Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Speakers zelf bouwen of MFB?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 38

Geregistreerd: 25 maart 2015 19:20

Woonplaats: Woudenberg

Bericht 15 sep 2015 21:46

Speakers zelf bouwen of MFB?

Beste allemaal,

Ik weet dat hier al veel over gediscussieerd is, dus sommige zullen wel zuchten... Sorry....

Ik ben al een poosje onderdelen aan het verzamelen voor mijn nieuw te bouwen orgel.
Nu gebruik ik op dit moment een setje MFB's. Op zich geven deze een heel aardig geluid.
Waar ik vooral last van het zijn de nodige reflecties in het laag geluid. dus bij sommige lage tonen klikt het brommend/dreunend. ook klinkt het midden gebied wat hol. Dit komt waarschijnlijk voor het grootste deel door de harde vloer en muren van onze woonkamer. weinig demping dus... :(
Wellicht dat ARC hier wat zal helpen?

De MFB's kan ik niet in mijn nieuwe orgel op een goede manier plaatsen. ze komen achter het knieschot.....
Het model van mijn orgel wordt een laag model.
Het liefst wil ik de midden en hoge luidsprekers hoger plaatsen, naast de register bediening.

Ik ben dus op zoek gegaan naar alternatieven. Er zijn kleinere speakers die ik daar wel zou kunnen plaatsen, maar echt mooi inbouwen blijft lastig. Zelfbouw heeft het voordeel dat je een goede setup kan zoeken dat past in je orgel model.


Door de vele informatie op het web weet ik niet meer wat ik moet kiezen.
Wie kan mij wat richting geven. Ik sta open voor alle suggesties.

Vragen die ik op dit moment heb zijn:

1) Gaat zelfbouw het probleem met hol geluid/ reflecties (deels) oplossen?
2) wel of geen sub. laag via gewone luidspreker kan ook tot zo'n 30 - 35Hz
3) actief of passief filteren? wat zijn de voor/nadelen (ook kosten technisch)
4) Naar welke merken luidspreker moet je kijken? en wat voor soort filters? Visaton, Vifa/Peerless of Scan Speak?

Helaas heb ik een beperkt budget. Is het een idee om klein te beginnen (stereo 2 kanalen) en dit later uit te bouwen? Zo kan ik de kosten over een wat langere termijn verdelen.

Vriendelijke groet,

Edward

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 sep 2015 22:23

Re: Speakers zelf bouwen of MFB?

Vragen die ik op dit moment heb zijn:

1) Gaat zelfbouw het probleem met hol geluid/ reflecties (deels) oplossen?
2) wel of geen sub. laag via gewone luidspreker kan ook tot zo'n 30 - 35Hz
3) actief of passief filteren? wat zijn de voor/nadelen (ook kosten technisch)
4) Naar welke merken luidspreker moet je kijken? en wat voor soort filters? Visaton, Vifa/Peerless of Scan Speak?

Hoi Edward,

Ik zal proberen je vragen zou goed mogelijk te beantwoorden,

1) zelfbouw kan maar een gedeelte rechttrekken , reflecties die vanuit je ruimte het geluid verzieken kan zelfbouw niet volkomen verhelpen.
Wel is het zo hoe hoog waardiger de componenten zijn des te minder fouten worden de ruimte in geslingerd.

2)ook al gaat een speaker tot 30hz een sub is altijd een must, ook al is het maar voor een paar pedaal tonen en de nodige informatie die alle lage samples in zich hebben.

3)actief of passief filteren zou in theorie niet uitmaken, in de praktijk is het zo dat een actiefe monitor een versterker in zich heeft, dit is ook bij dure monitors meestal toch een sluitpost, en er zit vaak een goedkopere versterker in.
Als je voor zelfbouw gaat is passief versterken een must, denk hierbij ook eens aan een buizen versterker, dit is in combinatie met HW erg mooi.

4)scanspeak is onbetwist het beste merk, maar ook het duurst, alles wat je bij scanspeak besteld, word altijd per stereopaar gematcht, zodat daar al geen afwijking tuseen beide speakers is.
Het filteren moet zo summiermogelijk gebeuren.
Alles in de signaal weg moet je eigenlijk van Mundorf silver-gold-oil caps maken, ditis wederom duur maar uiterst gedetaileerd, zonder scherp te worden.
Het laag kan al volstaan met 1 enkele spoel ook van Mundorf, dit kan een tritecspoel zijn, maar een folie spoel geeft nog wat meer openheid en lucht in het laag, dit is bij HW wederom belangrijk zodat het laag niet dichtslibt, en je de lage tonen kan blijven beluisteren zonder dat het wollig word.


Maar dit alles komt alleen tot zijn recht als je geluidskaart ook van voldoende kwaliteit is, denk bv aan een RME geluidskaart.

Gr

jW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 16 sep 2015 00:05

Re: Speakers zelf bouwen of MFB?

Beste Edward,

Je "beperkt budget" is niet gedefinieerd dus een reactie is wat lastig. Jan Wim noemt ook voorbeelden die in mijn optiek niet aan die definitie voldoen, maar dat kan per persoon verschillen.

De vorm van, en ruimte in het orgel bepalen mede wat voor speakers je kan toepassen. Omdat je geen foto geplaatst hebt kan ik daar moeilijk een suggestie voor geven.

Wel kan ik je aangeven hoe ik het heb opgelost.
Ik ben in de basis uitgegaan van een passief 3-weg systeem. Dit bestaat echter niet uit één kast met daarin de drie speakers, maar ik heb de basspeaker en middentoner elk in een aparte kast gemonteerd. (voor links en rechts dus 4 kasten) De tweeter is zonder behuizing in het orgelfront geplaatst naast de middentoner. De beide basspeakerkasten zijn rechtop in het orgel gemonteerd, dus met de drivers naar boven gericht. De luidsprekerkasten zijn geheel gesloten gemaakt en gevuld met schapenwol. Om de drivers aan te sluiten op de versterker heb ik gebruik gemaakt van een dubbel uitgevoerd 3-weg extern passief filter. Deze filters zijn te vinden in de auto hifi omgeving.
Belangrijk voordeel van mijn oplossing is dat je de tweeters en middentoners -vanwege de geringere afmetingen per stuk- makkelijker kan positioneren in het orgel. Dus op oorhoogte en een beetje 'naar binnen' gericht.
De tweeters en middentoners zijn van Philips, de basspeakers (25 cm) zijn van Heco.

Naast wel flink wat vrije tijd hebben deze speakers mij nog geen € 100,- gekost, dat is exclusief de versterker.
Zal geen high-end zijn, maar ik ben uitermate tevreden.

Jan

NB: Ik bezit nog een passieve subwoofer met twee bijbehorende hoog/mid speakers. Deze zijn eventueel te koop.
Fabrikaat Magnat Integra S2. ( 20-25.000 Hz)

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 16 sep 2015 18:15

Re: Speakers zelf bouwen of MFB?

Ha Edward,

Er is al het nodige aangedragen, een kleine aanvulling van mijn kant:
Als de maten/ontwerp van je console al vaststaan en daarmee de beschikbare ruimte is bepaald, je nog vele vragen hebt hoe de geluidsweergave in te richten en het budget beperkt is, is het wellicht raadzaam:
1. wel te investeren in een goede audiodevice, zoals RME, in iedere setup is deze schakel (her)bruikbaar
2. vooralsnog genoegen nemen met een goede hoofdtelefoon (zie andere topics), niets geeft een betere geluidsweergave dan een goede hoofdtelefoon
3. ondertussen de tijd nemen en sparen voor monitoren en plan van aanpak vormgeven.

Berichten: 38

Geregistreerd: 25 maart 2015 19:20

Woonplaats: Woudenberg

Bericht 16 sep 2015 20:00

Re: Speakers zelf bouwen of MFB?

Ok, deze antwoorden geven wel wat richting.

Ik gebruik op dit moment een focusrite saffire als geluidskaart. werkt bij mij naar behoren. Kwaliteit is wat lastig te beoordelen, omdat ik hier geen ervaring mee heb.

Als ik zo even samenvat zou ik dus het beste kunnen beginnen met een sub, en daar op verder bouwen.
Nu heb ik van Jan Wim al een voorbeeld gezien. vierkante gesloten kist. Dit model spreekt me wel aan, omdat die dan mooi in het orgel past.
heb ik dan alleen nog een midden-toner en een tweeter nodig, of is het beter om een breedbander in te zetten?
Deze 2 luidsprekers zou ik dan hoger in het orgel kunnen plaatsen.
Ik heb uitgerekend dat ik een luidspreker van zo'n 13cm wel kwijt kan.
onderin het orgel heb ik wel meer ruimte.

Over de Sub heb ik de volgende vragen: waar moet ik op letten bij het kiezen van de woofer.
Grootte, frequentie, en in combinatie met welke filters kan je dit doen?
Ik vrees dat Scan Speak wat te hoog gegrepen is...

visaton en vifa/peerless leveren toch ook wel goede kwaliteit?
En wat adviseren jullie mbt de middentoner en tweeter?
dan heb ik nog een losse versterker nodig plus een crossover filter. Klopt dit?

Groetjes,
Edward

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 sep 2015 21:59

Re: Speakers zelf bouwen of MFB?

Visaton en Peerless geven naar verhouding ook een goede kwaliteit.

Maar in de speakerwereld gaan prijs kwaliteit hand in hand.

Bv . een Vifa tweeter kost rond de 100 euro, daarin tegen kost een scanspeak tweeter al snel 350 euro per stuk

Het prijs verschil zit niet in het merk/label ,maar puur in het materiaal.
De souplesse en detail die de tweeter van Scanspeak geeft vind je niet terug bij Vifa.

alle waar naar zijn geld

Dus om te zeggen is Vifa peerless slecht? Nee

Hoor je duidelijk verschil tussen Vifa en Scanspeak? Ja. En dat is niet subjectief.........

Een crossover filter heb je nodig om de tweeter en de middentoner elk in hun eigen bereik te laten werken, waarvan het overname punt het belangrijkst is,

Maar maak niet de fout om zomaar even een standaard 2-weg filterje te kopen en daar wat speakers op aan te sluiten
Elk filter moet gebouwd worden naar de in gebruik zijnde drivers.


Je vraag om advies is dus moeilijk te beantwoorden.

Een Lada en een Porsche zijn allebei in staat om je te vervoeren van A naar B
Dus terug naar de beide merken speakers ze zijn beiden in staat om muziek weer te geven, maar elk op hun eigen kwaliteits niveau.

Maar als je eventueel richting Peerless gaat dan kan ik je nog wel aan een ontwerp advies helpen.

Gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 17 sep 2015 08:53

Re: Speakers zelf bouwen of MFB?

Ik zou je willen adviseren ( op basis van een praktijkervaring met budgetmonitoren): richt je belangstelling eens op het merk Focal: op dit forum is terecht als reactie op een eerdere reactie van mij, gesteld door een reagant dat dit erg dure monitoren zijn; ze zijn inderdaad niet goedkoop, echter, als je kijkt wat het op een totale investering vergt om 2 st. Focal Twin aan te schaffen, voor een heeeeeeeeeeeeeeeeeeel lange tijd vol speelgenot, je wordt maar 1x depressief na aanschaf, dat is als je merkt dat je beurs le(e)g(er) is, daarna begint de vreugde van het hebben van 2 Focals!!!! en die duurt veel langer als het kortstondige chagrijn dat je evt. hebt als je merkt dat je bij-elkaar geharkte geld weg is....
Ik kan dit iedereen aanraden, echt.
(In het algemeen vind ik dat dit forum veel meer zou mogen gaan over Hauptwerk Integrale OrgelInstallaties ipv kasten, computers en -onderdelen, met daarbij behorende meningen over goed/beter/best....)

Tenslotte: orgelspelen doe je met je handen/voeten en OREN, deze moet je strelen..............


Groet!!
Huib
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 17 sep 2015 09:12

Re: Speakers zelf bouwen of MFB?

huib schreef:Ik zou je willen adviseren ( op basis van een praktijkervaring met budgetmonitoren): richt je belangstelling eens op het merk Focal: op dit forum is terecht als reactie op een eerdere reactie van mij, gesteld door een reagant dat dit erg dure monitoren zijn; ze zijn inderdaad niet goedkoop, echter, als je kijkt wat het op een totale investering vergt om 2 st. Focal Twin aan te schaffen, voor een heeeeeeeeeeeeeeeeeeel lange tijd vol speelgenot, je wordt maar 1x depressief na aanschaf, dat is als je merkt dat je beurs le(e)g(er) is, daarna begint de vreugde van het hebben van 2 Focals!!!! en die duurt veel langer als het kortstondige chagrijn dat je evt. hebt als je merkt dat je bij-elkaar geharkte geld weg is....
Ik kan dit iedereen aanraden, echt.
(In het algemeen vind ik dat dit forum veel meer zou mogen gaan over Hauptwerk Integrale OrgelInstallaties ipv kasten, computers en -onderdelen, met daarbij behorende meningen over goed/beter/best....)

Tenslotte: orgelspelen doe je met je handen/voeten en OREN, deze moet je strelen..............


Groet!!
Huib


Hallo Huib,

Misschien een beetje off topic, maar misschien een leuk idee, ik lees dat jij helemaal weg ben van Focal, daarom wil ik je voorstellen om eens een vergelijkende test te doen met verschillende merken/ systemen. Stel maar aan Arthur Paul voor (Ik neem aan dat hij er nog werkt). Ik heb hier verschillende soorten staan uit het betere segment(en kan er een aantal merken wel extra bij regelen), dus dat is goed te regelen.

Overigens ben ik wel van mening dat je met zelfbouw hele hoge resultaten kan halen. Ik moet nog bij Jan Wim gaan luisteren, maar ik heb er hoge verwachtingen van.


mvg

André

Berichten: 38

Geregistreerd: 25 maart 2015 19:20

Woonplaats: Woudenberg

Bericht 17 sep 2015 13:46

Re: Speakers zelf bouwen of MFB?

Allen bedankt voor de reacties.

Ik ben het helemaal met de opmerking van Huib eens dat orgelspelen met handen, voeten en oren gedaan wordt.
Ik ben wel van mening dat alles wat je maakt / gebruikt aan componenten in het orgel met elkaar in lijn moet liggen.
Het is altijd een afweging van het ideaal plaatje tegen de kosten....
Wat ik wil proberen is om een zo goed mogelijk technisch systeem te krijgen tegen een voor mij acceptabele prijs.
Het lijkt mij goed om meerdere plaatjes te maken (kosten/kwaliteit/uiterlijk etc.) en dan daar uit kiezen.

Het idee van Andre spreek mij wel aan overigens. En ik denk dat er wel meer mensen zijn die graag verschillende oplossingen zouden willen horen. De keuze is enorm, en wat is goed, beter, best? veel is persoonlijk gevoel, maar er zal toch wel een gemiddelde te vinden zijn?

mbt speaker onderdelen, wat zijn zoal merken die gemiddeld tot goed scoren?
veel gebruikt zijn Visaton, Peerless, Vifa, Scan Speak, maar zijn er meer?
En wat ik op diverse sites lees verschillen de soort units ook sterk per merk.
kan je die mixen met elkaar, of is dat niet aan te bevelen.
en naar welke merken moet je kijken als het gaat over filters en versterkers?
Zijn hier ervaringen mee?

Veel vragen weer he? maar zo kom ik wel goed aan mijn informatie.

Vriendelijke groet,
Edward
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 17 sep 2015 16:28

Re: Speakers zelf bouwen of MFB?

Beste!

Het zelfbouwen van luidsprekers voegt een extra dimensie toe aan zelfbouw: het is gewoon leuk om te doen!

Maar om de juiste balans te vinden tussen kosten en resultaat zou ik - gewapend met een paar stevige orgel CD's - eens langsgaan bij een paar leveranciers.

Trouwens, ik maak me sterk dat als je een laptop / pc + geluidskaart mee neemt, met daarop je Hauptwerp + sampleset, dat deze mensen nog wel een opstelling voor je klaar willen zetten. Deze leveranciers zijn vaak ook zelf audiofielen, dus die zijn denk ik wel te interesseren voor het fenomeen Hauptwerk.

Maar vergeet vooral niet de bekende 80-20 regel. 20% verbetering van het resultaat, vraagt vaak een 80% hogere investering.

Ik begrijp uit je uiteenzetting dat je de luidsprekers tussen de klavieren en pedaal wilt plaatsen. Deze opstelling is mijn inziens zo ongunstig, dat elke geïnvesteerde euro eigenlijk zonden van het geld is.

Overweeg dat daarom nog eens goed! Zeker als je vooral voor jezelf speelt (en je niet een hele kamer of zaal moet vermaken) is het goed in het stereobeeld van je luidsprekers zitten zó belangrijk!

Zelf heb ik ook een laagmodel zelfbouw, waarbij ik twee monitoren op heb staan die goed op oor-hoogte zitten.
Ik gebruik maar simpele JBL monitoren van € 150 stuk. Maar deze geven al zoveel speel plezier, dat bij mij de prikkel naar meer nog niet bestaat.

Dus in mijn visie is het beter een goedgeplaatste middenklasser, dan een slecht geplaatste top-speaker.
Én dan hou je nog wat budget over voor een goede hoofdtelefoon, waar je ook veel plezier van zal hebben!

Tot slot nog een aantal bedrijven waar je eens langs zou kunnen gaan, maar mogelijk ken je deze sites al!

http://www.speakerland.nl/
http://remo.nl/
http://www.speaker-en-co.nl/
http://www.plsaudio.nl/

Berichten: 38

Geregistreerd: 25 maart 2015 19:20

Woonplaats: Woudenberg

Bericht 17 sep 2015 20:57

Re: Speakers zelf bouwen of MFB?

Ha David, ik ben idd al een wezen luisteren. Weet je wat het probleem nu is? Je hoort allemaal prachtige dingen. Maar wel in een hele goede ruimte..... Dat is ff anders dan bij mij thuis. maar je krijgt wel een goed idee van de mogelijkheden

Overigens is het niet mijn bedoeling om de speakers laag in te bouwen. Alleen de sub wil ik laag plaatsen. Midden en hoge tonen wil ik naast de registers boven de klavieren plaatsen. Met een beetje goede selectie moet dat lukken denk ik

Mvg, Edward
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 02 okt 2015 17:54

Re: Speakers zelf bouwen of MFB?

Ha Edward,

Ik ben het helemaal met David eens over de prijs van speakers en de plaatsing.
Mij is niet duidelijk wat voor MFB's je nu hebt en hoe die gepositioneerd zijn.
Ik had ook last van resonanties en nadat ik ze op schuimrubber van 5 cm dik had gezet, waren de resonanties weg.
Ik heb zelf de MFB 544 op oorhoogte staan op een lage console met rondom wanden en een harde vloer. Het heeft mij nog nooit verveeld en ik heb ook nooit de behoefte gehad aan meer of beter. Eigenlijk kan dat niet voor die 100,- per setje.... ;)
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik een tweede set 1 meter achter de orgelbank heb staan en voornamelijk surround speel. Dat geeft ook al meer voldoening dan stereo.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com