_Pieter_ schreef:Jan Wim schreef:nee het is niet relevant om de verhouding van de setmaker te weten.
het tijds probleem ligt bij de gebruiker thuis, en niet in de set zelf.
de setmaker heeft de set zo afgeleverd dat deze klopt,
ongeacht wat de verhouding geweest is tijdens de opname.
Eens, maar de sampleset leverancier heeft in de set de verhouding op tijd gezet voor bijv. een front-rear afstand van 2 meter. Toch?
Als dat bij mij thuis geen 2 meter is maar 5 meter dan ligt dat uiteraard aan mijn thuissituatie. Maar dan is het toch nog steeds relevant voor mij om te weten waar de samplesetleverancier vanuit gaat? Als die zou zeggen: front-rear zijn out-of-the-box afgesteld op 2 meter. Dan weet ik dat ik 3 meter te compenseren heb omdat in mijn thuissituatie 5 meter afstand tussen front en rear zit.
Of mis ik nu iets?
Pieter
nu mis je iets................
ga er vanuit dat de microfoon zo geplaats is dat de langste/ grootste golflengte van een frequentie past
dus voor 16Hz heb je een fysieke afstand nodig van 21,5mtr
in de kerk is dit geen enkel probleem, maar je voelt het al aan, in een huiskamer heb je niet zomaar even 21,5mtr ter beschikking
maar nogmaals dit is ook niet relevant.
een setmaker moet de microfoon zo plaatsen dat alles past en klopt.
of dat nu tussen front en rear microfoon 20mtr is, of 40mtr dat maakt niet uit.
wat de microfoons registreren is het materiaal waarmee een setmaker aan de slag gaat.
een setmaker werkt nooit zonder hoofdtelefoon tijdens de opname
dus wat hij hoort via de hoofdtelefoon is wat je later krijgt.............
oftewel hij hoort via de hoofdtelefoon zowel front als rear microfoons en wel op Tijd
thuis hoor je via de hoofdtelefoon exact hetzelfde als wat de setmaker hoorde tijdens de opname
m.u.v. eventueel verlies aan detail door b.v het wegfilteren van ruis, enz..
dus met hoofdtelefoon thuis is het ook niet relevant om te bepalen waar de fronts en de rears staan
dit is keurig verwerkt in de sample.
je moet thuis alleen zorgen dat via speaker weergave je de rear en fronts speakers net zo op Tijd zet ,als dat de koptelefoon dit laat horen.
simpel, je moet niet moeilijker denken dan nodig
de kracht is vaak eenvoud.......
dus je moet niet een soort ijking/kalibratie na streven van de microfoon locatie tijdens de opname.
want dat is nogmaals niet relevant