Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Monitor Pads

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 31 jan 2017 23:20

Monitor Pads

Beste forumleden,

Hierbij een idee om de komende subwoofer Dynaudio BM14S ii voor kastgeluid te ontkoppelen van een houten vloer waarbij er tevens massa aanwezig is waartegen de kast zich schrap kan zetten. Dit naar analogie van de betonnen voet onder de kasten van Jan Wim. Bij de KEF Q100's op de orgelconsole heeft het plaatsen op monitor pads ervoor gezorgd dat het geluid van de orgelconsole is losgekomen en is de ruimtelijke beleving sterk verbeterd. Zou dit ook voor de sub gaan werken en is 35 kg beton voldoende voor een sub van 21 kg? Ik ben benieuwd.

20170131_151349.jpg


Update 3-2-2016
Ik heb de sub geplaatst. Het uiteindelijke effect is dat deze op geen enkele wijze hoorbaar is. Het geluid lijkt gewoon vanuit de buurt te komen waar de beide KEF Q100's zich bevinden. Wat zijn dit opeens geweldige basspeakers geworden.

Groet,

Hans Daudey
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 03 feb 2017 11:22

Re: Monitor Pads

Het geluid lijkt gewoon vanuit de buurt te komen waar de beide KEF Q100's zich bevinden. Wat zijn dit opeens geweldige basspeakers geworden.

Dat kan toch niet :?: Als je lage pedaal tonen 16 of 32 voet laat horen, dan moet het geluid toch echt wel uit de subwoofer BM134ii vandaan komen. Je KEF's doen het pas redelijk boven de 50 Hz.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 03 feb 2017 11:32

Re: Monitor Pads

Hoho, hier is sprake van een begripsverwarring....

Het klopt idd exact, dat bij een goed ingestelde sub ( dus goed ontkoppeld, voldoende laag afgefilterd, EN het volume vooral niet te hoog afgesteld, het LIJKT alsof het laag niet langer uiteen apart kastje komt, en omdat je dus twee speakers ziet staan, "denkt" je brein dus dat het dan wel uit die kastjes moet komen........immers is ons gehoor bij zeer lage frekwenties ook nog eens niet in staat om de lokatie te bepalen.

Mooi, Hans, dat het zo goed is afgesteld. Dat zouden ze bij Kef ook leuk vinden om te vernemen, want in 9 van de 10 gevallen kopen mensen deze speakers toch vanwege de naam, maar besteden vervolgens onvoldoende aandacht aan de plaatsing....

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 feb 2017 11:51

Re: Monitor Pads

Mooie oplossing zo!
Ik heb zelf de sub ontkoppeld met spikes op een natuurstenen plaat ( dit kreeg ik van de verkoper op marktplaats erbij)
Werkt ook goed in mijn geval .
Dit vind ik ook een slimme oplossing zeker voor in een huiskamer.

Groet Jan

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 03 feb 2017 18:14

Re: Monitor Pads

De eerste indruk van de sub (Dynaudio BM14S ii) is positief. Zo te horen weinig vervorming en een massieve "drive" als deze in het origineel tenminste ook aanwezig is. Als ik de versterker naar midden en hoog uitzet is er uit de sub verrassend weinig te horen maar wel veel te voelen.
Met de NCH tone generator ingesteld op sinus heb ik de sub op het gehoor(cq gevoel) afgesteld:
Sinus.jpg

1. Hoogdoorlaatfilter in sub op 80 Hz.
2. Laagdoorlaatfilter op 80 Hz.
3. Bij 80 Hz Sub even hard gezet als de KEF Q100's.
4. Op 80 Hz Sinus faseschakelaar 0 of 180 op positie met maximale bas gezet.
5. Laagdoorlaatfilter opgedraaid naar ongeveer 100 Hz om gebied tussen 80 en 100 nog wat meer te vullen.
6. Op sinusgenerator (zie foto) nog wat heen en weer en op en neer geklikt om gelijkmatigheid te beoordelen. Nog iets basvolume opgedraaid.
De laagste duidelijk waarneembare (voelbare, veel minder hoorbare) toon in de kamer is 20 Hz.
7. Met model Freiberg 16 en 8 voet in pedaal getrokken. Verloopt voldoende regelmatig. Er zit wel in het laagste octaaf een wat sterker punt. Maar niet echt hinderlijk.

Het wordt nu de hoogste tijd de techniek te verlaten en het orgelspel weer eens goed op te pakken. Want met alle veranderingen opgeteld-de complete vervanging van een 2.1 systeem in het orgel naar een 2.1 systeem buiten en goed geisoleerd van het orgel-klinkt ieder muziekstuk verrassend beter.

Bedankt voor jullie reacties en tips. Zie verder onder Hans Daudey stelt zich voor.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 04 feb 2017 23:07

Re: Monitor Pads

Ik wilde het verschil ook weleens horen tussen wel of geen monitor pads. Een kniekussentje voor in de tuin heb ik In tweeën gesneden en zo m'n eigen versie van monitor pads gemaakt. Het werkt nog ook! De bas is minder zwaar en de klank ruimtelijker, frisser.

Zou ik nog professionele pads nodig hebben? Of zal dat weinig verschil maken?

Die zijn volgens mij vaak minimaal 4 cm hoog, en dat wordt al te krap van de linker monitor die onder de trap staat.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 feb 2017 16:02

Re: Monitor Pads

Hoi Arjan

Dat ontkoppelt voldoende op deze manier.
Heb nu zelf die monitor pads eronder maar daarvoor jaren gespeeld met een dikke laag (ongeveer 1cm) zwart schuimrubber en dat ontkoppelt ook prima.

Groet Jan

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com