Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

interne geluidskaart ASUS Essence STX II

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 04 aug 2016 13:46

interne geluidskaart ASUS Essence STX II

Hallo,

Wie heeft ervaring met de interne geluidskaart: Asus Geluidskaart Essence STX II 2.0 PCI-e

In mijn PC heb ik onboard audio via RealTek High Definition audio (ACL887) en mijn voorversterker hangt daaraan. Ik overweeg deze geluidskaart om een beter signaal naar de voorversterker te sturen, maar bovendien heeft de geluidkaart een hoofdtelefoonversterker voor koptelefoons tot 600 Ohm.

Graag reactie of dit een zinvolle investering is.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 aug 2016 14:34

Re: interne geluidskaart ASUS Essence STX II

Fred

deze kaart is hier al eerder op het forum voorbij gekomen: viewtopic.php?f=4&t=1712&p=19845
Geen goede investering omdat de ASIO driver niet werkt. Even dat topic lezen.

Als je de koptelefoon gebruikt met zo'n interne kaart (PCIe), dan heeft dat als nadeel dat je volumeregeling voor de koptelefoon via het beeldscherm bediend moet worden (als er geen "doosje" met geluidsregelaar wordt geleverd - remote bediening).

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 04 aug 2016 15:34

Re: interne geluidskaart ASUS Essence STX II

Waarom zou je in vredesnaam een interne geluidskaart willen aanschaffen?/ Dat is alleen zinvol voor heel specifieke ( en ook heel dure) kaarten die in een studio-omgeving gebruikt worden.........

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 04 aug 2016 17:22

Re: interne geluidskaart ASUS Essence STX II

Hallo luitjes,

Momenteel heb ik in de PC onboard audio (RealTek High Definition ALC887 chipset) en via een kabel "mini-jack naar tulpstekkers" is de PC aangesloten op mijn 22AH 270 voorversterker.

Nu kan ik twee dingen doen:

1. koptelefoon aanschaffen met impedantie max 80 Ohm (Beyerdynamic DT1350 klinkt prachtig maar DT990 (250 Ohm) niet)

2. high-end geluidskaart met koptelefoonaansluiting en dan volumeregeling koptelefoon op tweede scherm van de PC (scherm 1: orgelconsole en scherm 2: recorder window, ed.

Het mooie is dat ik die geluidskaart kado krijg, als ik hem wil.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 04 aug 2016 19:44

Re: interne geluidskaart ASUS Essence STX II

Voor de volume regeling gebruik ik een apart kastje, staat bij mij naast de console en onder handbereik.
Google op PVC NHT PRO.

Het is al vaker besproken in zovele topics: als je gaat investeren doe dat dan zo mogelijk in kwalitatief goede spullen en zodanig dat uiteindelijk de hele audioketen op een zeker gelijkwaardig kwalitatief niveau komt. Je gaat het horen!

EDIT- eigenlijk gebruik ik 2 PVC's, een voor de frontkanalen en een voor de rear kanalen. Maar dat is afhankelijk van ieders persoonlijke setup.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 04 aug 2016 21:59

Re: interne geluidskaart ASUS Essence STX II

Apart van wat Fokko hiervoor opmerkte, goed advies ook, zou ik nog even willen zeggen ( omdat je het over 2e schermen enzo had.....): waarom toch niet in een goede multichannel externe Audio Device geinvesteerd??

Dan kan je evt een aparte mixdown maken naar je koptel. uitgang, zodat je daarop alles exact naar je smaak kan instellen, zowel kwa volume, front/rear mix, en evt andere zaken zoals speaker simulation, tone control, zonder ingewikkelde omwegen.
En dan evt Reaper gaan gebruiken........

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 05 aug 2016 23:13

Re: interne geluidskaart ASUS Essence STX II

Voorlopig houd ik het bij de twee MFB boxen voor "ewoon" geluid. Maar 's avonds bij het spelen en oefenen zal ik vooral mijn nieuwe koptelefoon gebruiken. Die klinkt in een woord geweldig: Focal Spirit Professional. Een uitstekende investering vind ik zelf.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 06 aug 2016 18:13

Re: interne geluidskaart ASUS Essence STX II

Fred, ik heb de sepcs nog even bekeken van die ASUS interne kaart, en dat ziet er heel mooi uit!

Ik heb alleen geen idee, hoe het met de ASIO driver is gesteld, en hoe dus de latency is bij real time gebruik. Die kaart is tenslotte ook speciaal gemaakt voor afspelen en Dolby gedoe.

Maar de cijfers voor THD alsmede voor koptel output ( 7 volts rms) zijn buitengewoon goed en daar kan menig externe device nietaan tippen.

Vandaar, datje dus koptelefoons kunt aansluiten tussen 16 en 600 Ohm, en je kunt dan dus de gain daarop aanpassen ook.

Ook al zou ik zelf nooit een interne kaart kopen, als je deze voro weinig kunt bemachtigen, is het dus wel een heel mooi ding...

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 09 sep 2016 21:31

Re: interne geluidskaart ASUS Essence STX II

Helaas ga ik actie ondernemen om te retourneren.

Helaas de specificaties laten iets anders zien dan de realiteit. Ik heb de Asus geluidskaart ingebouwd en drivers geinstalleerd. Het werkt, maar is geen optie: Ten opzichte van Onboard Audio is met dezelfde buffersize de latency met de geluidskaart niet beter maar zelfs iets slechter. Echter de CPU load is veeel hoger en polyfonie veeel lager. Dus voor Stereo is het een kat in de zak. Voor surround waarschijnlijk ook.

Zie mini-filmpje ter illustratie. https://youtu.be/mELhnsiZ-qk

Dus ik zou graag advies ontvangen hoe ik mijn 22AH270 voorversterker met 2 75W MFB Bozen als Front speakers kan aansturen en twee aktieve 35 W boxen voor Rear speakers en hoe ik die verder moet configureren.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 10 sep 2016 14:26

Re: interne geluidskaart ASUS Essence STX II

Ok Fred, dat weten we dan alweer he, nouja, was toch eigenlijk al bekend van die ASIO-latency.

Bij de specifiek voor audio-weergave gemaakte spullen is dat vaak de bottleneck. Net nog met een hele dure Yamaha surround sound soundbar, met ruim 30 speakers erin, die werkelijk een dijk van een orgelgeluid kan produceren, hetzelfde meegemaakt; gigantische latency. Is natuurlijk voor multimedia geen probleem zolang de sync tussen audio en video maar kan worden bereikt. Maar voor realtime spelen mag je toch eigenlijk niet meer dan 10 a 15 millisec delay hebben......

Er ontbreken denk ik nog enkele gegevens, en dat betreft dan de ingangsgevoeligheid van de diverse audio weergavekomponenten. Ik heb nl de ervaring, dat de MFB-boxen vrij ongevoelig zijn. Je hebt er een voorversterker voor hangen, dus hopelijk kan die voldoende fut leveren.

Htezelfde geldt voor de rear aktieve boxen; heb je daar een fabrikaat-typenr van?? Ik zal ook ngo even kijken naar de specs van die voorversterker.

Verder neem ik dus aan, dat ide rear boxen geen symmetrische audio ingangen hebben??

En het is ook nog bij mij onbekend of je een aparte Midi-interface hebt, of moet dat in een nog aan te schaffen audio device gekombineerd worden???

Laatst goede reslutaten gezien mete deze: http://www.bax-shop.nl/externe-audio-in ... igaport-hd

Die heeft alleen maar uitgangen, want ingangen gebruik je waarsch toch niet?? En maar liefst 8 uitgangen en twee koptel aansluitingen. Deze uitgangen zijn uitsluiten asymmetrisch, en dat is prima omdat jij toch geen symmetrische ingangen op je weergave-apparatuur hebt. Maarde Midi moet je dus apart regelen.

Een goede oplossing voor 4 kanaals plus Midi is deze: http://www.bax-shop.nl/externe-audio-in ... -interface

En als je avontuurlijk bent aangelegd: http://www.bax-shop.nl/externe-audio-in ... en-usb-hub

Allemaal budget-vriendelijke oplossingen, via USB.

Benieuwd naar wat je gaat doen......

HG

Geert

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 10 sep 2016 14:43

Re: interne geluidskaart ASUS Essence STX II

Ha, ik zie dat die voorverst dus zou moeten aansluiten op de MFB,s en een ingangsgevoeligheid heeft van 200 mV.

'Dat zou dan moeten matchen met de gangbare audio devices.

Nog even opletten met de gigaport HD+ :

24-bit / 96kHz D/A converter
8 independent output channels with RCA connectors
different playback modes: 44.1kHz with 16-bit and 8 channels, 44.1kHz with 24-bit and 6 channels, 48kHz with 24-bit and 6 channels, 96kHz with 24-bit and 2 channels
2 independent stereo headphone outputs: 1st output sends out mixed signal of all playback channels, 2nd output sends out different signal from playback channel 1/2 - perfect for monitoring and to pre-listen to signals


Bij 24 bits/48kHz kan je maar 6 kanalen gebruiken.......nog steeds heel fraai gezien de bescheiden prijs.

Als je meer faciliteiten wilt in je geluidskaart, zoals bv luxe mixersoftware met allem mogelijke effekten zoals equalisers, filters etc, dan kom je vanzelf in de duurdere prijsklasse, denk dan aan bv MOTU, RME etc.

Maar voor gewoon lekker orgelspelen is dat niet echt nodig......

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 10 sep 2016 23:07

Re: interne geluidskaart ASUS Essence STX II

Hoi Geert,

Bedankt voor je meedenken. Op het Hauptwerk Forum kreeg ik ook tips voor een van de volgende opties:

http://www.bax-shop.nl/externe-audio-interface/presonus-audiobox-44vsl-4x4-usb-audio-midi-interface

http://www.bax-shop.nl/externe-audio-interfaces/focusrite-scarlett-2i4-2nd-gen-usb-audio-interfa

Maar ik zal proberen gedetailleerd mijn "installatie" te beschrijven:

Mijn console bestaat uit drie Nektar Compact GX61 USB-MIDI keyboards en een gemidificeerd 2 oktaafs voetpedaal. Uit ieder device komt een USB-kabel en die gaat een 4-poorts USB-Hub (met eigen voeding), die op zijn beurt op een USB-3 ingang op de PC is aangesloten. De onboard RealTek ACL887 audio is via een mini-jack naar R/L RCA connectors aangesloten op de 22AH270 voorversterker, waarop mijn twee 22AH587 MFB Boxen zijn aangesloten, evenals mijn Focal Spirit Classic hoofdtelefoon.
Voor Stereo spelen is dit prima. Echter wil ik de Domkerk Utrecht sampleset aanschaffen en mogelijkheid hebben om naast spelen via hoofdtelefoon ook met Front stereo en Rear Stereo te kunnen spelen. Voor de rear stereo heb ik twee Monkey Banan Gibbon5 actieve speakers te beschikking:
Woofer: 5 1/4-inch magnetisch afgeschermd polypropyleenmembraan
Tweeter: 1 inch silk dome tweeter
Frequentierespons: 48Hz - 22kHz
HF - Niveau: -6dB ~ +6 dB variabel bij 10Khz
LF - Niveau: -6dB ~ +6 dB variabel bij 100Hz
Crossover frequentie: 3kHz
LF - versterkervermogen: 45W
HF - versterkervermogen: 35W
Signaal HF/LF: 90dB / 95dB
THD + N @ Nominaal vermogen HF/LF: 0,05% / 0,02%

Ingangen: XLR Connector, TRS-connector, RCA-ingang
Ingangsimpedantie: 20 kOhm gebalanceerd, 10 kOhm ongebalanceerd
Ingangsgevoeligheid: +4 dBu (Balanced), -10dBV (ongebalanceerd)

Hopelijk is dit voldoende informatie om mijn "use case" duidelijk te maken.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 11 sep 2016 13:00

Re: interne geluidskaart ASUS Essence STX II

Ok Fred, het feit dat die rear boxen dus zowel symmetrische als asymmetrische ingangen hebben, wijsst dus sterk in de richting van het aanschaffen van een audio device met symmetrische uitgangen. dan valt de ESI dus af.

Vooral als je wat langere bekabeling nodig hebben, bij de rear speakers dus, is het verstandig om symmetrische audio toe te passen omdat die dus een sterke onderdrukking van ge-induceerde stoorspanningen geeft.

Omdat jij al een Midi interface hebt, kan je dus evt een audio interface zonder Midi aanschaffen. Dat maakt je keuze iets ruimer.

Verder zou ik persoonlijk toch liever IETS meer geld uitgeven voor 6 ipv 4 analoge uitgangen, zodat je ook in de toekomst meer mogelijkheden hebt. Verder kan je die extra uitgangen ook evt benutten voor een stereo mixdown naar een extra aparaat, bv een dedicated koptel versterker of ene opname-apparaat.

Met 4 kanalen heb je meteen al alles bezet.

Ook moet je goed de handleidingen bestuderen, omdat de opgegeven specs vaak onvolledig zijn. Dat je bv NIET alle uitgangen tegelijk kunt gebruiken met de hoogste resolutie en samplerate.

Zelf gebruik ik o.a. de MOTU microbook IIc. Dit ogenschijnlijk simpele kastje heeft toch liefst 6 kanalen output, te weten 2x symmetrisch ( MAIN) ( voor naar je rear boxen), 2x LINE OUT op een minijackplug ( voor naar je voorversterker), en een geheel separate koptel uitgang aan de voorzijde, die je dus onafhanklijk kunt instellen in de software, en waar je dus evt ook een extra paar boxen mee kunt aansturen........
( vaak hangt de koptel uitgang gewoon parallel aan bepaalde aduio kanalen.....)
Zomaar even een apparaat beschreven, maar elk apparaat heeft zn specifieke voor- en nadelen.

De Steinberg apparaten zijn ook ineens weer actueel. Maar als je geen Cubase gebruiker bent, zit er erg veel onhandigheid en overbodige specifiek op Cubase afgestelde items in de software.....

MOTU, PRESONUS en RME is allemaal onbetwist goed spul. En ja, zelf ben ik dus erg gewend aan de software- interfaces van de MOTU, en dan ben je snel bevoor-oordeeld.......haha.
Zo heb ik nog steeds moeite met het zeer on-overzichtelijke ( vind ik dan he...) en volle scherm van de RME mixer-software.....

O ja, nog een leuk puntje: ik speel nog weleens mee met een muziekfile op internet, en dat gaat dan met de MOTU gewoon, omdat hij dus tegelijkertijd zowel ASIO als direct sound kan afspelen......( maar wellicht kunnen die anderen dat ook?)

Tenslotte nog even een leuk leeslijstje:

http://www.bax-shop.nl/externe-audio-in ... -interface

http://www.bax-shop.nl/b-stock-aanbiedi ... -interface

http://www.bax-shop.nl/externe-audio-in ... -interface


http://www.bax-shop.nl/externe-audio-in ... -interface

http://www.bax-shop.nl/externe-audio-in ... -interface
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 11 sep 2016 22:09

Re: interne geluidskaart ASUS Essence STX II

Hallo Geert,

Voor de duidelijkheid, lol, en plezier heb ik vandaag een youtube gemaakt van Psalm 72 met tijdens voorspel, tussenspel en naspel filmfragmenten van mijn hauptwerk opstelling.

https://youtu.be/HvCWtQ1Bf18

Ik zal de links naar Bax bekijken. Eerst zien de Asus te retourneren
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com