Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Geluidsweergave Hauptwerk

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 28

Geregistreerd: 08 okt 2015 19:24

Woonplaats: 47533 Kleve - Duitsland

Bericht 15 nov 2015 18:15

Geluidsweergave Hauptwerk

Beste Forumleden,

Als beginnend Hauptwerker heb ik de volgende vraag. Bij het beluisteren van een orgel-opname via de computer(in dit geval een opname van de Katharina-Kirche in Hamburg - Website- "All of Bach", valt mij telkens op, dat de geluidsweergave van een opname veel beter is dan wat "Hauptwerk" mij biedt. Bij de opname in Katharina-kerk worden b.v de "Prestanten" prachtig weergegeven. Kortom, zoals een "Prestant" hoort te klinken. Bij "Hauptwerk" mis ik dit en klinkt het toch blikkerig en minder fraai.
Alles wordt afgespeeld op "SaffirePro 24 " van Focusrite.
Het liefst speel ik met de koptelefoon op (AKG K701). Via de speakers (stereo) ben ik nog meer teleurgesteld.

Heel graag een eenvoudige uitleg.

Groet,

Herman
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 15 nov 2015 22:18

Re: Geluidsweergave Hauptwerk

vergelijk je dan wel de sampleset van een orgel met een opname van datzelfde orgel?

Bij een cd opname hoor je het geluid zoals het opgenomen is. Vaak wordt het ook nog nabewerkt waardoor het wat gelikter gaat klinken. Het geluid wat uit een sample set komt is weliswaar ook digitaal opgenomen maar bestaat uit allemaal aparte opnames per toets en per register. De samensmelting van het geluid is dan altijd anders dan wat je hoort in de kerk zelf.

Als je een toets indrukt klinkt het alsof het één signaal is maar in werkelijkheid is het opgebouwd uit verschillende opnames die aan elkaar worden geplakt. Dit samen met het wegfilteren van de 'ruis' van windmotor e.d. en het ontbreken van realistische invloeden van de winddruk in het orgel zorgt voor een ander geluid dan in het echt.

Het is en blijft een poging om in de buurt te komen van de echte pijporgel beleving. Best een geslaagde poging als je alle obstakels op een rij zet die genomen moeten worden door de sample set makers.

Verder kun je in hautpwerk de kwaliteit van het geluid wel bepalen door hem in 16-20 of 24 bit te laden . Met name het verschil tussen 16 en 20 bit is behoorlijk.

Groeten,

Martijn
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 16 nov 2015 10:35

Re: Geluidsweergave Hauptwerk

Welk sample set gebruik je? De verschillen in stijl en kwaliteit kunnen groot zijn.
Avatar gebruiker

Berichten: 28

Geregistreerd: 08 okt 2015 19:24

Woonplaats: 47533 Kleve - Duitsland

Bericht 16 nov 2015 10:46

Re: Geluidsweergave Hauptwerk

Ik gebruik "Görlitz-medium" en "Transeptorgel Rotterdam". Verder een paar demo's, zoals Rotterdam Hoofdorgel,Freiberg.
Het Transeptorgel laad ik in 20 bit.

groet, Herman
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 16 nov 2015 12:24

Re: Geluidsweergave Hauptwerk

Hoi Herman

Het geluid is zo goed als de zwakste schakel.
Ik weet niet welke speakers je hebt?
De Saffire pro ken ik wel . Dit is een redelijke geluidskaart maar ook niet meer dan dat.
Toen ik deze upgrade naar de RME. UCX ging het allemaal beduidend beter klinken, veel natuurlijker, veel minder digitaal.
Wat je ook kunt proberen is de Audioquest jitterbug. Dit is een filter in je usb kabel die Hf storingen eruit haalt en de jitter verbeterd. Kosten 49€ lees maar eens de revieuws. Ik heb het zelf ook in mijn systeem zitten en dat geeft toch nog weer een verbetering.
http://www.audioquest.com/jitterbug/jitterbug
Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 16 nov 2015 12:45

Re: Geluidsweergave Hauptwerk

Ik bedenk me net dat de focusrite geen usb maar een firewire kaart is. Laat het toch maar staan bij je antwoord voor andere lezers met een usb interface.

Groet Jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 16 nov 2015 12:55

Re: Geluidsweergave Hauptwerk

Loosman schreef:Ik bedenk me net dat de focusrite geen usb maar een firewire kaart is. Laat het toch maar staan bij je antwoord voor andere lezers met een usb interface.

Groet Jan


Als jitter een probleem zou zijn voor een verbinding tussen USB en de audiodevice, dan geldt ditzelfde toch voor een verbinding tussen firewire en de audiodevice?

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 28

Geregistreerd: 08 okt 2015 19:24

Woonplaats: 47533 Kleve - Duitsland

Bericht 16 nov 2015 13:26

Re: Geluidsweergave Hauptwerk

Dag Jan,

Bedankt voor je uitleg. Ik zit inderdaad te denken aan een andere geluidskaart, zoals je de RME.UXC als voorbeeld noemde.
Maar ik had begrepen, dat je via de koptelefoon het beste resultaat krijgt. Deze gebruik ik eigenlijk alleen maar.
Wat de speakers betreft: 2 aktieve speakers - Swanns MKII en een subwoofer Magnat sub 201. Wordt nauwelijks gebruikt.

Groet Herman

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 16 nov 2015 14:26

Re: Geluidsweergave Hauptwerk

Ik neem aan dat Herman de opnames van "Katharina-Kirche in Hamburg - Website- All of Bach" beluistert via dezelfde computer en geluidskaart als Hauptwerk.

Het verschil in geluid heeft dan volgens mij niets te maken met de geluidskaart.

Geluidskwaliteit wordt bepaald door:
- Sampleset
- Speakers (of hoofdtelefoon)
- Geluidskaart
- Heb je samples ingeladen op 14, 16, 20 of 24-bit

Ik denk dat (zeker als je via hoofdtelefoon luistert) de sampleset de meest bepalende factor is voor de geluidskwaliteit.
Avatar gebruiker

Berichten: 28

Geregistreerd: 08 okt 2015 19:24

Woonplaats: 47533 Kleve - Duitsland

Bericht 16 nov 2015 16:50

Re: Geluidsweergave Hauptwerk

Ja, inderdaad beluister ik de opnames via de zelfde computer en geluidskaart. Sterker nog, ik beluister de site en in dit geval betrof het de laatste uitvoering van afgelopen vrijdag, BWV 646 "Wo soll ich fliehen hin", uitgevoerd door Wolfgang Zerer. Na een paar muziek maten speel ik het stuk precies zo met Hauptwerk en herhaal dat keer op keer. Met de zelfde toonhoogte en hopelijk de zelfde registers als op het betreffende orgel van de site. Dan hoor ik toch wel een groot verschil.

Groet Herman

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 16 nov 2015 17:44

Re: Geluidsweergave Hauptwerk

Hallo Herman,

Heb jij dan een sampleset van dat orgel? Dat zou wel pas een nieuwtje zijn...

Mvg,
Paul
Avatar gebruiker

Berichten: 28

Geregistreerd: 08 okt 2015 19:24

Woonplaats: 47533 Kleve - Duitsland

Bericht 16 nov 2015 17:58

Re: Geluidsweergave Hauptwerk

Hallo Paul.
Natuurlijk niet. Maar het gaat hier toch alleen maar over de geluidsweergave?
De opname klinkt overtuigend en de andere (Hauptwerk) een beetje digitaal.
De Prestanten klinken mijn inziens niet zoals ik gehoopt had. Met de typische aanspraak van dit register.
Het beste is nog Freiberg met zijn Prestant.

Groet Herman

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 nov 2015 18:09

Re: Geluidsweergave Hauptwerk

Pijpwerk in Hamburg is geïntoneerd op basis wat er nog over was van zijn in de 2e wereldoorlog verwoeste voorganger.
Die klank kun je toch niet vergelijken met het moderne Görlitz?
Elke orgelbouwperiode en orgelbouwer heeft zo zijn karakteristieken.

Je zou er beter aan doen om een CD van Görlitz te vergelijken met de sampleset en dan een conclusie trekken over de geluidsweergave.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 16 nov 2015 18:27

Re: Geluidsweergave Hauptwerk

Evert-Jan schreef:Je zou er beter aan doen om een CD van Görlitz te vergelijken met de sampleset en dan een conclusie trekken over de geluidsweergave.


Een betere referentie zijn de opnames van Gorlitz via contrebombarde of op de site van SP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 nov 2015 18:39

Re: Geluidsweergave Hauptwerk

Fokko

dan vergelijk je de sampleset met de sampleset.

Het ging Herman om dat opnames van derden (video Hamburg) beter klonken dan Hauptwerk rechtstreeks (en dat via dezelfde audio setup). M.i. kun je dan ook beter een CD van Görlitz of Transept orgel vergelijken met de betreffende sampleset.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 16 nov 2015 18:48

Re: Geluidsweergave Hauptwerk

okay, ik begreep dat er in de hw-weergave mogelijk iets niet goed gaat omdat Herman spreekt van een blikkerig geluid. Blikkerig geluid komt iig niet uit de samples via hw - als de audio keten op orde is.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com