en Mix (R) verschijnen bij line out 3 en 4 die voor de hoofdtelefoon zijn. Beide opties geven dus geen geluid.

Iemand nog een idee?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 jun 2015 22:55

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Pim,


In de uiterste rechtse bovenhoek heb je nog 2 tabjes met "sel" staan
Als je hier uit scrolt, welke kanalen staan er dan geselecteerd??

Gr
Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 19 jun 2015 23:19

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Jan Wim schreef:Pim,


In de uiterste rechtse bovenhoek heb je nog 2 tabjes met "sel" staan
Als je hier uit scrolt, welke kanalen staan er dan geselecteerd??

Gr
Jw

Jan-Willem: dan staan er geen geselecteerd, want als je er een selecteert, dan komt dat op de tabjes te staan.
Bij mij staat er ook gewoon "sel" en dan werkt het goed. Heb even getest wat er gebeurt als ik iets aanklik: gigantisch harde ruis in sommige gevallen! Opletten dus dat je niet een of andere feedbackloop maakt. Overigens werk ik niet met hoofdtelefoon.

Bij mij is de routing 1 op 1: DAW1 naar output 1, DAW2 naar output 2 etc
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 20 jun 2015 00:34

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Ik heb in het begin ook lopen tobben om het apparaat aan de praat te krijgen.

Je moet in HW bij audio outputgroups als eerste je front en rear groep maken
Vervolgens bij audio output je groepen toewijzen aan kanalen. zie plaatje 2 & 3

Ik heb op line 1 en 2 Front staan
op 5 en 6 Rear en op 3 en 4 de mixdown.
Op 3 en 4 zit idd de koptelefoon, en ik heb aan de achterzijde op 3 en 4 mijn Sub aangesloten.

Als je dat gedaan hebt zet je op de geluidskaart de instellingen als in plaatje 1 en dan zou er geluid uit moeten komen.
Weet niet of je sets hebt met front en rear samples, anders is het nog eenvoudiger. hoef je maar 1 kanaal in te stellen.

Vervolgens heb je nog 1 triljoen instellingen die je kunt doen, maar ik ben er zo op dit moment tevreden mee en het werkt.
Wellicht dat iemand ter zake kundig mij dit eens kan uitleggen en helpen instellen alhier ter plaatse in Dordrecht.
Koffie staat bruin, het bier koud en een glas wijn is er ook wel :-)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 20 jun 2015 17:42

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Andre bedankt, ik ga het proberen. Ik wil eerst een stereo set-up maken (want ook geschikt voor hoofdtelefoon), als dat lukt is surround een volgende stap..

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 20 jun 2015 20:49

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Tot nu toe nog geen succes. Het gekke is, deze Saffire zit aan een Windows 8.1 computer die ik voor iemand heb gebouwd. Ik heb zojuist als test even de MixControl software op mijn eigen Windows 7 computer geïnstalleerd. Die pc beschikt toevallig over een Firewire poort (maar ik denk niet met TI chipset) via een header op het moederbord. Ik dacht, kan het altijd proberen..

En jahoor, Hauptwerk in Advanced evalution gestart (want ik heb zelf geen key), Utrecht Demo geladen, Audio outputs geopend en de ASIO Saffire geselecteerd. De outputs naar line 1 en 2 gestuurd. MixControl software geopend, en direct hoorde ik het belletje van de evalution mode...In de software ziet het er dan zo uit:

Afbeelding

Alles stond dus direct zo ingesteld en werkte gewoon. Geluid kraakte af en toe wel een beetje, maar stond ook wel hard. Maar er kwam in ieder geval signaal binnen en dit was in de MixControl software te zien. Met exact dezelfde instellingen in Hauptwerk en de Mixcontrol op de andere pc werkt het echter niet :(

Ik vermoed dat er daarom toch iets van een driver probleem is. Ik ga de MixControl nog maar eens opnieuw installeren.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 21 jun 2015 21:42

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Ik ga de pc maar weer helemaal opnieuw installeren, want er klopt iets niet... :(
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com