Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hoe configureer je Surround in HW?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 15

Geregistreerd: 14 dec 2016 22:54

Bericht 15 dec 2016 10:02

Hoe configureer je Surround in HW?

Beste forumleden,

Graag zou ik advies van jullie willen hoe je Surround-sound activeert op HW. Ik heb verschillende samplesets die Surround bevatten, maar loop tegen het probleem aan, dat bij de configuratie [zoals in het HW-manual beschreven] er slechts 1 stereo kanaal te kiezen valt, terwijl m'n computer keurig surround sound produceert via de geluidskaart als ik een DVD afspeel.

De [on-board] geluidskaart ondersteunt Multi-channel dus wel, maar HW ziet het niet ;)..
Moet ik misschien toch een aparte geluidskaart kiezen of een speciaal model die HW herkent? Waar vind ik die informatie?

Vast dank voor de hulp en een groet uit Apeldoorn.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 15 dec 2016 12:08

Re: Hoe configureer je Surround in HW?

Ik denk dat je onboard kaart waarschijnlijk een stereo geluidskaart is die het digitaal omzet in surround.
Voor hauptwerk heb je een 4 kanaals midi geluidskaart nodig die 4 apart in te stellen in en uitgangen heeft.
(Front L + Front R en Surround L + Surround R)
Op de pc stel je die 4 kanalen dan in op de geluidskaart software en hauptwerk 'ziet' dan die kaart met ingestelde kanalen.
Vervolgens kun je in de instellingen van hauptwerk de kanalen toewijzen aan een zelf te benoemen output signaal.
Als je dan in hauptwerk bijvoorbeeld een front en surround kanaal aanmaakt dan kun je vervolgens de front samples toewijzen aan front en de surround samples aan surround.

Vanuit de midi geluidskaart sluit je twee versterkers met passieve speakers voor front en surround geluid aan.
Of je gebruikt actieve speakers.
Dat is dus een hele andere manier van surround dan je voor ogen hebt met de huidige onboard kaart.

(Ik ben een plaatsgenoot van je dus als je hulp nodig hebt dan hoor ik het graag)
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 15 dec 2016 14:29

Re: Hoe configureer je Surround in HW?

Deze plaatsgenoot (!) adviseert, om NIET je onboard geluidskaart te gebruiken. Allereerst natuurlijk omdat die meestal geen of ene gebrekkige ondersteuning voor ASIO bieden, en je wilt toch graag met ene minimale latency spelen.

Dus voor 4 kanaals ( dat is hier de betere term; surround is in feite heel iets anders) moet je gewoon een externe (USB) audio device aanschaffen met minimaal 4 analoge uitgangen. Bijvoorbeeld: Steinberg UR-44.

Afijn, daarover is hier op het forum wel genoeg te vinden. Als je ziet, wat je investeert in console, HW en samplesets, mag er dan wellicht nog even een goede audio interface bij?/ Tenslotte bepaalt die al voor een groot gedeelte je audio kwaliteit.

En dan kan je daar van alles achter hangen; EVENTUEEL eenbestaande installatie, maar natuurlijk NIET een surroundsetje met van die kleine front en rear boxjes, waarbij de sub met een veel te hoge afsnijfrekwentie al het midden-laag ook nog eens voor zn rekening moet nemen..... Uitgezonderd wellicht als je KEF eitjes gebruikt.

Dus idd kom je dan al gauw op aktieve boxen, die met hun symmetrische audio ingangen perfect aansluiten op de dito audio uitgangen van je audio device.

Heb je bv een hele goeie surround versterker, bv Yamaha, EN deze beschikt ook over discrete multichannel ingangen ( wat ze dus LANG niet allemaal hebben), sjaa, DAN kan je die oo kgebruiken als er maar goede boxen aan hangen.

En anders gewoon twee ouderwetse stereo versterkers van minimaal 40 watt ( die vind je op marktplaats voor ronde E 50,-).

HG

Geert

Berichten: 15

Geregistreerd: 14 dec 2016 22:54

Bericht 16 dec 2016 00:14

Re: Hoe configureer je Surround in HW?

Beste forumleden en plaatsgenoten ;)

Hartelijk dank voor het advies! Het is mij duidelijk wat er moet gebeuren. Ik ga er mee aan de slag. Het HW- manual zou overigens wel iets duidelijker mogen zijn in het duiden en/of uitleggen van het verschil tussen de 'reguliere' [Dolby] die je voor Hi-Fi surround oplossingen gebruikt en waarom HW heeft gekozen voor een eigen muliti-kanaal oplossing.

Wat betreft geluidsinstallaties en luidsprekers; om daar goede keuzes in maken en ze zelf te bouwen, daar kan ik anderen in adviseren..;)

Je hoeft wat mij betreft niet perse actieve boxen te gebruiken; een topklasse surround versterker kun je 2e hands ook al voor weinig van Marktplaats halen heb ik ervaren.. Als je daar nieuwe topklasse luidspreker units bij koopt van een zelfbouw leverancier en vervolgens handig bent met MDF plaat en montagekit, dan kom je voor relatief weinig een heel eind! Ik kan je helpen met de technische details.

Groet van Jaap van der Veen
Apeldoorn.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 dec 2016 13:27

Re: Hoe configureer je Surround in HW?

JaapvanderVeen schreef:Het HW- manual zou overigens wel iets duidelijker mogen zijn in het duiden en/of uitleggen van het verschil tussen de 'reguliere' [Dolby] die je voor Hi-Fi surround oplossingen gebruikt en waarom HW heeft gekozen voor een eigen muliti-kanaal oplossing.

HW heeft helemaal niet gekozen voor een eigen muliti-kanaal oplossing maar gebruikt de WAV audio standaard, eerst alleen voor stereo (t/m HW 3.3) en later over meerdere audiokanalen (tot max 256 stuks). Veelal noemt men dit surround, maar het zijn gewoon meer audio kanalen dan de stereo (2 stuks) oplossing.

De "Hi-Fi surround oplossingen" zoals jij noemt zijn meer voor de amusementswereld en huis/tuin/keuken gebruik: theater, bioscoop, DVD/Blu-ray maar niet voor de professionele audiotechnieken. Ze zijn alleen bedoeld voor het afspelen van audiobestanden.

Ook rust op elk van die smaken nog een licentierecht en worden die bestanden versleuteld wat ook weer extra processorkracht vereist bij het spelen.

Verder zijn er diverse smaken waarbij Dolby en DTS de grootsten zijn.

5.1 surround opstelling:
Dolby Digital: Staat zo goed als op alle dvd’s en (HD) tv-uitzendingen.
DTS (Digital Theatre System): ook op Blu-ray discs naast de dvd’s, meestal naast Dolby Digital.

6.1 of 7.1 home cinema systeem:
Dolby Digital Surround-EX en DTS ES. Deze toevoegingen zorgen ervoor dat je ook op meer dan 5 kanalen geluid kunt weergeven.

Daarnaast ook nog:
Dolby TrueHD: kan audio data met een snelheid van 18 megabit/sec. weergeven en ondersteunt acht kanalen bij 24 bit, 96 Khz audio.
DTS-HD Master Audio: bit rate is 24.5 megabit/sec. en ondersteunt een onbeperkt aantal surround kanalen (totdat de bandbreedte gebruikt is) bij 24 bit, 96 Khz audio

Alleen de laatste 2 zouden dus geschikt zijn voor HW. Maar beiden hebben een beperkt aantal kanalen.
Maar je kunt geen kanalen mixen, Reaper gebruiken, enz.

Tenslotte: HW stelt wel bepaalde eisen. Zolang je met HW free werkt, zijn die niet al te hoog. Maar als je een basic of advanced licentie hebt, zou ik toch een naar de eisen gaan kijken. In jouw geval naar de geluidskaarten.
https://www.hauptwerk.com/clientuploads/documentation/PDF/HauptwerkPrerequisites.pdf
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 17 dec 2016 00:49

Re: Hoe configureer je Surround in HW?

Aanvullend wil ik opmerken dat het Surround van samplesets in HW niet dubbel stereo zijn maar het Stereo Front geluid is harder, directer dan L-R Rear wat zachter, diffuser is met langere nagalm. HW sample-sets hebben dus aparte voices voor Front en voor Rear. Bij gewoon Stereo worden die gemixed.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 15

Geregistreerd: 14 dec 2016 22:54

Bericht 20 dec 2016 01:26

Re: Hoe configureer je Surround in HW?

Dank weer voor de uitleg! Dit forum helpt ons verder...

Wat mij opvalt in het relaas tot dusver is de 'afstand' die er bestaat tussen professionele geluidsapparatuur-gebruikes en de anderen, waartoe ik behoor, die normaliter niet gebruik maken van die spullen, maar wel op de hoogte zijn van de ins en outs van Hi-Fi apparatuur met z'n eigen standaarden zoals Dolby etc.

Voor de categorie mensen zoals ik, zou een aansluitschema, voor meerkanaals geluidsystemen een welkome aanvulling zijn. En als het allemaal functioneert, dan ga dat schema zelf in elk geval opstellen en beschikbaar maken voor wie daar belangstelling voor heeft ;). Het lijkt allemaal overigens nog niet zo evident. Ik vraag mij af bij hoeveel HW-gebruikers er een full-surround configuratie draait op Win10.

Voor m'n 7.1 "surround" versterker/speakers configuratie en Windows 10, ga ik nu dus op zoek naar geschikte audio intefaces. Suggesties voor werkende combinaties van apparatuur zijn welkom!! De crux lijkt te zitten in de combinatie Operating system-Geluidskaart. De rest lijkt mij standaard.

De modellen die op de PCOrgelsite zijn genoemd, lijken mij overigens wat gedateerd, zeker als je werkt met Windows 10, wat nu de industriestandaard is als je geen MAC of LINUX gebruikt.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 20 dec 2016 21:36

Re: Hoe configureer je Surround in HW?

Jaap, welk type surround 7.1 ch versterker gebruik je?? Als die nl beschikt over discrete ingangen voor alle kanalen, kom je hier wel mee verder.

De meeste Audio Devices beschikken dus over symmetrische analoge uitgangen, afgewerkt meestal op grote jackpluggen.

Dit zijn dezelfde connectors als voor je koptelefoon, met dit - grote - verschil natuurlijk dat bij de koptel connector de 3 aansluitingen gebruikt owrwden voor L-R en common (ground).

Bij de symmetrische audio uitgangen zie je dus voor L en R aparte connectoren, en daarbij zijn pin 1 en 2 voor audio + en audio - en pin 3 voor ground.

Als je nu Mono Jack-connectoren gebruikt, die dus slechts 2 aansluitingen hebben, gebruik je alleen het audio+ signaal, dat je dan aan de andere zijde van het snoer op een tulpconnector laat uitkomen.

Er zijn hiervoor hele handige verlooppluggen te koop, die je dus achterin je Audio device stopt, en waar je dan een normaal tulp-tulp snoer kan inprikken waardoor je dus geen speciale Jack naar Tulp snoeren nodig hebt ( hoewel de laatste natuurlijk ook te koop zijn).

Omdat je nu van het oorspr symmetrische audio signaal slechts 1 helft gebruikt, heb je dus 6 dB minder level. Maar dat wordt ruimschoots gekompenseerd doordat de Line INs van consumenten-apparatuur een gevoeligheid hebben van - 10 dBV terwijl de Audio Device het professionele uitgangsniveau van + 4 dBU afgeeft.

Heb je hier iets aan?? LET OP: dit kan je dus alleen doen als jouw versterker discrete ingangen heeft......

HG

Geert

Berichten: 15

Geregistreerd: 14 dec 2016 22:54

Bericht 23 dec 2016 01:00

Re: Hoe configureer je Surround in HW?

Beste Geert,

Mijn versterker is een Marantz AV surround receiver, SR004. Het heeft 7.1 ch.input, inclusief SW zijn dat 8 discrete monokanalen. Snoertjes maken van Chinch-male naar de 6,3mm -male is voor mij geen probleem.

Welke audio-interface zou jij mij aanbevelen? Er lijkt weinig keus tussen een apparaten met 4 uitgangen en eentje met wel 18 kanalen.. Een paar kanalen extra is geen probleem natuurlijk. Als ik nog zo'n versterker op de kop kan tikken voor weinig, dan kunnen we nog meer speakers aansluiten..

Geert, ik neem aan dat je Hauptwerk qua geluidskanalen voor elk orgel apart moet configureren?

Dank en groeten

Jaap van der Veen

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 23 dec 2016 12:20

Re: Hoe configureer je Surround in HW?

Jaap, in HW hoef je dus maar 1 x in te stellen hoeveel en welke audio uitvoer-kanalen je hebt.

Vervolgens kun je dan bij elk orgel natuurlijk nog vrij kiezen over welke kanalen je de diverse werken wilt verdelen, alsmede de evt "surround"kanalen.

Zelf heb ik er een DAW tussen zitten, waardoor je nog weer wat flexibeler kunt afstellen.

Ik zag aleen de Marantz SR 5004, die idd discrete 7.1 ingangen heeft. Dus dat zit wel snor.

Sjaa, ZELF porteer ik enorm voor MOTU, die dus in het midden-segment zit ( nog net geen RME), maar WEL over erg fijne firmware beschikt, waar je ook nog van alles ana hebt bij het afstellen van je installatie.

Dan kom je als vanzelf uit op de https://www.thomann.de/nl/motu_ultralit ... hybrid.htm Deze heeft zelfs ook nog firewire aanboord, voor als je bv een Mac hebt. En rock-steady drivers voor alle geluidsopties, waardoor je bv ook gewoon mee kunt spelen met een youtube filmpje om maar eens wat te noemen.....( hij gebruikt dan diverse drivers gewoon tegelijkertijd).

Het is ook nog eens een zeer kompakt gebouwde unit. Ik zou het zeker eens bekijken.......

Je kan altijd nog een 4 kanaals unit kopen natuurlijk, maar dan WEL eentje met naast de 4 analoge uitgangen een SPDIF output. Daar kan je dan via een simpele D/A converter nog een 2 kanaals audio uit halen. OF, als je nog een vs met digitale ingang hebt, natuurlijk rechstreeks daarop aansluiten.

Dan kan je dus bv de Native Instruments Komplete Audio 6 nemen, of ( evt) de Focusrite Scarlet 6i6 2nd gen.

Succes met je keuzes,

HG

Geert

Berichten: 15

Geregistreerd: 14 dec 2016 22:54

Bericht 24 dec 2016 00:56

Re: Hoe configureer je Surround in HW?

Geert,

De MOTU ziet er inderdaad profi uit, maar zijn de DA-omzetters kwalitatief beter dan die van PreSonus?

Hoewel ik een technicus in hart en nieren ben, denk ik niet dat ik met de HW configuratie allelei fratsen zal gaan uithalen met de apparaten. Ik speel liever orgel ;) Het gaat mij vooral om het kwalitatief zo realistisch- en echt mogelijk weergeven van de orgels. Graag in surround geluidsbeeld. Ik bouw de speakers zelf en doe dat al zo'n vijftig jaar met plezier..:). Mijn sub, die gebruik maakt van een passieve resonator haalt in een 40-l kast, zonder boost of correcties 16 Hz, nodig voor de 32-voeters, maar het hoeft wat mij betreft niet perse hard te klinken.

De omzetter hoeft denk ik dus alleen maar DA te kunnen, vanuit USB. Minimaal 8 kanalen, maar meer is ook prima!

Wat bedoel je precies met een RME kwalificatie?

Groet van Jaap.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 24 dec 2016 13:26

Re: Hoe configureer je Surround in HW?

Ja, altijd een mooie bezigheid, lsp kasten zelf bouwen. Ik heb vroeger veel succes gehad met een Transmission-Line ontwerp uit de Wireless World, met de bekende KEF weergevers erin. Maar dat waren dan wel erg grote kasten.......

Die 16 Hz is natuurlijk erg fraai. Maar tis wel oppassen met staande golven bij die lage frekwenties. Waarsch heb je een voldoende lange ruimte kwa golflengte??

RME is gewoon een standaard waar veel andere produkten mee worden vergeleken.

Aan jouw tekst te oordelen, krijg ik de indruk dat je ook wel iets voelt voor meerkanaals weergave. Daarmee bedoel ik dus, dat je de front samples over veel kanalen wilt afspelen. Dat kan ook veel bijdragen tot een mooie weergave.
Ik heb mogen meewerken aan een 8 plus 1 kanaals opstelling bij Andree bovenschen, en dat is ook een hele beleving....

Succes met de hobby!

HG

Geert

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com