Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

geen geluid na inladen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 05 maart 2011 18:44

geen geluid na inladen

Ik wil op dit forum nogmaals een poging wagen om mijn probleem opgelost te krijgen.
Bij opstarten van pc en het inladen van een sample krijg ik de ene keer wel en de andere keer geen geluid.(bij meerdere samples)
Ik heb een voldoende snelle pc en voldoende geheugen. Win7 64 bits systeem
Geluidskaart Focusrite Saffire 6 USB.
Gebruikte eerst de asio4all driver , nu de driver die bij de geluidskaart hoort.
Beide geven het probleem. Bij geen geluid is de enige mogelijkheid om weer geluid te krijgen om de geluidskaart los te koppelen van de pc en weer aan te koppelen.
Als ik stop met spelen unload ik de sample en sluit HW netjes af voor ik de pc afsluit.
Tijdens het probleem helpt opnieuw opstarten van de pc ook niet.
Alleen het loskoppelen.
Wie weet raad.

Tammo schut
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 maart 2011 23:28

Re: geen geluid na inladen

Timmo

ik wil een aantal hints geven om na te kijken
1.
Als je geen audio hebt, is het USB apparaat dan wel herkend binnen Windows 7 (te zien en apparatenbeheer of via een klein programmaatje USBDEVVIEW (downloaden van de 64 bits versie http://www.nirsoft.net/utils/usbdeview-x64.zip op http://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html ).
De zipfile uitpakken en het programma direct runnen. Daarin zijn alle USB devices te zien.

2.
Wordt de Saffire alleen gevoed uit de USB poort of heeft deze ook een eigen voeding?
In het eerste geval kan de te leveren stroom op de USB poort van je computer te weinig zijn. Probeer dan eens een andere

3.
Staat de Saffire in geval van de fout in de Hauptwerk error file met een fout (Ga in HW naar help en kies dan voor de short error file). Copieer in geval van twijfel het laatste deel op het forum

4.
Treedt de fout alleen maar op als je begint met Hauptwerk en niet als je al een tijdje an het spelen bent?

5.
Tijdens het probleem helpt opnieuw opstarten van de pc ook niet.

Lijkt erop dat de Saffire intern de kluts kwijt is ervan uitgaan de dat een herstart van de PC niet een power off/on is. Dit is dan misschien te combineren met punt 2 hierboven: te weinig power waardoor de Saffire niet goed opstart.

Verder zou ik adviseren om op de website de laatste drivers op de halen van de Saffire http://www.focusrite.com/support/download/focusrite_usb_driver/893 en deze te gebruiken.
Soms willen de Saffires alleen maar goed werken met eigen propirity drivers; ik weet niet of dat bij deze ook het geval is.

Ik ben benieuwd.

Evert-Jan

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 05 maart 2011 23:50

Re: geen geluid na inladen

Hallo Evert-Jan,

Dank voor je reactie.
Ik zal de opmerkingen per punt beantwoorden.

1. Saffira wordt wel door win7 herkend en zou correct werken.
2. Ook bij een andere pc had ik hetzelfde probleem. Daar wel van poort gewisseld. Leek me nu niet zinvol, maar zal het morgen toch proberen.
3. Daar is geen bijzonders gemeld.
4.Hij weigert alleen bij start.
Eerder heb ik ook tijdens spelen uitval gehad, maar dat kwam omdat ik bij de sample van Velesovo een verkeerde register had geklikt. Dat was de windmotor :) .
5. Ik heb de pc geheel afgesloten en opnieuw opgestart.
De driver heb ik al gedownload en geinstalleerd.

Vr. gr.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 maart 2011 22:00

Re: geen geluid na inladen

Hallo Tammo

Het lijkt er dus op dat Hauptwerk de driver van de Saffire kan aanspreken (HW geeft geen foutmelding)

Misschien kun je de volgende items in geval van geen audio bekijken:
1)
Op de Saffire zit meestal een ledje voor MIDI input. Als je speelt, zie je dit ledje dan ook oplichten?
2)
In de driver/hulpprogramma zitten meestal ook bedieningselementen zoals mute e.d. Staat deze niet toevallig actief?
3)
staat in het hulp/configuratieprogramma de settings van ingang en naar uitgan goed?

meer vragen kan ik nu niet verzinnen

Evert-Jan

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 08 maart 2011 12:29

Re: geen geluid na inladen

Evert-Jan,

Op vraag 1 kan ik ja antwoorden, Vraag 2 kan ik niet vinden en vraag 3 is me niet duidelijk waar ik dat moet zoeken.
Verder viel vanmorgen de registratie van Velesovo tijdens het spelen uit en dus dan ook het geluid natuurlijk.
Na opnieuw registers aangeklikt kon ik gewoon verder spelen.
Er was me eerder opgevallen dat de registratie soms uitviel nadat ik een poosje niet had gespeeld. Orgel en sample blijven dan met registratie gewoon " aanstaan" Alleen gaat het scherm na een poosje op zwart(beveiliging) . Als ik dan weer wilde gaan spelen moest ik soms opnieuw registreren.
Nu gebeurde dat wegvallen van de registratie dus tijdens het spelen.

Vr. gr.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 maart 2011 17:33

Re: geen geluid na inladen

Tammo

nu ik je antwoord zie had ik vraag 1 iets precieser moeten stellen: Als je speelt en je hoort geen audio, zie je het MIDI ledje dan ook oplichten?

N.a.v. de andere 2 antwoorden heb ik de handleiding van de Saffire 6 USB even gedownload en doorgekeken. Er is helemaal geen interface in deze Saffire, dus je kunt e.e.a. alleen maar in Hauptwerk instellen en met de knoppen op het kastje. En in Hauptwerk zou e.e.a. goed staan en en ik denk dat je ook niet steeds aan de knoppen van het kastje zit anders dan misschien het volume.

Met "de registratie viel tijdens het spelen uit" kunnen meerdere zaken aan de hand zijn:
- scherm(en) worden zwart en de computer valt in de slaapstand of de scherm(en) worden door de PC uitgezet
- er is een cancelcode via het MIDI kanaal binnen gekomen. De registers gaan uit maar de scherm(en) blijven branden

De slaapstand en schemrn op zwart kun je voorkomen door het Hauptwerk programma altijd op de voorgrond te houden (HW voorkomt dat de schermen op zwart gaan). Start je meerdere prg's op en dat prg. heeft de focus (staat op de voorgrond) dan kunnen de schermen/computer in slaap gaan.

Ik geef even mijn settings door (ik heb wel een Engelse Windows7)
Ga in Control Panel naar Power plan
Deze staat op Balanced
Klik in de linker kolom op "Turn off Displays". Deze staat op 20 min. Daaronder staat de waarde voor het in slaap vallen van de PC: deze moet op never (nooit) staan.
Zorg er voor dat Haupwerk (een registerpaneel) op de voorgrond / op actief staat.
Waarschijnlijk had je een ander prg op de voorgrond staan waardoor e.e.a. op zwart ging tijdens het spelen.

Nu je dit meld, kan het ook voorkomen dat de spanning op de USB poort wegvalt en je audiokastje uit gaat.
Dit kun je voorkomen door het volgende (ik hoop dat ik de engels termen in het juiste nederlands weergeef):
Ga op het computer symbool en rechtermuisknop naar eigenschappen.
Klik op apparatenbeheer
Ga naar USB controllers en klik op het driehoekje. Ze ziet nu een aantal USB hubs staan
Voor elke regel moet je op zon USB hub klikken en dan in het volgende window naar Power beheer. Haal het vinkje weg bij "computer mag USB hub uitschakelen vanwege energiebeheer"
Reset je PC zodat je zeker weet dat dit actief wordt.

Evert-Jan

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 08 maart 2011 19:48

Re: geen geluid na inladen

Evert-Jan,

Mischien heb ik een en ander niet duidelijk omschreven.
Bij opstarten was er soms geen geluid. Je ziet op de sample wel het indrukken van de toetsen.Op dat moment heb ik niet op de ledjes gelet,
maar het indrukken van de orgeltoetsen wordt wel doorgegeven naar het scherm.
Het op zwart gaan van de monitor is toch een beveiliging tegen inbranden?
Als je op de spatiebalk drukt heb je het programma dat je gebruikte voor je bij de pc weg liep weer in beeld.
Alleen bij Velesovo was soms de registratie weggevallen.
In tegenstelling tot het geen geluid hebben bij opstarten van een sample (dat kan ik alleen herstellen als ik de verbinding tussen pc en geluidskaart even verbreek) viel nu tijdens het spelen de registratie weg.Daardoor geen geluid.
Voor opnieuw geluid hebben hoefde ik, in dit geval, die verbinding pc-geluidskaart niet te verbreken.Alleen opnieuw registreren.
Ik zal je tips zo goed mogelijk uitvoeren.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 08 maart 2011 20:13

Re: geen geluid na inladen

Evert-Jan,

Ik heb je tips inmiddels uitgevoerd. Ik heb het op zwart gaan van de monitor onterecht als schermbeveiling gezien.
Heb dat nu gewijzigd en eveneens de vinkjes bij het energiebeheer van de hubs weggehaald.
Het ledgedrag kan ik nog niet controleren. Bij spelen brandt hij gewoon.
Gisteren en vandaag heb ik nog geen "valse" start gehad.
Dus als er na het inladen van een sample direct al geen geluid is, moet zich dat eerst opnieuw voordoen om een antwoord hierop te kunnen geven.
Hopelijk is dat niet nodig :)
Al vast dank voor de tips.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 54

Geregistreerd: 12 feb 2011 13:42

Bericht 08 maart 2011 20:13

Re: geen geluid na inladen

Alleen bij Velesovo was soms de registratie weggevallen.


Ik heb soms het zelfde probleem, als ik lekker aan het spelen ben is mijn registratie ineens weg, ik hoor dan ook niet het geluid van registers die weer "ingeschoven" worden.

Het is bij mij waarschijnlijk het geval dat er een kleine stroomstoring plaats vindt zodat mijn midi-printplaten "resetten"

Groeten,

Gert

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com