Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Probleem midi interface onder Windows 10

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 47

Geregistreerd: 24 aug 2015 22:20

Woonplaats: Rozenburg

Bericht 06 sep 2015 11:23

Probleem midi interface onder Windows 10

Beste lezers.

Elders op dit forum heb ik al iets gelezen over W10 en HW. Dat gaat niet altijd goed. De suggestie werd toen gedaan om terug te gaan naar een oudere W, 7 of 8 om problemen op te lossen. Helaas gaat dat met mijn PC niet, dat heb ik al geprobeerd.
Ik loop, nog steeds, tegen het probleem aan dat mijn pc met W10 de MIDI niet altijd ziet en dan doet HW het niet natuurlijk.
Ik heb geen idee hoe dat komt en waarom het soms wel goed gaat en andere keren niet. Soms helpt opnieuw opstarten maar soms ook niet.
Het lijkt mij dat de eventuele drivers voor de MIDI aanwezig zijn.
Zit er ergens iets in HW of in W10 waar ik iets aan of uit moet vinken of zo?
Wie weet of heeft een idee waar het aan kan liggen?
Het USB keyboartje die ik gebruik om te registreren werkt wel altijd zonder problemen.
Is het een oplossing als ik mijn klavier vervang door een USB keyboard? Dus alles zonder MIDI?
Groet

Wim
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 06 sep 2015 18:26

Hallo Wim,

Hoe sluit je de MIDI aan op de PC, via een USB-kabel, PCI(e)-kaart, of zit de MIDI aansluiting op de (externe) geluidskaart? Iets meer info over je Hauptwerk-configuratie zou handig zijn om een idee te hebben waar het probleem zou kunnen zitten.

Groet,
Gerald

Berichten: 47

Geregistreerd: 24 aug 2015 22:20

Woonplaats: Rozenburg

Bericht 06 sep 2015 18:58

mijn midi gaat van mijn keyboard via een klein midilink kastje met een USB kabel naar mijjn pc.
ik gebruik nu nog een kleine pci creative geluidskaart maar die wordt binnenkort vervangen door een zwaardere USB kaart, misschien dat dan het probleem zich zelf oplost maar het punt is dat de boel meestal werkt maar soms niet!
omdat ik HW nog aan het opzetten ben gebruik ik nog de gratis HW software en een free sample setje.
ik draai W10 met 8GB geheugen.
de snelheid tussen de toets en het geluid is nog erg traag maar dat zou beter moeten zijn met de nieuwe geluidskaart.

groeten

wim

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 06 sep 2015 20:26

Zoals al in een eerder topic aangegeven is de kans toch groot dat er een driverprobleem is. Het soms wel, soms niet werken wijst daar (juist) op.

Het USB-keyboard stuurt het midisignaal gewoon via de USB, hiervoor is kennelijk wel een (generieke) driver.

Berichten: 47

Geregistreerd: 24 aug 2015 22:20

Woonplaats: Rozenburg

Bericht 06 sep 2015 21:44

juist naar aanleiding van vorig topic heb ik gezocht naar een driver. Wat ik uiteindelijk vond was een mededeling op een site dat er voor mijn MIDIlink geen driver nodig is. Die heb ik dus niet kunnen vinden.
Toen was er een update voor W10 waarna HW wel normaal werkte.... tot vanmiddag.
Vandaar dat ik denk aan een instelling of zo. W10 is vrij nieuw wellicht dat daarom de oorzaak van het probleem lastig te vinden is.
Ik heb niet veel verstand van pc's dat werkt ook niet mee :cry: . wel van orgels maar daar heb ik nu niks aan :lol:

groeten

WIm

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 sep 2015 22:07

Wim

Er is in HW 1 vinkje die moet zorgen dat het signaal van je midi driver aan HW wordt doorgegeven.
Als je kijkt in General Settings --> Midi ports dan moet je daar op het tabblad Midi in ports jouw driver zie staan. En daarachter moet in de kolom Console een vinkje zijn geplaatst. Zo niet, dan alsnog plaatsen.
Staat jouw driver er niet bij, dan heeft HW geen Midi driver gevonden. En HW baseert zich hierbij op wat het operatingsysteem doorgeeft.
Dit kun je nog instellen via General Settings --> General preferences en dan tabblad Advanced de "Minimum timer to wait" op 10 of 20 sec. zetten. HW wacht dan bij het opstarten 10 of 20 sec. en kijkt dan of de midi poort in Windows beschikbaar is.

Geven geen van beiden een oplossing, dan is het helaas.

De driver voor dit soort kabels is een universele driver, die door Windows wordt meegeleverd. Deze driver heeft nagenoeg geen buffering en bij snel spelen kan er wel eens een midi signaal gemist worden.
Drivers van prof. geluidskaarten hebben wel goede buffering en ook een eigen driver en dan heb je dit probleem niet.
Als je kijkt naar een nieuwe kaart, let er dan op dat deze ook een Windows 10 ASIO driver heeft.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 sep 2015 06:29

Wim,


Als bovenstaande advies van Evert-Jan niet het probleem oplost.

Dan zou je eens kunnen overwegen om onderstaande roland um-one te kopen.
http://www.bax-shop.nl/midi-interface/r ... erface-mk2
Deze midi interface is voorzien van een eigen FPT-processor, heeft geen vertraging
En werkt gegarandeerd met eigen drivers onder windows 10, je kan zelfs meerdere van deze interfaces.

Gr

jW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 07 sep 2015 19:25

Jan Wim schreef:Wim,


Als bovenstaande advies van Evert-Jan niet het probleem oplost.

Dan zou je eens kunnen overwegen om onderstaande roland um-one te kopen.
http://www.bax-shop.nl/midi-interface/r ... erface-mk2
Deze midi interface is voorzien van een eigen FPT-processor, heeft geen vertraging
En werkt gegarandeerd met eigen drivers onder windows 10, je kan zelfs meerdere van deze interfaces.


Dit is echt een aanrader. Bij mij waren alle storingen, hikjes, plopjes, vertragingen, uitvallen van midi enz., opgelost nadat ik de roland interface aangesloten had.
Daarna nooit meer problemen gehad.

Succes,
Bram

Berichten: 47

Geregistreerd: 24 aug 2015 22:20

Woonplaats: Rozenburg

Bericht 07 sep 2015 20:23

Mijne heren.

De adviezen van Evert-Jan heb ik opgevolgd. Helaas geen verbetering, sterker nog: Het ding doet het niet.
De door hem genoemde vinkjes kende ik reeds, soms, heel soms, staat de MIDIlink daar tussen.
Maar tot mijn verrassing deed HW het vanmiddag wel......even...... 15 minuten. Toen was de MIDI weer verdwenen.
Gelukkig gebeurd dit niet in de kerk waar een eerlijk orgel staat zonder W10 of wat voor MIDI dan ook;)

Ik heb een USB geluidskaart op de kop getikt waarvan de verkoper mij heeft beloofd dat deze werkt met W10 en HW n.l. een ESI GIGAPORT HD+. Ik hoop van harte dat daarmee de problemen inclusief de traagheid zijn opgelost.
Werkt dit ook niet dan zijn de suggesties van Jan Wim en Bram aan de beurt.

Heel dit gedoe heeft wel een voordeel: het houd mij van de straat :)
Ik mag jullie van mijn vorderingen op de hoogte houden?

Groeten

Wim

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 sep 2015 20:57

Wim,

Even goed opletten, je problemen bestaan toch voornamelijk uit het midi probleem??

Nu koop je een Esi kaart zonder midi aansluiting?? Dus ben je alsnog gebonden aan je bestaande haperende Midilink........

Of ik moet je probleem verkeerd begrepen hebben
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 08 sep 2015 00:12

Dit is een USB audio interface. Ik denk dat je MIDI probleem hier niet mee is opgelost.
Maar goed, je hebt in ieder geval een goeie geluidskaart.

Ik ben benieuwd...

Gr.
Bram

Berichten: 47

Geregistreerd: 24 aug 2015 22:20

Woonplaats: Rozenburg

Bericht 21 sep 2015 15:07

Re: Probleem midi interface onder Windows 10

Mijne heren

Ik ben er even een poosje tussenuit geweest ivm mijn werk.
Nu ben ik weer thuis en tot mijn grote spijt doet HW het nog niet :D .
Een goede geluidskaart heb ik intussen: ESI gigaport HD+. daar zijn nog wel wat afstel of instel moeilijkheden mee omdat de andere geluiden op mijn pc nog niet zo lekker klinken.
Het grote probleem is dus mijn MIDIlink. als ik het advies opvolg van Jan Wim en Bram is het probleem opgelost.
We gaan de Roland UM-ONE MIDI interface mk2 aanschaffen. Als ik het goed zie op het plaatje van de leverancier zijn de aansluiting identiek.
Heeft iemand een ander idee?

groeten

Wim
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 21 sep 2015 22:12

Re: Probleem midi interface onder Windows 10

Hallo Wim,

daar zijn nog wel wat afstel of instel moeilijkheden mee omdat de andere geluiden op mijn pc nog niet zo lekker klinken.


Ik heb zelf tot grote tevredenheid de gigaport HD.
Die van mij is zwart, die van jou, als ik het goed heb, wit?

Welke instelling problemen heb je dan? Bij mij werken alle audio files en hauptwerk.
Voor de midi gebruik ik een simpele midi interface.
http://www.creative.com/emu/products/product.aspx?pid=19089




Groeten,
Jochum

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 sep 2015 23:48

Re: Probleem midi interface onder Windows 10

Wim Haveman schreef:Het grote probleem is dus mijn MIDIlink. als ik het advies opvolg van Jan Wim en Bram is het probleem opgelost.
We gaan de Roland UM-ONE MIDI interface mk2 aanschaffen. Als ik het goed zie op het plaatje van de leverancier zijn de aansluiting identiek.

Tenzij ik je vraag verkeerd begrijp: natuurlijk hebben beiden dezelfde soort aansluitingen: 2x een DIN plug en een USB stekker.
Alleen de "knobbel" in de kabel is beter, gezien de ervaringen van anderen.

Berichten: 47

Geregistreerd: 24 aug 2015 22:20

Woonplaats: Rozenburg

Bericht 22 sep 2015 19:38

Re: Probleem midi interface onder Windows 10

Hallo Jochum.

Die van mij is zilver kleurig. Maar zo veel zal dat niet uitmaken denk ik.
Wat mij tot nu toe niet is gelukt is muziek of zelfs geluid in het algemeen uit mijn pc te krijgen.
Behalve via HW voor alle duidelijkheid.
Muziek bestanden kan ik niet meer horen maar ook youtube niet.
Iemand vertelde me dat ik dan wat instellingen moet veranderen maar ik zou niet weten wat en hoe.
Kan iemand mij daarin verder helpen?
De software die bij de geluidskaart zit vind ik wel heel erg simpel enkel een klein paneeltje waar de kanalen op uit of aan zijn te schakelen, Config, help en routing. De software die ik heb heet: GIGAPORT V3.3.0.0
Ik gebruik nu een "simpele" midi-USB aansluiting maar die werkt niet onder W10.

Groeten

Wim

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 22 sep 2015 20:08

Re: Probleem midi interface onder Windows 10

Dag Wim,

keek eens in configuratiescherm onder Sound of Geluid of je geluidskaart als standaard is aangevinkt. Best kans dat die nog op de interne audio van het moederbord staat. In Hauptwerk moet je (eenmalig) aangeven naar welke output je geluid moet, in Windows moet dat ook voor Windows geluiden.

Groeten
Pim

Berichten: 47

Geregistreerd: 24 aug 2015 22:20

Woonplaats: Rozenburg

Bericht 22 sep 2015 20:20

Re: Probleem midi interface onder Windows 10

Dag Pim.

Dat had ik reeds gedaan en alles in het configuratiescherm staat op de juiste geluidskaart toch geen geluid behalve van HW
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 22 sep 2015 20:50

Re: Probleem midi interface onder Windows 10

Hallo Wim,

Kan het zijn dat de onboard geluidskaart nog actief is?
Kan je in de BIOS de geluidskaart van het moederbord ook uitzetten?
Het kan zijn dat windows toch automatisch het geluid via de onboard geluidskaart pakt.
Je kan dit eventueel controleren als je een koptelefoon in de hoofdtelefoon aansluiting
van de computer stopt.
De software is zo te zien de laatste versie.

Jochum.

Berichten: 47

Geregistreerd: 24 aug 2015 22:20

Woonplaats: Rozenburg

Bericht 01 okt 2015 23:22

Re: Probleem midi interface onder Windows 10

sorry voor de late reactie maar ik ben er even tussenuit geweest.

Ik heb intussen ontdekt dat mijn geluidskaart of of werkt. Dus of HW of de PC. Daarmee zijn de problemen opgelost

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com