Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Focusrite scarlet 2i4 start niet op

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 28 okt 2015 23:04

Focusrite scarlet 2i4 start niet op

Goedenavond,

Ik heb ongeveer een jaar een focusrtie scarlet 2i4. Eerst gebruikte ik hem samen met mijn Domus en oude laptop.
-Daarna een pc aangeschaft (Win 8) en naast mijn orgel gezet
-Orgel gekocht en de midi via de geluidskaart-> crash -> oude kabel (Usb midi) en werkt perfect.

Nu ik mijn orgel heb staan pakte hij bij het opstarten steeds vaker mijn geluidkaart niet. Hauptwerk geeft foutmelding en ik moet de usb opnieuw aansluiten. Als ik dat te snel doet dan staan mijn boxen te bonken en pakt hij hem nog niet. Na afsluiten foutmelding hauptwerk en dan weet usb aansluiten pakt hij hem vrij snel.

Een vriend van mij heeft dezelfde kaart en bij hem werkt het nog steeds. Bij mij werkte hij alleen in het begin perfect en daarna niet! en die vriend heeft ook de midi via de kaart lopen. Nu zag ik ook een andere post met zijn focusrite en daar werkt hij ook al niet goed. Is het merk focusrite gewoon wat slechter?

Oplossingen geprobeerd
-andere volgorde apparatuur aanzetten
- andere usb poorten

Wat zou het eventueel kunnen zijn?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 okt 2015 00:35

Re: Focusrite scarlet 2i4 start niet op

Je kunt in HW kun je HW laten wachten op de audio driver. Menu General settings --> Gerenal Preferences --> tabblad Advanced preferences. De tijd instellen achter "Min. time to wait on start-up"

Je zou ook in HW kunnen proberen het audio opnieuw te starten: Engine menu --> restart audio

Verder op staat op de focusrite site een artikel over iets wat bij jou ook kan gebeuren.
Why is my audio slowed down in Windows 8 when the computer starts?
http://global.focusrite.com/answerbase/ ... ter-starts
In dit artikel staat iets wat bij jou ook kan gebeuren.

Omdat de Focusrite vele soorten audiokaarten heeft en veel gebruikt wordt, lees je ook veel problemen (1% aan problemen is dus in aantal veel meer). Maar elk probleem heeft een andere oorzaak, ook bijv. optimalisatie van de PC tbv audio. Die vriend zou bijv. andere instellingen in zijn PC kunnen hebben waardoor het bij hem wel werkt.

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 29 okt 2015 10:50

Re: Focusrite scarlet 2i4 start niet op

Goedemorgen,

Ik heb de wachtijd op zn langst staan en dat werkt ook niet. Ik kan blijven wachten maar hij pakt hem gewoon niet op.
Hauptwerk start dus niet op omdat hij de geluidskaart mist in zijn configuratie. En heel af en toe is het een grote knal en licht het geluid er ook uit. maar aangezien dat maar 1 keer per maand voorkomt kan ik daar prima mee leven. Ik hoef dan alleen de audio te resetten.

De pc van mijn vriend is door dezelfde winkel inelkaar gezet dus instellingen zullen vrij gelijk zijn. Het enige verschil is win 7 vs win 8. dus misschien is het die instelling die jij post. Ik ga die vanavond instellen en kijken hoe hij het dan doet.

Ik sluit mijn pc af met de aan uit schakelaar op de pc dus niet via startmenu. Heeft dat ook nog invloed?

Mvg,

Robert-jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 okt 2015 10:51

Re: Focusrite scarlet 2i4 start niet op

Robert-jan O schreef:Ik sluit mijn pc af met de aan uit schakelaar op de pc dus niet via startmenu. Heeft dat ook nog invloed?

Dat is hetzelfde met hetzelfde resultaat.

Berichten: 12

Geregistreerd: 13 apr 2015 22:02

Bericht 29 okt 2015 13:26

Re: Focusrite scarlet 2i4 start niet op

Goedemiddag,

In mijn geval, Behringer FCA610 USB, met een losse MIDI kabel tussen orgel en geluidskaart, is het belangrijk om éérst te zorgen dat de geluidskaart aanstaat, vóórdat windows volledig is opgestart.
Dit om zeker te zijn dat de drivers goed opgestart worden.

Misschien dat dit een oplossing kan zijn?

MvG,
Albert

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 29 okt 2015 14:46

Re: Focusrite scarlet 2i4 start niet op

iK heb een Focusrite Saffire. Op het moment dat ik PC en Focusrite tegelijkertijd inschakel dan is de PC met Hauptwerk sneller gebruiksgereed dan de Focusrite. Dan krijg je dezelfde verschijnselen als hier eerder genoemd. Hauptwerk vertraagd opstarten is inderdaad een optie, maar ik laat de Focusrite nu gewoon altijd ingeschakeld staan. Geen problemen meer.

Jan

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 29 okt 2015 17:34

Re: Focusrite scarlet 2i4 start niet op

Goedemiddag,

Maar in het begin pakte hij mijn geluidskaart wel af en toe. Nu totaal niet meer in een keer!
Mijn geluidskaart heeft geen aparte voeding dus als mijn pc uitstaat kan mijn geluidskaart niet aan.

Gr

Robert-jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 29 okt 2015 18:39

Re: Focusrite scarlet 2i4 start niet op

Robert-jan O schreef:Goedemiddag,

Maar in het begin pakte hij mijn geluidskaart wel af en toe. Nu totaal niet meer in een keer!
Mijn geluidskaart heeft geen aparte voeding dus als mijn pc uitstaat kan mijn geluidskaart niet aan.

Gr

Robert-jan


Misschien dat de wet van Ohm je parten speelt. De voeding voor de geluidskaart en wat daar nog aan gebruikers aanhangen wordt dus betrokken uit de USB.
Belangrijk is dus dat de USB aansluiting voldoende vermogen beschikbaar kan stellen, dat je USB kabeltje voldoende aderdikte heeft en dat de lengte beperkt blijft.
Heb je de geluidskaart op een 'eigen' USB aansluiting geprikt, dus zonder usb HUBs en dergelijke?
Ook een goede stevige dikke USB kabel gebruikt en niet zo'n uitrolbaar kabeltje (om een ander uiterste te noemen)?

Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 okt 2015 19:47

Re: Focusrite scarlet 2i4 start niet op

Ook kun je ervoor kiezen om HW dan niet meer automatisch op te laten starten na het aanzetten van de PC maar handmatig (na een aantal sec. wachten)
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 01 dec 2015 22:18

Re: Focusrite scarlet 2i4 start niet op

Problemen van aansturing Focusrite Scarlet 2i4 kunnen meerdere oorzaken hebben.
a. conflict met een ander stuurapparaat van de PC dat ook op USB werkt - raadpleeg confuguratie scherm en check op fouten
b. niet de juiste volgorde van installeren, je moet eerst Asio driver installeren - de nieuwste is versie V2.13 - daarna de Scarlet drivers installeren (zonder USB connectie) - dan de USB aansluiten - dan de instellingen in HW of GO maken.
c. installeer drivers zonder dat een andere programma actief is.

Als iets met de volgorde fout is gegaan, haal alles eraf, start de PC opnieuw en begin overnieuw met installeren.

Ik heb sinds een paar dagen ook een Scarlet 2i4, de geluidskwaliteit is aanzienlijk beter dan het kleine Behringer geluidskaartje
Echter krijg ik de 3e en 4e kanalen niet te horen, ik wilde dus 2 extra speakerboxen toepassen, maar doen het dus nog niet. Het vreemde is dat de drivers goed zijn geïnstalleerd (van Focusrite site gedownload) maar zie bij de geluidskaart instelling op de PC maximaal 2 kanaals, het volgende:


Ben ik wat vergeten ? Alleen de 2 kanalen naast de ongebalanceerde output pluggen doen het, de andere 2 geven geen signaal.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 dec 2015 22:41

Re: Focusrite scarlet 2i4 start niet op

kanalen moet je eerst instellen via Hauptwerk
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 04 dec 2015 01:07

Re: Focusrite scarlet 2i4 start niet op

Nee, ik gebruik geen Hauptwerk. Werk al geruime tijd met GrandOrgue en bevalt me uitstekend.
Ik heb de Focusrite drivers opnieuw geïnstalleerd zonder een aparte Asio driver. Bij de laatste GO versie zit meteen al Asio geïntegreerd. De boxen heb ik na lang zoeken nu correct aangesloten - het Help scherm van GO is een prima hulp.
Hierbij de verdeling over de 4 kanalen.
Alles werkt nu goed.
GO audio-uitvoer-2.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 10 dec 2015 18:38

Re: Focusrite scarlet 2i4 start niet op

Vorige week de usbkabel op een andere poort gezet (wel eens meer geprobeerd maar toen was er geen verschil zelfs mijn usb hub deed de geluidskaart het. Alleen de klep kan dan niet meer dicht :? )en nu doettie het wel gelijk. Bij het opstarten een tweetal oerknallen. Bij windows starten weer een paar en bij Hauptwerk weer een paar maar hij doet het nu wel gelukkig.

Ik heb de vier kanalen geprobeerd aan te sluiten aan het scherm achter mijn lessenaar. Daar zitten de speakers geintegreerd en een groene uitgang. Die heb ik aangesloten met zo 3.5 mm naar 5.3 mm Jack en erin gedaan. Helaas pakte hij hem niet en ik heb ook geen flauw idee hoe ik dat moest aansluiten! Weten jullie dat?

Voor Hauptwerk heb ik ook GO gehad maar daar snapte ik niks van :lol: Hauptwerk was makkelijker en de samplesets waren veel mooier dus heb ik van Hauptwerk free heel lang gebruik gemaakt. Nog veel plezier met GO ik zou daar nooit meer naar terug willen. Het zijn wel leuke budget begin stappen naar hogerop.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 dec 2015 19:33

Re: Focusrite scarlet 2i4 start niet op

De geluidskaart moet op een USB Root hub zitten. Zie voor een plaatje en verhaal hier http://global.focusrite.com/answerbase/connectivity-of-usb-11-devices-on-non-root-hubs
Even controleren in apparatenbeheer van je PC.

Ik denk dat je voor audio een verkeerde kabel hebt.
De 4 uitgangen van je geluidskaart zijn elk mono en symmetrische terwijl je scherm een a-symmetrische line-in heeft, die ook nog stereo is.
Betekent een verloopkabel met 2 mono jacks aan een kant (voor links en rechts) en aan de andere zijde 1 stereo 6,3 mm of 3,5 mm plug.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 11 dec 2015 14:18

Re: Focusrite scarlet 2i4 start niet op

Evert-Jan schreef:De geluidskaart moet op een USB Root hub zitten. Zie voor een plaatje en verhaal hier http://global.focusrite.com/answerbase/connectivity-of-usb-11-devices-on-non-root-hubs
Even controleren in apparatenbeheer van je PC.

Ik denk dat je voor audio een verkeerde kabel hebt.
De 4 uitgangen van je geluidskaart zijn elk mono en symmetrische terwijl je scherm een a-symmetrische line-in heeft, die ook nog stereo is.
Betekent een verloopkabel met 2 mono jacks aan een kant (voor links en rechts) en aan de andere zijde 1 stereo 6,3 mm of 3,5 mm plug.


Dan heb ik dus deze kabel nodig? http://www.allekabels.nl/jack-kabel/4/1 ... meter.html

De 3.5 in de groene pc aansluiting en de twee 6.3 in de geluidskaart? dan kan ik daar de toetsgeluiden en registergeluiden opzetten!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 dec 2015 14:57

Re: Focusrite scarlet 2i4 start niet op

Ja, dat is de goede kabel

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com