Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Focusrite Saffire Pro 24 & X99 chipset

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 jun 2015 23:59

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Je kunt de Saffire software ook met Revo Uninstaller volledig verwijderen. Portable versie is hier te downloaden: http://www.revouninstaller.com/download-free-portable.php.

Eventueel anders de PC naar een oud herstelpunt terugzetten.

In beide gevallen de Saffire loskoppelen van de PC.

Dit gaat sneller dan opnieuw installeren incl de updates en daarna de orgels.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 22 jun 2015 09:25

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Revo ken ik wel, goed programma ja, gebruik het regelmatig. Werkt ook zeer goed om Adware volledig te verwijderen. Maar ben al begonnen dus het is al te laat..via een USB 3.0 stick gaat Windows installeren en Hauptwerk overigens vrij rap, dus het valt mee.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 22 jun 2015 22:09

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Nieuwe clean install, maar zelfde resultaat, geen enkel inkomend signaal in de Saffire ondanks een correcte koppeling met Hauptwerk. Ik heb een support vraag gestuurd naar Focusrite, zal nog wel ff duren helaas.

Ik denk dat het dan toch ligt aan de Firewire kaart, maar ik heb de compatibility scanner van Focusrite gebruikt en die geeft aan dat er geen known compatibiliy issues zijn. Dus dat is dan weer gek.

Het gaat overigens om deze controller:

http://tweakers.net/pricewatch/350093/dawicontrol-dc-1394-pcie-firewire-controller/specificaties/

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 jun 2015 22:40

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Kaart heeft een TI chipset, dus dat is correct.
Zou deze kaart kapot zijn?
Je had ook nog een andere PC (W 8.1) waar de Saffire het wel deed. Was dat met dezelfde kaart?

Als de Saffire het daar wel doet, sla dan de instellingen op op de Saffire (save to hardware).
Neem Kaart en Saffire mee naar de andere PC en laad daar deze instellingen (load from hardware) en test de Saffire opnieuw.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 23 jun 2015 06:53

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Andere pc is Windows 7 Ultimate, maar heeft geen insteekkaart. De firewire komt daar via een header van het moederbord (Asus Maximus Formula). Daarom kon ik het snel testen, want ik hoefde het kaartje niet over te zetten (kreeg al wel vrij snel gekraak op de audio, maar er was dan ook sprake van een VIA controller).

Ik zal het eens proberen met de nieuwe insteekkaart in die oude pc.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 23 jun 2015 21:00

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Nou, ik heb nog maar weer wat geprobeerd. Ik heb de PCI-E firewire kaart uit de Windows 8.1 build gehaald en in mijn eigen Windows 7 computer gedaan (had nog een PCI-E slot over). Saffire aangesloten, pc opgestart, Apparaatbeheer > Firewire kaart netjes geinstalleerd met de TI driver. MixControl aan, Youtube filmpje > direct geluid over de Saffire. Kortom, het Firewire kaartje functioneert gewoon (in ieder geval onder W7).

Ik heb inmiddels contact met Focusrite Support, ik heb ze screenshots van wat gegevens gestuurd, hopelijk kunnen ze er iets mee, maar ze geven zelf al aan dat er geen bekende compatibiliteits problemen zijn met Windows 8.

Enige wat nu volgens mij nog overblijft is dat er een (ingewikkeld) communicatieprobleem in Windows 8 optreedt waardoor audio niet over de Firewire kabel wil. Waarom zou ik echter niet weten, en het levert in ieder geval ook geen foutmeldingen of crashes op. To be continued...

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 jun 2015 22:55

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Pim

Ik ken iemand waar de Dawicontrol DC-1394 PCIe icm de Saffice op een MSI X79A-GD45 Plus - Moederbord onder W 8.1 draait. Dus e.e.a. zou wel moeten werken onder W.8.1, hetgeen jij dus ook van de supportafdeling gehoord heb.

Heb je in de W 8.1 PC ook een ander PCI-E slot geprobeerd?
Zie je ook foutmeldingen in de eventlog?

Welk merk/type moederbord zit er in je W 8.1 PC?

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 24 jun 2015 06:53

Re: Focusrite Saffire Pro 24

MSI X99S SLI Plus draait ie op. Een ander PCI-E slot heb ik inderdaad nog overwogen (gelukkig kunnen x1 kaarten ook in een x16 slot), helaas heeft de gebruikte behuizing geen losse plaatjes bij de PCI-E sloten. Dus moet ik een metalen plaatje losbreken en blijft er dus straks een gat over. Misschien toch eens proberen.

Ik krijg geen enkele foutmelding, er gaat ook op zijn minst een kleine hoeveelheid informatie over de Firewire verbinding, want anders zou Hauptwerk hem niet herkennen en zou in Mixcontrol bij Firewire driver niet 'In use' staan zodra ik Hauptwerk opstart.

Welk logboek zou ik dan moeten bekijken?

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 jun 2015 11:19

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Als je het locked en de juiste sample rate ziet staan, dan heeft HW via het FW kaartje wel verbinding met de Saffire geluidskaart. Het plaatsen in een ander PCIe slot heeft dan geen zin want het slot werkt. Ik denk dat het een Saffire driver --> Saffire mixer communicatie probleem is. Misschien wel omdat het een X99 chipset MB is, die zij in deze combinatie nog niet getest hebben. Zou zo maar kunnen.
Misschien kun je de PCIe timing in het BIOS op een hogere waarde zetten om dat uit te sluiten. Anders is het software.

Ik zou alle Windows logboeken even nakijken, dat is zo gebeurd want de fout treedt altijd op. Maar ik denk dat er niets in zal staan

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 24 jun 2015 11:50

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Ik ben inderdaad bang dat het een lastig probleem is wat zelfs voor de meer ervaren computer gebruiker niet op te lossen is. Er lijkt idd communicatieprobleem op te treden. Misschien dat ik het systeem wel ga downgraden naar Windows 7...

Heb vanmorgen nog even snel door de logboeken kunnen kijken, zie alleen maar fouten over Windouws Update staan, maar dat komt omdat er normaal geen internetkabel is aangesloten.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 27 jun 2015 14:42

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Inmiddels Windows 7 professional geinstalleerd. Resultaat is niet veranderd. Via moederbordaudio krijg ik geluid, via de saffire gebeurt er helemaal niets, ook geen youtube ofzo. Wel is alles correct geinstalleerd en werkend.

Ik denk dat er toch iets niet goed werkt op het moederbord dan. Ik heb de kaarten nog in andere sloten op het moederbord geprobeerd, maar dan start het systeem niet eens op (moest grafische kaart ook verplaatsen omdat die andere x1 slot bezette). Kennelijk is het net niet helemaal stuk waardoor er wel een beetje communicatie is, maar genoeg dat het niet volledig werkt.

Maar ja, hoe kom je daar achter behalve een nieuwe te kopen...

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 jun 2015 15:20

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Pim

Heb je wel de laatste BIOS versie geïnstalleerd?
En ook een "factory reset" in het BIOS gedaan, de ze opgeslagen en daarna een herstart PC, voordat je je eigen aanpassingen maakt?
Misschien een IRQ conflict?
De CPU zit direct aan de PCIe Bus gekoppeld. Maakt de CPU wel contact met alle veren in de socket? Is er geen contactveer verbogen (= dus sluiting)?
Zie je op het statusdisplay van het MB nog een fout?

Anders MB gewoon terugsturen maar leverancier met de mededeling dat als je die FireWire kaart in een bepaald slot zet, de PC niet wil starten en als je hem in het slot zet, waar je hem vanaf het begin in had, de PC wel opstart maar de kaart niet goed functioneert icm de externe audiokaart. Zowel W7 als W8.1. Je hebt immers garantie?
En dat die kaart in een andere PC wel goed werkt

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 27 jun 2015 16:38

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Ik zal de BIOS nog eens proberen te resetten maar denk dat het de optie terugsturen wordt. Niet fijn voor diegene waarvoor ik de pc bouw, maar aan een niet-werkend systeem heeft ie natuurlijk ook niets.

Wellicht dat ik het ook nog anders probeer. Gewoon een nieuw moederbord bestellen, en vervolgens de oude terugsturen in de nieuwe doos binnen de 14-dagen regeling ;) . Krijg je geen gedoe dat ze geen fouten op het moederbord kunnen ontdekken.

Het lijkt me dat als de CPU geen goed contact maakte dat je dan direct foutmeldingen krijgt?

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 jun 2015 17:11

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Ik denk ook dat het terugsturen wordt, maar dan kun je wel vertellen wat je allemaal gedaan hebt en hoe je tot de conclusie van een defect bord gekomen bent.

Een nieuwe MB bestellen en dan het oude terugsturen: dit kan om 2 redenen niet. De antistatische zak is geopend geweest en het serial nr van MB en doos kloppen niet (meer).
Onder garantie is men verplicht het defecte MB te repareren (is dus omruilen).

De communicatie naar PCIe is een selectie slot en verzenden/ontvangen van data. Dit soort dingen kunnen niet getest worden tenzij meerdere kaarten reageren als je 1 slot geselecteerd wordt in de software.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 02 jul 2015 21:13

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Nou, ik geloof dat ik gek wordt. Nieuw moederbord (AsRock X99 Extreme 4), Windows 8.1 opnieuw geinstalleerd, Hauptwerk geinstalleerd (iets heel geks, de demo Rotterdam die ik in Windows 7 had geinstalleerd is nog beschikbaar!!!, en dat terwijl ik de hele map Windows.old verwijderd heb), MixControl, pc uit, Saffire aangesloten, pc weer aan, niks nada. Ook geen youtube geluid of wat dan ook. Ik snap er helemaal niets meer van.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 jul 2015 21:19

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Pim

het is dan toch wel duidelijk: een software probleem onder Windwos 8.1 i.c.m. dit moederbord.
Ik zou dat gewoon melden aan Focus: "Na vervanging van het mb werkt het nog niet"

Wat betreft installatie: Als je Windows installeert, de HD is niet geformatteerd en de directory c:\hauptwerk is nog aanwezig, dan ben je snel klaar.
Hw installeren met c:\hauptwerk als path, orgel starten en spelen ......... Alles staat er immers nog. Dat is dus zeker niet gek.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 jul 2015 21:56

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Nu je het MB genoemd hebt, heb ik het manual even gedownload

In menu Chipset Configuration staan 5x een PCIEx link speed, die je kunt configureren. Default is auto. Wat als je deze op een handmatige snelheid zet? Ik zou beginnen met de langzaamste, maar als deze niet werkt, de anderen ook even proberen.

Zit op dit MB ook het laatste BIOS? De laatste is van 10 juni jl.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 03 jul 2015 07:56

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Dag Evert-Jan,

ik heb de ASrock Extreme bij de webshop afgehaald. Dat was handig, want ik kreeg meteen wat tips. Asrock moederborden kun je BIOS updaten zonder Windows installatie. Ik heb dus de internetkabel eraan gehangen, BIOS geopend en meteen laten updaten. Ging van 1.4 ofzo naar 2.0, dus de laatste BIOS staat erop. Handige feature overigens!

Ik heb de PCIE link speeds gezien in de BIOS, zal eens proberen vanavond of dat een verschil maakt. Zou me wel verbazen, dat soort geavanceerde instellingen zou toch niet nodig moeten zijn om geluidskaarten aan de praat te krijgen?

Groet
Pim

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 03 jul 2015 08:11

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Evert-Jan en anderen,

zie onderstaande link, je suggestie van PCI-E gen. 2 lijkt dus best een optie te kunnen zijn (ik kan ook een van de pci-e sloten proberen die zo en zo 2.0 zijn, want die zijn er ook op het moederbord).

http://forums.evga.com/EVGA-X99-Micro-Sound-Card-Problems-m2214745.aspx

Het zou dus inderdaad ergens aan het X99 platform kunnen liggen. Ik ga de oplossingen (ook de hibernate) vanavond eens proberen.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 jul 2015 10:25

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Pim

als je de changelist bekijkt van het BIOS, dan zie je dat daar ook aanpassingen gedaan zijn aan PCIe. Vandaar mijn opmerking.

Andere mogelijkheid om te testen is de videokaart verwijderen en even het GPU deel van de CPU gebruiken. Louter om te testen, want dit moet je niet doen als definitieve oplossing in geval van HW.

Hibernate vind ik geen oplossing. Je moet er niet aan denken dat (max) 64 GB geheugen op een SSD moet worden opgeslagen en na het uit slaap komen weer moet laden............
Als je weinig geheugen heb kan dit maar in geval van HW ........

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 03 jul 2015 10:26

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Dag Evert-Jan,

ik ga hier navraag over doen, overigens heeft een i7-5820K geen GPU deel (heb je even over het hoofd gezien denk ik), dus zonder grafische kaart is het vrij lastig.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 jul 2015 10:34

Re: Focusrite Saffire Pro 24

MrNhanduc schreef:overigens heeft een i7-5820K geen GPU deel
Daar had ik ook niet naar gekeken, want meestal hebben ze dat wel. Maar hier zitten 6 cores in, dus ruimte gebrek :lol: :lol:
Dan zou ik het fysieke PCIe 2.0 slot proberen voor de FW kaart en dat ook in het BIOS op handmatig de juiste waarde zetten

Berichten: 14

Geregistreerd: 07 maart 2015 20:34

Bericht 04 jul 2015 16:29

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Ik heb heel lang getob met een Focuste Saffire 6i6, Op een systeem met een X99 /i7 is de driver niet goed te installeren, althans bij mij niet. Medewerkers van Peter Verspuy hebben zich 120% ingezet en tot het uiterste ingespannen om de boel goed aan de praat te krijgen maar het lukt gewoon niet. Er schijnen meerdere problemen meet te zijn. Uiteindelijk heb ik een M-audio C600 gekocht en de saffier goed in kunnen ruilen. Alles werkt nu perfect en het geluid is uitstekend.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 04 jul 2015 22:45

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Ik heb HD audio in BIOS uitgezet, maar dit helpt niet. De Firewire kaart zit al in een PCI-E x1 2.0 slot. Ik denk dat ik hetzelfde ga doen als Aad. Ik heb diverse winkels gebeld en de leverancier, maar niemand heeft een idee wat het kan zijn.

Ik ga hierover trouwens een aparte supportaanvraag indienen bij Focusrite, als hun apparaten (nu dus al twee) problemen geven op systemen gebaseerd op X99, dan is dat wel iets om rekening mee te houden voor mensen die een nieuwe pc of geluidskaart willen! En ze mogen dan wel eens naar hun drivers gaan kijken.

Mooi dat zo ervaringen via het forum gedeeld kunnen worden en beschikbaar komen voor mensen die nog een keuze moeten maken!

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 09 jul 2015 06:47

Re: Focusrite Saffire Pro 24

Naar aanleiding van een vraag van Evert-Jan in een ander topic, nee er is geen oplossing, hij werkt gewoon niet aan dit X99 systeem. De 'oplossing' was daarom de ruime terugstuurregeling van de webshop (en gratis retourneren!). Het kastje gaat dus retour, er komt een alternatief van een ander merk.
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com