Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Vertraging

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 14

Geregistreerd: 21 jan 2017 21:38

Bericht 28 jan 2017 15:04

Vertraging

Beste mensen,
Ik ben met de probeerversie van Hauptwerk aan het experimenteren, met veel genoegen.
Mijn configuratie: Domus orgel met midiaansluiting, laptop met i3 processor en 4 mb intern geheugen. Ik gebruik de standaard geluidskaart van mijn laptop en mijn audio installatie. Over het geluid ben ik prima tevreden.
Mijn vraag is: wat is de beste manier om de vertraging bij het spelen aan te pakken? Ligt dit aan de processor, aan het intern geheugen of aan de geluidskaart?
Wie kan hier iets over zeggen.
Johan Wolterink

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 28 jan 2017 17:10

Re: Vertraging

Het antwoord ligt voor de hand: je interne audio is nooit gemaakt voor real time spelen, en heeft derhalve gewoon veel teveel altency, naast andere nadelen.

De eerste stap is dus het aanschaffen van een externe USB audio device, nadat je je eerst hebt ge-orienteerd ( bv hier op het forum) aan welke eisen eea voor jou zou moeten voldoen.
Deze device heeft dus een ASIO driver die speciaal gemaakt is voor een lage latency in de orde van 10 tot 20 milliseconden, instelbaar in hetschermpje van die driver.
Denk vooral aan toekomstige uitbreidingen, dus als je op termijn 4 kanaals wilt, of een sub rechtstreeks vanuit HW aansturen, dan heb je dus meer dan 2 kanalen nodig.

Het beste is, meteen voor 6 kanalen te gaan. Want dan heb je meer speelruimte. Of er ook een Midi interface op zit, is minder belangrijk, omdat je die ook apart kunt hebben. Maar wel handiger want het scheelt weer een USB poort.

HG

Geert

Berichten: 14

Geregistreerd: 21 jan 2017 21:38

Bericht 28 jan 2017 20:33

Re: Vertraging

Bedankt, ik kan hiermee verder.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com