Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Rondstralers en surround

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 08 nov 2015 14:41

Rondstralers en surround

Dit lezende ben ik vooral benieuwd naar welke set je zou willen verkopen en waarom? Als beginner die nog geniet van gratis sets en op den duur vast ook een set gaat kopen, hoor ik graag welke sets je op den duur toch niet meer gebruikt en waarom. Zijn dat sets waar je op uitgekeken raakt?

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 09 nov 2015 13:42

Re: Rondstralers en surround

Ave schreef:Dit lezende ben ik vooral benieuwd naar welke set je zou willen verkopen en waarom? Als beginner die nog geniet van gratis sets en op den duur vast ook een set gaat kopen, hoor ik graag welke sets je op den duur toch niet meer gebruikt en waarom. Zijn dat sets waar je op uitgekeken raakt?


Twee redenen: 1) de kwaliteit van sample sets is omhoog gegaan over de loop van de jaren, de prijs wordt echter zelden aangepast. Soms kun je voor dezelfde prijs beter krijgen.2) Het orgel heeft niet de stijl of de mogelijkheden die aansluiten bij de soorten muziek die je speelt, dan raak je er inderdaad op uitgekeken (je kunt natuurlijk ook proberen je die stijl eigen te maken).

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 09 nov 2015 18:35

Re: Rondstralers en surround

Dank je Josq,

Ik heb gisteren Van Oekelen (Oude Pekela) gedownload en vindt het prachtig, wat schoonheidsfoutjes daargelaten. Hoe groot is het verschil met een recente set?

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 09 nov 2015 19:52

Re: Rondstralers en surround

Hallo Ave,

Ik heb in het verleden steeds surround-sets gekocht. Dat gaven in de audio opstelling die ik had het mooiste geluid.
Nu heb ik een andere audio opstelling en ik ontdek dat ik surround helemaal niet meer belangrijk vindt. Dan veranderd er dus van alles waardoor er ook belangstelling ontstaat voor de stereo-sets van bijvoorbeeld Organart.

Als jij geniet van Oude Pekela, is dat heel fijn! Gewoon van genieten.
Technisch gezien is er best veel over te zeggen, waarom die sampleset niet te vergelijken is met sets van Sonusparadisi en al helemaal niet met de sets van Organart (helderheid in de opname, 16bit ipv 24bit, 1 galmstaart ipv 3 galmstaarten, enzovoort).
Maar als je wat langer met Hauptwerk omgaat (ikzelf sinds 2006) wordt je ook wel kritischer.

Ik zou zeggen: geniet van wat je hebt. En als je geld uit gaat geven voor een nieuwe set, spaar liever even door en koop gelijk de beste. Want als je alle sets nog moet kopen die ik gekocht heb (mijn eerste was Litomtysl), ben je echt veel meer geld kwijt dan gewoon gelijk de beste kopen...

Overigens: Organart levert de beste. Dat Ladegast nu te koop is, komt omdat ik toen persé een sampleset van Organart wilde hebben én persé een surround set. Dit was toen de enige... en nu zou ik dus voor een andere kiezen :(

Groeten,
Anton

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 09 nov 2015 20:39

Re: Rondstralers en surround

Dag JW,

Ik kan je verklappen dat de opstelling bij Anton een volwaardige "normaal" surround opstelling was zoals jij die beschrijft, en toch .... ;)

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 09 nov 2015 21:12

Re: Rondstralers en surround

Hallo Jan Wim,

Mijn oren geven nog iets anders aan.
Volgens mij neemt Organart zijn orgels op volgens hetzelfde principe als in deze opname:
https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA
Luister met koptelefoon en wees verbijsterd :shock:

Welke sampleset ik ook gebruik: ten opzichte van Ladegast klinken ze allemaal 'plat', twee-dimensionaal.
En volgens mij heeft dat dus te maken met de genoemde opname techniek.

Ik heb geen buizenversterker hier...
Maar de weergave via de rondstralers klinkt ook nog eens veel rustiger, op de een of andere manier. Veel meer alsof ik echt in de ruimte zelf zit. Ik weet echter niet hoe ik dat technisch moet duiden.

Anton

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 09 nov 2015 21:50

Re: Rondstralers en surround

Ha Jan Willem,

Ik heb de rondstralers hier niet op een buizenversterker aangesloten.

Wel heb ik ze verschillende keren via zo'n versterker gehoord. Dit was niet in een Hauptwerkopstelling.

Als ik het goed heb gebruik jij wel een buizenversterker, kun je aangeven welke volgens jouw goed voldoet voor een HW opstelling?

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 09 nov 2015 23:09

Re: Rondstralers en surround

Beste vrienden,

Wat zouden jullie denken van een apart onderwerp over breedstralers en buizenbakken ?
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 nov 2015 23:58

Re: Rondstralers en surround

Heb ik nu maar gedaan :(

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 10 nov 2015 00:16

Re: Rondstralers en surround

Ave schreef:Dank je Josq,

Ik heb gisteren Van Oekelen (Oude Pekela) gedownload en vindt het prachtig, wat schoonheidsfoutjes daargelaten. Hoe groot is het verschil met een recente set?


In mijn beleving is het verschil heel erg groot... Die beleving hangt overigens ook af van de audio-installatie die je gebruikt.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 10 nov 2015 20:09

Re: Rondstralers en surround

Fijn dat we nu een apart plekje hebben voor rondstralers.
Heb daar nog steeds interesse in.

Het is alweer enkele jaren geleden dat ik rondstralers gehoord heb bij Peter.
Was toen zeer onder de indruk. (Afgezien dat ik het laag wat achter vond blijven.)
Kan me niet heugen, dit woh gevoel bij andere stereo opstellingen ooit gehad te hebben.
Ook afgelopen zaterdag in Ermelo niet.

Dat Anton nu weg is van rondstralers, is voor mijn een duidelijke bevestiging dat mijn woh indruk toen niet zomaar suggestie was.

Kort geleden gaf Peter aan, dat hij bezig was om rondstralers weg te werken in de console.

Al langere tijd vraag ik me af, of het mogelijk is om luidsprekers uit het zicht te krijgen, door rondstralers te nemen en die naast de klavieren en achter de touchscreens te plaatsen.
Is dat een plaats die goed genoeg is?
Ver genoeg uit elkaar? Ver genoeg uit de wand? Niet te hoog?
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 10 nov 2015 23:43

Re: Rondstralers en surround

Er is nog een alternatief namelijk dipool speakers. Ik draai al een tijdje met veel plezier met de Heil airmotion transformers. Deze speakers zijn door het dunne membraam razendsnel in het hoog met superieure transient weergave. (O.a. mixturen en chamades klinken zeer overtuigend met dit soort speakers) deze speakers staan net achter de console op oor hoogte.
Doordat deze tweeters vanaf 1385hz en dus een groot gedeelte van het frequentie spectrum weergeven komt het grootste gedeelte van het geluid als het ware uit een puntbron, vergelijkbaar met Kefs. Omdat het geluid naar voren en achteren uitstraalt krijg je wel het idee van rondstralers maar dan wel gecombineerd met een betere stereo image dat meer richting van de direct afstralende speakers op gaat.
Voor mijn gevoel heb ik op deze manier een zo optimaal mogelijke weergave keten compromis gesloten.
Namelijk boxen die op oorhoogte net achter mijn console staan met een ruimtelijkheid die in buurt komt van rondomstralers en grotendeels met de fase reinheid van Kefs.
Toch voegen ook in mijn configuratie de rears veel toe. Niet alleen vanwege de ruimte om je heen die hoorbaar groter is maar ook omdat de rears op de een of andere manier meer body/ defintie toevoegen aan de front speakers.

groet Jan

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: stefan en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com