Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hoofdtelefoon

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 17 jan 2017 21:02

Hoofdtelefoon

Beste allen,

Zowel voor hauptwerk als m'n digitale piano gebruik ik regelmatig m'n hoofdtelefoon (AKG K701), het is een fantastisch apparaat maar voor m'n gevoel haal ik er lang niet alles uit wat er in zit, als ik de verhalen lees zou het geluid nog veel beter moeten kunnen. Ik sluit hem eigenlijk altijd direct aan op de piano of in de m-audio profire 610 in hauptwerk. Ik heb wel wat geprobeerd met reaper, maar tot nu toe heeft dat tot weinig verbeteringen geleid. Hebben jullie misschien tips?

Hartelijke groet,

Daan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 17 jan 2017 21:45

Re: Hoofdtelefoon

Daan, de 701 vinden sommigen iets tekort komen in het laag, maar dat blijft erg subjectief. Het is en blijft een mooie "open" koptelefoon.

De opamps die gebruikt worden in de koptelefoon-trapjes van de geluidskaart en ook vooral de veelal vrij lage interne voedingsspanning, zijn dus wel knelpunten.

Bovendien zijn deze trapjes altijd een kompromis: De in de handel verkrijgbare koptelefoonss hebben nu eenmaal een enorme spreiding in impedantie, van zeg 32 Ohm tot 600 Ohm,en daat moet zo,n verterkertje dus allemaal raad mee weten. Dat kan gewoon niet.

Nu zijn er belachelijk dure high-end koptel. versterkers op de markt, maar voor die prijzen kun je toch vaak beter een mooie sampleset kopen.....

Mijn advies is, om er een goede kwaliteit stereo versterker voor te gebruiken, van 40 tot 60 Watt uitgangsvermogen ( in 8 Ohm), en een vervormingscijfer van liefst onder de 0,05 %. ( Ik heb er hier eentje van Sony die doet 0,004 %).

Omdat je dus met een koptel veel dichter op de "speaker"zit zeg maar, is het geluid nog lang niet zo verspreid als bij de speakers, en daardoor is de kans dat je veel meer nuances maar ook vervorming hoort aanwezig vandaar......

Deze koptelefoon geeft maximaal 115 dB af, hetgeen hem in de range van gemiddelde gevoeligheid plaatst. Dit kan belangrijk zijn, als je enigszins gehoorverlies hebt ( als oudere heb je zowieso al minimaal 20 dB te pakken).

Voor deze 115 dB heb je dan een uitgangsspanning van 3,5 volt eff nodig, dus dat is een top-top spanning van bijna 10 Volt. Als nu je Audio Device intern met 12 volt voedingsspanning werkt (dat is dan al heel netjes), dan loopt de boel al vast, omdat je sowieso enkele volts verlies hebt in de electronische komponenten.

Een ouderwetse stereo versterker van 40 watt in 8 Ohm geeft al bijna 18 volt eff af, dat is een top-top spanning van bijna 50 Volt......

Bovendien is deze spanning heel eerg stabiel en onafhankelijk van de belasting, want eigenlijk gemaakt voor een hele zware belasting zijnde de luidspreker. Het is dan ook met name de grote en zware voeding die hiervoor verantwoordelijk is.

Ja, en dan komen we natuurlijk nog op het onnatuurlijke van de koptelefoonweergave, omdat er dus helemaal geen overspraak tussen links en rechts is, zoals dat bij speakers natuurlijk wel is, omdat daarbij je oren dus mengsignalen opvangen van beide speakers......

En dat kunnen we dan weer heel mooi korrigeren door in een DAW ( Reaper) de plug-in TB-Isone te draaien.......

Maar er zijn ook dedicated koptelefoonversterkers waar dit korrektiefilter al zit ingebouwd.

Zoals die van de hr Meier: http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/jazz.htm

Veel succes!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 21 jan 2017 20:38

Re: Hoofdtelefoon

Hallo Geert,

Prima epistel. De zwakste schakel bepaalt de sterkte van de ketting. Een middelmatige koptelefoon met high-end koptelefoonversterker is nog steeds optimaal en verder is audio sterk persoonlijk.

Ik was voor de keuze van een koptelefoon bij de winkel AudioTVcentrum in Eindhoven waar ik alle tijd en advies kreeg voor luistertests met verschillende hoofdtelefoons en stijlen muziek. Maar het werd nog mooier. Ik mocht vrijblijvend mijn eerste keus meenemen naar huis om te testen op mijn keyboard en Hauptwerkorgel. De Focal Spirit Pro koptelefoon was mijn eerste keuze: een studio monitor koptelefoon en acsoluut neutraal. Op mijn keyboard gebruik ik een Koss Portapro die ik ook tijdens fietsen naar het werk op mijn iPod gebruik. Deze on-ear koptelefoon heeft mooi warm geluid, prima buiten op de fiets. Maar toen ik de Focal koptelefoon probeerde miste ik veel "dynamiek". Klaarblijkelijk is neutraal dus neutraal. Op mijn Hauptwerk orgel klonk de koptelefoon prima. Toch ben ik terug gegaan om de Focal Spirit Classic te proberen wat een goede tweede was tijdens de luistertesten in de winkel. Op mijn keyboard klinkt de Focal Spirit Classic super, maar op het Hauptwerk orgel ook, alleen op mijn eindversterker voor de MFB Boxen moet ik de Bass instelling iets verlagen, wat ik echter voor de MFB boxen ook moet.

Het is dus de Focal Spirt Classic gebleven en ik ben er bijzonder blij mee.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 1759

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 24 jan 2017 16:31

Re: Hoofdtelefoon

heeft er iemand ervaringen met planar drivers in koptelefoons bijv de Oppo pm3.
Ik heb ze nooit gehoord maar denk dat ze als je zo de testen leest dat ze heel geschikt zijn voor hauptwerk.

Groet Jan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 24 jan 2017 18:06

Re: Hoofdtelefoon

Niet echt alleen maar lovende kritieken.......

Ik weet niet, al die merken...als je dan ziet dan in Europa aan de wieg van veel ontwikkelingen op gebied van de geluidsstudio toch veelal bekende namen als AKG, Sennheiser etc staan, dan kan er weinig misgaan als je van hun het midden- en topsegment bekijkt.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 24 jan 2017 18:22

Re: Hoofdtelefoon

Alle waar naar zijn geld. Zelf nog niet beluisterd, maar wel geschrokken van prijzen :)
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 24 jan 2017 18:33

Re: Hoofdtelefoon

Was het maar zo simpel, Fred: alle waar is naar zn geld. Dat gaat lang niet altijd op voor geluidsapparatuur...

HG

Geert

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 24 jan 2017 22:55

Re: Hoofdtelefoon

geert01 schreef:Was het maar zo simpel, Fred: alle waar is naar zn geld. Dat gaat lang niet altijd op voor geluidsapparatuur...

HG

Geert


Zeker niet in het vermeende high end circus. Daar bepaalt de naam, het gewicht, het uiterlijk en de folder de prijs....
Ik heb een AKG701 en een Beyer dynamic DT770 Pro.

Afgelopen zaterdag reparatiewerkzaamheden aan versterker uitgevoerd en daarbij een functiegenerator aan de ingang aangesloten. Voor de gein eens de frequentie opgeschroefd (met een sinus) om te kijken wat nu het bereik van mijn gehoor is... Bij 13 kHz is het afgelopen. (kan ook liggen aan de speakers die ik even had aangesloten (Tannoy Titan), ook heb ik niet echt gelet op volume. Daar ga je met je supertweeters voor boven de 20 kHz...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 jan 2017 23:22

Re: Hoofdtelefoon

Jan schreef:
geert01 schreef:Was het maar zo simpel, Fred: alle waar is naar zn geld. Dat gaat lang niet altijd op voor geluidsapparatuur...

HG

Geert


Zeker niet in het vermeende high end circus. Daar bepaalt de naam, het gewicht, het uiterlijk en de folder de prijs....
Ik heb een AKG701 en een Beyer dynamic DT770 Pro.

Afgelopen zaterdag reparatiewerkzaamheden aan versterker uitgevoerd en daarbij een functiegenerator aan de ingang aangesloten. Voor de gein eens de frequentie opgeschroefd (met een sinus) om te kijken wat nu het bereik van mijn gehoor is... Bij 13 kHz is het afgelopen. (kan ook liggen aan de speakers die ik even had aangesloten (Tannoy Titan), ook heb ik niet echt gelet op volume. Daar ga je met je supertweeters voor boven de 20 kHz...




Jan schreef:
Daar ga je met je supertweeters voor boven de 20 kHz


daar heb je niet eens een super tweeter voor nodig Jan zelfs een "gewone" tweeter kan boven de 10Khz sterk oplopen zodat het vleermuizen bereik toch ook voor de wat "minder" horende liefhebber mogelijk is

kijk eens wat een boost na de !0Khz zo uit het doosje, geen kunstgrepen
boost tweeter.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 24 jan 2017 23:38

Re: Hoofdtelefoon

Jan Wim schreef:daar heb je niet eens een super tweeter voor nodig Jan zelfs een "gewone" tweeter kan boven de 10Khz sterk oplopen zodat het vleermuizen bereik toch ook voor de wat "minder" horende liefhebber mogelijk is


Met mijn genoemde supertweeter bedoelde ik echt de additionele tweeters die expliciet bedoeld zijn om het audiospectrum boven de 'gewone' tweeter te laten 'horen'.

De boost in het hoog (en in het laag) is natuurlijk bedoeld om het voor de luisteraar 'lineair' te laten klinken.
Het gehoor is het meest gevoelig rond de 4 kHz (rond de resonantiefrequentie van het gehoor).

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 jan 2017 00:06

Re: Hoofdtelefoon

Jan schreef:
Jan Wim schreef:daar heb je niet eens een super tweeter voor nodig Jan zelfs een "gewone" tweeter kan boven de 10Khz sterk oplopen zodat het vleermuizen bereik toch ook voor de wat "minder" horende liefhebber mogelijk is


Met mijn genoemde supertweeter bedoelde ik echt de additionele tweeters die expliciet bedoeld zijn om het audiospectrum boven de 'gewone' tweeter te laten 'horen'.

De boost in het hoog (en in het laag) is natuurlijk bedoeld om het voor de luisteraar 'lineair' te laten klinken.
Het gehoor is het meest gevoelig rond de 4 kHz (rond de resonantiefrequentie van het gehoor).



inderdaad Jan mee eens, maar de meerwaarde van een oplopend hoog vind ik wel dat het naast de optredende bundeling toch wat "lucht' aan het tophoog geeft
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 25 jan 2017 00:13

Re: Hoofdtelefoon

Ht is natuurlijk in het hoog niet louter een kwestie van decibellen...vooral in dit gebied gaat het toch om de afstraalkarakteristieken, zoals Jan Loosman met zijn Heill apparaten natuurlijk ook heeft ondervonden.

Voor mij ( met slecht gehoor...) was het bovendien een heel positieve ervaring met zowel de KEF Uni-Q, als wel de Adam met zijn band-tweeter.

Je moet dat gehoorverlies natuurlijk niet op een lineaire frekw schaal zien, maar meer muzikaal, dat je dan kijkt hoeveel oktaven je kwijt bent...en dat valt dan dus ineens reuze mee..... ;)
HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 jan 2017 00:22

Re: Hoofdtelefoon

geert01 schreef:Ht is natuurlijk in het hoog niet louter een kwestie van decibellen...vooral in dit gebied gaat het toch om de afstraalkarakteristieken, zoals Jan Loosman met zijn Heill apparaten natuurlijk ook heeft ondervonden.

Voor mij ( met slecht gehoor...) was het bovendien een heel positieve ervaring met zowel de KEF Uni-Q, als wel de Adam met zijn band-tweeter.

Je moet dat gehoorverlies natuurlijk niet op een lineaire frekw schaal zien, maar meer muzikaal, dat je dan kijkt hoeveel oktaven je kwijt bent...en dat valt dan dus ineens reuze mee..... ;)
HG

Geert


Je zou ooit nog eens naar een dome beryllium tweeter kunnen kijken, het detail is extreem, evenals het afstraal gedrag
Waar je normaal een solo tweeter met gemak kan lokaliseren, is de beryllium overal, en toch is de pin point aanwezig
heel vaak hebben tweeters maar 1 van die beide eigenschappen.
Wat dat betreft gaat de ontwikkeling toch wel zachtjes door
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1759

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 25 jan 2017 00:33

Re: Hoofdtelefoon

Ik heb vele jaren een Tannoy ST 50 supertweeter boven op mijn Kef rdm2 boxen gehad.
Deze tweeters gingen ver boven mijn gehoorgrens rond 18000 hz pas mee doen maar het effect was meer dan duidelijk aanwezig.
Biivoorbeeld de koperblazers in een orkest klinken veel meer gedetailleerd. Het belangrijste verschil was echter de ruimtelijkheid die veel beter was. Als ik wel eens een dikke haddoek over de Tannoys legde dan werd de ruimtelijkheid een stuk kleiner en klonk met name het koperwerk veel minder sprankelend.
Hifi.nl heeft mijn installatie van toen eens gerecenseerd.
https://www.hifi.nl/artikel_pagina3/164 ... teren.html
Daar heeft Philip van Deijk het ook over mijn supertweeter.
(De ruimte zieter nu heel anders uit)

Groet Jan

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com