Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

LAN kabel gebruiken voor gebalanceerd audio

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 12

Geregistreerd: 25 mei 2014 15:35

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 16 dec 2015 21:34

LAN kabel gebruiken voor gebalanceerd audio

Leuk, actief speakers als surround luidsprekers gebruiken. Twee van die dikke kabels door je kamer, ongeveer niet weg te werken. Dat zorgt voor een lage WAF (Wife Acceptance Factor).

Ik heb het volgende uitgeprobeerd met 10 meter kabel, bij mij werkt het storingsvrij, mits je alles gebalanceerd aansluit.

CAT5E kabel, LAN kabel, UTP, FTP, STP bestaat uit 4 twisted pairs, dus 8 draadjes, bij STP, S=shielded, met een afscherming per paar. UTP U=unshielded is waarschijnlijk minder geschikt. FTP is UTP met één afscherming om alle draadjes, wel geschikt. De afscherming is belangrijk, dus controleren voor je die aanschaft. Een LAN kabel is dun genoeg om goed weg te kunnen werken. En relatief goedkoop.

In mijn geval een FTP kabel op de volgende manier aangesloten: 1 twisted pair voor XLR-links hot en cold, 1 twisted pair voor shield, voor XLR-rechts op dezelfde manier. De afscherming van de kabel verbonden met de shield twisted pairs. Gebalanceerd blijkt het netjes te werken, geen ruis of 50Hz brom. Ook ongebalanceerd (tulp) aan gesloten. Dit werkt zolang de metalen pluggen elkaar niet raken. Bij contact maak je een aardlus en pik je storing op.
Mixtuur Intrada III

Berichten: 54

Geregistreerd: 29 mei 2012 10:36

Bericht 17 dec 2015 10:54

Re: LAN kabel gebruiken voor gebalanceerd audio

Ik hoop dat je een hele kleine versterker hebt en het volume altijd heel bescheiden houdt....

Door een luidsprekerkabel kan veel stroom gaan. Zulke dunne kabels smelten dan gewoon weg.
Een "normale" luidsprekerkabel (zeker voor 10 Meter) heeft een doorsnede van meerdere mm2 per ader. Een cat5e kabel heeft slechts 0,2 mm2 per ader. Dat is alleen voor zeer lage spanningen met weinig stroom gedacht.

Bovendien is de weerstand van zulke dunne kabels enorm. Zonde van de goede luidsprekers.
Avatar gebruiker

Berichten: 73

Geregistreerd: 27 nov 2012 10:46

Woonplaats: Ternaard

Bericht 17 dec 2015 11:18

Re: LAN kabel gebruiken voor gebalanceerd audio

Erik schreef:Ik hoop dat je een hele kleine versterker hebt en het volume altijd heel bescheiden houdt....

Door een luidsprekerkabel kan veel stroom gaan. Zulke dunne kabels smelten dan gewoon weg.
Een "normale" luidsprekerkabel (zeker voor 10 Meter) heeft een doorsnede van meerdere mm2 per ader. Een cat5e kabel heeft slechts 0,2 mm2 per ader. Dat is alleen voor zeer lage spanningen met weinig stroom gedacht.

Bovendien is de weerstand van zulke dunne kabels enorm. Zonde van de goede luidsprekers.


Als hij het over actieve speakers heeft gaat er niet veel vermogen over de kabel, de versterker zit dan in de speakers.
Dat dit niet de voorkeur verdiend is weer een ander verhaal (ik zou het ook nooit doen), maar als hij er tevreden over is moet hij het gewoon doen.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 17 dec 2015 11:25

Re: LAN kabel gebruiken voor gebalanceerd audio

Als je kijkt naar de opbouw van een audiokabel tussen de output (line niveau) en de input van versterker/monitor dan is de opbouw van een dergelijke kabel niet echt afwijkend van een UTP (of variant). Het grootste verschil is dat een audiokabel veel soepeler is, zowel de isolatie/mantel als de aders.
Kijk je naar een band met mengpaneel dan zie een enorme kabel tussen podium en mengtafel. Dat is ook gewoon een multikabel met voor elk audiosignaal een twisted pairtje.

Berichten: 54

Geregistreerd: 29 mei 2012 10:36

Bericht 17 dec 2015 17:29

Re: LAN kabel gebruiken voor gebalanceerd audio

Ah ja... lezen is ook een vak. Sorry.. had even de "aktieve" gemist.
Ja dan gaat het natuurlijk met een dunne signaalkabel.
Maar dan is een "echte" XLR Kabel nog dunner en flexibeler weg te werken als een Netwerkkabel en ook niet veel duurder als een netwerkkabel.

Berichten: 12

Geregistreerd: 25 mei 2014 15:35

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 17 dec 2015 22:08

Re: LAN kabel gebruiken voor gebalanceerd audio

Inderdaad actief speakers, studio monitors. Mijn orgel is uitgerust met 2x XLR pre-amp voor surround.
De XLR kabels die je zo kunt kopen in de muziekwinkel zijn robuust voor podium gebruik, niet heel dun.

Speakerkabels is inderdaad een ander verhaal, ik reken zelf met een piekstroom van ongeveer 3x het RMS vermogen, dus een goede 35W versterker stuurt ~100 Amps piekstroom de speakerkabel in. Ook het 220 V snoer is dan niet verwaarloosbaar meer, dat wordt wel eens vergeten. Bij de stereo installatie ooit eens uitgetest, met transmissielijn luidsprekers die niet de makkelijkste zijn om te sturen. Dikke 220 kabel rechtstreeks in de muur, vervolgens een snoer ertussen van schemerlamp kwaliteit. Blind getest, verschil goed te horen.
Mixtuur Intrada III

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com